Seminarium magisterskie etap 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-PS2-2SEMG3 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie etap 2 |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
2L stac. II st. studia filologii polskiej - przedmioty obowiązkowe Filologia polska 2 rok sem.letni 2 stopień Filologia polska 2 rok sem.zimowy 2 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
19.00
LUB
6.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Temat seminarium: Dyskursy społeczne w perspektywie lingwistycznej Seminarium będzie poświęcone analizie wybranych dyskursów społecznych. Tematem pracy dyplomowej może być analiza słownictwa, stylu, gatunków tekstów, strategii komunikacyjnych czy wyznaczników językowego obrazu świata właściwych typowi wybranego dyskursu. Przedmiotem eksploracji mogą być źródła współczesne (zwłaszcza strony internetowe) lub historyczne (pamiętniki, listy, beletrystyka) dokumentujące różne odmiany komunikacji: środowiskowe (np. dyskurs kinomanów, ekologów, prawników); tematyczne (np. dyskurs wokół języka, rodziny, edukacji, zdrowia, kulinariów); funkcjonalne (np. dyskurs normatywny, etyczny, perswazyjny) i in. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne /językoznawstwo Rok studiów/semestr: I rok 2. stopnia, semestr I i II Wymagania wstępne: semantyka i pragmatyka językowa Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: seminarium - 60 godzin Metody dydaktyczne: Metody kształcenia: dyskusja, projekt. Sposoby weryfikacji: praca dyplomowa, aktywność na zajęciach, systematyczność pracy, stopień zaangażowania w zbieranie materiałów i pisanie pracy, udział w dyskusjach Punkty ECTS: 8 Bilans nakładu pracy studenta: 130 godzin udział w zajęciach: 60 godz. samodzielne lektury: 30 godzin przygotowanie do zajęć: 40 godzin Wskaźniki ilościowe: zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela: 60 godz. godz. (5 ECTS), zajęcia praktyczne 40 godz. (3 ECTS) |
Literatura: |
1) Dyskurs i jego odmiany, red. B. Witosz i in., Katowice 2016. 2) Szczepankowska I., Integracyjny wymiar współczesnej analizy dyskursu w świetle prac językoznawczej szkoły francuskiej, „Stylistyka” 2014, t. XXIII, s. 31-48. 3) Językowy obraz świata, pod red. J. Bartmińskiego, Lublin 1990; 4) Kreowanie świata w tekstach, pod red. A. M. Lewickiego i R. Tokarskiego, Lublin 1995; 5) J. Labocha, Tekst, wypowiedź, dyskurs w procesie komunikacji językowej, Kraków 2008 6) M. Wojtak, Rozłożone gazety, Studia z zakresu prasowego dyskursu, języka i stylu, Lublin 2015. 7) Tekst (w) sieci. Tekst. Język. Gatunki, red. D. Ulicka, Warszawa 2009. 8) I. Loewe, Dyskurs telewizyjny w świetle lingwistyki mediów, Katowice 2018. 9) Język @ multimedia, red. A. Dytman-Stasieńko i J. Stasieńko, Wrocław 2005; 10) Język perswazji publicznej, red. K. Mosiołek-Kłosińska, T. Zgółka, Poznań 2003; 11) Tekst w mediach, red. K. Michalewski, Łódź 2002. 12) Współczesne analizy dyskursu, red. M. Krauz, S. Gajda, Rzeszów 2005. 13) Tokarski R., Słownictwo jako interpretacja świata, [w:] Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, t. 2: Współczesny język polski, pod red. J. Bartmińskiego, Wrocław 1993. 14) Wierzbicka A., Słowa klucze. Różne języki – różne kultury, Warszawa 2007. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1) Student ma pogłębioną wiedzę o specyfice badań nad dyskursem; 2) zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wartościowania komunikatów medialnych; 3) posiada wiedzę o historycznych, funkcjonalnych, kompozycyjnych, stylistycznych aspektach dyskursów społecznych 3) zna pojęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego. Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: KA7_WG1 KA7_WG2 KA7_WK2 Umiejętności: 1) formułuje krytyczne sądy na podstawie samodzielnie zebranych i zanalizowanych źródeł informacji oraz prowadzi dyskusję z innymi badaczami; 2) analizuje ii kontekstowo interpretuje komunikaty medialne z uwzględnieniem aspektów: kulturowego, pragmatycznego, poznawczego, aksjologicznego, kompozycyjnego i stylistycznego; 3) formułuje syntetyczne wypowiedzi pisemne i ustne z wykorzystaniem własnych poglądów, poglądów innych autorów z użyciem argumentacji i specjalistycznej terminologii; 4) Potrafi wykorzystać źródła w indywidualnej pracy analityczno- interpretacyjnej. 5) Posiada umiejętność porozumiewania się z niespecjalistami i przedstawicielami nauk pokrewnych. Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się: KA7_UWKOU1 KA7_UWKOU2 KA7_UWKOU3 , KA7_UWOU1 Kompetencje: 1) rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; 2) określa priorytety służące realizacji zadania badawczego 3) dostrzega konieczność postępowania zgodnie z zasadami etyki badawczej i edytorskiej. Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się: KA7_ KOR2 KA7_ KKO1 KA7_KK02 |
Metody i kryteria oceniania: |
Bieżąca ocena przygotowania i udziału w dyskusji na zajęciach. Ocena postępów w pisaniu pracy magisterskiej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kieżuń | |
Prowadzący grup: | Anna Kieżuń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Budrowska | |
Prowadzący grup: | Kamila Budrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Szerszunowicz | |
Prowadzący grup: | Joanna Szerszunowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Temat seminarium: Dyskursy społeczne w perspektywie lingwistycznej Seminarium będzie poświęcone analizie wybranych dyskursów społecznych. Tematem pracy dyplomowej może być analiza słownictwa, stylu, gatunków tekstów, strategii komunikacyjnych czy wyznaczników językowego obrazu świata właściwych typowi wybranego dyskursu. Przedmiotem eksploracji mogą być źródła współczesne (zwłaszcza strony internetowe) lub historyczne (pamiętniki, listy, beletrystyka) dokumentujące różne odmiany komunikacji: środowiskowe (np. dyskurs kinomanów, ekologów, prawników); tematyczne (np. dyskurs wokół języka, rodziny, edukacji, zdrowia, kulinariów); funkcjonalne (np. dyskurs normatywny, etyczny, perswazyjny) i in. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne /językoznawstwo Rok studiów/semestr: I rok 2. stopnia, semestr I i II Wymagania wstępne: semantyka i pragmatyka językowa Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: seminarium - 60 godzin Metody dydaktyczne: Metody kształcenia: dyskusja, projekt. Sposoby weryfikacji: praca dyplomowa, aktywność na zajęciach, systematyczność pracy, stopień zaangażowania w zbieranie materiałów i pisanie pracy, udział w dyskusjach Punkty ECTS: 8 Bilans nakładu pracy studenta: 130 godzin udział w zajęciach: 60 godz. samodzielne lektury: 30 godzin przygotowanie do zajęć: 40 godzin Wskaźniki ilościowe: zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela: 60 godz. godz. (5 ECTS), zajęcia praktyczne 40 godz. (3 ECTS) |
|
Literatura: |
1) Dyskurs i jego odmiany, red. B. Witosz i in., Katowice 2016. 2) Szczepankowska I., Integracyjny wymiar współczesnej analizy dyskursu w świetle prac językoznawczej szkoły francuskiej, „Stylistyka” 2014, t. XXIII, s. 31-48. 3) Językowy obraz świata, pod red. J. Bartmińskiego, Lublin 1990; 4) Kreowanie świata w tekstach, pod red. A. M. Lewickiego i R. Tokarskiego, Lublin 1995; 5) J. Labocha, Tekst, wypowiedź, dyskurs w procesie komunikacji językowej, Kraków 2008 6) M. Wojtak, Rozłożone gazety, Studia z zakresu prasowego dyskursu, języka i stylu, Lublin 2015. 7) Tekst (w) sieci. Tekst. Język. Gatunki, red. D. Ulicka, Warszawa 2009. 8) I. Loewe, Dyskurs telewizyjny w świetle lingwistyki mediów, Katowice 2018. 9) Język @ multimedia, red. A. Dytman-Stasieńko i J. Stasieńko, Wrocław 2005; 10) Język perswazji publicznej, red. K. Mosiołek-Kłosińska, T. Zgółka, Poznań 2003; 11) Tekst w mediach, red. K. Michalewski, Łódź 2002. 12) Współczesne analizy dyskursu, red. M. Krauz, S. Gajda, Rzeszów 2005. 13) Tokarski R., Słownictwo jako interpretacja świata, [w:] Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, t. 2: Współczesny język polski, pod red. J. Bartmińskiego, Wrocław 1993. 14) Wierzbicka A., Słowa klucze. Różne języki – różne kultury, Warszawa 2007. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Temat seminarium: Dyskursy społeczne w perspektywie lingwistycznej Seminarium będzie poświęcone analizie wybranych dyskursów społecznych. Tematem pracy dyplomowej może być analiza słownictwa, stylu, gatunków tekstów, strategii komunikacyjnych czy wyznaczników językowego obrazu świata właściwych typowi wybranego dyskursu. Przedmiotem eksploracji mogą być źródła współczesne (zwłaszcza strony internetowe) lub historyczne (pamiętniki, listy, beletrystyka) dokumentujące różne odmiany komunikacji: środowiskowe (np. dyskurs kinomanów, ekologów, prawników); tematyczne (np. dyskurs wokół języka, rodziny, edukacji, zdrowia, kulinariów); funkcjonalne (np. dyskurs normatywny, etyczny, perswazyjny) i in. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne /językoznawstwo Rok studiów/semestr: I rok 2. stopnia, semestr I i II Wymagania wstępne: semantyka i pragmatyka językowa Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: seminarium - 60 godzin Metody dydaktyczne: Metody kształcenia: dyskusja, projekt. Sposoby weryfikacji: praca dyplomowa, aktywność na zajęciach, systematyczność pracy, stopień zaangażowania w zbieranie materiałów i pisanie pracy, udział w dyskusjach Punkty ECTS: 8 Bilans nakładu pracy studenta: 130 godzin udział w zajęciach: 60 godz. samodzielne lektury: 30 godzin przygotowanie do zajęć: 40 godzin Wskaźniki ilościowe: zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela: 60 godz. godz. (5 ECTS), zajęcia praktyczne 40 godz. (3 ECTS) |
|
Literatura: |
1) Dyskurs i jego odmiany, red. B. Witosz i in., Katowice 2016. 2) Szczepankowska I., Integracyjny wymiar współczesnej analizy dyskursu w świetle prac językoznawczej szkoły francuskiej, „Stylistyka” 2014, t. XXIII, s. 31-48. 3) Językowy obraz świata, pod red. J. Bartmińskiego, Lublin 1990; 4) Kreowanie świata w tekstach, pod red. A. M. Lewickiego i R. Tokarskiego, Lublin 1995; 5) J. Labocha, Tekst, wypowiedź, dyskurs w procesie komunikacji językowej, Kraków 2008 6) M. Wojtak, Rozłożone gazety, Studia z zakresu prasowego dyskursu, języka i stylu, Lublin 2015. 7) Tekst (w) sieci. Tekst. Język. Gatunki, red. D. Ulicka, Warszawa 2009. 8) I. Loewe, Dyskurs telewizyjny w świetle lingwistyki mediów, Katowice 2018. 9) Język @ multimedia, red. A. Dytman-Stasieńko i J. Stasieńko, Wrocław 2005; 10) Język perswazji publicznej, red. K. Mosiołek-Kłosińska, T. Zgółka, Poznań 2003; 11) Tekst w mediach, red. K. Michalewski, Łódź 2002. 12) Współczesne analizy dyskursu, red. M. Krauz, S. Gajda, Rzeszów 2005. 13) Tokarski R., Słownictwo jako interpretacja świata, [w:] Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, t. 2: Współczesny język polski, pod red. J. Bartmińskiego, Wrocław 1993. 14) Wierzbicka A., Słowa klucze. Różne języki – różne kultury, Warszawa 2007. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.