Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyka ogólnopedagogiczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-DN5-2JAH
Kod Erasmus / ISCED: 05.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyka ogólnopedagogiczna
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 2 rok PiW NJ
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem praktyki jest zapoznanie Studentek/Studentów z funkcjonowaniem i specyfiką przedszkola i szkoły, ich podstawowych zadań, obszarów działalności, stosowanych metod pracy, procedur organizacyjnych, podziału

kompetencji i planowania pracy. Student/ka zapoznaje się ze specyfiką zawodu nauczyciela oraz jego warsztatem pracy, a także doświadcza bezpośredniego kontaktu z dziećmi w środowisku instytucjonalnym. Ma okazję do interpretacji sytuacji wychowawczych i podejmowanych przez nauczyciela działań pedagogicznych.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika

Rok studiów/semestr: II rok, 3 semestr

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 30 godzin zajęć terenowych (15 godzin w przedszkolu, 15 godzin w klasach I-III szkoły podstawowej)

Metody dydaktyczne: metody ćwiczebne, metody praktyczne, pogadanka, pokaz

Punkty ECTS: 2.0;

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w ćwiczeniach – 30 godzin

- przygotowanie do ćwiczeń – 25 godzin

- udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 2 godziny

Wskaźniki ilościowe:

- Wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela 32 godziny; ETCS – 1,2

- O charakterze praktycznym - 30 godzin; ECTS – 0,8

Literatura:

Ganczarska M., (2017), Praca wychowawcza nauczyciela z uczniami pochodzącymi z rodzin dysfunkcyjnych, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Jówko E., (2016), Kultura nauczycieli a kultura uczniów, Warszawa: Difin.

Kordziński J., (2018), Szkoła uczenia się, Warszawa: Wolters Kluwers.

Koszyk I., Ogonowski B., Śliwy S., (2018), Szkoła wobec wyzwań współczesnej edukacji, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Łukasik J. M., Jagielska K., Solecki R., (2013), Nauczyciel, wychowawca, pedagog, Kielce: Wydawnictwo JEDNOŚĆ.

Niemierko B., (2018), Jak pomagać (a nie szkodzić) uczniom ocenianiem szkolnym, Sopot: Smak Słowa.

Nowak-Dziemianowicz M., (2020), Szkoła jako przestrzeń uznania, Warszawa: PWN.

Paszkiewicz A., (2014), Skuteczna praca wychowawcza nauczyciela z uczniem, Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Szurowska B., (2020), Szkoła w sytuacji trudnej, Warszawa: Difin.

Efekty uczenia się:

W wyniku zajęć Student/ka:

KA7_WG5, omawia i stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, ze szczególnym uwzględnieniem przedszkola i szkoły podstawowej, zasady udzielania pierwszej pomocy i odpowiedzialności prawnej opiekuna;

KA7_UW1, obserwuje i analizuje sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponuje rozwiązania problemów;

KA7_KK4, przedstawia własne refleksji nad swoimi dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami merytorycznymi i metodycznymi

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Emilia Jakubowska
Prowadzący grup: Emilia Jakubowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem praktyki jest zapoznanie Studentek/Studentów z funkcjonowaniem i specyfiką przedszkola i szkoły, poznanie dokumentacji tych instytucji, gromadzenie doświadczeń związanych z pracą opiekuńczo-wychowawczą z dziećmi/uczniami oraz konfrontowanie wiedzy nabywanej na zajęciach z psychologii i pedagogiki z rzeczywistością pedagogiczną

w działaniu.

Pełny opis:

- Zapoznanie z funkcjonowaniem i specyfiką przedszkola/szkoły, poznanie dokumentacji przedszkola/szkoły, zadań opiekuńczo - wychowawczych;

- Obserwacja działalności wychowawczej nauczyciela, aktywności dzieci/uczniów, interakcji w grupie przedszkolne/klasowej (na zajęciach pozalekcyjnych i przerwach, w czasie przed i po zajęciach;

- Współdziałanie z nauczycielem w realizacji zadań opiekuńczo – wychowawczych;

- asystowanie i pomoc nauczycielowi w pełnieniu roli wychowawcy i opiekuna grupy, asystowanie w prowadzeniu zajęć wychowawczych;

- Udział, w miarę możliwości, w pracy Rady Pedagogicznej lub Zespołu Samokształceniowego;

Metody dydaktyczne: ćwiczenia

Punkty ECTS: 2.0;

Bilans nakładu pracy studenta:

udział w ćwiczeniach – 30 h

przygotowanie do ćwiczeń – 15 h

udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 2h

Wskaźniki ilościowe:

-Wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela 52 h; ETCS – 2

-O charakterze praktycznym - 30 h; ECTS – 1

Literatura:

Ganczarska M., Praca wychowawcza nauczyciela z uczniami pochodzącymi z rodzin dysfunkcyjnych, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2017.

Jówko E., Kultura nauczycieli a kultura uczniów, Warszawa: Difin SA, 2016.

Kordziński J., Szkoła uczenia się, Warszawa: Wolters Kluwers, 2018.

Koszyk I., Ogonowski B., Śliwy S. (red.), Szkoła wobec wyzwań współczesnej edukacji, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2018.

Łukasik J. M., Jagielska K., Solecki R., Nauczyciel, wychowawca, pedagog, Kielce: Wydawnictwo JEDNOŚĆ, 2013.

Niemierko B., Jak pomagać (a nie szkodzić) uczniom ocenianiem szkolnym, Sopot: Smak Słowa, 2018.

Nowak-Dziemianowicz M., Szkoła jako przestrzeń uznania, Warszawa: PWN, 2020.

Paszkiewicz A., Skuteczna praca wychowawcza nauczyciela z uczniem, Warszawa: Wydawnictwo Difin, 2014.

Szurowska B. (red.), Szkoła w sytuacji trudnej, Warszawa: Difin, 2020.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Laskowska, Marta Makarewicz
Prowadzący grup: Agnieszka Laskowska, Marta Makarewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem praktyki jest zapoznanie Studentek/Studentów z funkcjonowaniem i specyfiką przedszkola i szkoły, ich podstawowych zadań, obszarów działalności, stosowanych metod pracy, procedur organizacyjnych, podziału

kompetencji i planowania pracy. Student/ka zapoznaje się ze specyfiką zawodu nauczyciela oraz jego warsztatem pracy, a także doświadcza bezpośredniego kontaktu z dziećmi w środowisku instytucjonalnym. Ma okazję do interpretacji sytuacji wychowawczych i podejmowanych przez nauczyciela działań pedagogicznych.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika

Rok studiów/semestr: II rok, 3 semestr

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 30 godzin zajęć terenowych (15 godzin w przedszkolu, 15 godzin w klasach I-III szkoły podstawowej)

Metody dydaktyczne: metody ćwiczebne, metody praktyczne, pogadanka, pokaz

Punkty ECTS: 2.0;

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w ćwiczeniach – 30 godzin

- przygotowanie do ćwiczeń – 25 godzin

- udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 2 godziny

Wskaźniki ilościowe:

- Wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela 32 godziny; ETCS – 1,2

- O charakterze praktycznym - 30 godzin; ECTS – 0,8

Literatura:

Ganczarska M., (2017), Praca wychowawcza nauczyciela z uczniami pochodzącymi z rodzin dysfunkcyjnych, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Jówko E., (2016), Kultura nauczycieli a kultura uczniów, Warszawa: Difin.

Kordziński J., (2018), Szkoła uczenia się, Warszawa: Wolters Kluwers.

Koszyk I., Ogonowski B., Śliwy S., (2018), Szkoła wobec wyzwań współczesnej edukacji, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Łukasik J. M., Jagielska K., Solecki R., (2013), Nauczyciel, wychowawca, pedagog, Kielce: Wydawnictwo JEDNOŚĆ.

Niemierko B., (2018), Jak pomagać (a nie szkodzić) uczniom ocenianiem szkolnym, Sopot: Smak Słowa.

Nowak-Dziemianowicz M., (2020), Szkoła jako przestrzeń uznania, Warszawa: PWN.

Paszkiewicz A., (2014), Skuteczna praca wychowawcza nauczyciela z uczniem, Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Szurowska B., (2020), Szkoła w sytuacji trudnej, Warszawa: Difin.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem praktyki jest zapoznanie Studentek/Studentów z funkcjonowaniem i specyfiką przedszkola i szkoły, ich podstawowych zadań, obszarów działalności, stosowanych metod pracy, procedur organizacyjnych, podziału

kompetencji i planowania pracy. Student/ka zapoznaje się ze specyfiką zawodu nauczyciela oraz jego warsztatem pracy, a także doświadcza bezpośredniego kontaktu z dziećmi w środowisku instytucjonalnym. Ma okazję do interpretacji sytuacji wychowawczych i podejmowanych przez nauczyciela działań pedagogicznych.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika

Rok studiów/semestr: II rok, 3 semestr

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 30 godzin zajęć terenowych (15 godzin w przedszkolu, 15 godzin w klasach I-III szkoły podstawowej)

Metody dydaktyczne: metody ćwiczebne, metody praktyczne, pogadanka, pokaz

Punkty ECTS: 2.0;

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w ćwiczeniach – 30 godzin

- przygotowanie do ćwiczeń – 25 godzin

- udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 2 godziny

Wskaźniki ilościowe:

- Wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela 32 godziny; ETCS – 1,2

- O charakterze praktycznym - 30 godzin; ECTS – 0,8

Literatura:

Ganczarska M., (2017), Praca wychowawcza nauczyciela z uczniami pochodzącymi z rodzin dysfunkcyjnych, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Jówko E., (2016), Kultura nauczycieli a kultura uczniów, Warszawa: Difin.

Kordziński J., (2018), Szkoła uczenia się, Warszawa: Wolters Kluwers.

Koszyk I., Ogonowski B., Śliwy S., (2018), Szkoła wobec wyzwań współczesnej edukacji, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Łukasik J. M., Jagielska K., Solecki R., (2013), Nauczyciel, wychowawca, pedagog, Kielce: Wydawnictwo JEDNOŚĆ.

Niemierko B., (2018), Jak pomagać (a nie szkodzić) uczniom ocenianiem szkolnym, Sopot: Smak Słowa.

Nowak-Dziemianowicz M., (2020), Szkoła jako przestrzeń uznania, Warszawa: PWN.

Paszkiewicz A., (2014), Skuteczna praca wychowawcza nauczyciela z uczniem, Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Szurowska B., (2020), Szkoła w sytuacji trudnej, Warszawa: Difin.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)