Obyczaje i reguły akademickie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 370-PN5-1ORA |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.001
|
Nazwa przedmiotu: | Obyczaje i reguły akademickie |
Jednostka: | Wydział Prawa |
Grupy: |
5L niestac.jednolite magisterskie studia prawnicze - przedmioty obowiązkowe Prawo Niestacjonarne 1 rok 1 stopień sem. Zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Założeniem przedmiotu jest przedstawienie wiedzy z zakresu obyczajów i reguł akademickich, w tym w szczególności pojęć i zasad obyczajowości akademickiej, reguł obyczajowych i moralnych w praktyce akademickiej, norm i standardów funkcjonowania placówki akademickiej, a także podstawowych dylematów obyczajowych i prawnych. |
Pełny opis: |
Profil studiów – ogólnoakademicki. Forma studiów – niestacjonarne. Rodzaj przedmiotu – obowiązkowy. Dziedzina i dyscyplina nauki – nauki społeczne i nauki socjologiczne Rok studiów/semestr – rok I/sem. I. Wymagania wstępne – brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – 8 godzin konwersatorium (w tym 4 godz. e-learningu - zajęcia synchroniczne). Metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna, metoda projektów, konsultacje. Punkty ECTS – 2. Bilans nakładu pracy studenta – udział w zajęciach 8 godz. (w tym 4 godz. e-learningu - zajęcia asynchroniczne), przygotowanie do zajęć 25 godz.., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 17 godz. Razem: 50 godzin, co odpowiada 2 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 25 godzin, co odpowiada 1 pkt. ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 25 godz., co odpowiada 1 pkt. ECTS. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Gentile, Savoir-vivre. Dykcjonarz akademicki, Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM, Poznań 2018, https://wnpid.amu.edu.pl/__data/assets/pdf_file/0019/136261/Savoir-vivre.-Dykcjonarz-akademicki-Pietro-Giovanni-Gentile.pdf 1. Gromkowska P.G. -Melosik A., Ściągi, plagiaty, fałszywe dyplomy, Gdańsk 2007. 2. Jabłońska-Bonca J., Zeidler K., Prawnik a sztuka retoryki i negocjacji, Warszawa 2016. 3. Kodeks Etyki Studenta Uniwersytetu w Białymstoku - załącznik do Uchwały nr 2020/I/9 Parlamentu Studenckiego Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 16 czerwca 2020 roku W sprawie przyjęcie Kodeksu Etyki Studenta. 4. Praca magisterska - od irytacji do satysfakcji, oprac. przygot. pod kier. B. Wierzbickiego, Białystok 2001. 5. Pułło A., Prace magisterskie i licencjackie: wskazówki dla studentów, Warszawa 2006. 6. Smużewska M., Etos studencki w kodeksach i życiu codziennym, „Teraźniejszość - Człowiek – Edukacja” 2012, nr 2(58), s. 141-155, http://bazhum.muzhp.pl/media/files/Terazniejszosc_Czlowiek_Edukacja_kwartalnik_mysli_spoleczno_pedagogicznej/Terazniejszosc_Czlowiek_Edukacja_kwartalnik_mysli_spoleczno_pedagogicznej-r2012-t-n2_(58)/Terazniejszosc_Czlowiek_Edukacja_kwartalnik_mysli_spoleczno_pedagogicznej-r2012-t-n2_(58)-s141-155/Terazniejszosc_Czlowiek_Edukacja_kwartalnik_mysli_spoleczno_pedagogicznej-r2012-t-n2_(58)-s141-155.pdf. 7. Statut Uniwersytetu w Białymstoku uchwalony na posiedzeniu Senatu Uniwersytetu w Białymstoku w dniu 26 czerwca 2019 r. - załącznik do Uchwały nr 2455 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 26 czerwca 2019 r. 8. Uchwała nr 2653 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 22 kwietnia 2020 r. w sprawie zmian w Regulaminie studiów Uniwersytetu w Białymstoku. 9. Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 478, 619, 1630. 10. Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1062. 11. Załącznik do Uchwały nr 2527 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku w sprawie uzgodnienia Regulaminu studiów Uniwersytetu w Białymstoku. 12. Zasady Debaty Oksfordzkiej, Akademickie Mistrzostwa Polski Debat Oksfordzkich, Stowarzyszenie Nowe Przestrzenie, Krakowskie Stowarzyszenie Mówców, Wydział Gospodarki i Administracji UEK w Krakowie, http://ampdo.pl/wp-content/uploads/2017/08/AMPDO_Zasady-Debaty.pdf. 13. Zenderowski R., Technika pisania prac magisterskich i licencjackich: poradnik, Warszawa 2017. Literatura uzupełniająca: 1. Brzostek B., Życie społeczne Uniwersytetu 1945-1989, [w:] Dzieje Uniwersytetu Warszawskiego po 1945 r., Majewski P.M. (red. nauk.), Warszawa 2016, s. 15-372, https://www.wuw.pl/data/include/cms/monumenta-ebook/pdf/Dzieje-Uniwersytetu-Warszawskiego-po-1945.pdf. 2. Etyka prawnicza: stanowiska i perspektywy, H. Izdebski, P. Skuczyński (red. nauk.), 3. Fiedorczyk P., Dzieje budynku Wydziału Prawa, „Nasz Uniwersytet” 2006, nr 2, s. 43. 4. How to become a lawyer?, Krasnicka I., Perkowska M. (eds.), Bern; Berlin; Bruxelles; Frankfurt am Main; New York; Oxford; Wien 2013. 5. Transformacja Akademickiego Szkolnictwa Wyższego w Polsce w okresie 30-lecia 1989–2019 J. Woźnicki (red.nauk.), Warszawa 2019, https://www.krasp.org.pl/resources/upload/aktualnosci/Konferencja_KRASP.pdf |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA. Po ukończeniu studiów jednolitych magisterskich na kierunku prawo absolwent: - KP7_WG5 - ma pogłębioną wiedzę z zakresu innych dziedzin prawa i wybranych zagadnień z innych nauk społecznych UMIEJĘTNOŚCI. Po ukończeniu studiów jednolitych magisterskich na kierunku prawo absolwent: - KP7_UK1 - posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych dotyczących materii prawnej oraz zagadnień z pogranicza prawa i wybranych innych dziedzin nauki, wykorzystując przy tym zdobytą wiedzę teoretyczną, korzystając z materiałów pozyskanych samodzielnie - KP7_UU2 - dostrzega związki między zjawiskami prawnymi, a innymi zjawiskami kulturowymi i społecznymi KOMPETENCJE SPOŁECZNE. Po ukończeniu studiów jednolitych magisterskich na kierunku prawo absolwent: - KP7_KO1 - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób - KP7_KO2 - umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności - KP7_KK1 - potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role Sposoby weryfikacji efektów uczenia się: ocena aktywności w trakcie zajęć; ocena efektów pracy zespołowej; ocena efektów pracy indywidualnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem dopuszczenia do końcowego zaliczenia konwersatorium jest nieprzekroczenie limitu jednej nieobecności na zajęciach. W przypadku opuszczenia przez studenta (z jakiejkolwiek przyczyny) więcej niż jednych zajęć, jest on zobowiązany do odrobienia nieobecności poprzez odpowiedź ustną na dyżurze (zdalnym lub stacjonarnym) lub pisemnie drogą mailową z zakresu materiału, który był opracowywany na przedmiotowych zajęciach - forma w uzgodnieniu z prowadzącym. Odrabianie nieobecności powinno nastąpić w terminie 2 tygodni od chwili ustania przyczyny nieobecności na zajęciach. Zaliczenie na ocenę na podstawie aktywnego udziału w zajęciach oraz na podstawie punktów uzyskanych przez studentów z zadań ułożonych przez prowadzącego. Ocena zależna od liczby punktów uzyskanych przez studentów w ramach zajęć w związku z rozwiązywanymi zadaniami. Skala ocen od 2 do 5 zgodnie z poniższą punktacją: 10 pkt. możliwych do zdobycia – 5 (bdb) 9 pkt. – 4,5 (db+) 8 pkt.– 4 (db) 7 pkt.– 3,5 (dst+) 6 pkt. – 3 (dst) 0-5 pkt.– 2 (ndst) Aktywny udział w zajęciach oraz praca w grupach może podnieść ocenę końcową z zaliczenia o maksymalnie o 0,5 stopnia. W zależności od rozwoju sytuacji epidemicznej zastrzega się możliwość przeprowadzenia zaliczenia przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Zoń | |
Prowadzący grup: | Wojciech Zoń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Pełny opis: |
Profil studiów – ogólnoakademicki. Forma studiów – niestacjonarne. Rodzaj przedmiotu – obowiązkowy. Dziedzina i dyscyplina nauki – nauki społeczne i nauki socjologiczne Rok studiów/semestr – rok I/sem. I. Wymagania wstępne – brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – 8 godzin konwersatorium (w tym 4 godz. e-learningu - zajęcia asynchroniczne). Metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna, metoda projektów, konsultacje. Punkty ECTS – 2. Bilans nakładu pracy studenta – udział w zajęciach 8 godz. (w tym 4 godz. e-learningu - zajęcia synchroniczne), przygotowanie do zajęć 25 godz.., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 17 godz. Razem: 50 godzin, co odpowiada 2 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 25 godzin, co odpowiada 1 pkt. ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 25 godz., co odpowiada 1 pkt. ECTS. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Gentile, Savoir-vivre. Dykcjonarz akademicki, Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM, Poznań 2018, https://wnpid.amu.edu.pl/__data/assets/pdf_file/0019/136261/Savoir-vivre.-Dykcjonarz-akademicki-Pietro-Giovanni-Gentile.pdf 1. Gromkowska P.G. -Melosik A., Ściągi, plagiaty, fałszywe dyplomy, Gdańsk 2007. 2. Jabłońska-Bonca J., Zeidler K., Prawnik a sztuka retoryki i negocjacji, Warszawa 2016. 3. Kodeks Etyki Studenta Uniwersytetu w Białymstoku - załącznik do Uchwały nr 2020/I/9 Parlamentu Studenckiego Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 16 czerwca 2020 roku W sprawie przyjęcie Kodeksu Etyki Studenta. 4. Praca magisterska - od irytacji do satysfakcji, oprac. przygot. pod kier. B. Wierzbickiego, Białystok 2001. 5. Pułło A., Prace magisterskie i licencjackie: wskazówki dla studentów, Warszawa 2006. 6. Smużewska M., Etos studencki w kodeksach i życiu codziennym, „Teraźniejszość - Człowiek – Edukacja” 2012, nr 2(58), s. 141-155, http://bazhum.muzhp.pl/media/files/Terazniejszosc_Czlowiek_Edukacja_kwartalnik_mysli_spoleczno_pedagogicznej/Terazniejszosc_Czlowiek_Edukacja_kwartalnik_mysli_spoleczno_pedagogicznej-r2012-t-n2_(58)/Terazniejszosc_Czlowiek_Edukacja_kwartalnik_mysli_spoleczno_pedagogicznej-r2012-t-n2_(58)-s141-155/Terazniejszosc_Czlowiek_Edukacja_kwartalnik_mysli_spoleczno_pedagogicznej-r2012-t-n2_(58)-s141-155.pdf. 7. Statut Uniwersytetu w Białymstoku uchwalony na posiedzeniu Senatu Uniwersytetu w Białymstoku w dniu 26 czerwca 2019 r. - załącznik do Uchwały nr 2455 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 26 czerwca 2019 r. 8. Uchwała nr 2653 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 22 kwietnia 2020 r. w sprawie zmian w Regulaminie studiów Uniwersytetu w Białymstoku. 9. Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 478, 619, 1630. 10. Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1062. 11. Załącznik do Uchwały nr 2527 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku w sprawie uzgodnienia Regulaminu studiów Uniwersytetu w Białymstoku. 12. Zasady Debaty Oksfordzkiej, Akademickie Mistrzostwa Polski Debat Oksfordzkich, Stowarzyszenie Nowe Przestrzenie, Krakowskie Stowarzyszenie Mówców, Wydział Gospodarki i Administracji UEK w Krakowie, http://ampdo.pl/wp-content/uploads/2017/08/AMPDO_Zasady-Debaty.pdf. 13. Zenderowski R., Technika pisania prac magisterskich i licencjackich: poradnik, Warszawa 2017. Literatura uzupełniająca: 1. Brzostek B., Życie społeczne Uniwersytetu 1945-1989, [w:] Dzieje Uniwersytetu Warszawskiego po 1945 r., Majewski P.M. (red. nauk.), Warszawa 2016, s. 15-372, https://www.wuw.pl/data/include/cms/monumenta-ebook/pdf/Dzieje-Uniwersytetu-Warszawskiego-po-1945.pdf. 2. Etyka prawnicza: stanowiska i perspektywy, H. Izdebski, P. Skuczyński (red. nauk.), 3. Fiedorczyk P., Dzieje budynku Wydziału Prawa, „Nasz Uniwersytet” 2006, nr 2, s. 43. 4. How to become a lawyer?, Krasnicka I., Perkowska M. (eds.), Bern; Berlin; Bruxelles; Frankfurt am Main; New York; Oxford; Wien 2013. 5. Transformacja Akademickiego Szkolnictwa Wyższego w Polsce w okresie 30-lecia 1989–2019 J. Woźnicki (red.nauk.), Warszawa 2019, https://www.krasp.org.pl/resources/upload/aktualnosci/Konferencja_KRASP.pdf |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Zoń | |
Prowadzący grup: | Wojciech Zoń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Pełny opis: |
Profil studiów – ogólnoakademicki. Forma studiów – niestacjonarne. Rodzaj przedmiotu – obowiązkowy. Dziedzina i dyscyplina nauki – nauki społeczne i nauki socjologiczne Rok studiów/semestr – rok I/sem. I. Wymagania wstępne – brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – 8 godzin konwersatorium (w tym 4 godz. e-learningu - zajęcia asynchroniczne). Metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna, metoda projektów, konsultacje. Punkty ECTS – 2. Bilans nakładu pracy studenta – udział w zajęciach 8 godz. (w tym 4 godz. e-learningu - zajęcia synchroniczne), przygotowanie do zajęć 25 godz.., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 17 godz. Razem: 50 godzin, co odpowiada 2 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 25 godzin, co odpowiada 1 pkt. ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 25 godz., co odpowiada 1 pkt. ECTS. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Gentile, Savoir-vivre. Dykcjonarz akademicki, Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM, Poznań 2018, https://wnpid.amu.edu.pl/__data/assets/pdf_file/0019/136261/Savoir-vivre.-Dykcjonarz-akademicki-Pietro-Giovanni-Gentile.pdf 1. Gromkowska P.G. -Melosik A., Ściągi, plagiaty, fałszywe dyplomy, Gdańsk 2007. 2. Jabłońska-Bonca J., Zeidler K., Prawnik a sztuka retoryki i negocjacji, Warszawa 2016. 3. Kodeks Etyki Studenta Uniwersytetu w Białymstoku - załącznik do Uchwały nr 2020/I/9 Parlamentu Studenckiego Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 16 czerwca 2020 roku W sprawie przyjęcie Kodeksu Etyki Studenta. 4. Praca magisterska - od irytacji do satysfakcji, oprac. przygot. pod kier. B. Wierzbickiego, Białystok 2001. 5. Pułło A., Prace magisterskie i licencjackie: wskazówki dla studentów, Warszawa 2006. 6. Smużewska M., Etos studencki w kodeksach i życiu codziennym, „Teraźniejszość - Człowiek – Edukacja” 2012, nr 2(58), s. 141-155, http://bazhum.muzhp.pl/media/files/Terazniejszosc_Czlowiek_Edukacja_kwartalnik_mysli_spoleczno_pedagogicznej/Terazniejszosc_Czlowiek_Edukacja_kwartalnik_mysli_spoleczno_pedagogicznej-r2012-t-n2_(58)/Terazniejszosc_Czlowiek_Edukacja_kwartalnik_mysli_spoleczno_pedagogicznej-r2012-t-n2_(58)-s141-155/Terazniejszosc_Czlowiek_Edukacja_kwartalnik_mysli_spoleczno_pedagogicznej-r2012-t-n2_(58)-s141-155.pdf. 7. Statut Uniwersytetu w Białymstoku uchwalony na posiedzeniu Senatu Uniwersytetu w Białymstoku w dniu 26 czerwca 2019 r. - załącznik do Uchwały nr 2455 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 26 czerwca 2019 r. 8. Uchwała nr 2653 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 22 kwietnia 2020 r. w sprawie zmian w Regulaminie studiów Uniwersytetu w Białymstoku. 9. Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 478, 619, 1630. 10. Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1062. 11. Załącznik do Uchwały nr 2527 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku w sprawie uzgodnienia Regulaminu studiów Uniwersytetu w Białymstoku. 12. Zasady Debaty Oksfordzkiej, Akademickie Mistrzostwa Polski Debat Oksfordzkich, Stowarzyszenie Nowe Przestrzenie, Krakowskie Stowarzyszenie Mówców, Wydział Gospodarki i Administracji UEK w Krakowie, http://ampdo.pl/wp-content/uploads/2017/08/AMPDO_Zasady-Debaty.pdf. 13. Zenderowski R., Technika pisania prac magisterskich i licencjackich: poradnik, Warszawa 2017. Literatura uzupełniająca: 1. Brzostek B., Życie społeczne Uniwersytetu 1945-1989, [w:] Dzieje Uniwersytetu Warszawskiego po 1945 r., Majewski P.M. (red. nauk.), Warszawa 2016, s. 15-372, https://www.wuw.pl/data/include/cms/monumenta-ebook/pdf/Dzieje-Uniwersytetu-Warszawskiego-po-1945.pdf. 2. Etyka prawnicza: stanowiska i perspektywy, H. Izdebski, P. Skuczyński (red. nauk.), 3. Fiedorczyk P., Dzieje budynku Wydziału Prawa, „Nasz Uniwersytet” 2006, nr 2, s. 43. 4. How to become a lawyer?, Krasnicka I., Perkowska M. (eds.), Bern; Berlin; Bruxelles; Frankfurt am Main; New York; Oxford; Wien 2013. 5. Transformacja Akademickiego Szkolnictwa Wyższego w Polsce w okresie 30-lecia 1989–2019 J. Woźnicki (red.nauk.), Warszawa 2019, https://www.krasp.org.pl/resources/upload/aktualnosci/Konferencja_KRASP.pdf |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.