Historia literatury polskiej po 1956 r.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-PS1-3HLPP |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury polskiej po 1956 r. |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. I st. studia filologii polskiej - przedmioty obowiązkowe Filologia polska 3 rok sem.letni 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia mają dostarczyć historycznoliteracką wiedzę na temat polskiej literatury powojennej z uwzględnieniem literatury lat wojny i okupacji. Studenckie umiejętności oraz kompetencje wyniesione z zajęć powinny dotyczyć takiego analizowania i interpretowaniu tekstów oraz zjawisk literackich, które uwzględniają historycznoliteracki punkt odniesienia. |
Skrócony opis: |
Wprowadzeniem do wykładu jest przegląd historycznoliterackiego stanu badań. Jego treść to przede wszystkim przełomy historycznoliterackie z lat 1944-1948, 1956, 1975 oraz 1989, a także omówienie najważniejszych tendencji w polskiej powojennej prozie, poezji i dramaturgii, nastawione na relację literatura — rzeczywistość, spełnioną pod postacią ponadrodzajowej epopei nie tylko w prozie (Myśliwski), ale również w dramacie (Mrożek) i poezji (Herbert). Wykłady dopełnia prezentacja najważniejszych zjawisk literatury regionu oraz spotkanie z muzyką świata, któremu „patronuje” proza Ryszarda Kapuścińskiego. |
Pełny opis: |
- profil ogólnoakademicki - stacjonarne - obowiązkowy - nauki humanistyczne/literaturoznawstwo - rok 3., sem. 6. - wymagania wstępne: wykłady, ćwiczenia oraz konwersatoria z historii literatury polskiej - 15 godzin wykładu - wykład - 8 punktów ECTS - udział w wykładach i ćwiczeniach: 45 h, przygotowanie do zajęć: 30h, napisanie pracy zaliczeniowej: 5 h, przygotowanie do zaliczenia: 5 h, przygotowanie do egzaminu: 120 h - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 75 h (3 punkty ECTS), nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 120 h (5 punktów ECTS) |
Literatura: |
T. Walas, Czy jest możliwa inna historia literatury? Kraków 1993. E. Balcerzan, Poezja polska w latach 1939-1965, cz.1-2, Warszawa 1982-1988. E. Balcerzan, Poezja polska w latach 1939-1968, Warszawa 1998. S. Burkot, Literatura polska po 1939 roku, wyd. 2, Warszawa 2007. S. Burkot, Proza powojenna 1945-1987, Warszawa1991. Z. Jarosiński, Literatura lat 1945-1975, Warszawa 1996. A. Nasiłowska, Literatura okresu przejściowego. Warszawa 2006. R. Matuszewski, Literatura polska 1939-1991, Warszawa 1995. T. Drewnowski, Próba scalenia, Warszawa 1997. M. Dąbrowski, Literatura polska 1945-1995, Warszawa 1997. S. Stabro, Literatura polska 1944-2000 w zarysie, Kraków 2002. M. Stala, Druga strona. Notatki o poezji współczesnej, Kraków 1997. J. Jarzębski, Apetyt na przemianę, Kraków 1997. P. Czapliński, Ślady przełomu. O prozie polskiej 1976-1996, Kraków 1998. P. Czapliński, P. Śliwiński, Literatura polska 1976-1998. Przewodnik po prozie i poezji, Kraków 1999. P. Czapliński, M. Leciński, E. Szybowicz, B. Warkocki, Kalendarium życia literackiego 1976-2000, Kraków 2003. S. Barańczak, Po trzydziestce, „Odra” 1975, nr 7. A. Sandauer, Ewolucja poezji polskiej 1945-1968 (debiuty powojenne), „Polityka” 1979, nr 18-20. J. Sławiński, Rzut oka na ewolucję poezji polskiej w latach 1956-1980, w: Teksty i teksty, Warszawa 1990. A. Bikont, J. Szczęsna, Lawina i kamienie. Pisarze wobec komunizmu. Warszawa 2006. |
Efekty uczenia się: |
Ma wiedzę o procesie historycznoliterackim, zna głównych twórców, tematy oraz prądy literatury polskiej po 1956 roku oraz wybrane zagadnienia literatury powszechnej z tego okresu. W jej ramach definiuje podstawowe pojęcia z zakresu historii i teorii literatury oraz historii, teorii języka i teorii kultury; opisuje budowę, sposób istnienia i funkcjonowania dzieła literackiego; zna zasady, metody, narzędzia interpretacji i analizy komunikatów językowych, tekstów artystycznych i naukowych oraz zjawisk kultury. FP1_ W03, W05, W06, W09. Student potrafi scharakteryzować i omówić generacje twórców, grupy literackie, prądy filozoficzne i zjawiska kulturowe decydujące o tożsamości literatury polskiej po 1956 roku. Umiejętność tę potwierdza, wyszukując, analizując, oceniając, selekcjonując i wykorzystując informacje zdobywane z różnych źródeł; analizując tekst artystyczny na płaszczyźnie historycznoliterackiej, stylistycznej, gatunkowej, kompozycyjnej, językowej i kulturowej; interpretując komunikat językowy z wykorzystaniem kontekstów i świadomością nastawienia badawczego; planując i konstruując dłuższe wypowiedzi ustne sproblematyzowane interpretacyjnie; samodzielnie zdobywając wiedzę i rozwijając umiejętności badawcze pod kierunkiem opiekuna naukowego. Ponadto student potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury badanych w ramach literaturoznawstwa oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Posiada też umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków. FP1_U01, U02, U03, U04, U05, U07, U08. Student zyskuje kompetencje pozwalające na rozumienie rzeczywistości społecznej, poprzez odnajdywanie jej zapisu w literaturze polskiej po 1956 roku. Dzięki temu nabywa świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy, wykazuje wrażliwość na estetyczny i ideologiczny aspekt przekazu językowego. FP_K05. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia jest nieweryfikowana obecność na wykładzie. Efekty kształcenia weryfikuje egzamin. Dopuszczenie do niego wymaga zaliczenia ćwiczeń z hlp oraz konwersatorium z adl. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Budrowska, Barbara Czarnecka, Dariusz Kulesza | |
Prowadzący grup: | Kamila Budrowska, Barbara Czarnecka, Dariusz Kulesza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wprowadzeniem do wykładu jest przegląd historycznoliterackiego stanu badań. Jego treść to przede wszystkim przełomy historycznoliterackie z lat 1944-1948, 1956, 1975 oraz 1989. |
|
Pełny opis: |
Biorąc pod uwagę kryzys klasycznej historii literatury korzystającej z wzorca biologiczno-dynamicznego, warto szukać nowych form prezentacji materiału tworzącego historię polskiej literatury powojennej, zwanej też peerelowską, chociaż obie nazwy wymagają krytycznej analizy. Nowe formy korzystają z klasycznych kategorii, takich przełom, grupa literacka, pokolenie. Najważniejsza pozostaje więź między literaturą i polityką, zarówno patologiczna (socrealizm), jak i ocalająca zarówno politykę, jak i literaturę (Nowa Fala?, raczej przełom 1956 roku). Nazwa omawianego okresu, stosowane przy opisywaniu go kategorie, a wreszcie dominanta definiująca i determinująca literaturę polską lat 1944-1989 to wprowadzenie do przedstawienia przełomów historycznoliterackich związanych z latami 1944-1948, Październikiem 1956 roku, rokiem 1975 oraz zamykającym PRL przełomem 1989 roku. Każda z wymienionych zmian to punkt wyjścia do historycznoliterackiej opowieści o tekstach, autorach, instytucjach kultury oraz wydarzeniach tworzących polską literaturę powojenną. |
|
Literatura: |
T. Walas, Czy jest możliwa inna historia literatury? Kraków 1993. E. Balcerzan, Poezja polska w latach 1939-1965, cz.1-2, Warszawa 1982-1988. E. Balcerzan, Poezja polska w latach 1939-1968, Warszawa 1998. S. Burkot, Literatura polska po 1939 roku, wyd. 2, Warszawa 2007. S. Burkot, Proza powojenna 1945-1987, Warszawa1991. Z. Jarosiński, Literatura lat 1945-1975, Warszawa 1996. A. Nasiłowska, Literatura okresu przejściowego. Warszawa 2006. R. Matuszewski, Literatura polska 1939-1991, Warszawa 1995. T. Drewnowski, Próba scalenia, Warszawa 1997. M. Dąbrowski, Literatura polska 1945-1995, Warszawa 1997. S. Stabro, Literatura polska 1944-2000 w zarysie, Kraków 2002. M. Stala, Druga strona. Notatki o poezji współczesnej, Kraków 1997. J. Jarzębski, Apetyt na przemianę, Kraków 1997. P. Czapliński, Ślady przełomu. O prozie polskiej 1976-1996, Kraków 1998. P. Czapliński, P. Śliwiński, Literatura polska 1976-1998. Przewodnik po prozie i poezji, Kraków 1999. P. Czapliński, M. Leciński, E. Szybowicz, B. Warkocki, Kalendarium życia literackiego 1976-2000, Kraków 2003. S. Barańczak, Po trzydziestce, „Odra” 1975, nr 7. A. Sandauer, Ewolucja poezji polskiej 1945-1968 (debiuty powojenne), „Polityka” 1979, nr 18-20. J. Sławiński, Rzut oka na ewolucję poezji polskiej w latach 1956-1980, w: Teksty i teksty, Warszawa 1990. A. Bikont, J. Szczęsna, Lawina i kamienie. Pisarze wobec komunizmu. Warszawa 2006. |
|
Uwagi: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Budrowska, Barbara Czarnecka, Dariusz Kulesza | |
Prowadzący grup: | Kamila Budrowska, Barbara Czarnecka, Dariusz Kulesza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wprowadzeniem do wykładu jest przegląd historycznoliterackiego stanu badań. Jego treść to przede wszystkim przełomy historycznoliterackie z lat 1944-1948, 1956, 1975 oraz 1989, a także omówienie najważniejszych tendencji w polskiej powojennej prozie, poezji i dramaturgii, nastawione na relację literatura — rzeczywistość, spełnioną pod postacią ponadrodzajowej epopei nie tylko w prozie (Myśliwski), ale również w dramacie (Mrożek) i poezji (Herbert). Wykłady dopełnia prezentacja najważniejszych zjawisk literatury regionu oraz spotkanie z muzyką świata, któremu „patronuje” proza Ryszarda Kapuścińskiego. |
|
Pełny opis: |
- profil ogólnoakademicki - stacjonarne - obowiązkowy - nauki humanistyczne/literaturoznawstwo - rok 3., sem. 6. - wymagania wstępne: wykłady, ćwiczenia oraz konwersatoria z historii literatury polskiej - 15 godzin wykładu - wykład - 8 punktów ECTS - udział w wykładach i ćwiczeniach: 45 h, przygotowanie do zajęć: 30h, napisanie pracy zaliczeniowej: 5 h, przygotowanie do zaliczenia: 5 h, przygotowanie do egzaminu: 120 h - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 75 h (3 punkty ECTS), nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 120 h (5 punktów ECTS) |
|
Literatura: |
T. Walas, Czy jest możliwa inna historia literatury? Kraków 1993. E. Balcerzan, Poezja polska w latach 1939-1965, cz.1-2, Warszawa 1982-1988. E. Balcerzan, Poezja polska w latach 1939-1968, Warszawa 1998. S. Burkot, Literatura polska po 1939 roku, wyd. 2, Warszawa 2007. S. Burkot, Proza powojenna 1945-1987, Warszawa1991. Z. Jarosiński, Literatura lat 1945-1975, Warszawa 1996. A. Nasiłowska, Literatura okresu przejściowego. Warszawa 2006. R. Matuszewski, Literatura polska 1939-1991, Warszawa 1995. T. Drewnowski, Próba scalenia, Warszawa 1997. M. Dąbrowski, Literatura polska 1945-1995, Warszawa 1997. S. Stabro, Literatura polska 1944-2000 w zarysie, Kraków 2002. M. Stala, Druga strona. Notatki o poezji współczesnej, Kraków 1997. J. Jarzębski, Apetyt na przemianę, Kraków 1997. P. Czapliński, Ślady przełomu. O prozie polskiej 1976-1996, Kraków 1998. P. Czapliński, P. Śliwiński, Literatura polska 1976-1998. Przewodnik po prozie i poezji, Kraków 1999. P. Czapliński, M. Leciński, E. Szybowicz, B. Warkocki, Kalendarium życia literackiego 1976-2000, Kraków 2003. S. Barańczak, Po trzydziestce, „Odra” 1975, nr 7. A. Sandauer, Ewolucja poezji polskiej 1945-1968 (debiuty powojenne), „Polityka” 1979, nr 18-20. J. Sławiński, Rzut oka na ewolucję poezji polskiej w latach 1956-1980, w: Teksty i teksty, Warszawa 1990. A. Bikont, J. Szczęsna, Lawina i kamienie. Pisarze wobec komunizmu. Warszawa 2006. |
|
Uwagi: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Budrowska, Barbara Czarnecka, Dariusz Kulesza | |
Prowadzący grup: | Kamila Budrowska, Mariusz Leś, Iwona Rusek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wprowadzeniem do wykładu jest przegląd historycznoliterackiego stanu badań. Jego treść to przede wszystkim przełomy historycznoliterackie z lat 1944-1948, 1956, 1975 oraz 1989, a także omówienie najważniejszych tendencji w polskiej powojennej prozie, poezji i dramaturgii, nastawione na relację literatura — rzeczywistość, spełnioną pod postacią ponadrodzajowej epopei nie tylko w prozie (Myśliwski), ale również w dramacie (Mrożek) i poezji (Herbert). Wykłady dopełnia prezentacja najważniejszych zjawisk literatury regionu oraz spotkanie z muzyką świata, któremu „patronuje” proza Ryszarda Kapuścińskiego. |
|
Pełny opis: |
- profil ogólnoakademicki - stacjonarne - obowiązkowy - nauki humanistyczne/literaturoznawstwo - rok 3., sem. 6. - wymagania wstępne: wykłady, ćwiczenia oraz konwersatoria z historii literatury polskiej - 15 godzin wykładu - wykład - 8 punktów ECTS - udział w wykładach i ćwiczeniach: 45 h, przygotowanie do zajęć: 30h, napisanie pracy zaliczeniowej: 5 h, przygotowanie do zaliczenia: 5 h, przygotowanie do egzaminu: 120 h - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 75 h (3 punkty ECTS), nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 120 h (5 punktów ECTS) |
|
Literatura: |
T. Walas, Czy jest możliwa inna historia literatury? Kraków 1993. E. Balcerzan, Poezja polska w latach 1939-1965, cz.1-2, Warszawa 1982-1988. E. Balcerzan, Poezja polska w latach 1939-1968, Warszawa 1998. S. Burkot, Literatura polska po 1939 roku, wyd. 2, Warszawa 2007. S. Burkot, Proza powojenna 1945-1987, Warszawa1991. Z. Jarosiński, Literatura lat 1945-1975, Warszawa 1996. A. Nasiłowska, Literatura okresu przejściowego. Warszawa 2006. R. Matuszewski, Literatura polska 1939-1991, Warszawa 1995. T. Drewnowski, Próba scalenia, Warszawa 1997. M. Dąbrowski, Literatura polska 1945-1995, Warszawa 1997. S. Stabro, Literatura polska 1944-2000 w zarysie, Kraków 2002. M. Stala, Druga strona. Notatki o poezji współczesnej, Kraków 1997. J. Jarzębski, Apetyt na przemianę, Kraków 1997. P. Czapliński, Ślady przełomu. O prozie polskiej 1976-1996, Kraków 1998. P. Czapliński, P. Śliwiński, Literatura polska 1976-1998. Przewodnik po prozie i poezji, Kraków 1999. P. Czapliński, M. Leciński, E. Szybowicz, B. Warkocki, Kalendarium życia literackiego 1976-2000, Kraków 2003. S. Barańczak, Po trzydziestce, „Odra” 1975, nr 7. A. Sandauer, Ewolucja poezji polskiej 1945-1968 (debiuty powojenne), „Polityka” 1979, nr 18-20. J. Sławiński, Rzut oka na ewolucję poezji polskiej w latach 1956-1980, w: Teksty i teksty, Warszawa 1990. A. Bikont, J. Szczęsna, Lawina i kamienie. Pisarze wobec komunizmu. Warszawa 2006. |
|
Uwagi: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wprowadzeniem do wykładu jest przegląd historycznoliterackiego stanu badań. Jego treść to przede wszystkim przełomy historycznoliterackie z lat 1944-1948, 1956, 1975 oraz 1989, a także omówienie najważniejszych tendencji w polskiej powojennej prozie, poezji i dramaturgii, nastawione na relację literatura — rzeczywistość, spełnioną pod postacią ponadrodzajowej epopei nie tylko w prozie (Myśliwski), ale również w dramacie (Mrożek) i poezji (Herbert). Wykłady dopełnia prezentacja najważniejszych zjawisk literatury regionu oraz spotkanie z muzyką świata, któremu „patronuje” proza Ryszarda Kapuścińskiego. |
|
Pełny opis: |
- profil ogólnoakademicki - stacjonarne - obowiązkowy - nauki humanistyczne/literaturoznawstwo - rok 3., sem. 6. - wymagania wstępne: wykłady, ćwiczenia oraz konwersatoria z historii literatury polskiej - 15 godzin wykładu - wykład - 8 punktów ECTS - udział w wykładach i ćwiczeniach: 45 h, przygotowanie do zajęć: 30h, napisanie pracy zaliczeniowej: 5 h, przygotowanie do zaliczenia: 5 h, przygotowanie do egzaminu: 120 h - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 75 h (3 punkty ECTS), nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 120 h (5 punktów ECTS) |
|
Literatura: |
T. Walas, Czy jest możliwa inna historia literatury? Kraków 1993. E. Balcerzan, Poezja polska w latach 1939-1965, cz.1-2, Warszawa 1982-1988. E. Balcerzan, Poezja polska w latach 1939-1968, Warszawa 1998. S. Burkot, Literatura polska po 1939 roku, wyd. 2, Warszawa 2007. S. Burkot, Proza powojenna 1945-1987, Warszawa1991. Z. Jarosiński, Literatura lat 1945-1975, Warszawa 1996. A. Nasiłowska, Literatura okresu przejściowego. Warszawa 2006. R. Matuszewski, Literatura polska 1939-1991, Warszawa 1995. T. Drewnowski, Próba scalenia, Warszawa 1997. M. Dąbrowski, Literatura polska 1945-1995, Warszawa 1997. S. Stabro, Literatura polska 1944-2000 w zarysie, Kraków 2002. M. Stala, Druga strona. Notatki o poezji współczesnej, Kraków 1997. J. Jarzębski, Apetyt na przemianę, Kraków 1997. P. Czapliński, Ślady przełomu. O prozie polskiej 1976-1996, Kraków 1998. P. Czapliński, P. Śliwiński, Literatura polska 1976-1998. Przewodnik po prozie i poezji, Kraków 1999. P. Czapliński, M. Leciński, E. Szybowicz, B. Warkocki, Kalendarium życia literackiego 1976-2000, Kraków 2003. S. Barańczak, Po trzydziestce, „Odra” 1975, nr 7. A. Sandauer, Ewolucja poezji polskiej 1945-1968 (debiuty powojenne), „Polityka” 1979, nr 18-20. J. Sławiński, Rzut oka na ewolucję poezji polskiej w latach 1956-1980, w: Teksty i teksty, Warszawa 1990. A. Bikont, J. Szczęsna, Lawina i kamienie. Pisarze wobec komunizmu. Warszawa 2006. |
|
Uwagi: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.