Podstawy prawa konstytucyjnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 370-KN1-1PPK |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.001
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy prawa konstytucyjnego |
Jednostka: | Wydział Prawa |
Grupy: |
3L niestac.I st.studia kryminologia - przedmioty obowiązkowe Kryminologia Niestacjonarna 1 rok 1stopnia sem.Letni |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przekazanie wiedzy z zakresu podstawowej terminologii prawnokonstytucyjnej, organizacji i funkcjonowania aparatu państwa, poszczególnych organów ustrojowych oraz instytucji w organizacji państwa i współczesnego społeczeństwa, a także zadań i kompetencji konstytucyjnych organów państwa i wzajemnych relacji pomiędzy tymi organami państwa, zasadniczych instytucjonalnych i materialnych gwarancji nadrzędności konstytucji oraz praw, wolności i obowiązków jednostki. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Wykłady obejmują podstawowy zakres programu nauczania przedmiotu, w tym także prezentację praktyki ustrojowej: 1. Pojęcie, przedmiot i źródła prawa konstytucyjnego. Konstytucja jako źródło prawa konstytucyjnego. Podstawowe zasady ustrojowe 2. Konstytucyjne prawa i wolności człowieka i obywatela. Konstytucyjny system źródeł prawa. 3. Parlament Rzeczypospolitej Polskiej 4. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej 5. Rada Ministrów 6. Władza sądownicza 7. Wybrane instytucje prawa konstytucyjnego (RPO, NIK, podstawowe informacje o stanach nadzwyczajnych) |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki Forma studiów - niestacjonarne Rodzaj przedmiotu – obowiązkowy, podstawowy Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina nauki prawne. Rok studiów/sem. - rok I/sem. 2 Wymagania wstępne – brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć –14 godzin wykładu (w tym 5 godz. zdalnych synchronicznych i 2 godz. zdalne asynchroniczne) Metody dydaktyczne – wykład tradycyjny z szerokim wykorzystaniem metody problemowej (dotyczy wykładów w sali i oraz wykładów prowadzonych zdalnie synchronicznie), dyskusja moderowana w ramach konsultacji, metoda pokazu (zwłaszcza w ramach zajęć zdalnych asynchronicznych), zadania sprawdzające na platformie Eduportal. Punkty ECTS - 6 Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 14 godz., przygotowanie do zajęć i egzaminu – 125 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 13 godz., egzamin - 2 godz. Razem: 150 godzin, co odpowiada 6 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 25 godzin, co odpowiada 1 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 125 godz., co odpowiada 5 pkt ECTS. |
Literatura: |
Literatura: 1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. 2. St. Bożyk (red.), Prawo konstytucyjne, Białystok 2020 (wydanie czwarte uaktualnione); |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: - podstawowe pojęcie i instytucje prawa konstytucyjnego (KP6_WG4); - rodzaje stosunków społecznych, a także rolę człowieka w różnych instytucjach i strukturach społecznych (KP6_WK4); W zakresie umiejętności absolwent potrafi: - komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu prawa (KP6_UK3); - samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie (KP6_UU1); - samodzielnie uzupełniać nabytą wiedzę i umiejętności a także rozwijać je interdyscyplinarnie (KP6_UU2) . WYKORZYSTANIE SYSTEMÓW SZTUCZNEJ INTELIGENCJI Zgodnie z Zarządzeniem nr 31 Rektora Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 11 kwietnia 2025 r. w sprawie wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji w procesie kształcenia na Uniwersytecie w Białymstoku osoby kształcące się powinny wykorzystywać systemy SI w sposób wspierający proces dydaktyczny, w szczególności w osiąganiu efektów uczenia się, a nie jako zamiennik krytycznego myślenia i kreatywności. Zakazuje się korzystania z systemów SI podczas egzaminów oraz zaliczeń, chyba że polecenia lub treści zadań określają sposób korzystania z nich. Do dozwolonego zakresu wykorzystania systemów SI w pracach pisemnych przez osoby kształcące się należy w szczególności: 1) korekta językowa i stylistyczna tekstu, 2) tłumaczenie maszynowe tekstu z lub na język obcy, 3) wyszukiwanie i organizowanie źródeł naukowych, 4) generowanie zestawień słów kluczowych, 5) analiza danych, 6) tworzenie symulacji i modelowanie, 7) wsparcie w procesie badawczym poprzez generowanie problemów badawczych, poszukiwanie luk w wiedzy naukowej, 8) tworzenie kodu. Do obowiązków osoby kształcącej należy w szczególności: 1) odpowiednie przygotowanie danych wejściowych do systemy SI, 2) każdorazowa weryfikacja uzyskanych wyników wykorzystania systemów SI pod względem ich prawdziwości, 3) udokumentowanie sposobu wykorzystania systemów SI w pracach pisemnych zgodnie z zasadami i zakresem przedstawionym przez prowadzącego zajęcia, 4) przedstawienie sposobu wykorzystania systemów SI przy wykonywaniu zadań na każdorazowe polecenie prowadzącego zajęcia. Do zabronionego zakresu wykorzystania systemów SI w pracach pisemnych przez osoby kształcące się należy: 1) wykorzystywanie systemów SI wbrew zakazowi, o którym mowa w § 4 pkt 3, 2) wykorzystywanie systemów SI w innym zakresie lub w inny sposób niż przedstawiony przez prowadzącego zajęcia, 3) niewystarczająca dokumentacja wykorzystania systemów SI, 4) automatyczne wykonanie zadania w całości lub części przez systemy SI, 5) cytowanie wyników wykorzystania systemów SI jako źródła informacji bibliograficznej, 6) przedstawianie wyników wykorzystania systemów SI jako własnych wniosków badawczych. Prowadzący zajęcia może żądać wyjaśnień od osoby kształcącej się w przypadku powzięcia podejrzeń o naruszeniu zakazów i obowiązków określonych wyżej. Prace licencjackie, magisterskie i rozprawy doktorskie mogą podlegać weryfikacji za pomocą narzędzi pozwalających na określenie prawdopodobieństwa zabronionego użycia systemów SI przy ich przygotowywaniu |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: egzamin pisemny w formie testu jednokrotnego wyboru. Do zaliczenia wymagane jest osiągnięcie co najmniej 60% punktów. W terminie poprawkowym przewidziany jest egzamin pisemny w formie testu jednokrotnego wyboru |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Bezubik | |
Prowadzący grup: | Kamila Bezubik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Strzymiński | |
Prowadzący grup: | Marcin Strzymiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.