Edukacja polonistyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DN5-3JBW |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Edukacja polonistyczna |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok PiW NJ |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać wiedzę merytoryczną z zakresu podstaw wiedzy literackiej i językowej oraz umiejętności w zakresie komunikacji językowej oraz podstaw projektowania własnej pracy, umożliwiające sprawne prowadzenie zajęć z dziećmi w młodszym wieku szkolnym. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Problematyka przedmiotu obejmuje spersonalizowane strategie edukacyjne ukierunkowane na rozwijanie umiejętności mówienia, czytania, pisania oraz rozumienia i analizy czytanych tekstów, tworzenia wypowiedzi w języku pisanym i mówionym (w tym prac twórczych), stosowanie poprawnych form gramatycznych i ortograficznych. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Poziom studiów: jednolite studiamagisterskie Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok studiów/semestr: III rok, semestr 6 Wymagania wstępne: pedagogika ogólna, dydaktyka, podstawy edukacji literackiej, podstawy edukacji językowej, pedagogika wczesnoszkolna, znajomość podstawowej terminologii używanej w pedagogice i dydaktyce, Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach - 10 godzin udział w ćwiczeniach: 15 godzin Przygotowanie do ćwiczeń: 40 godzin przygotowanie do egzaminu 30 godzin udział w konsultacjach 5 godzin Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 25 godzin o charakterze praktycznym 15 godzin Wykład ma za zadanie przedstawić studentom podstawowe kwestie natury teoretycznej i metodycznej odnoszące się do następującej tematyki: Rola języka polskiego w edukacji wczesnoszkolnej; Nabywanie umiejętności językowych przez uczniów klas niższych szkoły podstawowej; Czytania dzieci w młodszym wieku szkolnym; Pisanie - opanowanie języka pisanego przez ucznia; Opracowanie tekstów w klasach I-III; Praca nad wypowiedzią pisemną w klasach I-III; Gramatyka i ortografia w edukacji wczesnoszkolnej; Stymulowanie aktywności językowej uczniów; Czytanie ze zrozumieniem na poziomie edukacji wczesnoszkolnej; Czytelnictwo dzieci w młodszym wieku szkolnym. Opracowywana tematyka laboratoriów dotyczyć będzie: Analizy efektów kształcenia w edukacji polonistycznej; Czytanie i pisanie w edukacji wczesnoszkolnej; 3. Ćwiczeń w mówieniu i pisaniu ( przegląd ćwiczeń w mówieniu i pisaniu), z zakresu ćwiczeń stylistycznych, słownikowo-frazeologicznych i syntaktycznych; Pracy z tekstem literackim; Opracowania poezji w klasach I-III: kategorie wierszy, sposoby ich opracowania, inscenizacje, dramatyzacje, improwizacje , praca nad ekspresją słowa; Form pracy z lekturą w klasach I-III; Ćwiczeń gramatycznych i ortograficznych; Stylistycznych form wypowiedzi (opowiadanie, opis, sprawozdanie i notatka kronikarska), użytkowych form wypowiedzi w klasach I - III:( list, zaproszenie, zawiadomienie, ogłoszenie, życzenia, pamiętnik); Projektowania działań nauczyciela i aktywności uczniów służących rozwojowi umiejętności czytania, mówienia i pisania w różnych formach oraz kreatywności i twórczości uczniów; Oceniania postępów dziecka w zakresie edukacji polonistycznej, formy oceny, sposoby poprawiania błędów uczniowskich; Prezentacji materiałów dydaktycznych z uwzględnieniem zasobów platform edukacyjnych dla nauczycieli , projektowanie środków do zajęć z wykorzystaniem narzędzi do tworzenia interaktywnych treści |
Literatura: |
Literatura: Cywińska M (red.) (2017) Rozwijanie umiejętności językowych i komunikacyjnych dziecka, Wyd. Naukowe UAM, Poznań. Czelakowska D. (2010) Metodyka edukacji polonistycznej w wieku wczesnoszkolnym, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. Dobrowolska D. (2017) Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym. Podręcznik dla studentów i poczatkujących nauczycieli, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. Czelakowska D. (2005), Stymulacja kreatywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków. Awramiuk E., (2006), Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania po polsku, Trans Humana, Białystok Borawska K., (2004), Umiejętności językowe dziecka kończącego edukację wczesnoszkolną, Trans Humana, Białystok. Jakubowicz-Bryx A., (red.), (2011), Edukacja czytelnicza wyzwaniem współczesnej pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Wyd. UKW Bydgoszcz. Lenartowska K., Świętek W., (2006), Wiersz w zintegrowanej edukacji elementarnej, AKAPIT, Toruń |
Efekty uczenia się: |
W wyniku realizacji przedmiotu Student zna i rozumie: Student: KA7_WG2 - klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, KA7_WG2 - zna i rozumie klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne, a także potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać; KA7_WG6 - zna i rozumie metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej; KA7_UW3 absolwent potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci lub uczniów oraz grupy KA7_UW4 - absolwent potrafi dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia KA7_UW6 - absolwent potrafi funkcjonalnie posługiwać się pojęciami z zakresu wybranego obszaru wiedzy KA7_UK2 - absolwent potrafi poprawnie posługiwać się językiem polskim i obcym oraz wykazywać troskę o kulturę i etykę wypowiedzi własnej, dzieci lub uczniów; KA7_KK4 - absolwent jest gotów do: autorefleksji nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami merytorycznymi |
Metody i kryteria oceniania: |
wykład, metoda ćwiczeń, dyskusja, zajęcia warsztatowe Przedmiot kończy się egzaminem. Do zaliczenia przedmiotu konieczna jest obecność na wykładach i ćwiczeniach (90%) oraz zaliczenie ćwiczeń w stopniu. Aby u zaliczyć przedmiot należy uzyskać odpowiednią liczbę punktów na ćwiczeniach i egzaminie za wyznaczone zadania: 91% -100% bdb 81% - 90% db+ 71% - 80% db 61% - 70 % dst+ 51% - 60% dst 50 % - ndst Nieobecności na zajęciach obowiązkowo należy zaliczyć. Egzamin poprawkowy odbywać się będzie w formie ustnej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Głoskowska-Sołdatow | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Głoskowska-Sołdatow, Emilia Jakubowska, Marta Makarewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.