Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Językoznawstwo diachroniczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-AS2-2DS
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Językoznawstwo diachroniczne
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 2L stac. II st. studia filologii angielskiej - przedmioty obowiązkowe
Filologia angielska 2 stopień 2 rok sem.letni
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Wymagania (lista przedmiotów):

Historia języka angielskiego 0400-AS1-2HEL

Założenia (lista przedmiotów):

Historia języka angielskiego 0400-AS1-2HEL
Historia języka angielskiego 0400-AS1-3SHEL

Założenia (opisowo):

Student posiada podstawową wiedzę z zakresu historii języka angielskiego i językoznawstwa.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot należy do bloku przedmiotów nr 2 Językoznawstwo.

Treści przedmiotu obejmują zagadnienia z zakresu językoznawstwa diachronicznego (przyczyny i rodzaje zmian językowych), etymologii (m.in. analiza etymologiczna) i onomastyki (rodzaje nazw własnych i ich pochodzenie).

Pełny opis:

profil studiów – ogólnoakademicki

forma studiów – stacjonarne

rodzaj przedmiotu – obowiązkowy

dziedzina: nauki humanistyczne, dyscyplina: językoznawstwo

rok studiów/sem. – studia II stopnia, rok II/sem. IV

wymagania wstępne – brak

liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – 15 godzin wykładu

metody dydaktyczne – wykład

punkty ECTS – 1

bilans nakładu pracy studenta: udział w zajęciach: 15 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami: 7,5 godz. przygotowanie do zaliczenia: 7,5, godz., razem 30 godzin, co odpowiada 1 pkt ECTS

wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 22,5 godzin, co odpowiada 0,75 pkt. ECTS; nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela: 7,5 godz., co odpowiada 0,25 pkt. ECTS

Literatura:

-Beekes, R. 1995. Comparative Indo-European Linguistics. An Introduction. Amsterdam/Philadelphia. John Benjamins.

-Campbell Lyle. 1998. Historical Linguistics. An Introduction. Edinburgh University Press.

-Malkiel. Y. 1993. Etymology. CUP.

-Mallory J.P. and Adams D.Q. 2007. The Oxford Introduction to Proto-Indo-European and the Proto-Indo-European World. OUP.

-Moessner Lilo. 2003. Diachronic English Linguistics. Gunter Narr Verlag.

-Ringe Don & Joseph F. Esle. 2013. Historical Linguistics. Towards a Twenty-First Century Reintegration. CUP.

-Steponavicius A. 2006. Diachronic Linguistics and Etymology. Białystok: Wydawnictwo UwB

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie

KP7_WG1, złożone zjawiska i procesy językowe, teorie wyjaśniające zależności między nimi oraz współczesne trendy w językoznawstwie diachronicznym

KP7_WG4, zaawansowaną terminologię oraz rozbudowany aparat metodologii badań z zakresu językoznawstwa diachronicznego

Student potrafi

KP7_UW1, formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy, innowacyjnie dobierając odpowiednie metody i narzędzia z wykorzystaniem wiedzy z zakresu językoznawstwa diachronicznego

KP7_UW6, właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzące w obszarze językoznawstwa diachronicznego oraz dokonywać oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji

KP7_UK1, komunikować się ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców używając specjalistycznej terminologii z zakresu językoznawstwa diachronicznego z uwzględnieniem elementów społeczno-kulturowych

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie z oceną

Sprawdzian pisemny

Do zaliczenia dopuszczone są osoby, które mają nie więcej niż 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach. Większa liczba nieobecności wymaga odrobienia na zasadach ustalonych z prowadzącym.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Vitaly Tur
Prowadzący grup: Vitaly Tur
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Tryb prowadzenia przedmiotu:

zdalnie

Skrócony opis:

Patrz: Podstawowe informacje o przedmiocie

Pełny opis:

Patrz: podstawowe informacje o przedmiocie

Literatura:

Patrz: podstawowe informacje o przedmiocie

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Rozumko
Prowadzący grup: Agata Rozumko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot należy do bloku przedmiotów nr 2 Językoznawstwo.

Treści przedmiotu obejmują zagadnienia z zakresu językoznawstwa diachronicznego (przyczyny i rodzaje zmian językowych), etymologii (m.in. analiza etymologiczna) i onomastyki (rodzaje nazw własnych i ich pochodzenie).

Pełny opis:

profil studiów – ogólnoakademicki

forma studiów – stacjonarne

rodzaj przedmiotu – obowiązkowy

dziedzina: nauki humanistyczne, dyscyplina: językoznawstwo

rok studiów/sem. – studia II stopnia, rok II/sem. IV

wymagania wstępne – brak

liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – 15 godzin wykładu

metody dydaktyczne – wykład

punkty ECTS – 1

bilans nakładu pracy studenta: udział w zajęciach: 15 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami: 7,5 godz. przygotowanie do zaliczenia: 7,5, godz., razem 30 godzin, co odpowiada 1 pkt ECTS

wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 22,5 godzin, co odpowiada 0,75 pkt. ECTS; nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela: 7,5 godz., co odpowiada 0,25 pkt. ECTS

Literatura:

-Beekes, R. 1995. Comparative Indo-European Linguistics. An Introduction. Amsterdam/Philadelphia. John Benjamins.

-Campbell Lyle. 1998. Historical Linguistics. An Introduction. Edinburgh University Press.

-Malkiel. Y. 1993. Etymology. CUP.

-Mallory J.P. and Adams D.Q. 2007. The Oxford Introduction to Proto-Indo-European and the Proto-Indo-European World. OUP.

-Moessner Lilo. 2003. Diachronic English Linguistics. Gunter Narr Verlag.

-Ringe Don & Joseph F. Esle. 2013. Historical Linguistics. Towards a Twenty-First Century Reintegration. CUP.

-Steponavicius A. 2006. Diachronic Linguistics and Etymology. Białystok: Wydawnictwo UwB

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot należy do bloku przedmiotów nr 2 Językoznawstwo.

Treści przedmiotu obejmują zagadnienia z zakresu językoznawstwa diachronicznego (przyczyny i rodzaje zmian językowych), etymologii (m.in. analiza etymologiczna) i onomastyki (rodzaje nazw własnych i ich pochodzenie).

Pełny opis:

profil studiów – ogólnoakademicki

forma studiów – stacjonarne

rodzaj przedmiotu – obowiązkowy

dziedzina: nauki humanistyczne, dyscyplina: językoznawstwo

rok studiów/sem. – studia II stopnia, rok II/sem. IV

wymagania wstępne – brak

liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – 15 godzin wykładu

metody dydaktyczne – wykład

punkty ECTS – 1

bilans nakładu pracy studenta: udział w zajęciach: 15 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami: 7,5 godz. przygotowanie do zaliczenia: 7,5, godz., razem 30 godzin, co odpowiada 1 pkt ECTS

wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 22,5 godzin, co odpowiada 0,75 pkt. ECTS; nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela: 7,5 godz., co odpowiada 0,25 pkt. ECTS

Literatura:

-Beekes, R. 1995. Comparative Indo-European Linguistics. An Introduction. Amsterdam/Philadelphia. John Benjamins.

-Campbell Lyle. 1998. Historical Linguistics. An Introduction. Edinburgh University Press.

-Malkiel. Y. 1993. Etymology. CUP.

-Mallory J.P. and Adams D.Q. 2007. The Oxford Introduction to Proto-Indo-European and the Proto-Indo-European World. OUP.

-Moessner Lilo. 2003. Diachronic English Linguistics. Gunter Narr Verlag.

-Ringe Don & Joseph F. Esle. 2013. Historical Linguistics. Towards a Twenty-First Century Reintegration. CUP.

-Steponavicius A. 2006. Diachronic Linguistics and Etymology. Białystok: Wydawnictwo UwB

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)