Fonetyka kontrastywna polsko-angielska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-AS1-3PHO |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Fonetyka kontrastywna polsko-angielska |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. I st. studia filologii angielskiej - przedmioty specjalnościowe Filologia angielska 3 rok sem.zimowy 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne specjalnościowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia należą do grupy zajęć fakultatywnych: Językoznawstwo. Poświęcone są interferencji fonetycznej, jej formom i sposobom niwelowania, a także źródłom transferu negatywnego oraz aspektom fonetyki angielskiej, które w szczególny sposób są narażone na interferencję z języka polskiego. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Dziedzina: nauki humanistyczne Dyscyplina: językoznawstwo Rok studiów: 3, semestr: 5 Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: konwersatorium: 15h Metody dydaktyczne: metoda heurystyczna, Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w konwersatorium (15h) – 0,5 pkt - udział w konsultacjach związanych z zajęciami (3h) - 0,1 pkt - przygotowanie do konwersatorium (30h) – 1 pkt - przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego (5 godz.) – 0,2 pkt ŁĄCZNIE 53h, co odpowiada 2 ECTS Wskaźniki ilościowe: - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 18h (1 ECTS) - nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 35h (1 ECTS) |
Literatura: |
1. Sobkowiak, W. English Phonetics for Poles, Bene NAti, 1996. 2. Porzuczek, A., Rojczyk A., Arabski, J. Praktyczny kurs wymowy angielskiej dla Polaków, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2013. 3. Wells, J C, Pronunciation Dictionary, Longman. |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: W1. zjawiska, procesy związane z interferencją polsko-angielską; KA6_ WG1. Student potrafi: U1. formułować i rozwiązywać problemy percepcji i produkcji mowy angielskiej wynikającej z interferencji j. polskiego, dobierając odpowiednie metody i narzędzia z wykorzystaniem wiedzy z zakresu fonetyki kontrastywnej; KA6_UW1. U2. komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu fonetyki; KA6_UK1 U3. planować i organizować pracę indywidualną i pracę w zespole; KA6_UO1. Student jest gotów do: K1. krytycznej oceny posiadanej wiedzy; KA6_KK1. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Test pisemny obejmujący zagadninia omawiane na zajęciach; 80% oceny końcowej 2. Przygotowanie oraz udział w zajęciach: 20 % oceny końcowej Skala ocen: 51-60% – 3.0 (dostateczny) 61-70% – 3.5 (dostateczny plus) 71-80% – 4.0 (dobry) 81-90% – 4.5 (dobry plus) 91-100% – 5.0 (bardzo dobry) |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Citko | |
Prowadzący grup: | Michał Citko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Kurs sygnalizujący problemy interferencji polsko-angielskiej z odniesienim teoretycznym oraz praktycznym. |
|
Pełny opis: |
1. Porównanie i zestawienie samogłosek polskich i angielskich: wysokich, średnich, niskich 2. Interferencja dotycząca angielskich dyftongów: dyftongi do /ɪ/, dyftongi do /ʊ/, dyftongi do /ə/ 3. Porównanie i zestawienie spółgłosek polskich i angielskich: zwar, Fricatives, Affricates, płynne 4. Interferencja związana z akcentem wyrazowym. 5. Interferencja związana z rytmem. 6. Interferencja związana z dźwięcznością. 7. Interferencja związana z palatalizacją. 8. Interferencja związana z nasalizacją. 9. Interferencja związana z intonacją: w ogóle, w zdaniach oznajmujących, w pytaniach 10. Nieprzystawalność pisowni i wymowy w języku angielskim |
|
Literatura: |
1. Sobkowiak, W. English Phonetics for Poles, Bene NAti, 1996. 2. Porzuczek, A., Rojczyk A., Arabski, J. Praktyczny kurs wymowy angielskiej dla Polaków, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2013. 3. Wells, J C, Pronunciation Dictionary, Longman. |
|
Uwagi: |
1. Test pisemny obejmujący zagadninia omawiane na zajęciach; 60% oceny końcowej 2. Przygotowanie oraz udział w zajęciach: 40 % oceny końcowej Skala ocen: 51-60% – 3.0 (dostateczny) 61-70% – 3.5 (dostateczny plus) 71-80% – 4.0 (dobry) 81-90% – 4.5 (dobry plus) 91-100% – 5.0 (bardzo dobry) |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Citko | |
Prowadzący grup: | Michał Citko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Literatura: | ||
Uwagi: |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Literatura: | ||
Uwagi: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.