Praktyczna nauka języka rosyjskiego cz. 3
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-RK1-3PNR3 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka rosyjskiego cz. 3 |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. I st. studia filologii rosyjskiej komunikacja językowa w sferze biznesu-przedm. obowiązkowe Filologia rosyjska komunikacja jezykowa 3 rok sem.letni 1 stopień Filologia rosyjska komunikacja jezykowa 3 rok sem.zimowy 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
12.00
|
Język prowadzenia: | rosyjski |
Rodzaj przedmiotu: | kształcenia ogólnego |
Wymagania (lista przedmiotów): | Praktyczna nauka języka rosyjskiego 0400-RP1-1PNR |
Założenia (lista przedmiotów): | Praktyczna nauka języka rosyjskiego 0400-RP1-1PNR |
Założenia (opisowo): | Student powinien mieć opanowany materiał z zakresu praktycznej nauki języka rosyjskiego z I i II r. studiów licencjackich. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest doskonalenie umiejętności komunikowania się w języku rosyjskim poprzez rozwijanie w sposób syntetyczny i zintegrowany wszystkich sprawności językowych – pisania, czytania, mówienia i rozumienia ze słuchu. Treści kształcenia obejmują szereg tematów leksykalnych z zakresu codziennego bytu człowieka, kulturoznawstwa, socjoznawstwa i krajoznawstwa, których zadaniem jest zapoznanie z realiami Rosji, poszerzenie zasobu słownictwa, ułatwienie porozumiewania się w wybranych obszarach tematycznych i uświadomienie specyfiki językowej wynikającej z różnic kulturowych (w tym mentalnych). W ramach kursu realizowane są treści gramatyczne z różnych poziomów języka (fonetyki, morfologii, składni). |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarna Przedmiot kierunkowy obowiązkowy Dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina językoznawstwo rok studiów III, semestr I i II Wymagania wstępne: wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, związane z przedmiotem Praktyczna nauka języka rosyjskiego (I, II rok studiów I stopnia) Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 180 godz. laboratorium Metody dydaktyczne: proces dydaktyczny realizowany jest z wykorzystaniem metody aktywizującej; z uwagi na specyfikę kierunku i fakt, iż zajęcia prowadzone są w języku rosyjskim, istotna rolę w dydaktyce odgrywają metody związane z nauczaniem języków obcych, takie jak: metoda bezpośrednia, podejście komunikacyjne, metoda kognitywna, metoda gramatyczno-tłumaczeniowa oraz inne metody aktywizujące. Punkty ECTS: 12 ECTS Bilans nakładu pracy studenta: Rodzaj aktywności: Udział w ćwiczeniach 180h (7,2 ECTS) Przygotowanie do zajęć i testów kontrolnych 25h (1 ECTS) Przygotowanie pisemnych prac domowych (wypracowanie, esej itp.) 25h (1 ECTS) Udział w konsultacjach 40h (1,6 ECTS) Przygotowanie do egzaminu i obecność na nim 25+5=30h (1,2 ECTS) Razem: 300h (co odpowiada 12 ECTS) Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 180+40+5=225h (9 ECTS) - o charakterze praktycznym 180+25+25+40+30=300h (12 ECTS) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: - M. Karolczuk, R. Szymula, Общайтесь по-русски!, Białystok 2007. Literatura uzupełniająca: - T. Cwejman, W. Torzecka, Materiały do praktycznej nauki języka rosyjskiego, Warszawa 1984. - W. Ingram, S. Paszt, Język rosyjski w ćwiczeniach, Warszawa 1981. - A. Pado, Читай, пиши, говори, cz. II, Warszawa 1998. - J. Dobrowolski, Туры по России, Warszawa 2011. - S. Orzechowska, Ćwiczenia z ortografii rosyjskiej z zasadami pisowni, Wrocław 1994. - K. Rumińska, H. Waszkielewicz, Język rosyjski. Mały podręcznik tekstów pisanych, Warszawa-Kraków 1996. - Н. Г. Ткаченко, Тесты по грамматике русского языка, ч. 1, Москва 2006. - Д. Э. Розенталь, Пособие по русскому языку, Москва 2006. - Д. Э. Розенталь, И. Б. Голуб, Русский язык для поступающих в вузы, Москва 2006. - Т. Барышникова, Весь русский язык в правилах и упражнениях, Москва 2004. - Т. Барышникова, Вся орфография русского языка в правилах и упражнениях, Москва 2002. - Т. Барышникова, Вся пунктуация русского языка в правилах и упражнениях, Москва 2003. - В. В. Ежов-Строителев, Упражнения и задания по русскому языку для средней и старшей школы, Москва 2000. - Н. Григорьева, Русский язык, Москва 2006. - Artykuły prasowe, materiały internetowe. |
Efekty uczenia się: |
KP7_WG1 – student zna i rozumie zjawiska, procesy i systemy językowe oraz teorie wyjaśniające zależności między nimi (weryfikacja – obserwacja, zaliczenie, egzamin) KP7_WG2 – student zna i rozumie zjawiska i procesy związane z uczeniem się i nauczaniem języków oraz teorie wyjaśniające zależności między nimi (weryfikacja – obserwacja) KP7_WG4 – student zna i rozumie terminologię ogólną oraz podstawowy aparat metodologii badań z zakresu językoznawstwa (weryfikacja – obserwacja, zaliczenie, egzamin) KP7_WG5 – student zna i rozumie terminologię ogólną oraz podstawowy aparat metodologii badań z zakresu teorii uczenia się i nauczania języków (weryfikacja – obserwacja) KP7_WG6 – student zna i rozumie metody analizy i interpretacji tekstów i innych wytworów kultury danego obszaru językowego w obrębie wybranych tradycji i teorii i językoznawczych (weryfikacja – obserwacja) KP7_WG7 – student zna i rozumie podstawowe pojęcia translatoryczne oraz metody i strategie tłumaczenia (weryfikacja – obserwacja, test) KP7_WG9 – student zna i rozumie podstawowy aparat pojęciowy służący do opisu zjawisk kulturowych istotnych dla analizy języka i procesu komunikacji (weryfikacja – prezentacja, zaliczenie, egzamin) KP7_WK1 – student zna i rozumie problemy i wyzwania związane z językiem i komunikacją i ich powiązania z fundamentalnymi dylematami współczesnej cywilizacji (weryfikacja – obserwacja) KP7_UW1 – student potrafi formułować i rozwiązywać złożone problemy, dobierając odpowiednie metody i narzędzia z wykorzystaniem wiedzy z zakresu nauki o języku i translatoryki (weryfikacja – obserwacja) KP7_UW2 – student potrafi formułować i rozwiązywać złożone problemy, dobierając odpowiednie metody i narzędzia z wykorzystaniem wiedzy z zakresu nauki o uczeniu się i nauczaniu języków (weryfikacja – obserwacja) KP7_UW6 – student potrafi dobierać oraz stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne (ICT) (praca pisemna, wystąpienie ustne, prezentacja, egzamin) KP7_UW7 – student potrafi właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzące w obszarze językoznawstwa oraz dokonywać oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji (praca pisemna, wystąpienie ustne, prezentacja) KP7_UK1 – student potrafi komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu językoznawstwa i translatoryki z uwzględnieniem elementów społeczno-kulturowych (weryfikacja - udział w dyskusji) KP7_UK2 – student potrafi komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu wiedzy o uczeniu się i nauczaniu języków z uwzględnieniem elementów społeczno-kulturowych (weryfikacja - udział w dyskusji) KP7_UK4 – student potrafi brać udział w debacie w języku obcym, przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich (weryfikacja - udział w dyskusji, egzamin) KP7_UK5 – student potrafi posługiwać się kierunkowym językiem obcym w mowie i w piśmie na poziomie C1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (weryfikacja – test, praca pisemna, wystąpienie ustne, zaliczenie, egzamin) KP7_UO1 – student potrafi planować i organizować pracę indywidualną i pracę w zespole (weryfikacja – praca projektowa) KP7_UU1 – student potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie (weryfikacja – obserwacja) KP7_KK1 – student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy (weryfikacja - praca pisemna, wystąpienia ustne, egzamin) KP7_KK2 – student jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych (weryfikacja - obserwacja) KP7_KO4 – student jest gotów do tworzenia płaszczyzn tolerancji i współpracy w warunkach komunikacji wielokulturowej i zróżnicowanego religijnie społeczeństwa (weryfikacja - obserwacja) KP7_KO5 – student jest gotów do uczestniczenia w życiu kulturalnym w jego różnorodnych formach (weryfikacja - obserwacja) |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy zaliczenia przedmiotu i kryteria: - zaliczenie na ocenę po obu semestrach: ocena wystawiana jest w oparciu o oceny z prac pisemnych (wypracowania, testy, dyktanda) i z wypowiedzi ustnych, z uwzględnieniem systematycznego udziału w zajęciach (dopuszczalne 3 nieobecności nieusprawiedliwione; w przypadku przebywania na zwolnieniu lekarskim, musi ono zostać dostarczone najpóźniej na drugich zajęciach po powrocie na uczelnię) i aktywności podczas zajęć; jeśli student opuści ponad 30% zajęć w semestrze nie otrzyma zaliczenia tego semestru; - egzamin w semestrze letnim, warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń. Ocena z egzaminu wystawiana jest w oparciu o oceny uzyskane z części pisemnej (dyktando, test gramatyczny, wypracowanie). Ćwiczenie ortograficzne – sprawdzenie znajomości zasad pisowni i interpunkcji rosyjskiej; test gramatyczny – sprawdzenie znajomości zasad gramatyki rosyjskiej (ćwiczenia gramatyczne) i opanowania słownictwa związanego z tematyką zajęć (tłumaczenie zdań); wypowiedź pisemna – ocena wystawiana w oparciu o ocenę zawartości merytorycznej wypowiedzi (wiedza na temat danego zagadnienia), konstrukcji wypowiedzi (logiczna struktura wypowiedzi, argumentacja), zakresu i poziomu użytego słownictwa (bogactwo słownictwa, nasycenie leksyką specjalistyczną), poprawności gramatycznej i syntaktycznej; egzamin ustny - ocena wystawiana w oparciu o ocenę zawartości merytorycznej wypowiedzi (wiedza na temat danego zagadnienia), konstrukcji wypowiedzi (logiczna struktura wypowiedzi, argumentacja), zakresu i poziomu użytego słownictwa (bogactwo słownictwa, nasycenie leksyką specjalistyczną), poprawności gramatycznej i syntaktycznej, poprawności wymowy, poprawności akcentuacyjnej i intonacyjnej). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT LAB
ŚR LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 180 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Baczewska-Murdzek, Eugenia Maksimowicz, Ludmiła Siegień, Robert Szymula | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Baczewska-Murdzek, Eugenia Maksimowicz, Ludmiła Siegień, Robert Szymula | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Rodzaj przedmiotu: | kształcenia ogólnego |
|
Wymagania (lista przedmiotów): | Praktyczna nauka języka rosyjskiego 0400-RP1-1PNR |
|
Założenia (lista przedmiotów): | Praktyczna nauka języka rosyjskiego 0400-RP1-1PNR |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Nauczanie języka rosyjskiego poprzez rozwijanie w sposób syntetyczny i zintegrowany wszystkich sprawności językowych: pisania, czytania, mówienia i rozumienia ze słuchu. Doskonalenie umiejętności poprawnego posługiwania się językiem rosyjskim w mowie i piśmie. |
|
Pełny opis: |
Profil kształcenia: ogólnoakademicki Forma studiów: studia stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł: M_8. Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, nauka o języku. Rok studiów/semestr: III rok, semestr 1 i 2 Wymagania wstępne: Do realizowania treści niniejszego przedmiotu niezbędne jest zaliczenie z praktycznej nauki języka rosyjskiego cz. 1. i 2. Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 180h rocznie. Metody dydaktyczne: podające (objaśnienie lub wyjaśnienie), praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe, dyskusja), problemowe. Punkty ECTS: 12 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w ćwiczeniach: 180h (5 ECTS) - przygotowanie do ćwiczeń: 120h (3,4 ECTS) - udział w konsultacjach: 63h (1,8 ECTS) - przygotowanie do egzaminu i udział w nim: 57h+5h=62h (1,8 ECTS) Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 248h (7 ECTS) - o charakterze praktycznym - 425h (12 ECTS) |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: - M. Karolczuk, R. Szymula, Общайтесь по-русски!, Białystok 2007. Literatura uzupełniająca: - T. Cwejman, W. Torzecka, Materiały do praktycznej nauki języka rosyjskiego, Warszawa 1984. - W. Ingram, S. Paszt, Język rosyjski w ćwiczeniach, Warszawa 1981. - A. Pado, Читай, пиши, говори, cz. II, Warszawa 1998. - J. Dobrowolski, Туры по России, Warszawa 2011. - S. Orzechowska, Ćwiczenia z ortografii rosyjskiej z zasadami pisowni, Wrocław 1994. - K. Rumińska, H. Waszkielewicz, Język rosyjski. Mały podręcznik tekstów pisanych, Warszawa-Kraków 1996. - Н. Г. Ткаченко, Тесты по грамматике русского языка, ч. 1, Москва 2006. - Д. Э. Розенталь, Пособие по русскому языку, Москва 2006. - Д. Э. Розенталь, И. Б. Голуб, Русский язык для поступающих в вузы, Москва 2006. - Т. Барышникова, Весь русский язык в правилах и упражнениях, Москва 2004. - Т. Барышникова, Вся орфография русского языка в правилах и упражнениях, Москва 2002. - Т. Барышникова, Вся пунктуация русского языка в правилах и упражнениях, Москва 2003. - В. В. Ежов-Строителев, Упражнения и задания по русскому языку для средней и старшей школы, Москва 2000. - Н. Григорьева, Русский язык, Москва 2006. - Artykuły prasowe, materiały internetowe. |
|
Uwagi: |
(tylko po angielsku) Due to the possibility of transitioning to a remote or hybrid education system in 2021/2022, classes will be conducted using the platform indicated by the University of Bialystok authorities. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT LAB
ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 180 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kurianowicz, Anna Sakowicz, Robert Szymula | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kurianowicz, Anna Sakowicz, Robert Szymula | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | kształcenia ogólnego |
|
Wymagania (lista przedmiotów): | Praktyczna nauka języka rosyjskiego 0400-RP1-1PNR |
|
Założenia (lista przedmiotów): | Praktyczna nauka języka rosyjskiego 0400-RP1-1PNR |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem kursu jest doskonalenie umiejętności komunikowania się w języku rosyjskim poprzez rozwijanie w sposób syntetyczny i zintegrowany wszystkich sprawności językowych – pisania, czytania, mówienia i rozumienia ze słuchu. Treści kształcenia obejmują szereg tematów leksykalnych z zakresu codziennego bytu człowieka, kulturoznawstwa, socjoznawstwa i krajoznawstwa, których zadaniem jest zapoznanie z realiami Rosji, poszerzenie zasobu słownictwa, ułatwienie porozumiewania się w wybranych obszarach tematycznych i uświadomienie specyfiki językowej wynikającej z różnic kulturowych (w tym mentalnych). W ramach kursu realizowane są treści gramatyczne z różnych poziomów języka (fonetyki, morfologii, składni) ze szczególnym naciskiem na opanowanie charakterystycznych paradygmatów podstawowych części mowy tj. rzeczownik, przymiotnik, zaimek, liczebnik, czasownik, imiesłów przymiotnikowy, imiesłów przysłówkowy, przysłówek) oraz ich praktyczne zastosowanie w mowie i piśmie. Istotne miejsce w treściach kształcenia danego przedmiotu zajmuje także ortografia języka rosyjskiego. Studenci zapoznają się z obowiązującymi zasadami pisowni w języku rosyjskim i utrwalają nawyki poprawnej pisowni (opanowanie pisowni miękkiego i twardego znaku, przedrostków, samogłosek rdzeniowych, samogłosek po spółgłoskach szumiących, pojedynczej i podwójnej litery „n”, liczebników, przysłówków, wielkiej i malej litery, wyrazów złożonych, zasady interpunkcji itd.). Zajęcia z PNJR łączą wiedzę teoretyczną z praktycznym jej użyciem w mowie, kształtują odpowiednie nawyki, świadomość językową i kompetencję interkulturową. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarna Przedmiot kierunkowy obowiązkowy Dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina językoznawstwo rok studiów III, semestr I i II Wymagania wstępne: wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, związane z przedmiotem Praktyczna nauka języka rosyjskiego (I, II rok studiów I stopnia) Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 180 godz. laboratorium Metody dydaktyczne: proces dydaktyczny realizowany jest z wykorzystaniem metody aktywizującej; z uwagi na specyfikę kierunku i fakt, iż zajęcia prowadzone są w języku rosyjskim, istotna rolę w dydaktyce odgrywają metody związane z nauczaniem języków obcych, takie jak: metoda bezpośrednia, podejście komunikacyjne, metoda kognitywna, metoda gramatyczno-tłumaczeniowa oraz inne metody aktywizujące. Punkty ECTS: 12 ECTS Bilans nakładu pracy studenta: Rodzaj aktywności: Udział w ćwiczeniach 180h (7,2 ECTS) Przygotowanie do zajęć i testów kontrolnych 25h (1 ECTS) Przygotowanie pisemnych prac domowych (wypracowanie, esej itp.) 25h (1 ECTS) Udział w konsultacjach 40h (1,6 ECTS) Przygotowanie do egzaminu i obecność na nim 25+5=30h (1,2 ECTS) Razem: 300h (co odpowiada 12 ECTS) Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 180+40+5=225h (9 ECTS) - o charakterze praktycznym 180+25+25+40+30=300h (12 ECTS) |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: - M. Karolczuk, R. Szymula, Общайтесь по-русски!, Białystok 2007. Literatura uzupełniająca: - T. Cwejman, W. Torzecka, Materiały do praktycznej nauki języka rosyjskiego, Warszawa 1984. - W. Ingram, S. Paszt, Język rosyjski w ćwiczeniach, Warszawa 1981. - A. Pado, Читай, пиши, говори, cz. II, Warszawa 1998. - J. Dobrowolski, Туры по России, Warszawa 2011. - S. Orzechowska, Ćwiczenia z ortografii rosyjskiej z zasadami pisowni, Wrocław 1994. - K. Rumińska, H. Waszkielewicz, Język rosyjski. Mały podręcznik tekstów pisanych, Warszawa-Kraków 1996. - Н. Г. Ткаченко, Тесты по грамматике русского языка, ч. 1, Москва 2006. - Д. Э. Розенталь, Пособие по русскому языку, Москва 2006. - Д. Э. Розенталь, И. Б. Голуб, Русский язык для поступающих в вузы, Москва 2006. - Т. Барышникова, Весь русский язык в правилах и упражнениях, Москва 2004. - Т. Барышникова, Вся орфография русского языка в правилах и упражнениях, Москва 2002. - Т. Барышникова, Вся пунктуация русского языка в правилах и упражнениях, Москва 2003. - В. В. Ежов-Строителев, Упражнения и задания по русскому языку для средней и старшей школы, Москва 2000. - Н. Григорьева, Русский язык, Москва 2006. - Artykuły prasowe, materiały internetowe. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 180 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | kształcenia ogólnego |
|
Wymagania (lista przedmiotów): | Praktyczna nauka języka rosyjskiego 0400-RP1-1PNR |
|
Założenia (lista przedmiotów): | Praktyczna nauka języka rosyjskiego 0400-RP1-1PNR |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem kursu jest doskonalenie umiejętności komunikowania się w języku rosyjskim poprzez rozwijanie w sposób syntetyczny i zintegrowany wszystkich sprawności językowych – pisania, czytania, mówienia i rozumienia ze słuchu. Treści kształcenia obejmują szereg tematów leksykalnych z zakresu codziennego bytu człowieka, kulturoznawstwa, socjoznawstwa i krajoznawstwa, których zadaniem jest zapoznanie z realiami Rosji, poszerzenie zasobu słownictwa, ułatwienie porozumiewania się w wybranych obszarach tematycznych i uświadomienie specyfiki językowej wynikającej z różnic kulturowych (w tym mentalnych). W ramach kursu realizowane są treści gramatyczne z różnych poziomów języka (fonetyki, morfologii, składni) ze szczególnym naciskiem na opanowanie charakterystycznych paradygmatów podstawowych części mowy tj. rzeczownik, przymiotnik, zaimek, liczebnik, czasownik, imiesłów przymiotnikowy, imiesłów przysłówkowy, przysłówek) oraz ich praktyczne zastosowanie w mowie i piśmie. Istotne miejsce w treściach kształcenia danego przedmiotu zajmuje także ortografia języka rosyjskiego. Studenci zapoznają się z obowiązującymi zasadami pisowni w języku rosyjskim i utrwalają nawyki poprawnej pisowni (opanowanie pisowni miękkiego i twardego znaku, przedrostków, samogłosek rdzeniowych, samogłosek po spółgłoskach szumiących, pojedynczej i podwójnej litery „n”, liczebników, przysłówków, wielkiej i malej litery, wyrazów złożonych, zasady interpunkcji itd.). Zajęcia z PNJR łączą wiedzę teoretyczną z praktycznym jej użyciem w mowie, kształtują odpowiednie nawyki, świadomość językową i kompetencję interkulturową. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarna Przedmiot kierunkowy obowiązkowy Dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina językoznawstwo rok studiów III, semestr I i II Wymagania wstępne: wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, związane z przedmiotem Praktyczna nauka języka rosyjskiego (I, II rok studiów I stopnia) Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 180 godz. laboratorium Metody dydaktyczne: proces dydaktyczny realizowany jest z wykorzystaniem metody aktywizującej; z uwagi na specyfikę kierunku i fakt, iż zajęcia prowadzone są w języku rosyjskim, istotna rolę w dydaktyce odgrywają metody związane z nauczaniem języków obcych, takie jak: metoda bezpośrednia, podejście komunikacyjne, metoda kognitywna, metoda gramatyczno-tłumaczeniowa oraz inne metody aktywizujące. Punkty ECTS: 12 ECTS Bilans nakładu pracy studenta: Rodzaj aktywności: Udział w ćwiczeniach 180h (7,2 ECTS) Przygotowanie do zajęć i testów kontrolnych 25h (1 ECTS) Przygotowanie pisemnych prac domowych (wypracowanie, esej itp.) 25h (1 ECTS) Udział w konsultacjach 40h (1,6 ECTS) Przygotowanie do egzaminu i obecność na nim 25+5=30h (1,2 ECTS) Razem: 300h (co odpowiada 12 ECTS) Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 180+40+5=225h (9 ECTS) - o charakterze praktycznym 180+25+25+40+30=300h (12 ECTS) |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: - M. Karolczuk, R. Szymula, Общайтесь по-русски!, Białystok 2007. Literatura uzupełniająca: - T. Cwejman, W. Torzecka, Materiały do praktycznej nauki języka rosyjskiego, Warszawa 1984. - W. Ingram, S. Paszt, Język rosyjski w ćwiczeniach, Warszawa 1981. - A. Pado, Читай, пиши, говори, cz. II, Warszawa 1998. - J. Dobrowolski, Туры по России, Warszawa 2011. - S. Orzechowska, Ćwiczenia z ortografii rosyjskiej z zasadami pisowni, Wrocław 1994. - K. Rumińska, H. Waszkielewicz, Język rosyjski. Mały podręcznik tekstów pisanych, Warszawa-Kraków 1996. - Н. Г. Ткаченко, Тесты по грамматике русского языка, ч. 1, Москва 2006. - Д. Э. Розенталь, Пособие по русскому языку, Москва 2006. - Д. Э. Розенталь, И. Б. Голуб, Русский язык для поступающих в вузы, Москва 2006. - Т. Барышникова, Весь русский язык в правилах и упражнениях, Москва 2004. - Т. Барышникова, Вся орфография русского языка в правилах и упражнениях, Москва 2002. - Т. Барышникова, Вся пунктуация русского языка в правилах и упражнениях, Москва 2003. - В. В. Ежов-Строителев, Упражнения и задания по русскому языку для средней и старшей школы, Москва 2000. - Н. Григорьева, Русский язык, Москва 2006. - Artykuły prasowe, materiały internetowe. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.