Najnowsza historia wschodnich sąsiadów Polski (Rosji, Litwy, Białorusi, Ukrainy)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 350-MS1-3NHW |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.302
|
Nazwa przedmiotu: | Najnowsza historia wschodnich sąsiadów Polski (Rosji, Litwy, Białorusi, Ukrainy) |
Jednostka: | Wydział Historii i Stosunków Międzynarodowych |
Grupy: |
3L stac.I st.studia stosunków międzynarodowych - przedmioty specjalizacyjne |
Strona przedmiotu: | http://amir@uwb.edu.pl |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Kultura religijna w Europie Środkowo-Wschodniej 430-KS2-1KON29 |
Założenia (lista przedmiotów): | Kultura religijna w Europie Środkowo-Wschodniej 430-KS2-1KON29 |
Założenia (opisowo): | Najnowsza historia Rosji, Litwy, Białorusi i Ukrainy, głownie dzieje XX w. Kształtowanie nowych podstaw stosunków polsko-rosyjskich i celów polityki Polski wobec Federacji Rosyjskiej w latach dziewięćdziesiątych XX wieku Geopolityczne rozbieżności Europy z Rosją w latach 1993–2023 Obwód Kaliningradzki jako czynnik wpływający na stosunki polityczne w Europie Pogłębianie wzajemnych sprzeczności w relacjach z Rosją z Europą i USA (2000–2023). Wojna o Ukrainę 2014-2023 |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Najnowsza historia Rosji, Litwy, Białorusi i Ukrainy, głownie dzieje XX w. Kształtowanie nowych podstaw stosunków polsko-rosyjskich i celów polityki Polski wobec Federacji Rosyjskiej w latach dziewięćdziesiątych XX wieku Geopolityczne rozbieżności Europy z Rosją w latach 1993–2023 Obwód Kaliningradzki jako czynnik wpływający na stosunki polityczne w Europie Pogłębianie wzajemnych sprzeczności w relacjach z Rosją z Europą i USA (2000–2023). Wojna o Ukrainę 2014-2023 |
Pełny opis: |
Przedmiotem badań jest polityka wobec Rosji, Ukrainy i Białorusi w latach 1989–2023. Obejmują one analizę wielostronnych relacji dyplomatycznych i politycznych, gospodarczych i militarnych. Uwarunkowania historyczne, narodowościowe i ustrojowo-prawne przedstawione zostały jako tło lub uzupełnienie procesu przyczynowo skutkowego. Próby kształtowania pierwszych koncepcji polityki wschodniej UE i NARO wobec Rosji, Ukrainy i Białorusi obarczone były zaszłościami z czasów ZSRR. Prowadzenie polityki zagranicznej wobec wschodnich sąsiadów wymagało ze strony UE i NATO budowy na nowo stosunków z Rosją, Białorusią i Ukrainą. Zasadnicza zmiana tych relacji nastąpiła po 2014 roku, kiedy Rosja podjęła ekspansję wobec Ukrainy a wcześniej wobec Gruzji. Politykę wokół Rosji należy rozpatrywać w szerszym międzynarodowym kontekście z uwzględnieniem polityki Chin, Indii, krajów należących do grupy BIKS |
Literatura: |
Śukowski A. (red.), Polska wobec Obwodu Kaliningradzkiego Federacji Rosyjskiej, Olsztyn 2004. Stępień-Kuczyńska A., JałmuŜna J. (red.), Dialog europejski Zachód – Wschód. Polityka – Gospodarka – Społeczeństwo, Toruń 2006. Strzelczyk J., Ucieczka ze Wschodu. Rosja w polskiej polityce 1989–1993, Warszawa 2002. Magdziak-Miszewska A. (red.), Polska – Rosja. Strategiczne sprzeczności i możliwości, Warszawa 1998. Dobroczyński M., Lipiec-Zajchowska M. (red.), Wschód jako partner Unii Europejskiej, Warszawa 2005. Dobroczyński M., Marszałek-Kawa J. (red.), Skomplikowane stosunki Polaków i Rosjan, Toruń 2005. Albin B.J., Baluk W. (red.), Europa Wschodnia. Dekada transformacji. Rosja, Wrocław 2003. A. Mironowicz, Państwo i Cerkiew prawosławna w Rosji, [w:] Obrazy Rosji i Rosjan w Polsce XIX-XXI wieku. Opinia publiczna. Stosunki polsko-rosyjskie. Pamięć historyczna, red. E. Kirwiel, E. Maj i E. Podgajna, Lublin 2012, s. 71-86. A. Mironowicz, Cerkiew prawosławna w dziejach Rosji, [w:] Wprowadzenie do Studiów Wschodnioeuropejskich, t. III. Rosja, red. A. Mironowicz, Lublin 2013, s. 87-128. A. Mironowicz, Wstęp, [w:] Wprowadzenie do Studiów Wschodnioeuropejskich, t. III. Rosja, red. A. Mironowicz, Lublin 2013, s. 11-13. |
Efekty uczenia się: |
Absolwent zna i rozumie: - podstawowe instytucje i organizacje będące uczestnikami relacji międzynarodowych oraz ich historię; - ma podstawową wiedzę na temat stosunków międzynarodowych na płaszczyźnie politycznej, ekonomicznej i kulturalnej oraz ich historycznych uwarunkowań; - ma podstawową wiedzę z zakresu historii stosunków międzynarodowych; - ma podstawową wiedzę z zakresu historii współczesnej; - źródła więzi o charakterze ekonomicznym, etnicznym, kulturowym i politycznym i ich znaczenie w stosunkach międzynarodowych; - podstawowe mechanizmy kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne warunkujące stosunki międzynarodowe oraz ich podłoże historyczne. Absolwent potrafi: - dostrzegać problemy na płaszczyźnie międzynarodowej i ich źródła historyczne; - umieścić problemy międzynarodowe w kontekście historycznym; - wyszukiwać, selekcjonować, analizować i syntetyzować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł; - doszukiwać się związków przyczynowo-skutkowych wydarzeń międzynarodowych; - interpretować krajowe i międzynarodowe wydarzenia, odwołując się do wiedzy teoretycznej i uwarunkowań historycznych; - na podstawie wiedzy historycznej prognozować rozwój sytuacji międzynarodowej; - analizować aktualną sytuację międzynarodową w poszczególnych regionach świata, z uwzględnieniem kontekstu historycznego; - na podstawie wiedzy historycznej ocenić konsekwencje aktualnych wydarzeń międzynarodowych; - przygotować prezentację multimedialną oraz wykorzystywać odpowiednie systemy informatyczne; - komunikować się w jednym języku wschodnioeuropejskim na poziomie A2 ESOKJ; - przygotować pracę pisemną (w tym także dyplomową) z zakresu stosunków międzynarodowych, przestrzegając reguł redakcyjnych i językowych; - współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różnej role; - samodzielnie zdobywać i utrwalać wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji. Absolwent jest gotów do: - krytycznego formułowania sądów na temat podstawowych kwestii politycznych, kulturowych, ekonomicznych i prawnych na płaszczyźnie międzynarodowej, uwzględniając także ich historyczny kontekst; - pracy w dziedzinie obszaru zainteresowań, stosując się do zasad etycznych; - funkcjonowania w środowisku wielokulturowym, rozumie wartość pluralizmu i tolerancji; - uznawania i szanowania różnic punktów widzenia determinowanych różnym podłożem narodowym i kulturowym. Absolwent: - ma szacunek do wiedzy opartej na podstawach naukowych; - docenia rolę wiedzy uzyskanej w dziedzinie obszaru zainteresowań dla kształtowania więzi społecznych na poziomie lokalnym i ponadlokalnym; - docenia, szanuje i jest gotów promować dziedzictwo historyczno-kulturowe swojego regionu, Polski i Europy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy i metody nauczania: ćwiczenia, z elementami prezentacji wizualnej; praca projektowa Metody dydaktyczne: metoda podająca - wykład, analiza tekstów Punkty ECTS: 6 pkt. Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach: 15 godz. Udział w konsultacjach: 2 godz. Przygotowanie raportu, czytanie lektur: 23 godz. Razem: 75 godz. (3 pkt)Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 16 godz. (1,2 pkt) o charakterze praktycznym 23 godz. (1,8 pkt) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.