Seminarium magisterskie etap 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-PS2-1SEMM1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie etap 1 |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
2L stac. II st. studia filologii polskiej - przedmioty obowiązkowe Filologia polska 1 rok sem.letni 2 stopień Filologia polska 1 rok sem.zimowy 2 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest przygotowanie studentów do napisania pracy magisterskiej z zakresu językoznawstwa synchronicznego oraz do egzaminu magisterskiego. Seminarium pomaga wybrać temat pracy dyplomowej i dobrać odpowiednią literaturę, wprowadza studenta w podstawowe problemy redakcji technicznej, językowej i metodologicznej pracy magisterskiej. Promotor sprawuje opiekę nad procesem pisaniem pracy magisterskiej na wszystkich etapach jej przygotowania. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Praca magisterska jako projekt indywidualny pod kierownictwem opiekuna naukowego, realizowany wedle określonych standardów i przyjętego harmonogramu.Od studenta wymaga się umiejętności samodzielnego docierania do źródeł, właściwego doboru materiału, tematyki i zakresu pracy. Seminarium kształci umiejętność dyskusji, komponowania pracy pisemnej, poprawność językową, formalną i merytoryczną. Przygotowuje do ustnych wypowiedzi w czasie egzaminu – obrony pracy dyplomowej.W pierwszym roku seminarium następuje wprowadzenie w problematykę przeprowadzania badań naukowych w zakresie wybranego obszaru z uwzględnieniem własnych zainteresowań studenta. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne /językoznawstwo Rok studiów/semestr: I rok 2. stopnia, semestr I i II Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: seminarium - 60 godzin Metody dydaktyczne: dyskusja, projekt. Sposoby weryfikacji: konspekt pracy dyplomowej, aktywność na zajęciach, systematyczność pracy, stopień zaangażowania w zbieranie materiałów i pisanie pracy, udział w dyskusjach Punkty ECTS: 8 Bilans nakładu pracy studenta: 200 godzin udział w zajęciach: 60 godz. samodzielne lektury: 30 godz. przygotowanie do zajęć: 30 godz. konsultacje: 30 godz. zbieranie materiału językowego do pracy: 50 godz. Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 90 godz. godz. (5 ECTS), nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 110 godz. (3 ECTS) |
Literatura: |
Lektury dotyczą synchronicznego językoznawstwa polonistycznego i są dobierane do konkretnych tematów realizowanych podczas seminarium. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy student: 1. ma pogłębioną wiedzę o o specyfice przedmiotowej i metodologicznej wybranych obszarów językoznawstwa (KA7_WG1) 2. zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wartościowania komunikatów właściwych dla tradycji badawczej w zakresie językoznawstwa (KA7_WG2) 3. zna pojęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (KA7_WK2) W zakresie umiejętności student: 4. formułuje krytyczne sądy na podstawie samodzielnie zebranych i zanalizowanych źródeł informacji (KA7_UWKOU1) 5. analizuje i kontekstowo interpretuje tekst użytkowy z uwzględnieniem wybranych aspektów (kulturowego, pragmatycznego, aksjologicznego, kompozycyjnego, stylistycznego) oraz umie odnieść się do nowych osiągnięć językoznawstwa (KA7_UWKOU2) 6. potrafi sformułować syntetyczną wypowiedź z wykorzystaniem własnych poglądów, merytorycznego argumentowania, specjalistycznej terminologii oraz poglądów innych autorów (KA7_UWKOU3) 6. potrafi korzystać ze wszystkich istotnych źródeł i wykorzystać w indywidualnej pracy analityczno-interpretacyjnej informacje dotyczące języka (KA7_UWOU1) 7. posiada umiejętność porozumiewania się z niespecjalistami i przedstawicielami nauk pokrewnych z wykorzystaniem metod interdyscyplinarnych i z wykorzystaniem języka obcego (KA7_UWK01) W zakresie kompetencji społecznych student: 8. dostrzega konieczność postępowania zgodnie z zasadami etyki badawczej i edytorskiej (KA7_KOR2) 8. rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (KA7_KKO1) 9. potrafi określić priorytety służące realizacji zadania (KA7_KK02) |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia seminarium jest obecność na zajęciach, przedstawienie bibliografii, konspektu oraz wstępnego rozdziału pracy. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ SEM
PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Sokólska | |
Prowadzący grup: | Urszula Sokólska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Ramowy temat: Dwudziestolecie literackie – pisarki, pisarze w perspektywie przemian nowoczesnej kultury. Po zakończeniu Wielkiej Wojny dokonuje się modernizacja kultury i literatury.Uległy przyśpieszeniu procesy cywilizacyjne, jak industrializacja, urbanizacja, demokratyzacja. Modernizacji warunków życia społeczeństw towarzyszyły gwałtowne przemiany kultury i literatury: ukształtowanie masowego odbiorcy, demokratyzacja obyczaju, instytucjonalizacja życia literackiego i profesjonalizacja zawodu literata. Pisarze polscy podjęli powszechne wyzwanie nowoczesności.Warto przez pryzmat wymienionych wyżej, przykładowych zjawisk nowoczesnej kultury tamtego czasu, spojrzeć na upatrzonego przez siebie pisarza, pisarkę, środowisko artystyczne, instytucję życia artystycznego , czy wybitny bądź interesujący tekst literacki. Odnaleźć temat, który byłby indywidualnym spojrzeniem na zauważone oblicze nowoczesności Dwudziestolecia.Równoległy cel: przygotowanie warsztatu pracy magistranta. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne, drugiego stopnia Rodzaj przedmiotu: Moduł 20 seminarium magisterskie - etap I obowiązkowy Dziedzina/dyscyplina nauki – nauki humanistyczne, literaturoznawstwo Rok studiów/semestr: pierwszy rok studiów drugiego stopnia, semestr zimowy, letni Wymagania wstępne: Student, zapisując się na seminarium magisterskie, powinien wykazywać się wiedzą, umiejętnościami i kompetencjami następującymi. – Orientacja podstawowa w dziedzinach wiedzy historycznoliterackiej i poetyki dzieła, historii dziejów i kultury, zwłaszcza I poł. XX w. Podstawowa umiejętność pisemnej interpretacji dzieła literackiego z zastosowaniem kategorii badawczych i wymienionych kontekstów. Docenienie dorobku kultury i literatury, będącej przedmiotem seminarium. Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 60 h Metody dydaktyczne: seminarium - 1 etap: dyskusje i prezentacje problemów badawczych, metodologicznych, formalno - warsztatowych na seminarium,praca samodzielna studenta, konsultacje merytoryczne i formalne Punkty ECTS: 8 Bilans nakładu pracy studenta: udział w seminarium - 60 h; konsultacje z promotorem - 75 h; zbieranie i wstępne opracowanie materiałów do pracy magisterskiej - 90 h Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego 125 - 5 ECTS; o charakterze praktycznym - 90 h - 3 ECTS Tematy wybrane w trakcie seminarium mieszczą się w ramach proponowanego ramowego tematu:"Dwudziestolecie literackie – pisarki, pisarze w perspektywie przemian nowoczesnej kultury". Punktem wyjścia jest refleksja historyczna i kulturowa dotycząca przełomu, jakim był koniec pierwszej wojny światowej oraz jego skutków dla literatury. Po zakończeniu Wielkiej Wojny dokonuje się modernizacja kultury i literatury.Uległy przyśpieszeniu procesy cywilizacyjne, jak industrializacja, urbanizacja, demokratyzacja. Modernizacji warunków życia społeczeństw towarzyszyły gwałtowne przemiany kultury i literatury: ukształtowanie masowego odbiorcy, demokratyzacja obyczaju, instytucjonalizacja życia literackiego i profesjonalizacja zawodu literata. Pisarze polscy podjęli powszechne wyzwanie nowoczesności.Warto przez pryzmat wymienionych wyżej, przykładowych zjawisk nowoczesnej kultury tamtego czasu, spojrzeć na upatrzonego przez siebie pisarza, pisarkę, środowisko artystyczne, instytucję życia artystycznego , czy wybitny bądź interesujący tekst literacki. Odnaleźć temat, który byłby indywidualnym spojrzeniem na zauważone oblicze nowoczesności Dwudziestolecia.Równoległy cel: przygotowanie warsztatu pracy magistranta. |
|
Literatura: |
Lektury metodyczne, warsztatowe: K. Woźniak, O pisaniu pracy magisterskiej na studiach humanistycznych. Przewodnik praktyczny, Warszawa 1998;K. Wójcik, Piszę akademicką pracę promocyjną : licencjacką, magisterską, doktorską, Warszawa 2012; H. Markiewicz, O cytatach i przypisach, Kraków 2004; Polszczyzna na co dzień, red. M. Bańko, Warszawa 2006. Lektury merytoryczne - w zależności od konkretnych tematów realizowanych podczas seminarium. |
|
Uwagi: |
Kierunkowe efekty uczenia się: Wiedza 1. Student ma pogłębioną wiedzę o procesie historycznoliterackim, przypadającym na pierwszą połowę XX w., szczególnie okres międzywojenny, a także zna i rozumie kategorie i chronologiczne podziały, przyjęte w obranej dziedzinie badań (KA7_WG1) 2. Zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania komunikatów i tekstów z badanego okresu historycznoliterackiego i i historii literatury tego okresu (KA7_WG2) 3. Zna pojęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego raz dostrzega konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej (KA7_WK2) Umiejętności: 4. Formułuje krytyczne sądy na podstawie samodzielnie zebranych i zanalizowanych źródeł informacji dotyczących wybranych problemów z dziedziny historii literatury międzywojennej i potrafi ukierunkować innych w tym zakresie (KA7_UWKOU1) 5. Analizuje i kontekstowo interpretuje tekst artystyczny z uwzględnieniem aspektów: kulturowego, pragmatycznego, aksjologicznego, kompozycyjnego i stylistycznego oraz umie odnieść się do nowych osiągnięć literaturoznawstwa (KA&_UWKOU2) 6. Potrafi uzyskać z wszystkich istotnych źródeł i wykorzystać w indywidualnej pracy analityczno-interpretacyjnej informacje dotyczące literatury okresu międzywojennego (KA7_UWOU1) 7. Posiada umiejętność porozumiewania się z niespecjalistami i przedstawicielami nauk pokrewnych z wykorzystaniem metod interdyscyplinarnych i z wykorzystaniem języka obcego (KA7_UWK01) Kompetencje społeczne: 8. Dostrzega konieczność postępowania zgodnie z zasadami etyki badawczej i edytorskiej (KA7_KOR2) 8. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (KA7_KKO1) 9. Potrafi określić priorytety służące realizacji zadania (KA7_KK02) |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ SEM
PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Awramiuk | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Awramiuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Praca magisterska jako projekt indywidualny pod kierownictwem opiekuna naukowego, realizowany wedle określonych standardów i przyjętego harmonogramu.Od studenta wymaga się umiejętności samodzielnego docierania do źródeł, właściwego doboru materiału, tematyki i zakresu pracy. Seminarium kształci umiejętność dyskusji, komponowania pracy pisemnej, poprawność językową, formalną i merytoryczną. Przygotowuje do ustnych wypowiedzi w czasie egzaminu – obrony pracy dyplomowej.W pierwszym roku seminarium następuje wprowadzenie w problematykę przeprowadzania badań naukowych w zakresie wybranego obszaru z uwzględnieniem własnych zainteresowań studenta. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne /językoznawstwo Rok studiów/semestr: I rok 2. stopnia, semestr I i II Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: seminarium - 60 godzin Metody dydaktyczne: dyskusja, projekt. Sposoby weryfikacji: konspekt pracy dyplomowej, aktywność na zajęciach, systematyczność pracy, stopień zaangażowania w zbieranie materiałów i pisanie pracy, udział w dyskusjach Punkty ECTS: 8 Bilans nakładu pracy studenta: 200 godzin udział w zajęciach: 60 godz. samodzielne lektury: 30 godz. przygotowanie do zajęć: 30 godz. konsultacje: 30 godz. zbieranie materiału językowego do pracy: 50 godz. Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 90 godz. godz. (3 ECTS), nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 110 godz. (5 ECTS) |
|
Literatura: |
Lektury dotyczą synchronicznego językoznawstwa polonistycznego i są dobierane do konkretnych tematów realizowanych podczas seminarium. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.