Ekonomia rozwoju
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 350-MS2-1ER |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.351
|
Nazwa przedmiotu: | Ekonomia rozwoju |
Jednostka: | Wydział Historii i Stosunków Międzynarodowych |
Grupy: |
2L stac.II st.studia stosunków międzynarodowych - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Geografia polityczna i gospodarcza 0500-MS1-1GPG |
Założenia (opisowo): | Student powinien znać podstawowe zależności ekonomiczne: zasady działania mechanizmu rynkowego, kryteria wyborów ekonomicznych dokonywanych przez poszczególne podmioty gospodarujące, zasady funkcjonowania gospodarki rynkowej. Student powinien znać mapę polityczną świata i uwarunkowania międzynarodowych stosunków gospodarczych we współczesnym świecie. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest: wyjaśnienie podstawowych problemów oraz zależności ekonomicznych w skali całej gospodarki narodowej krajów słabo rozwiniętych; zapoznanie z teoretycznymi podstawami wzrostu społeczno-gospodarczego kraju słabo rozwiniętego w kontekście globalizacji; przedstawienie skali zróżnicowania poziomu rozwoju na świecie; zapoznanie z podstawowymi problemami krajów słabo rozwiniętych. Zakres przedmiotu: Pojęcie, przedmiot, zarys rozwoju ekonomii rozwoju; Teorie wzrostu i rozwoju gospodarczego; Mierniki wzrostu i rozwoju gospodarczego; Diagnoza współczesnych problemów rozwojowych krajów słabo rozwiniętych; Czynniki rozwoju krajów słabo rozwiniętych; Teoria i praktyka rozwoju krajów słabo rozwiniętych; Ubóstwo; |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki. Forma studiów: stacjonarne. Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, przypisany do modułu: MODUŁ: MK_2 Prawno - ekonomiczny Dziedzina: nauki społeczne Dyscyplina nauki: ekonomia i finanse Rok studiów/semestr: I rok studia II stopnia, I semestr. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15h wykład i 15h konwersatorium. Metody dydaktyczne: podające, aktywizujące i uczestniczące, w tym: Wykład: prowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, połączony z dyskusją ze studentami. Ćwiczenia: samodzielne i w grupach rozwiązywanie zadań i przykładów analizujących sytuację społeczno – gospodarczą wybranych krajów słabo rozwiniętych. Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach: 15h; Udział w konwersatorium: 15h; Studiowanie literatury i przygotowanie do dyskusji w trakcie wykładu: 20h; Studiowanie literatury i przygotowanie do konwersatorium: 30h; Przygotowanie pisemnej pracy zespołowej: 20h; Przygotowanie do egzaminu: 23h; Udział w egzaminie: 1h; Udział w konsultacjach: 1h Łączny nakład pracy studenta w godz. 125 Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: udział w wykładach, udział w konwersatorium, udział w egzaminie, udział w konsultacjach: 32h = 1,28 ECTS; Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: Studiowanie literatury i przygotowanie do dyskusji w trakcie wykładu, studiowanie literatury i przygotowanie do ćwiczeń, przygotowanie pisemnej pracy zespołowej, przygotowanie do egzaminu: 93h = 3,72 ECTS. |
Efekty uczenia się: |
2ER_W01 - zna terminy oraz przedmiot badań ekonomii rozwoju - KP7_WG3 2ER_W02 - zna dogłębnie uwarunkowania dysproporcji rozwojowych na świcie - KP7_WK1 2ER_U01 - zna mechanizmy i zależności ekonomiczne warunkujące przyspieszenie rozwoju krajów słabo rozwiniętych - KP7_UW1 2ER_U02 - potrafi wyszukiwać i analizować dane charakteryzujące procesy rozwojowe w krajach słabo rozwiniętych - KP7_UW2 2ER_U03 - potrafi identyfikować przyczyny i przejawy zacofania krajów słabo rozwiniętych przy wykorzystaniu określonych teorii ekonomii rozwoju i danych statystycznych - KP7_UW3 2ER_U04 - potrafi oceniać, selekcjonować i interpretować dane charakteryzujące procesy rozwojowe w krajach słabo rozwiniętych- prowadzić debatę oraz skutecznie argumentować poprawnie posługując się terminologią związaną z kierunkiem studiów - KP7_UK2 2ER_U05 - potrafi przygotować zespołowy projekt oceniający sytuację wybranego kraju słabo rozwiniętego - KP7_UO1 2ER_U06 - organizować prace zespołu polegające na wyszukiwaniu, selekcjonowaniu i integrowaniu informacji z różnych źródeł - KP7_UO2 2ER_K01 - jest gotów do oceny mechanizmów walki z problemami krajów słabo rozwiniętych - KP7_KK1 2ER_K02 - ma świadomość tempa zmian gospodarczych i rozumie potrzebę systematycznego aktualizowania posiadanej wiedzy na temat sytuacji w krajach słabo rozwiniętych - KP7_KK2 2ER_K03 - dostrzega problemy etyczne w działaniach z zakresu walki z problemami krajów słabo rozwiniętych - KP7_KR1 2ER_K04 - jest gotowy do rzetelnej oceny sytuacji w krajach słabo rozwiniętych - KP7_KR2 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.