Edukacja polonistyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DN5-3JBW |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Edukacja polonistyczna |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok PiW NJ |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać wiedzę merytoryczną z zakresu podstaw wiedzy literackiej i językowej oraz umiejętności w zakresie komunikacji językowej oraz podstaw projektowania własnej pracy, umożliwiające sprawne prowadzenie zajęć z dziećmi w młodszym wieku szkolnym. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Problematyka przedmiotu obejmuje spersonalizowane strategie edukacyjne ukierunkowane na rozwijanie umiejętności mówienia, czytania, pisania oraz rozumienia i analizy czytanych tekstów, tworzenia wypowiedzi w języku pisanym i mówionym (w tym prac twórczych), stosowanie poprawnych form gramatycznych i ortograficznych. Projektowanie działań nauczyciela i aktywności uczniów służących służących osiągnięciu efektów uczenia się uczniów klas I-III . |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Poziom studiów: jednolite studiamagisterskie Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok studiów/semestr: III rok, semestr 6 Wymagania wstępne: brak Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach - 10 godzin udział w ćwiczeniach: 15 godzin Przygotowanie do ćwiczeń: 40 godzin przygotowanie do egzaminu 40 godzin egzamin - 2 godziny udział w konsultacjach godzin -1 godzina Nakład pracy studenta związany z zajęciami: 108 godzin - 5 ECTS wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 28 godzin - 5 ECTS niewymagający bezpośredniego udziału nauczyciela - 80 godzin 4 ECTS |
Literatura: |
Literatura: Cywińska M (red.) (2017) Rozwijanie umiejętności językowych i komunikacyjnych dziecka, Wyd. Naukowe UAM, Poznań. Czelakowska D. (2010) Metodyka edukacji polonistycznej w wieku wczesnoszkolnym, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. Dobrowolska D. (2017) Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym. Podręcznik dla studentów i poczatkujących nauczycieli, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. Czelakowska D. (2005), Stymulacja kreatywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków. |
Efekty uczenia się: |
Student: KA7_WG2 - wykorzystuje do projektowania aktywności uczniów znajomość klasycznych i współczesnych teorii rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się oraz ich wartości aplikacyjne, a także potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać; KA7_WG6 - stosuje metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w edukacji polonistycznej w klasach I-III; KA7_UW3 - potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się z uwzględnieniem specyficznych potrzeb uczniów i możliwości pracy ze grupy zróżnicowaną grupą uczniów (sposoby KA7_UW4 - potrafi dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i uczenia się na etapie edukacji wczesnoszkolnej KA7_UW6 - potrafi funkcjonalnie posługiwać się pojęciami z zakresu niezbędnego do realizacji zajęć z zakresu edukacji polonistycznej KA7_UK2 - potrafi poprawnie posługiwać się językiem polskim oraz wykazywać troskę o kulturę języka i etykę wypowiedzi własnej, d o uczniów; KA7_KK4 - jest gotów do: autorefleksji nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami merytorycznymi z zakresu wiedzy o literaturze i języku i jej wykorzystania w pracy z uczniami w młodszym wieku szkolnym |
Metody i kryteria oceniania: |
wykład, wykład konwersatoryjny, metoda ćwiczeń, dyskusja, m. problemowa, burza mózgów, praca z tekstem, m. waloryzacyjne, m. ćwiczeniowa Przedmiot kończy się egzaminem ustnym ćwiczenia - zaliczenie w stopniu) Nieobecności na zajęciach obowiązkowo należy zaliczyć. Egzamin poprawkowy odbywać się będzie w formie ustnej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
LAB
LAB
LAB
N WYK
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Głoskowska-Sołdatow | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Głoskowska-Sołdatow, Sandra Kadłubowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
LAB
LAB
N WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Głoskowska-Sołdatow | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Głoskowska-Sołdatow, Sandra Kadłubowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.