Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konwersatorium "Retromania"

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-PS1-2KON9
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Konwersatorium "Retromania"
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 3L stac. I st. studia filologii polskiej - przedm. wykłady monograficzne
Filologia polska 2 rok sem.zimowy 1 stopień
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

monograficzne

Założenia (opisowo):

Profil ogólnoakademicki: Retromania. Lata 80. w najnowszej literaturze i kulturze popularnej

Liczba godzin dydaktycznych: 15 (konwersatorium)

Metody dydaktyczne: dyskusja, wykład, projekty, praca grupowa i indywidualna

Punkty ECTS: 1

Bilans nakładu pracy studenta:

uczestnictwo w zajęciach - 14 godzin,

zapoznanie z literaturą - 17 godzin,

przygotowanie jednej pracy zaliczeniowej (prezentacji) - 5 godzin,

konsultacje - 1 godzina


General academic profile: Retromania. The 1980s in the newest popular culture and literature


Number of teaching hours: 15 (seminar)


Teaching methods: discussion, lecture, projects, group and individual work


ECTS credits: 1


Balance of student workload:


participation in classes - 14 hours,


reading the literature - 17 hours,


preparation of one final thesis (presentation) - 5 hours,


consultation - 1 hour


Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone będą najnowszej kulturze popularnej, którą ogarnęła obsesja retromanii przejawiająca się bliżej nieokreśloną tęsknotą za tym, co minione. Powroty do nieodległej przeszłości w najnowszej popkulturze wiążą się ze zjawiskiem kulturowego remiksu, charakterystycznego dla utworów postmodernistycznych. Liczne remaki, sequele, prequele, crossovery, covery, revivale świadczą o nieustannie dokonującym się recyklingu.

The classes will be devoted to the latest popular culture, which has become obsessed with retromania, manifested by an undefined longing for the past. Returns to the near past in the newest pop culture are associated with the phenomenon of cultural remixes, characteristic of postmodern works. Numerous remakes, sequels, prequels, crossovers, covers, revivals testify to the ongoing recycling.

Pełny opis:

Zajęcia poświęcone będą najnowszej kulturze popularnej, którą ogarnęła obsesja retromanii przejawiająca się bliżej nieokreśloną tęsknotą za tym, co minione. Powroty do nieodległej przeszłości w najnowszej popkulturze wiążą się ze zjawiskiem kulturowego remiksu, charakterystycznego dla utworów postmodernistycznych. Liczne remaki, sequele, prequele, crossovery, covery, revivale świadczą o nieustannie dokonującym się recyklingu. Reaktywacje te przyjmują formę intertekstualnych gier, dostarczających materiału do kolaży, powtórzeń typowych dla konstrukcji patchworkowej. W trakcie zajęć zastanowimy się, dlaczego lata 80. stały się niezwykle popularne. Moda na tamtą dekadę obejmuje nie tylko współczesną muzykę, ale także film, seriale czy literaturę. Omówimy kultowe utwory z lat 80. i 90., poszukamy odniesień do tamtych tekstów kultury w najnowszych produkcjach. Zastanowimy się także nad statusem retroobiektów (walkman, magnetowid, kaseta VHS).

Zagadnienia

1. W stronę retrotopii – między diagnozą współczesności a ponurymi prognozami przyszłości

2. Muzyczna retromania

3. Kultowe seriale z lat 80. i 90.

4. Retroobiekty w najnowszej kulturze popularnej

5. Superbohaterowie

Retromania. The 80s and 90s in the newest popular culture and literature

The classes will be devoted to the latest popular culture, which has become obsessed with retromania, manifested by an undefined longing for the past. Returns to the near past in the newest pop culture are associated with the phenomenon of cultural remixes, characteristic of postmodern works. Numerous remakes, sequels, prequels, crossovers, covers, revivals testify to the ongoing recycling. These reactivations take the form of intertextual games, providing material for collages, repetitions typical of a patchwork construction. During the course, we will consider why the 1980s became extremely popular. The fashion for that decade includes not only contemporary music, but also film, series and literature. We will discuss iconic works from the 80s and 90s, we will look for references to those cultural texts in the latest productions. We will also consider the status of retro objects (walkman, VCR, VHS cassette).

Topics

1. Towards retrotopia - between the diagnosis of the present day and gloomy forecasts of the future

2. Musical retromania

3. Popular TV series from the 80s and 90s.

4. Retro-objects in the latest popular culture

5. Superheroes

Literatura:

Baran D., Media muzyczne w Polsce po 1989 roku – skąd? dokąd?, w: Media jako przestrzenie muzyki, red. M. Parus, A. Trudzik, Gdańsk 2016.

Baran D., Muzyczna strona serialu. Tematy przewodnie jako „sztuka wykorzystywana w sztuce”, w: Seriale w kontekście kulturowym. Język, odbiór, interpretacja, red. M. Cichmańska, A. Naruszewicz-Duchlińska, P. Przytuła, Olsztyn 2017.

Bauman Z., Retrotopia. Jak rządzi nami przeszłość, przeł. K. Lebek, Warszawa 2018.

Borowiecki A., Rozwój złożonej narracyjności w amerykańskich serialach, „Panoptikum” 2018, nr 20 (27).

Bruszewska D., Moda na grunge i grunge w modzie. Od Cobaina do Pattinsona – przejawy konsumpcjonizmu subkulturowego, „Warmińsko-Mazurski Kwartalnik Naukowy” 2012, nr 3.

Brünig M., Technostalgia. Analogowe strategie muzycznych powrotów, w: Pomiędzy retro a retromanią, red. M. Major, P. Włodek, Gdańsk 2018

Chról M., Retromania jako ponowoczesna strategia kulturowa, „Fragile. Pismo Kulturalne” 2019, nr 4 (46).

Darska B., To nas pociąga! O serialowych antybohaterach, Gdańsk 2012.

Drenda O., Duchologia polska. Rzeczy i ludzie w czasach transformacji, Kraków 2016.

Guilbert G., Madonna as Postmodern Myth. How One Star’s Self-Construction Rewrites Sex, Gender, Hollywood and the American Dream, London 2002.

Jaskulski P., Początki nicości. Nirvana w latach 80., w: 80s Again! Monografia poświęcona latom 80. XX wieku, red. A. Jabłońska, M. Koryciński, Warszawa 2017.

Kamińska M., Jeśli to pamiętasz, to pewnie już nie żyjesz. Praktyki (n)ostalgii w polskim Internecie, w: Pomiędzy retro a retromanią, red. M. Major, P. Włodek, Gdańsk 2019.

Kłos A., Projekt retroavangarda – kolaż czasu przeszłego i teraźniejszego, „Fragile. Pismo Kulturalne” 2019, nr 4 (46).

Lasch Ch., Kultura narcyzmu. Amerykańskie życie w czasach malejących oczekiwań, przeł. G. Ptaszek i A. Skrzypek, Warszawa 2015.

Marcela M., „Stranger Things”, czyli kobiety i potwory, „Teksty Drugie” 2018, nr 5.

Misiorna K., Retrostalgia, czyli zjawisko reprodukcji we współczesnej kulturze, „Fragile. Pismo Kulturalne” 2019, nr 4 (46).

Napiórkowski M., Kod kapitalizmu. Jak Gwiezdne wojny, Coca-Cola i Leo Messi kierują twoim życiem, Warszawa 2019.

Napiórkowski M., Mitologia współczesna, Warszawa 2018.

Regiewicz A., Głośne pióra. O narracjach muzycznych we współczesnej literaturze i potrzebie czytania kontekstowego, w: Oblicza muzycznej praxis. Debaty, terytoria, reduty nadziei i oporu, red. A. Białkowski, W. J. Burszta, Gdańsk 2020.

Regiewicz A., Muzyczne czołówki seriali kryminalnych i ich relacje z konstrukcją narracji i fabuły kryminałów, w: Kryminał. Ćwiczenia z komparatystyki kulturowej, red. A. Regiewicz, Gdańsk 2018.

Regiewicz A., Sentymentalizm a kultura repetycji. Rola nawiązań muzycznych w polskiej literaturze najnowszej, „Rocznik Komparatystyczny” 2018, nr 9.

Reynolds S., Retromania. Jak popkultura żywi się własną przeszłością, przeł. F. Łobodziński, Warszawa 2018.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Absolwent:

- definiuje podstawowe pojęcia z zakresu historii i teorii literatury popularnej (definiuje pojęcia m.in. „nostalgia”, „retrostalgia”, „retromania”)

– FP1_W03 – H1A_W03

- ma wiedzę o procesie historycznoliterackim, zna głównych twórców, tematy oraz prądy w najnowszej literaturze popularnej (

– FP1_W05 – H1A_W04

- zna zasady, metody, narzędzia interpretacji i analizy komunikatów językowych, tekstów artystycznych i naukowych oraz zjawisk kultury

– FP1_W09 – H1A_W07

UMIEJĘTNOŚCI

Absolwent:

- analizuje tekst artystyczny na płaszczyźnie historycznoliterackiej, stylistycznej, gatunkowej, kompozycyjnej, językowej i kulturowej

– FP1_U02 – H1A_U02

- planuje i konstruuje dłuższe wypowiedzi sproblematyzowane interpretacyjnie

– FP1_U04 – H1A_U03

- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł (poza klasycznymi zasobami bibliotecznymi korzysta z różnorodnych źródeł internetowych, zwłaszcza bibliotek cyfrowych, czasopism specjalistycznych, jak: Diegesis czy, i portali typu: SciElo, retropress.pl, Oxford Research Encyclopedia: Communication, Creative Nonfiction)

– FP1_U03 – H1A_U01

potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla nauk filologicznych w obszarze nauk humanistycznych w typowych sytuacjach profesjonalnych (wiąże poszczególne terminy/pojęcia z danymi kierunkami i szkołami badawczymi, odróżnia cele i metody literaturoznawstwa od metod stosowanych w naukach społecznych i psychologii, wykorzystuje jednak również te ostatnie dla wzbogacenia własnej interpretacji danego utworu/zjawiska literackiego)

– FP1_U06 – H1A_U04

- posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków (potrafi scharakteryzować dany utwór i ustosunkować się krytycznie do istniejących opracować, wskazując własną perspektywę)

– FP1_U08 – H1A_U06, H1A_U02

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Absolwent:

- potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (przyjmuje rolę adwokata i/lub krytyka poszczególnych tekstów/ koncepcji/autorów, udziela krytycznego feedbacku pozostałym słuchaczkom i słuchaczom)

– FP1_K02 – H1A_K02

Metody i kryteria oceniania:

Weryfikacja efektów kształcenia będzie następowania w trakcie zajęć (aktywność na zajęciach, udział w dyskusji, przygotowanie prezentacji).

Warunkiem zaliczenia zajęć są: aktywność na zajęciach, wykonywanie prac cząstkowych oraz uzyskanie pozytywnego wyniku z wykonanej indywidualnie lub grupowo (po uzgodnieniu z prowadzącym) prezentacji (w formie PP lub referatu itp.).

Dopuszczalna jest nieusprawiedliwiona obecność na jednym spotkaniu. Więcej nieobecności należy usprawiedliwić (zaświadczenie lekarskie itd.), a treści na nich omawiane opracować samodzielnie i zaliczyć podczas konsultacji lub w innej formie ustalonej z prowadzącym.

Verification of the learning outcomes will take place during the classes (activity in the classroom, participation in the discussion, preparation of the presentation).

The conditions for passing the course are: active participation in the class, performing partial works and obtaining a positive result from a presentation performed individually or in groups (after consultation with the teacher) (in the form of a PP or a paper, etc.).

One absencee at one meeting is allowed. More absences should be justified (medical certificate, etc.), and the content discussed there should be developed by yourself and completed during consultations or in another form agreed with the teacher.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)