Informatyczne bazy prawnicze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 370-AS2-1INB |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.002
|
Nazwa przedmiotu: | Informatyczne bazy prawnicze |
Jednostka: | Wydział Prawa |
Grupy: |
2L stac.II st. studia administracji-przedmioty obowiązkowe ADM.Stacj.1 rok 2 stopnia sem. Zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student potrafi obsługiwać komputer: pakiet MS Office, przeszukiwać zasoby internetu, potrafi kopiować teksty, założyć konto mailowe, przesyłać załączniki. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie do problematyki tworzenia i funkcjonowania systemów informacji prawnej jako narzędzi wspomagających pracę studentów, prawników, sędziów oraz administrację publiczną. 1. Rodzaje baz danych: a) z tekstami aktów prawnych, b) z projektami aktów prawnych, c) z orzeczeniami, d) z piśmiennictwem prawniczym (czasopisma prawnicze, tezy z piśmiennictwa, komentarze i monografie, bibliografie) 2. Omówienie Internetowego Systemu Aktów Prawnych Sejmu RP; Działalność Rządowego Centrum Legislacji oraz zawartość dokumentów udostępn. na stronie dziennikiurzedowe.pl 4. Prezentacja systemu informacji prawnej LEX 5. Prezentacja systemu informacji prawnej LEGALIS 6. Źródła poznania orzeczeń: 7. Dostęp do aktów prawnych Unii Europejskiej 8. Źródła poznania orzeczeń (urzędowe zbiory oraz elektroniczne bazy) 9. Rejestry publiczne prowadzone w formie elektronicznej 10. Dostęp do aktów prawnych Unii Europejskiej 11. Procesy informatyzacji administracji publicznej w Polsce |
Pełny opis: |
Profil studiów : ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu : obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki : dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych; dyscyplina: informatyka Rok studiów/ semestr : 1 rok II st./ 1 semestr, Administracja Wymagania wstępne : Przed rozpoczęciem zajęć student powinien potrafić obsługiwać komputer: sprawnie posługiwać się pakietem MS Office, przeszukiwać zasoby internetu, potrafi kopiować teksty, założyć konto mailowe, przesyłać załączniki. Liczba godzin i zajęć dydaktycznych : ćwiczenia 15 godz., Metody dydaktyczne : ćwiczeniowo - praktyczna (wyszukiwanie konkretnych aktów prawnych, orzeczeń, wzorów, komentarzy, itp. niezbędnych w pracy urzędnika państwowego). Punkty ECTS : 2 Bilans nakładu pracy studenta : udział w ćwiczeniach (15 godz. w tym 7 godz. e-learningu), udział w konsultacjach związanych z zajęciami (17 godz.), przygotowanie do zajęć i zaliczenia 25 godz. Razem: 50 godzin, co odpowiada 2 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe : nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 25 godz., 1 ECTS; nakład pracy studenta związany z samodzielna pracą - 25 godz., 1 ECTS. |
Literatura: |
1. Instrukcja obsługi Systemu Informacji Prawnej LEGALIS ON-LINE http://www.prawo.uwb.edu.pl/pliki/download/uploads/Legalis%20On-line_instrukcja.pdf 2. Instrukcja obsługi Systemu Informacji Prawnej LEX ON-LINE 3. http://www.prawo.uwb.edu.pl/pliki/download/uploads/LEX_instrukcja_20150701.pdf 4. Technologia informacyjna dla prawników, praca zbiorowa A. Burdziak, Ł. Cieślak, Ł. Goździaszek, S. Kotecka, P. Pęcherzewski, P. Rodziewicz, A. Zalesińska http://www.bibliotekacyfrowa.pl/dlibra/publication?id=36856&from=&dirids=53&tab=1&lp=1&QI= 5. System informacji prawnej w pracy sędziego, M. Kokoszyński, G, Wierczyński, LEX Wolters Kluwer Warszawa 2011 6. Informatyka prawnicza. Technologia informacyjna dla prawników i administracji publicznej, Wojciech Wiewiórowski, Grzegorz Wierczyński, Wyd. 2, Wydawnictwo: Wolters Kluwer Polska - OFICYNA, Stan prawny: 1.07.2008 r. 7. ePuap w praktyce praca zbiorowa Wrocław 2011 |
Efekty uczenia się: |
Student: - zna i rozumie ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działalności zawodowej w sektorze administracji publicznej (KA7_WK2); - potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę, formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez przystosowanie istniejących lub opracowanie nowych metod i narzędzi (KA7_UW3); - potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie prawa administracyjnego i zasad funkcjonowania administracji publicznej (KA7_UU1); - jest gotów do zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu z zakresu prawa administracji publicznej (KA7_KK3). |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia jest uzyskanie co najmniej 60% punktów w teście zaliczeniowym. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Rećko | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Rećko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Skrócony opis: |
Wprowadzenie do problematyki tworzenia i funkcjonowania systemów informacji prawnej jako narzędzi wspomagających pracę studentów, prawników, sędziów oraz administrację publiczną. 1. Rodzaje baz danych: a) z tekstami aktów prawnych, b) z projektami aktów prawnych, c) z orzeczeniami, d) z piśmiennictwem prawniczym (czasopisma prawnicze, tezy z piśmiennictwa, komentarze i monografie, bibliografie) 2. Omówienie Internetowego Systemu Aktów Prawnych Sejmu RP; Działalność Rządowego Centrum Legislacji oraz zawartość dokumentów udostępnianych na stronie: dziennikiurzedowe.pl 4. Prezentacja systemu informacji prawnej LEX 5. Prezentacja systemu informacji prawnej LEGALIS 6. Źródła poznania orzeczeń: 7. Dostęp do aktów prawnych Unii Europejskiej 8. Źródła poznania orzeczeń (urzędowe zbiory oraz elektroniczne bazy) 9. Rejestry publiczne prowadzone w formie elektronicznej 10. Dostęp do aktów prawnych Unii Europejskiej 11. Procesy informatyzacji administracji publicznej w Polsce |
|
Pełny opis: |
Profil studiów : ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu : obowiązkowy;Moduł M_K7:Dostęp do informacji publicznej Dziedzina i dyscyplina nauki : Nauki Prawne, Nauka o administracji Rok studiów/ semestr : 1 rok II st./ 1 semestr, Administracja (Moduł MK_7; Dostęp do informacji publicznej) Wymagania wstępne : Przed rozpoczęciem zajęć student powinien potrafić obsługiwać komputer: sprawnie posługiwać się pakietem MS Office, przeszukiwać zasoby internetu, potrafi kopiować teksty, założyć konto mailowe, przesyłać załączniki. Liczba godzin i zajęć dydaktycznych : ćwiczenia 8 godz., Metody dydaktyczne : ćwiczeniowo - praktyczna (wyszukiwanie konkretnych aktów prawnych, orzeczeń, wzorów, komentarzy, itp. niezbędnych w pracy urzędnika państwowego). Punkty ECTS : 2 Bilans nakładu pracy studenta : udział w ćwiczeniach (8 godz.), przygotowanie do testu (4 godz.) Wskaźniki ilościowe : nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 8 godz., 1,5 ECTS; nakład pracy studenta związany z samodzielna pracą - 4 godz., 0,5 ECTS. Ćwiczenia : 1. Wprowadzenie do problematyki tworzenia i funkcjonowania systemów informacji prawnej jako narzędzi wspomagających pracę studentów, prawników, sędziów oraz administrację publiczną. 2. Rodzaje baz danych: a) z tekstami aktów prawnych, b) z projektami aktów prawnych, c) z orzeczeniami, d) z piśmiennictwem prawniczym (czasopisma prawnicze, tezy z piśmiennictwa, komentarze i monografie, bibliografie) 3. Omówienie Internetowego Systemu Aktów Prawnych Sejmu RP (http://isap.sejm.gov.pl/), 4. Spójność systemu polskiego prawa i prawidłowy przebieg procesu legislacyjnego. a) Działalność Rządowego Centrum Legislacji www.rcl.gov.pl b) zawartość dokumentów udostępnianych na stronie dziennikiurzedowe.pl 5. Prace Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej, przebieg procesu legislacyjnego - bazy wiedzy (sejm.gov.pl) 6. Prezentacja systemu informacji prawnej LEX dostępnego przez serwer Wydziału Prawa, (http://www.student.lex.pl/) 7. Prezentacja systemu informacji prawnej LEGALIS dostępnego przez serwer Wydziału Prawa, (http://www.student.legalis.pl/) 8. Źródła poznania orzeczeń (urzędowe zbiory oraz elektroniczne bazy): a) Sądu Najwyższego (http://www.sn.pl/SitePages/Strona_startowa.aspx) b) Trybunału Konstytucyjnego (http://otk.trybunal.gov.pl/orzeczenia/) c) sądów administracyjnych (http://orzeczenia.nsa.gov.pl/cbo/query) d) sądów apelacyjnych (http://orzeczenia.waw.sa.gov.pl/ ) e) Trybunału Sprawiedliwości UE (http://curia.europa.eu/juris/recherche.jsf?language=pl) f) Europejskiego Trybunału Praw Człowieka (http://www.echr.coe.int/echr/en/hudoc ) 9. Rejestry publiczne prowadzone w formie elektronicznej (wybór) ( http://bip.ms.gov.pl/pl/rejestry-i-ewidencje) a) Krajowy Rejestr Sądowy b) Krajowy Rejestr Karny c) Rejestr Zastawów d) Nowa księga wieczysta e) Lista sądów powszechnych f) Tłumacze przysięgli g) Lista komorników sądowych h) Lista osób posiadających licencję syndyka 10. Dostęp do aktów prawnych Unii Europejskiej (http://eur-lex.europa.eu/pl/index.htm ) 11. Procesy informatyzacji administracji publicznej w Polsce – projekt informatyczny Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej ePUAP – kanał udostępniania usług publicznych przez organy administracji publicznej dla obywateli, podmiotów gospodarczych (http://epuap.gov.pl/wps/portal/) |
|
Literatura: |
1. Instrukcja obsługi Systemu Informacji Prawnej LEGALIS ON-LINE http://www.prawo.uwb.edu.pl/pliki/download/uploads/Legalis%20On-line_instrukcja.pdf 2. Instrukcja obsługi Systemu Informacji Prawnej LEX ON-LINE 3. http://www.prawo.uwb.edu.pl/pliki/download/uploads/LEX_instrukcja_20150701.pdf 4. Technologia informacyjna dla prawników, praca zbiorowa A. Burdziak, Ł. Cieślak, Ł. Goździaszek, S. Kotecka, P. Pęcherzewski, P. Rodziewicz, A. Zalesińska http://www.bibliotekacyfrowa.pl/dlibra/publication?id=36856&from=&dirids=53&tab=1&lp=1&QI= 5. System informacji prawnej w pracy sędziego, M. Kokoszyński, G, Wierczyński, LEX Wolters Kluwer Warszawa 2011 6. Informatyka prawnicza. Technologia informacyjna dla prawników i administracji publicznej, Wojciech Wiewiórowski, Grzegorz Wierczyński, Wyd. 2, Wydawnictwo: Wolters Kluwer Polska - OFICYNA, Stan prawny: 1.07.2008 r. 7. ePuap w praktyce praca zbiorowa Wrocław 2011 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Nikołajuk | |
Prowadzący grup: | Marek Nikołajuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Skrócony opis: |
Wprowadzenie do problematyki tworzenia i funkcjonowania systemów informacji prawnej jako narzędzi wspomagających pracę studentów, prawników, sędziów oraz administrację publiczną. 1. Rodzaje baz danych: a) z tekstami aktów prawnych, b) z projektami aktów prawnych, c) z orzeczeniami, d) z piśmiennictwem prawniczym (czasopisma prawnicze, tezy z piśmiennictwa, komentarze i monografie, bibliografie) 2. Omówienie Internetowego Systemu Aktów Prawnych Sejmu RP; Działalność Rządowego Centrum Legislacji oraz zawartość dokumentów udostępnianych na stronie: dziennikiurzedowe.pl 4. Prezentacja systemu informacji prawnej LEX 5. Prezentacja systemu informacji prawnej LEGALIS 6. Źródła poznania orzeczeń: 7. Dostęp do aktów prawnych Unii Europejskiej 8. Źródła poznania orzeczeń (urzędowe zbiory oraz elektroniczne bazy) 9. Rejestry publiczne prowadzone w formie elektronicznej 10. Dostęp do aktów prawnych Unii Europejskiej 11. Procesy informatyzacji administracji publicznej w Polsce |
|
Pełny opis: |
Profil studiów : ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu : obowiązkowy;Moduł M_K7:Dostęp do informacji publicznej Dziedzina i dyscyplina nauki : Nauki Prawne, Nauka o administracji Rok studiów/ semestr : 1 rok II st./ 1 semestr, Administracja (Moduł MK_7; Dostęp do informacji publicznej) Wymagania wstępne : Przed rozpoczęciem zajęć student powinien potrafić obsługiwać komputer: sprawnie posługiwać się pakietem MS Office, przeszukiwać zasoby internetu, potrafi kopiować teksty, założyć konto mailowe, przesyłać załączniki. Liczba godzin i zajęć dydaktycznych : ćwiczenia 8 godz., Metody dydaktyczne : ćwiczeniowo - praktyczna (wyszukiwanie konkretnych aktów prawnych, orzeczeń, wzorów, komentarzy, itp. niezbędnych w pracy urzędnika państwowego). Punkty ECTS : 2 Bilans nakładu pracy studenta : udział w ćwiczeniach (8 godz.), przygotowanie do testu (4 godz.) Wskaźniki ilościowe : nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 8 godz., 1,5 ECTS; nakład pracy studenta związany z samodzielna pracą - 4 godz., 0,5 ECTS. Ćwiczenia : 1. Wprowadzenie do problematyki tworzenia i funkcjonowania systemów informacji prawnej jako narzędzi wspomagających pracę studentów, prawników, sędziów oraz administrację publiczną. 2. Rodzaje baz danych: a) z tekstami aktów prawnych, b) z projektami aktów prawnych, c) z orzeczeniami, d) z piśmiennictwem prawniczym (czasopisma prawnicze, tezy z piśmiennictwa, komentarze i monografie, bibliografie) 3. Omówienie Internetowego Systemu Aktów Prawnych Sejmu RP (http://isap.sejm.gov.pl/), 4. Spójność systemu polskiego prawa i prawidłowy przebieg procesu legislacyjnego. a) Działalność Rządowego Centrum Legislacji www.rcl.gov.pl b) zawartość dokumentów udostępnianych na stronie dziennikiurzedowe.pl 5. Prace Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej, przebieg procesu legislacyjnego - bazy wiedzy (sejm.gov.pl) 6. Prezentacja systemu informacji prawnej LEX dostępnego przez serwer Wydziału Prawa, (http://www.student.lex.pl/) 7. Prezentacja systemu informacji prawnej LEGALIS dostępnego przez serwer Wydziału Prawa, (http://www.student.legalis.pl/) 8. Źródła poznania orzeczeń (urzędowe zbiory oraz elektroniczne bazy): a) Sądu Najwyższego (http://www.sn.pl/SitePages/Strona_startowa.aspx) b) Trybunału Konstytucyjnego (http://otk.trybunal.gov.pl/orzeczenia/) c) sądów administracyjnych (http://orzeczenia.nsa.gov.pl/cbo/query) d) sądów apelacyjnych (http://orzeczenia.waw.sa.gov.pl/ ) e) Trybunału Sprawiedliwości UE (http://curia.europa.eu/juris/recherche.jsf?language=pl) f) Europejskiego Trybunału Praw Człowieka (http://www.echr.coe.int/echr/en/hudoc ) 9. Rejestry publiczne prowadzone w formie elektronicznej (wybór) ( http://bip.ms.gov.pl/pl/rejestry-i-ewidencje) a) Krajowy Rejestr Sądowy b) Krajowy Rejestr Karny c) Rejestr Zastawów d) Nowa księga wieczysta e) Lista sądów powszechnych f) Tłumacze przysięgli g) Lista komorników sądowych h) Lista osób posiadających licencję syndyka 10. Dostęp do aktów prawnych Unii Europejskiej (http://eur-lex.europa.eu/pl/index.htm ) 11. Procesy informatyzacji administracji publicznej w Polsce – projekt informatyczny Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej ePUAP – kanał udostępniania usług publicznych przez organy administracji publicznej dla obywateli, podmiotów gospodarczych (http://epuap.gov.pl/wps/portal/) |
|
Literatura: |
1. Instrukcja obsługi Systemu Informacji Prawnej LEGALIS ON-LINE http://www.prawo.uwb.edu.pl/pliki/download/uploads/Legalis%20On-line_instrukcja.pdf 2. Instrukcja obsługi Systemu Informacji Prawnej LEX ON-LINE 3. http://www.prawo.uwb.edu.pl/pliki/download/uploads/LEX_instrukcja_20150701.pdf 4. Technologia informacyjna dla prawników, praca zbiorowa A. Burdziak, Ł. Cieślak, Ł. Goździaszek, S. Kotecka, P. Pęcherzewski, P. Rodziewicz, A. Zalesińska http://www.bibliotekacyfrowa.pl/dlibra/publication?id=36856&from=&dirids=53&tab=1&lp=1&QI= 5. System informacji prawnej w pracy sędziego, M. Kokoszyński, G, Wierczyński, LEX Wolters Kluwer Warszawa 2011 6. Informatyka prawnicza. Technologia informacyjna dla prawników i administracji publicznej, Wojciech Wiewiórowski, Grzegorz Wierczyński, Wyd. 2, Wydawnictwo: Wolters Kluwer Polska - OFICYNA, Stan prawny: 1.07.2008 r. 7. ePuap w praktyce praca zbiorowa Wrocław 2011 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Skrócony opis: |
Wprowadzenie do problematyki tworzenia i funkcjonowania systemów informacji prawnej jako narzędzi wspomagających pracę studentów, prawników, sędziów oraz administrację publiczną. 1. Rodzaje baz danych: a) z tekstami aktów prawnych, b) z projektami aktów prawnych, c) z orzeczeniami, d) z piśmiennictwem prawniczym (czasopisma prawnicze, tezy z piśmiennictwa, komentarze i monografie, bibliografie) 2. Omówienie Internetowego Systemu Aktów Prawnych Sejmu RP; Działalność Rządowego Centrum Legislacji oraz zawartość dokumentów udostępnianych na stronie: dziennikiurzedowe.pl 4. Prezentacja systemu informacji prawnej LEX 5. Prezentacja systemu informacji prawnej LEGALIS 6. Źródła poznania orzeczeń: 7. Dostęp do aktów prawnych Unii Europejskiej 8. Źródła poznania orzeczeń (urzędowe zbiory oraz elektroniczne bazy) 9. Rejestry publiczne prowadzone w formie elektronicznej 10. Dostęp do aktów prawnych Unii Europejskiej 11. Procesy informatyzacji administracji publicznej w Polsce |
|
Pełny opis: |
Profil studiów : ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu : obowiązkowy;Moduł M_K7:Dostęp do informacji publicznej Dziedzina i dyscyplina nauki : Nauki Prawne, Nauka o administracji Rok studiów/ semestr : 1 rok II st./ 1 semestr, Administracja (Moduł MK_7; Dostęp do informacji publicznej) Wymagania wstępne : Przed rozpoczęciem zajęć student powinien potrafić obsługiwać komputer: sprawnie posługiwać się pakietem MS Office, przeszukiwać zasoby internetu, potrafi kopiować teksty, założyć konto mailowe, przesyłać załączniki. Liczba godzin i zajęć dydaktycznych : ćwiczenia 8 godz., Metody dydaktyczne : ćwiczeniowo - praktyczna (wyszukiwanie konkretnych aktów prawnych, orzeczeń, wzorów, komentarzy, itp. niezbędnych w pracy urzędnika państwowego). Punkty ECTS : 2 Bilans nakładu pracy studenta : udział w ćwiczeniach (8 godz.), przygotowanie do testu (4 godz.) Wskaźniki ilościowe : nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 8 godz., 1,5 ECTS; nakład pracy studenta związany z samodzielna pracą - 4 godz., 0,5 ECTS. Ćwiczenia : 1. Wprowadzenie do problematyki tworzenia i funkcjonowania systemów informacji prawnej jako narzędzi wspomagających pracę studentów, prawników, sędziów oraz administrację publiczną. 2. Rodzaje baz danych: a) z tekstami aktów prawnych, b) z projektami aktów prawnych, c) z orzeczeniami, d) z piśmiennictwem prawniczym (czasopisma prawnicze, tezy z piśmiennictwa, komentarze i monografie, bibliografie) 3. Omówienie Internetowego Systemu Aktów Prawnych Sejmu RP (http://isap.sejm.gov.pl/), 4. Spójność systemu polskiego prawa i prawidłowy przebieg procesu legislacyjnego. a) Działalność Rządowego Centrum Legislacji www.rcl.gov.pl b) zawartość dokumentów udostępnianych na stronie dziennikiurzedowe.pl 5. Prace Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej, przebieg procesu legislacyjnego - bazy wiedzy (sejm.gov.pl) 6. Prezentacja systemu informacji prawnej LEX dostępnego przez serwer Wydziału Prawa, (http://www.student.lex.pl/) 7. Prezentacja systemu informacji prawnej LEGALIS dostępnego przez serwer Wydziału Prawa, (http://www.student.legalis.pl/) 8. Źródła poznania orzeczeń (urzędowe zbiory oraz elektroniczne bazy): a) Sądu Najwyższego (http://www.sn.pl/SitePages/Strona_startowa.aspx) b) Trybunału Konstytucyjnego (http://otk.trybunal.gov.pl/orzeczenia/) c) sądów administracyjnych (http://orzeczenia.nsa.gov.pl/cbo/query) d) sądów apelacyjnych (http://orzeczenia.waw.sa.gov.pl/ ) e) Trybunału Sprawiedliwości UE (http://curia.europa.eu/juris/recherche.jsf?language=pl) f) Europejskiego Trybunału Praw Człowieka (http://www.echr.coe.int/echr/en/hudoc ) 9. Rejestry publiczne prowadzone w formie elektronicznej (wybór) ( http://bip.ms.gov.pl/pl/rejestry-i-ewidencje) a) Krajowy Rejestr Sądowy b) Krajowy Rejestr Karny c) Rejestr Zastawów d) Nowa księga wieczysta e) Lista sądów powszechnych f) Tłumacze przysięgli g) Lista komorników sądowych h) Lista osób posiadających licencję syndyka 10. Dostęp do aktów prawnych Unii Europejskiej (http://eur-lex.europa.eu/pl/index.htm ) 11. Procesy informatyzacji administracji publicznej w Polsce – projekt informatyczny Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej ePUAP – kanał udostępniania usług publicznych przez organy administracji publicznej dla obywateli, podmiotów gospodarczych (http://epuap.gov.pl/wps/portal/) |
|
Literatura: |
1. Instrukcja obsługi Systemu Informacji Prawnej LEGALIS ON-LINE http://www.prawo.uwb.edu.pl/pliki/download/uploads/Legalis%20On-line_instrukcja.pdf 2. Instrukcja obsługi Systemu Informacji Prawnej LEX ON-LINE 3. http://www.prawo.uwb.edu.pl/pliki/download/uploads/LEX_instrukcja_20150701.pdf 4. Technologia informacyjna dla prawników, praca zbiorowa A. Burdziak, Ł. Cieślak, Ł. Goździaszek, S. Kotecka, P. Pęcherzewski, P. Rodziewicz, A. Zalesińska http://www.bibliotekacyfrowa.pl/dlibra/publication?id=36856&from=&dirids=53&tab=1&lp=1&QI= 5. System informacji prawnej w pracy sędziego, M. Kokoszyński, G, Wierczyński, LEX Wolters Kluwer Warszawa 2011 6. Informatyka prawnicza. Technologia informacyjna dla prawników i administracji publicznej, Wojciech Wiewiórowski, Grzegorz Wierczyński, Wyd. 2, Wydawnictwo: Wolters Kluwer Polska - OFICYNA, Stan prawny: 1.07.2008 r. 7. ePuap w praktyce praca zbiorowa Wrocław 2011 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.