Praktyka ogólnopedagogiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DN5-2JAH |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyka ogólnopedagogiczna |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok PiW NJ |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem praktyki jest zapoznanie Studentek/Studentów z funkcjonowaniem i specyfiką przedszkola i szkoły, ich podstawowych zadań, obszarów działalności, stosowanych metod pracy, procedur organizacyjnych, podziału kompetencji i planowania pracy. Student/ka zapoznaje się ze specyfiką zawodu nauczyciela oraz jego warsztatem pracy, a także doświadcza bezpośredniego kontaktu z dziećmi w środowisku instytucjonalnym. Ma okazję do interpretacji sytuacji wychowawczych i podejmowanych przez nauczyciela działań pedagogicznych. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika Rok studiów/semestr: II rok, 3 semestr Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 30 godzin zajęć terenowych (15 godzin w przedszkolu, 15 godzin w klasach I-III szkoły podstawowej) Metody dydaktyczne: metody ćwiczebne, metody praktyczne, pogadanka, pokaz Punkty ECTS: 2.0; Bilans nakładu pracy studenta: - udział w ćwiczeniach – 30 godzin - przygotowanie do ćwiczeń – 25 godzin - udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 2 godziny Wskaźniki ilościowe: - Wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela 32 godziny; ETCS – 1,2 - O charakterze praktycznym - 30 godzin; ECTS – 0,8 |
Literatura: |
Ganczarska M., (2017), Praca wychowawcza nauczyciela z uczniami pochodzącymi z rodzin dysfunkcyjnych, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. Jówko E., (2016), Kultura nauczycieli a kultura uczniów, Warszawa: Difin. Kordziński J., (2018), Szkoła uczenia się, Warszawa: Wolters Kluwers. Koszyk I., Ogonowski B., Śliwy S., (2018), Szkoła wobec wyzwań współczesnej edukacji, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Łukasik J. M., Jagielska K., Solecki R., (2013), Nauczyciel, wychowawca, pedagog, Kielce: Wydawnictwo JEDNOŚĆ. Niemierko B., (2018), Jak pomagać (a nie szkodzić) uczniom ocenianiem szkolnym, Sopot: Smak Słowa. Nowak-Dziemianowicz M., (2020), Szkoła jako przestrzeń uznania, Warszawa: PWN. Paszkiewicz A., (2014), Skuteczna praca wychowawcza nauczyciela z uczniem, Warszawa: Wydawnictwo Difin. Szurowska B., (2020), Szkoła w sytuacji trudnej, Warszawa: Difin. |
Efekty uczenia się: |
W wyniku zajęć Student/ka: KA7_WG5, omawia i stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, ze szczególnym uwzględnieniem przedszkola i szkoły podstawowej, zasady udzielania pierwszej pomocy i odpowiedzialności prawnej opiekuna; KA7_UW1, obserwuje i analizuje sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponuje rozwiązania problemów; KA7_KK4, przedstawia własne refleksji nad swoimi dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami merytorycznymi i metodycznymi |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Emilia Jakubowska | |
Prowadzący grup: | Emilia Jakubowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem praktyki jest zapoznanie Studentek/Studentów z funkcjonowaniem i specyfiką przedszkola i szkoły, poznanie dokumentacji tych instytucji, gromadzenie doświadczeń związanych z pracą opiekuńczo-wychowawczą z dziećmi/uczniami oraz konfrontowanie wiedzy nabywanej na zajęciach z psychologii i pedagogiki z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu. |
|
Pełny opis: |
- Zapoznanie z funkcjonowaniem i specyfiką przedszkola/szkoły, poznanie dokumentacji przedszkola/szkoły, zadań opiekuńczo - wychowawczych; - Obserwacja działalności wychowawczej nauczyciela, aktywności dzieci/uczniów, interakcji w grupie przedszkolne/klasowej (na zajęciach pozalekcyjnych i przerwach, w czasie przed i po zajęciach; - Współdziałanie z nauczycielem w realizacji zadań opiekuńczo – wychowawczych; - asystowanie i pomoc nauczycielowi w pełnieniu roli wychowawcy i opiekuna grupy, asystowanie w prowadzeniu zajęć wychowawczych; - Udział, w miarę możliwości, w pracy Rady Pedagogicznej lub Zespołu Samokształceniowego; Metody dydaktyczne: ćwiczenia Punkty ECTS: 2.0; Bilans nakładu pracy studenta: udział w ćwiczeniach – 30 h przygotowanie do ćwiczeń – 15 h udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 2h Wskaźniki ilościowe: -Wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela 52 h; ETCS – 2 -O charakterze praktycznym - 30 h; ECTS – 1 |
|
Literatura: |
Ganczarska M., Praca wychowawcza nauczyciela z uczniami pochodzącymi z rodzin dysfunkcyjnych, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2017. Jówko E., Kultura nauczycieli a kultura uczniów, Warszawa: Difin SA, 2016. Kordziński J., Szkoła uczenia się, Warszawa: Wolters Kluwers, 2018. Koszyk I., Ogonowski B., Śliwy S. (red.), Szkoła wobec wyzwań współczesnej edukacji, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2018. Łukasik J. M., Jagielska K., Solecki R., Nauczyciel, wychowawca, pedagog, Kielce: Wydawnictwo JEDNOŚĆ, 2013. Niemierko B., Jak pomagać (a nie szkodzić) uczniom ocenianiem szkolnym, Sopot: Smak Słowa, 2018. Nowak-Dziemianowicz M., Szkoła jako przestrzeń uznania, Warszawa: PWN, 2020. Paszkiewicz A., Skuteczna praca wychowawcza nauczyciela z uczniem, Warszawa: Wydawnictwo Difin, 2014. Szurowska B. (red.), Szkoła w sytuacji trudnej, Warszawa: Difin, 2020. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO PRA
|
Typ zajęć: |
Praktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Laskowska, Marta Makarewicz | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Laskowska, Marta Makarewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem praktyki jest zapoznanie Studentek/Studentów z funkcjonowaniem i specyfiką przedszkola i szkoły, ich podstawowych zadań, obszarów działalności, stosowanych metod pracy, procedur organizacyjnych, podziału kompetencji i planowania pracy. Student/ka zapoznaje się ze specyfiką zawodu nauczyciela oraz jego warsztatem pracy, a także doświadcza bezpośredniego kontaktu z dziećmi w środowisku instytucjonalnym. Ma okazję do interpretacji sytuacji wychowawczych i podejmowanych przez nauczyciela działań pedagogicznych. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika Rok studiów/semestr: II rok, 3 semestr Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 30 godzin zajęć terenowych (15 godzin w przedszkolu, 15 godzin w klasach I-III szkoły podstawowej) Metody dydaktyczne: metody ćwiczebne, metody praktyczne, pogadanka, pokaz Punkty ECTS: 2.0; Bilans nakładu pracy studenta: - udział w ćwiczeniach – 30 godzin - przygotowanie do ćwiczeń – 25 godzin - udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 2 godziny Wskaźniki ilościowe: - Wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela 32 godziny; ETCS – 1,2 - O charakterze praktycznym - 30 godzin; ECTS – 0,8 |
|
Literatura: |
Ganczarska M., (2017), Praca wychowawcza nauczyciela z uczniami pochodzącymi z rodzin dysfunkcyjnych, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. Jówko E., (2016), Kultura nauczycieli a kultura uczniów, Warszawa: Difin. Kordziński J., (2018), Szkoła uczenia się, Warszawa: Wolters Kluwers. Koszyk I., Ogonowski B., Śliwy S., (2018), Szkoła wobec wyzwań współczesnej edukacji, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Łukasik J. M., Jagielska K., Solecki R., (2013), Nauczyciel, wychowawca, pedagog, Kielce: Wydawnictwo JEDNOŚĆ. Niemierko B., (2018), Jak pomagać (a nie szkodzić) uczniom ocenianiem szkolnym, Sopot: Smak Słowa. Nowak-Dziemianowicz M., (2020), Szkoła jako przestrzeń uznania, Warszawa: PWN. Paszkiewicz A., (2014), Skuteczna praca wychowawcza nauczyciela z uczniem, Warszawa: Wydawnictwo Difin. Szurowska B., (2020), Szkoła w sytuacji trudnej, Warszawa: Difin. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem praktyki jest zapoznanie Studentek/Studentów z funkcjonowaniem i specyfiką przedszkola i szkoły, ich podstawowych zadań, obszarów działalności, stosowanych metod pracy, procedur organizacyjnych, podziału kompetencji i planowania pracy. Student/ka zapoznaje się ze specyfiką zawodu nauczyciela oraz jego warsztatem pracy, a także doświadcza bezpośredniego kontaktu z dziećmi w środowisku instytucjonalnym. Ma okazję do interpretacji sytuacji wychowawczych i podejmowanych przez nauczyciela działań pedagogicznych. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika Rok studiów/semestr: II rok, 3 semestr Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 30 godzin zajęć terenowych (15 godzin w przedszkolu, 15 godzin w klasach I-III szkoły podstawowej) Metody dydaktyczne: metody ćwiczebne, metody praktyczne, pogadanka, pokaz Punkty ECTS: 2.0; Bilans nakładu pracy studenta: - udział w ćwiczeniach – 30 godzin - przygotowanie do ćwiczeń – 25 godzin - udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 2 godziny Wskaźniki ilościowe: - Wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela 32 godziny; ETCS – 1,2 - O charakterze praktycznym - 30 godzin; ECTS – 0,8 |
|
Literatura: |
Ganczarska M., (2017), Praca wychowawcza nauczyciela z uczniami pochodzącymi z rodzin dysfunkcyjnych, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. Jówko E., (2016), Kultura nauczycieli a kultura uczniów, Warszawa: Difin. Kordziński J., (2018), Szkoła uczenia się, Warszawa: Wolters Kluwers. Koszyk I., Ogonowski B., Śliwy S., (2018), Szkoła wobec wyzwań współczesnej edukacji, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Łukasik J. M., Jagielska K., Solecki R., (2013), Nauczyciel, wychowawca, pedagog, Kielce: Wydawnictwo JEDNOŚĆ. Niemierko B., (2018), Jak pomagać (a nie szkodzić) uczniom ocenianiem szkolnym, Sopot: Smak Słowa. Nowak-Dziemianowicz M., (2020), Szkoła jako przestrzeń uznania, Warszawa: PWN. Paszkiewicz A., (2014), Skuteczna praca wychowawcza nauczyciela z uczniem, Warszawa: Wydawnictwo Difin. Szurowska B., (2020), Szkoła w sytuacji trudnej, Warszawa: Difin. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.