Teorie nabywania języków
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-AS2-1TNJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Teorie nabywania języków |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
2L stac. II st. studia filologii angielskiej - przedmioty obowiązkowe Filologia angielska 2 stopień 1 rok sem.letni |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Znajomość języka angielskiego na poziomie zaawansowanym. Ma ona w trakcie kursu umożliwiać studentom swobodne wyrażanie opinii, refleksję nad procesem uczenia się języków obcych oraz czytanie ze zrozumieniem i interpretację podstawowych tekstów akademickich z zakresu metodyki nauczania języka obcego. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Wykład ma na celu omówienie najważniejszych teorii nabywania języków (zwłaszcza obcych) oraz ich implikacji dydaktycznych. |
Pełny opis: |
W trakcie wykładu zostaną omówione najważniejsze teorie nabywania języków oraz wskazane zostaną ich implikacje dydaktyczne. Zrozumienie procesów psycholingwistycznych zachodzących podczas nauki języków jest bowiem nieodzowne w pracy nauczyciela języka obcego. Podczas wykładu omówione zostaną następujące zagadnienia: Natura teorii Behawioryzm Natywizm Teoria monitora Kognitywizm i konstruktywizm The Concept-Oriented Approach Usage-Based Approaches to SLA Skill Acquisition Theory Przetwarzanie inputu Model deklaratywny/proceduralny Processability Theory Input, Interakcja, Output Teoria socjokulturowa a rozwój języka obcego Complexity Theory Koneksjonizm Implikacje dydaktyczne teorii przyswajania języków |
Literatura: |
Komorowska, H. (red.). 2011. Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf. Ellis, N.C.; Wulff, S. 2019. Cognitive approaches to second language acquisition. N: J. Schwieter (ed.), The Cambridge Handbook of Language Learning. Cambridge: Cambridge University Press. Róg, T. 2020. Nauczanie języków obcych: Teoria, badania, praktyka. Lublin: Wydawnictwo Werset. VanPatten, B. 2015. Theories in Second Language Acquisition. New York: Routledge. Zeraatpishe, M.; Faravani, A.; Kargozari, H.R.; Azarnoosh, M. 2018. Issues in Applying SLA Theories toward Reflective and Effective Teaching. Brill. https://brill.com/view/title/39069 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA 1. Absolwent zna i rozumie złożone zagadnienia językoznawcze oraz wyjaśnia ogólne terminy i definicje związane z językoznawstwem i teoriami o uczeniu i nabywaniu języka 2. Absolwent posługuje się wiedzą z zakresu metodologii, analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania zagadnień językoznawstwa. 3. Absolwent odnosi wiedzę z zakresu językoznawstwa stosowanego do innych dziedzin nauki oraz rozumie jego implikacje pedagogiczne. 4. Absolwent wykorzystuje wiedzę o współczesnych dokonaniach w obszarze językoznawstwa i teorii uczenia się i nauczania języka. KA7_WG2, KA7_WG4 UMIEJĘTNOŚCI 1. Absolwent samodzielnie zdobywa wiedzę z zakresu językoznawstwa i poddaje ją krytycznej analizie. 2. Absolwent posiada umiejętności analizowania, dokonywania syntez i oceniania podstawowych treści z zakresu językoznawstwa stosowanego. KA7_UW1, KA7_UW2, KA7_UK1 KOMPETENCJE SPOŁECZNE 1. Absolwent współpracuje z innymi w trakcie wykonywania zadań. 2. Absolwent akceptuje potrzebę ustawicznego kształcenia. KA7_KK2, KA7_KO4 |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia przedmiotu: - obecność na zajęciach (dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności); - w miarę możliwości aktywne uczestnictwo w zajęciach; - wykonanie wymaganych zadań indywidualnych lub grupowych; - uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu końcowego (ustnego). Oczekuję refleksyjnego i kreatywnego podejścia do analizowanych treści oraz samodzielnego dochodzenia ich implikacji dydaktycznych. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zofia Chłopek | |
Prowadzący grup: | Zofia Chłopek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zofia Chłopek | |
Prowadzący grup: | Zofia Chłopek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.