Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia języka angielskiego II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-AS1-3SHELs
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia języka angielskiego II
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 3L stac. I st. studia filologii angielskiej - przedmioty specjalnościowe
Filologia angielska 3 rok sem.letni 1 stopień
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne specjalizacyjne

Założenia (lista przedmiotów):

Historia języka angielskiego I 340-AS1-2HEL

Założenia (opisowo):

Student posiada podstawową wiedzę z zakresu językoznawstwa ogólnego oraz historii języka angielskiego uzyskaną podczas wykłądu z tego przedmiotu na II roku studiów.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot należy do grupy przedmiotów nr 6: Językoznawstwo: zajęcia fakultatywne. Treści kształcenia obejmują terminy i metody badań używane w językoznawstwie historycznym. Zajęcia polegają m.in. na analizie morfologicznej i składniowej tekstów pochodzących z różnych okresów historycznych i dyskusji na temat zmian w angielszczyźnie, jakie zaszły na przestrzeni wieków i jakie są widoczne w omawianych tekstach.

Pełny opis:

- Profil studiów: ogólnoakademicki

- Forma studiów: stacjonarne

- Rodzaj przedmiotu: fakultatywny specjalizacyjny

- Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne/językoznawstwo

- rok studiów: III

- semestr: VI

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin dydaktycznych: 30 godz. (konwersatorium)

Metody dydaktyczne: metoda heurystyczna, metoda projektowa, dyskusja

Punkty ECTS: 4

Bilans nakładu pracy studenta: udział w zajęciach 30 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami: 15 godz., przygotowanie do zajęć i zaliczenia: 55 godz. Razem: 100 godz. godzin, co odpowiada 4 pkt. ECTS.

Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 45 godz. co odpowiada 1,5 pkt. ECTS; nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 55 godz., co odpowiada 1,25 pkt. ECTS

Literatura:

1. Culpeper, Jonathan. 2015. History of English (wyd. III). Routledge.

2. Fisiak, Jacek. 1996. An Early Middle English Reader. Warszawa: PWN.

3. Fisiak, Jacek. 1993. An Outline History of English. Poznań: Kantor Wydawniczy SAWW.

4. Nagucka, Ruta. 1972. An Early New English Reader. Warszawa: PWN.

5. McIntyre, Dan. 2020. History of English. A Resource Book for Students. Routledge

6. Reszkiewicz, Alfred. 1971. Synchronic Essentials of Old English. Warszawa: PWN.

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie

- KA6_WG1: zjawiska i procesy, jakie zaszły w historii języka angielskiego na przestrzeni wieków

- KA6_WG4: terminologię oraz podstawowy aparat metodologii badań z zakresu językoznawstwa historycznego

Student potrafi

- KA6_UW6: dobierać oraz stosować właściwe metody i narzędzia do analizy tekstów pochodzących z różnych okresów historii języka angielskiego

- KA6_UW7: właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzące w obszarze językoznawstwa diachronicznego oraz dokonywać oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji

- KA6_UK1: komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu językoznawstwa historycznego z uwzględnieniem elementów społeczno-kulturowych

Student jest gotów do

KA6_KK1: krytycznej oceny posiadanej wiedzy

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie z oceną

Metody oceniania: prezentacja, projekt, ocena aktywności w trakcie zajęć

Dozwolone są dwie nieobecności nieusprawiedliwione; większa liczba nieobecności wymaga odrobienia na zasadach ustalonych z prowadzącym.

Skala ocen zgodna z Regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Rozumko
Prowadzący grup: Agata Rozumko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne specjalizacyjne

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot należy do grupy przedmiotów nr 6: Językoznawstwo: zajęcia fakultatywne. Zajęcia skupiają się na analizie tekstów pochodzących z różnych okresów historycznych i dyskusji na temat zmian w angielszczyźnie, jakie zaszły na przestrzeni wieków i są widoczne w omawianych tekstach. Studenci realizują też mini projekt z zakresu wybranych zagadnień i prezentują jego wyniki na zajęciach.

Pełny opis:

- Profil studiów: ogólnoakademicki

- Forma studiów: stacjonarne

- Rodzaj przedmiotu: fakultatywny specjalizacyjny

- Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne/językoznawstwo

- rok studiów: III

- semestr: VI

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin dydaktycznych: 30 godz. (konwersatorium)

Metody dydaktyczne: metoda heurystyczna, metoda projektowa, dyskusja

Punkty ECTS: 4

Bilans nakładu pracy studenta: udział w zajęciach 30 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami: 15 godz., przygotowanie do zajęć i zaliczenia: 55 godz. Razem: 100 godz. godzin, co odpowiada 4 pkt. ECTS.

Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 45 godz. co odpowiada 1,5 pkt. ECTS; nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 55 godz., co odpowiada 1,25 pkt. ECTS

Literatura:

1. Culpeper, Jonathan. 2015. History of English (wyd. III). Routledge.

2. Fisiak, Jacek. 1996. An Early Middle English Reader. Warszawa: PWN.

3. Fisiak, Jacek. 1993. An Outline History of English. Poznań: Kantor Wydawniczy SAWW.

4. Nagucka, Ruta. 1972. An Early New English Reader. Warszawa: PWN.

5. McIntyre, Dan. 2020. History of English. A Resource Book for Students. Routledge

6. Reszkiewicz, Alfred. 1971. Synchronic Essentials of Old English. Warszawa: PWN.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Rozumko
Prowadzący grup: Agata Rozumko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne specjalizacyjne

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot należy do grupy przedmiotów nr 6: Językoznawstwo: zajęcia fakultatywne. Zajęcia skupiają się na analizie tekstów pochodzących z różnych okresów historycznych i dyskusji na temat zmian w angielszczyźnie, jakie zaszły na przestrzeni wieków i są widoczne w omawianych tekstach. Studenci realizują też mini projekt z zakresu wybranych zagadnień i prezentują jego wyniki na zajęciach.

Pełny opis:

- Profil studiów: ogólnoakademicki

- Forma studiów: stacjonarne

- Rodzaj przedmiotu: fakultatywny specjalizacyjny

- Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne/językoznawstwo

- rok studiów: III

- semestr: VI

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin dydaktycznych: 30 godz. (konwersatorium)

Metody dydaktyczne: metoda heurystyczna, metoda projektowa, dyskusja

Punkty ECTS: 4

Bilans nakładu pracy studenta: udział w zajęciach 30 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami: 15 godz., przygotowanie do zajęć i zaliczenia: 55 godz. Razem: 100 godz. godzin, co odpowiada 4 pkt. ECTS.

Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 45 godz. co odpowiada 1,5 pkt. ECTS; nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 55 godz., co odpowiada 1,25 pkt. ECTS

Literatura:

1. Culpeper, Jonathan. 2015. History of English (wyd. III). Routledge.

2. Fisiak, Jacek. 1996. An Early Middle English Reader. Warszawa: PWN.

3. Fisiak, Jacek. 1993. An Outline History of English. Poznań: Kantor Wydawniczy SAWW.

4. Nagucka, Ruta. 1972. An Early New English Reader. Warszawa: PWN.

5. McIntyre, Dan. 2020. History of English. A Resource Book for Students. Routledge

6. Reszkiewicz, Alfred. 1971. Synchronic Essentials of Old English. Warszawa: PWN.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne specjalizacyjne

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot należy do grupy przedmiotów nr 6: Językoznawstwo: zajęcia fakultatywne. Zajęcia skupiają się na analizie tekstów pochodzących z różnych okresów historycznych i dyskusji na temat zmian w angielszczyźnie, jakie zaszły na przestrzeni wieków i są widoczne w omawianych tekstach. Studenci realizują też mini projekt z zakresu wybranych zagadnień i prezentują jego wyniki na zajęciach.

Pełny opis:

- Profil studiów: ogólnoakademicki

- Forma studiów: stacjonarne

- Rodzaj przedmiotu: fakultatywny specjalizacyjny

- Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne/językoznawstwo

- rok studiów: III

- semestr: VI

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin dydaktycznych: 30 godz. (konwersatorium)

Metody dydaktyczne: metoda heurystyczna, metoda projektowa, dyskusja

Punkty ECTS: 4

Bilans nakładu pracy studenta: udział w zajęciach 30 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami: 15 godz., przygotowanie do zajęć i zaliczenia: 55 godz. Razem: 100 godz. godzin, co odpowiada 4 pkt. ECTS.

Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 45 godz. co odpowiada 1,5 pkt. ECTS; nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 55 godz., co odpowiada 1,25 pkt. ECTS

Literatura:

1. Culpeper, Jonathan. 2015. History of English (wyd. III). Routledge.

2. Fisiak, Jacek. 1996. An Early Middle English Reader. Warszawa: PWN.

3. Fisiak, Jacek. 1993. An Outline History of English. Poznań: Kantor Wydawniczy SAWW.

4. Nagucka, Ruta. 1972. An Early New English Reader. Warszawa: PWN.

5. McIntyre, Dan. 2020. History of English. A Resource Book for Students. Routledge

6. Reszkiewicz, Alfred. 1971. Synchronic Essentials of Old English. Warszawa: PWN.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)