Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia literatury polskiej po 1956 r.

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-PS1-3HLPP
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia literatury polskiej po 1956 r.
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 3L stac. I st. studia filologii polskiej - przedmioty obowiązkowe
Filologia polska 3 rok sem.letni 1 stopień
Punkty ECTS i inne: 8.00 LUB 6.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Zajęcia mają dostarczyć historycznoliteracką wiedzę na temat polskiej literatury powojennej z uwzględnieniem literatury lat wojny i okupacji. Studenckie umiejętności oraz kompetencje wyniesione z zajęć powinny dotyczyć takiego analizowania i interpretowaniu tekstów oraz zjawisk literackich, które uwzględniają historycznoliteracki punkt odniesienia.

Skrócony opis:

Wprowadzeniem do wykładu jest przegląd historycznoliterackiego stanu badań. Jego treść to przede wszystkim przełomy historycznoliterackie z lat 1944-1948, 1956, 1975 oraz 1989, a także omówienie najważniejszych tendencji w polskiej powojennej prozie, poezji i dramaturgii, nastawione na relację literatura — rzeczywistość, spełnioną pod postacią ponadrodzajowej epopei nie tylko w prozie (Myśliwski), ale również w dramacie (Mrożek) i poezji (Herbert).

Natomiast zakres tematów realizowanych w ramach ćwiczeń obejmuje genologicznie zróżnicowany, wpisany w bibliografię podmiotową, podporządkowany historii literatury rekonstruowanej na wykładzie - przegląd symptomatycznych i dialogujących z kanonem tekstów literackich od poezji przełomu 1956 roku, poprzez prozatorskie przewartościowania roku 1975, aż po poezję Marcina Świetlickiego - personalnego znaku przełomu roku 1989.

Pełny opis:

- profil ogólnoakademicki

- stacjonarne

- obowiązkowy

- nauki humanistyczne/literaturoznawstwo

- rok 3., sem. 6.

- wymagania wstępne: wykłady, ćwiczenia oraz konwersatoria z historii literatury polskiej

- 15 godzin wykładu

- wykład

- 6 punktów ECTS

- udział w wykładach i ćwiczeniach: 44 h, przygotowanie do zajęć: 60 h, przygotowanie do zaliczenia: 5 h, przygotowanie do egzaminu: 60 h

- nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 60 h (2 punkty ECTS), nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 114 h (4 punktów ECTS)

Literatura:

T. Walas, Czy jest możliwa inna historia literatury? Kraków 1993.

E. Balcerzan, Poezja polska w latach 1939-1965, cz.1-2, Warszawa 1982-1988.

E. Balcerzan, Poezja polska w latach 1939-1968, Warszawa 1998.

S. Burkot, Literatura polska po 1939 roku, wyd. 2, Warszawa 2007.

S. Burkot, Proza powojenna 1945-1987, Warszawa1991.

Z. Jarosiński, Literatura lat 1945-1975, Warszawa 1996.

A. Nasiłowska, Literatura okresu przejściowego. Warszawa 2006.

R. Matuszewski, Literatura polska 1939-1991, Warszawa 1995.

T. Drewnowski, Próba scalenia, Warszawa 1997.

M. Dąbrowski, Literatura polska 1945-1995, Warszawa 1997.

S. Stabro, Literatura polska 1944-2000 w zarysie, Kraków 2002.

M. Stala, Druga strona. Notatki o poezji współczesnej, Kraków 1997.

J. Jarzębski, Apetyt na przemianę, Kraków 1997.

P. Czapliński, Ślady przełomu. O prozie polskiej 1976-1996, Kraków 1998.

P. Czapliński, P. Śliwiński, Literatura polska 1976-1998. Przewodnik po prozie i poezji, Kraków 1999.

P. Czapliński, M. Leciński, E. Szybowicz, B. Warkocki, Kalendarium życia literackiego 1976-2000, Kraków 2003.

S. Barańczak, Po trzydziestce, „Odra” 1975, nr 7.

A. Sandauer, Ewolucja poezji polskiej 1945-1968 (debiuty powojenne), „Polityka” 1979, nr 18-20.

J. Sławiński, Rzut oka na ewolucję poezji polskiej w latach 1956-1980, w: Teksty i teksty, Warszawa 1990.

A. Bikont, J. Szczęsna, Lawina i kamienie. Pisarze wobec komunizmu. Warszawa 2006.

Efekty uczenia się:

Student ma określoną w systemie nauk wiedzę o procesie historycznoliterackim, zna głównych twórców, tematy oraz prądy literatury polskiej po 1956 roku oraz wybrane zagadnienia literatury regionalnej oraz powszechnej z tego okresu.

KP6_WG1, KP6_WG2

Student analizuje teksty literatury polskiej powstałe po 1956 z świadomością ich historycznoliterackiego umiejscowienia, uwzględniając aspekt kompozycyjny, stylistyczny i genologiczny oraz kontekstowe uwikłania, posiadając umiejętność ustnego prezentowania rezultatów swojej lektury.

KP6_UW1, KP6_UK1

Student zyskuje kompetencje pozwalające na rozumienie rzeczywistości społecznej poprzez odnajdywanie jej zapisu w literaturze polskiej po 1956 roku.

Dzięki temu nabywa świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy, wykazuje wrażliwość na estetyczny i ideologiczny aspekt przekazu językowego.

KP6_KKO2

Metody i kryteria oceniania:

aktywność w trakcie zajęć, zaliczenie ustne, egzamin ustny

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Budrowska
Prowadzący grup: Kamila Budrowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Wprowadzeniem do wykładu jest przegląd historycznoliterackiego stanu badań. Jego treść to przede wszystkim przełomy historycznoliterackie z lat 1944-1948, 1956, 1975 oraz 1989, a także omówienie najważniejszych tendencji w polskiej powojennej prozie, poezji i dramaturgii, nastawione na relację literatura — rzeczywistość, spełnioną pod postacią ponadrodzajowej epopei nie tylko w prozie (Myśliwski), ale również w dramacie (Mrożek) i poezji (Herbert).

Pełny opis:

- profil ogólnoakademicki

- stacjonarne

- obowiązkowy

- nauki humanistyczne/literaturoznawstwo

- rok 3., sem. 6.

- wymagania wstępne: wykłady, ćwiczenia oraz konwersatoria z historii literatury polskiej

- 15 godzin wykładu

- wykład

- 8 punktów ECTS

- udział w wykładach i ćwiczeniach: 45 h, przygotowanie do zajęć: 30h, napisanie pracy zaliczeniowej: 5 h, przygotowanie do zaliczenia: 5 h, przygotowanie do egzaminu: 120 h

- nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 75 h (3 punkty ECTS), nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 120 h (5 punktów ECTS)

Literatura:

T. Walas, Czy jest możliwa inna historia literatury? Kraków 1993.

E. Balcerzan, Poezja polska w latach 1939-1965, cz.1-2, Warszawa 1982-1988.

E. Balcerzan, Poezja polska w latach 1939-1968, Warszawa 1998.

S. Burkot, Literatura polska po 1939 roku, wyd. 2, Warszawa 2007.

S. Burkot, Proza powojenna 1945-1987, Warszawa1991.

Z. Jarosiński, Literatura lat 1945-1975, Warszawa 1996.

A. Nasiłowska, Literatura okresu przejściowego. Warszawa 2006.

R. Matuszewski, Literatura polska 1939-1991, Warszawa 1995.

T. Drewnowski, Próba scalenia, Warszawa 1997.

M. Dąbrowski, Literatura polska 1945-1995, Warszawa 1997.

S. Stabro, Literatura polska 1944-2000 w zarysie, Kraków 2002.

M. Stala, Druga strona. Notatki o poezji współczesnej, Kraków 1997.

J. Jarzębski, Apetyt na przemianę, Kraków 1997.

P. Czapliński, Ślady przełomu. O prozie polskiej 1976-1996, Kraków 1998.

P. Czapliński, P. Śliwiński, Literatura polska 1976-1998. Przewodnik po prozie i poezji, Kraków 1999.

P. Czapliński, M. Leciński, E. Szybowicz, B. Warkocki, Kalendarium życia literackiego 1976-2000, Kraków 2003.

S. Barańczak, Po trzydziestce, „Odra” 1975, nr 7.

A. Sandauer, Ewolucja poezji polskiej 1945-1968 (debiuty powojenne), „Polityka” 1979, nr 18-20.

J. Sławiński, Rzut oka na ewolucję poezji polskiej w latach 1956-1980, w: Teksty i teksty, Warszawa 1990.

A. Bikont, J. Szczęsna, Lawina i kamienie. Pisarze wobec komunizmu. Warszawa 2006.

Uwagi:

brak

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Kulesza
Prowadzący grup: Dariusz Kulesza
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Wprowadzeniem do wykładu jest przegląd historycznoliterackiego stanu badań. Jego treść to przede wszystkim uwzględniające generacyjne zmiany i ewolucję poetyk przełomy historycznoliterackie z lat: 1944-1948, 1956, 1975 oraz 1989, a także omówienie najważniejszych tendencji w polskiej powojennej prozie, poezji i dramaturgii, nastawione na relację literatura — rzeczywistość, spełnioną pod postacią ponadrodzajowej epopei nie tylko w prozie (Myśliwski), ale również w dramacie (Mrożek) i poezji (Herbert).

Natomiast zakres tematów realizowanych w ramach ćwiczeń obejmuje genologicznie zróżnicowany, wpisany w bibliografię podmiotową, podporządkowany historii literatury rekonstruowanej na wykładzie - przegląd symptomatycznych i dialogujących z kanonem tekstów literackich od poezji przełomu 1956 roku, poprzez prozatorskie przewartościowania roku 1975, aż po poezję Marcina Świetlickiego - personalnego znaku przełomu roku 1989.

Pełny opis:

- profil ogólnoakademicki

- stacjonarne

- obowiązkowy

- nauki humanistyczne/literaturoznawstwo

- rok 3., sem. 6.

- wymagania wstępne: wykłady, ćwiczenia oraz konwersatoria z historii literatury polskiej

- 15 godzin wykładu

- wykład

- 8 punktów ECTS

- udział w wykładach i ćwiczeniach: 45 h, przygotowanie do zajęć: 30h, napisanie pracy zaliczeniowej: 5 h, przygotowanie do zaliczenia: 5 h, przygotowanie do egzaminu: 120 h

- nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 75 h (3 punkty ECTS), nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 120 h (5 punktów ECTS)

Literatura:

T. Walas, Czy jest możliwa inna historia literatury? Kraków 1993.

E. Balcerzan, Poezja polska w latach 1939-1965, cz.1-2, Warszawa 1982-1988.

E. Balcerzan, Poezja polska w latach 1939-1968, Warszawa 1998.

S. Burkot, Literatura polska po 1939 roku, wyd. 2, Warszawa 2007.

S. Burkot, Proza powojenna 1945-1987, Warszawa1991.

Z. Jarosiński, Literatura lat 1945-1975, Warszawa 1996.

A. Nasiłowska, Literatura okresu przejściowego. Warszawa 2006.

R. Matuszewski, Literatura polska 1939-1991, Warszawa 1995.

T. Drewnowski, Próba scalenia, Warszawa 1997.

M. Dąbrowski, Literatura polska 1945-1995, Warszawa 1997.

S. Stabro, Literatura polska 1944-2000 w zarysie, Kraków 2002.

M. Stala, Druga strona. Notatki o poezji współczesnej, Kraków 1997.

J. Jarzębski, Apetyt na przemianę, Kraków 1997.

P. Czapliński, Ślady przełomu. O prozie polskiej 1976-1996, Kraków 1998.

P. Czapliński, P. Śliwiński, Literatura polska 1976-1998. Przewodnik po prozie i poezji, Kraków 1999.

P. Czapliński, M. Leciński, E. Szybowicz, B. Warkocki, Kalendarium życia literackiego 1976-2000, Kraków 2003.

S. Barańczak, Po trzydziestce, „Odra” 1975, nr 7.

A. Sandauer, Ewolucja poezji polskiej 1945-1968 (debiuty powojenne), „Polityka” 1979, nr 18-20.

J. Sławiński, Rzut oka na ewolucję poezji polskiej w latach 1956-1980, w: Teksty i teksty, Warszawa 1990.

A. Bikont, J. Szczęsna, Lawina i kamienie. Pisarze wobec komunizmu. Warszawa 2006.

Uwagi:

brak

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Kulesza
Prowadzący grup: Dariusz Kulesza
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Wprowadzeniem do wykładu jest przegląd historycznoliterackiego stanu badań. Jego treść to przede wszystkim uwzględniające generacyjne zmiany i ewolucję poetyk przełomy historycznoliterackie z lat: 1944-1948, 1956, 1975 oraz 1989, a także omówienie najważniejszych tendencji w polskiej powojennej prozie, poezji i dramaturgii, nastawione na relację literatura — rzeczywistość, spełnioną pod postacią ponadrodzajowej epopei nie tylko w prozie (Myśliwski), ale również w dramacie (Mrożek) i poezji (Herbert).

Natomiast zakres tematów realizowanych w ramach ćwiczeń obejmuje genologicznie zróżnicowany, wpisany w bibliografię podmiotową, podporządkowany historii literatury rekonstruowanej na wykładzie - przegląd symptomatycznych i dialogujących z kanonem tekstów literackich od poezji przełomu 1956 roku, poprzez prozatorskie przewartościowania roku 1975, aż po poezję Marcina Świetlickiego - personalnego znaku przełomu roku 1989.

Pełny opis:

- profil ogólnoakademicki

- stacjonarne

- obowiązkowy

- nauki humanistyczne/literaturoznawstwo

- rok 3., sem. 6.

- wymagania wstępne: wykłady, ćwiczenia oraz konwersatoria z historii literatury polskiej

- 15 godzin wykładu

- wykład

- 8 punktów ECTS

- udział w wykładach i ćwiczeniach: 45 h, przygotowanie do zajęć: 30h, napisanie pracy zaliczeniowej: 5 h, przygotowanie do zaliczenia: 5 h, przygotowanie do egzaminu: 120 h

- nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 75 h (3 punkty ECTS), nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 120 h (5 punktów ECTS)

Literatura:

T. Walas, Czy jest możliwa inna historia literatury? Kraków 1993.

E. Balcerzan, Poezja polska w latach 1939-1965, cz.1-2, Warszawa 1982-1988.

E. Balcerzan, Poezja polska w latach 1939-1968, Warszawa 1998.

S. Burkot, Literatura polska po 1939 roku, wyd. 2, Warszawa 2007.

S. Burkot, Proza powojenna 1945-1987, Warszawa1991.

Z. Jarosiński, Literatura lat 1945-1975, Warszawa 1996.

A. Nasiłowska, Literatura okresu przejściowego. Warszawa 2006.

R. Matuszewski, Literatura polska 1939-1991, Warszawa 1995.

T. Drewnowski, Próba scalenia, Warszawa 1997.

M. Dąbrowski, Literatura polska 1945-1995, Warszawa 1997.

S. Stabro, Literatura polska 1944-2000 w zarysie, Kraków 2002.

M. Stala, Druga strona. Notatki o poezji współczesnej, Kraków 1997.

J. Jarzębski, Apetyt na przemianę, Kraków 1997.

P. Czapliński, Ślady przełomu. O prozie polskiej 1976-1996, Kraków 1998.

P. Czapliński, P. Śliwiński, Literatura polska 1976-1998. Przewodnik po prozie i poezji, Kraków 1999.

P. Czapliński, M. Leciński, E. Szybowicz, B. Warkocki, Kalendarium życia literackiego 1976-2000, Kraków 2003.

S. Barańczak, Po trzydziestce, „Odra” 1975, nr 7.

A. Sandauer, Ewolucja poezji polskiej 1945-1968 (debiuty powojenne), „Polityka” 1979, nr 18-20.

J. Sławiński, Rzut oka na ewolucję poezji polskiej w latach 1956-1980, w: Teksty i teksty, Warszawa 1990.

A. Bikont, J. Szczęsna, Lawina i kamienie. Pisarze wobec komunizmu. Warszawa 2006.

Uwagi:

brak

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)