Technologia informacyjna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-ON2-1TI |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0610) Information and Communication Technologies (ICTs)
|
Nazwa przedmiotu: | Technologia informacyjna |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
2L stac. II st. studia filologii obcej nauczycielskiej - przedmioty obowiązkowe Filologia obca nauczycielska 1 rok sem zimowy 2 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | kształcenia ogólnego |
Założenia (opisowo): | Podstawowa znajomość obsługi komputera i jego peryferii, systemów operacyjnych oraz programów użytkowych. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest rozwinięcie najważniejszych praktycznych umiejętności komputerowych, dostarczenie praktycznej wiedzy oraz pogłębienie zrozumienia rozwoju i funkcjonowania technologii informatycznych. Treści realizowane w ramach przedmiotu obejmują kilka modułów: edycję tekstu, korzystanie z zasobów Internetu. Położony został nacisk na rozwijanie umiejętności korzystania z zasobów internetowych dla potrzeb nauki i pozyskiwania wiedzy. Szczególną uwagę zwrócono na źródła informacji dla humanisty. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: studia stacjonarne Przedmiot obowiązkowy Rodzaj przedmiotu: Moduł 1 - przedmiot kształcenia ogólnego Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne i społeczne - filologia angielska, filologia rosyjska Rok studiów/semestr I rok I stopnia, I semestr, 15 godz., laboratorium Wymagania wstępne: podstawowa znajomość obsługi komputera Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Laboratoria 15 godzin – pracownia komputerowa Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu: Metody podające: pogadanka, dyskusja, praca online; Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz, projekt; Zaliczenie na ocenę (sprawdzenie praktycznych umiejętności posługiwania się ICT) Punkty ECTS: 1 pkt. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w laboratoriach – 15 godzin - konsultacje – 3 godzin - przygotowanie do zajęć – 5 godzin - przygotowanie do zaliczenia – 2 godz. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 15h 0,5 pkt. |
Literatura: |
D. Cendrowska, Zrób to lepiej! O sztuce komputerowego składania tekstu, Warszawa 2006. J. Cox, Microsoft Word 2010. Krok po kroku, Gliwice 2012. A. Edney: PowerPoint 2010 PL. Seria praktyk 2005, Wydawnictwo Helion 2011. J. Lambert, Microsoft Word 2016: krok po kroku, przeł. M. Włodarz, Warszawa 2016. J. Lambert, C. Frye, Microsoft office 2016: krok po kroku, przeł. L. Biolik, Warszawa 2016. K. Murray, Microsoft Word 2010 PL. Praktyczne podejście Gliwice 2011. J. Walkenbach, Excel 2010 PL. Formuły, Gliwice 2011, Wydawnictwo Helion P. Wimmer: Akademickie narzędzia Microsoft Word. e-book 2012. P. Wróblewski: MS Office 2007 PL w biurze i nie tylko. Gliwice 2007. R. Zimek: PowerPoint 2010 PL. |
Efekty uczenia się: |
Student: 1. Potrafi posługiwać się podstawowymi programami komputerowymi (edytor tekstu, arkusze kalkulacyjne, programy do tworzenia prezentacji itp.) dla realizowania zadań i rozwiązywana problemów związanych z posiadanym wykształceniem (K_U10, K_U12) 2. Potrafi wykorzystać urządzenia technologii informacyjnej oraz odpowiednie oprogramowanie w celu wyszukiwania, selekcjonowania, przetwarzania i dokumentowania różnego rodzaju informacji z różnych źródeł. (K_U01, K_K04) 3. Pozyskując i przetwarzając informacje, potrafi rozumieć zarówno konieczność respektowania praw autorskich i poszanowania własności intelektualnej, jak i potrzebę ochrony własnej prywatności oraz danych. (K_W12) 4. Potrafi uświadomić potrzebę nieustannego śledzenia zmian, jakie współcześnie zachodzącą w obszarze technologii informacyjnej, oraz dostrzec wynikające z tego korzyści. (K_K01) |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu: Metody podające: pogadanka, dyskusja, praca online; Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz, projekt; |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Bajko | |
Prowadzący grup: | Marcin Bajko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | kształcenia ogólnego |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Pełny opis: |
1. Podstawowe formatowanie tekstu (interlinie, tabulatory, czcionki, odstępy, wcięcia). 2. Tworzenie list wielopoziomowych, zaawansowane formatowanie z użyciem tabulatorów, kolumny, tabele i wykresy w dokumentach tekstowych 3. Zaawansowane formatowanie, obiekty, nagłówki, stopki, indeksy, skróty klawiaturowe ułatwiające edycję i formatowanie. 4. Zaawansowane operacje na plikach tekstowych: formatowanie i konwersja przypisów, skorowidze, recenzje, komentarze, hiperłącza. 5. Pełne formatowanie dużych tekstów, rozdziały, plan dokumentu, spisy treści, bibliografie, konwersja do innych formatów (pdf, mobi, epub). 6. Zaawansowane operacje na arkuszach kalkulacyjnych, formatowanie komórek, tabel i wykresów i przygotowanie dokumentów do druku. 7. Internet. Przeglądarki internetowe, historia, możliwości (wtyczki, dodatki), personalizacja, bezpieczeństwo, ustawienia prywatności. 8. Wyszukiwanie i gromadzenie danych w internecie. Narzędzia online: chmura, notatniki internetowe (Evernote, OneNote), przeglądarkowe wersje pakietów biurowych (Office 365, Google Docs). Udostępnianie danych, publikacja i upowszechnianie. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Jankowski, Eugenia Mironowicz | |
Prowadzący grup: | Robert Jankowski, Eugenia Mironowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | kształcenia ogólnego |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest rozwinięcie najważniejszych praktycznych umiejętności komputerowych, dostarczenie praktycznej wiedzy oraz pogłębienie zrozumienia rozwoju i funkcjonowania technologii informatycznych. Treści realizowane w ramach przedmiotu obejmują kilka modułów: edycję tekstu, korzystanie z zasobów Internetu. Położony został nacisk na rozwijanie umiejętności korzystania z zasobów internetowych dla potrzeb nauki i pozyskiwania wiedzy. Szczególną uwagę zwrócono na źródła informacji dla humanisty. |
|
Pełny opis: |
1. Podstawowe formatowanie tekstu (interlinie, tabulatory, czcionki, odstępy, wcięcia). 2. Tworzenie list wielopoziomowych, zaawansowane formatowanie z użyciem tabulatorów, kolumny, tabele i wykresy w dokumentach tekstowych 3. Zaawansowane formatowanie, obiekty, nagłówki, stopki, indeksy, skróty klawiaturowe ułatwiające edycję i formatowanie. 4. Zaawansowane operacje na plikach tekstowych: formatowanie i konwersja przypisów, skorowidze, recenzje, komentarze, hiperłącza. 5. Pełne formatowanie dużych tekstów, rozdziały, plan dokumentu, spisy treści, bibliografie, konwersja do innych formatów (pdf, mobi, epub). 6. Zaawansowane operacje na arkuszach kalkulacyjnych, formatowanie komórek, tabel i wykresów i przygotowanie dokumentów do druku. 7. Internet. Przeglądarki internetowe, historia, możliwości (wtyczki, dodatki), personalizacja, bezpieczeństwo, ustawienia prywatności. 8. Wyszukiwanie i gromadzenie danych w internecie. Narzędzia online: chmura, notatniki internetowe (Evernote, OneNote), przeglądarkowe wersje pakietów biurowych (Office 365, Google Docs). Udostępnianie danych, publikacja i upowszechnianie. |
|
Literatura: |
D. Cendrowska, Zrób to lepiej! O sztuce komputerowego składania tekstu, Warszawa 2006. J. Cox, Microsoft Word 2010. Krok po kroku, Gliwice 2012. A. Edney: PowerPoint 2010 PL. Seria praktyk 2005, Wydawnictwo Helion 2011. J. Lambert, Microsoft Word 2016: krok po kroku, przeł. M. Włodarz, Warszawa 2016. J. Lambert, C. Frye, Microsoft office 2016: krok po kroku, przeł. L. Biolik, Warszawa 2016. K. Murray, Microsoft Word 2010 PL. Praktyczne podejście Gliwice 2011. J. Walkenbach, Excel 2010 PL. Formuły, Gliwice 2011, Wydawnictwo Helion P. Wimmer: Akademickie narzędzia Microsoft Word. e-book 2012. P. Wróblewski: MS Office 2007 PL w biurze i nie tylko. Gliwice 2007. R. Zimek: PowerPoint 2010 PL. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.