Podstawy dydaktyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-PN2-1PD |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy dydaktyki |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
2L stac. II st. studia filologii polskiej nauczycielskiej - przedmioty obowiązkowe Filologia polska nauczycielska 1 rok sem.letni 2 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | |
Skrócony opis: |
Celem realizacji treści przedmiotu "Podstawy dydaktyki" w zakresie ćwiczeń jest zdobycie przez studentów wiedzy o procesie uczenia się i nauczania, wybranych elementach instrumentarium pracy dydaktycznej nauczyciela, kształtowanie umiejętności niezbędnych do projektowania zajęć dydaktycznych oraz rozwijanie kompetencji społecznych wymaganych do wykonywania zadań zawodowych wynikających z przyszłej roli nauczyciela. Celem realizacji treści wykładów z "Podstaw dydaktyki" jest ukształtowanie wiedzy studentów o współczesnym środowisku edukacyjnym, zdobycie przez studentów wiedzy o dydaktyce jako subdyscyplinie pedagogicznej; poznanie i zrozumienie współczesnych teorii uczenia się i nauczania, jak i różnych ujęć koncepcji szkoły; poznanie wybranych elementów procesu projektowania działań dydaktycznych i elementów procesu porozumiewania się z uczniami w środowisku klasy szkolnej. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowe Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok studiów/semestr: I rok II stopień, II semestr Wymagania wstępne: wiedza z zakresu treści humanistycznych i społecznych wymaganych od absolwenta studiów I stopnia Liczba godzin ćwiczeń: 15 Liczba godzin wykładów: 15 Metody kształcenia: wykład, pokaz, dyskusja, pogadanka, praca z tekstem, gry dydaktyczne, metoda ćwiczebna Formy organizacji zajęć: zbiorowa, grupowa jednolita i zróżnicowana Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 15 godz. - udział w ćwiczeniach: 15 godz. - przygotowanie się do ćwiczeń: 7 godz. - przygotowanie się do egzaminu i udział w egzaminie: 10 godz. - przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń: 9 godz. - konsultacje związane z przygotowaniem się do zajęć, zaliczenia, egzaminu: 4 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 36 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 24 godz. |
Literatura: |
* Arends R.I., Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1994. * Bereźnicki F., Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli, Kraków 2015. * Klus-Stańska D., Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, Warszawa 2018. * Kruszewski K., Sztuka nauczania. Czynności nauczania, Warszawa 2007. * Kwieciński Z., Śliwerski B., (red.). Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa 2019 lub Kwieciński Z., Śliwerski B., (red.), Pedagogika, t. 2, Warszawa 2004 * Kupisiewicz C., Dydaktyka ogólna, Warszawa 2002 lub Kupisiewicz C., Dydaktyka, Kraków 2012. * Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa 2007. * Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 2003. |
Efekty uczenia się: |
Student posiada wiedzę z zakresu: -- klasycznych i współczesne teorii uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjnych (KP7_WG2) -- norm, procedur i dobrych praktyk stosowane w działalności dydaktycznej (KP7_WG4) -- metod nauczania i doboru efektywnych środków dydaktycznych, w tym zasobów internetowych, wspomagających nauczanie przedmiotu lub prowadzenie zajęć, z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów (KP7_WG10) Student w zakresie umiejętności: -- potrafi adekwatnie dobierać, tworzyć i dostosowywać do zróżnicowanych potrzeb uczniów materiały i środki, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz metody pracy w celu samodzielnego projektowania działań dydaktycznych (KP7_UW2) -- potrafi tworzyć sytuacje dydaktyczne motywujące uczniów do nauki i pracy nad sobą, analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia (KP7_UW6) Student w zakresie kompetencji społecznych: -- jest gotowy do projektowania działań zmierzających do rozwoju szkoły lub placówki systemu oświaty oraz stymulowania poprawy jakości pracy tych instytucji (KP7_KO3) -- jest gotowy do posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka (KP7_KR1) |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: kolokwium pisemne z zakresu treści ćwiczeń; egzamin pisemny z zakresu treści wykładów. Kryteria oceniania testu: zaliczenie egzaminu/ćwiczeń następuje przy uzyskaniu min. 51% ogólnej liczby punktów. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Borawska-Kalbarczyk | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Borawska-Kalbarczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.