Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozoficzne podstawy wychowania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-DS5-1HEW
Kod Erasmus / ISCED: 05.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0111) Kształcenie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Filozoficzne podstawy wychowania
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 1 rok PiW SJ sem. zimowy
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Założeniem i celem przedmiotu jest przedstawienie treści związanych z wybranymi koncepcjami historycznymi i współczesnymi filozofii edukacji oraz pedagogiczny zamysł nad zmiennością idei w europejskiej myśli pedagogicznej.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem realizacji treści przedmiotu jest zdobycie przez studentów wiedzy w zakresie podstawowych elementów struktury wiedzy filozoficznej oraz miejsca filozofii wychowania wśród innych dyscyplin. Zwrócenie uwagi na ontologiczne, aksjologiczne podstawy wychowania uznawane za myślowy fundament edukacji w kulturze europejskiej. Spojrzenie na proces wychowania dzieci i uczniów w perspektywie filozoficznej. Kształtowanie umiejętności wykorzystania wiedzy filozoficznej jako podstawy do osobowego i integralnego rozwoju siebie i wychowanka.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Moduł kształcenia: Podstawy pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej

Forma studiów: stacjonarne

Kierunek: Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna

Rok studiów/semestr: I rok, semestr zimowy

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych (ćwiczeń) – 15 h

Metody kształcenia: dyskusja, pogadanka, rozmowa, praca z tekstem, metoda zadań praktycznych, pokaz, metoda problemowa, wypowiedź na piśmie, metody aktywizujące

Punkty ECTS – 1 p.

Bilans nakładu pracy studenta:

udział w zajęciach – 15 h

udział w spotkaniach konsultacyjnych – 1 h

czytanie zaleconej literatury – 6 h

przygotowanie do zajęć – 8 h

przygotowanie do zaliczenia – 2 h

Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 16 h (0,5 ECTS); niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem – 16 h (0,5 ECTS)

Literatura:

Gutek G., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003.

Hartman J., Wstęp do filozofii, Warszawa 2013.

Henel Ł. Lekcja filozofii. Od Soktaresa do Heideggera…, Kraków 2009.

Jedynak B., Jedynak S., Krusiński L., Filozofia i wychowanie, Lublin 2010.

Myśliciele – o wychowaniu, red. Cz.Kupisiewicz, I.Wojnar, Warszawa 1996, t. 1.

Myśliciele – o wychowaniu, red. Cz.Kupisiewicz, Warszawa 2000, t. 2.

Podstawy filozofii dla uczniów i studentów, red. K. Wieczorek, Chorzów 2012.

Szołtysek A. E., Filozofia wychowania. Kształtowanie osobowości. Kraków 2020.

Tatarkiewicz W., Historia filozofii, Warszawa 2019, t. 1-3.

Wołoszyn S., Nauki o wychowaniu w Polsce XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym, Kielce 1998.

Efekty uczenia się:

Student w zakresie wiedzy zna i rozumie:

- ontologiczne i aksjologiczne podstawy wychowania, elementy struktury wiedzy filozoficznej oraz uniwersalne zasady i normy etyczne obowiązujące w środowisku wychowawczym - KA7_WG1.

Student w zakresie umiejętności potrafi:

- pracować w zespole, obserwować i analizować zdarzenia pedagogiczne, zróżnicowane potrzeby i predyspozycje dzieci / uczniów, analizować własne działania pedagogiczne i wskazywać obszary wymagające modyfikacji - KA7_UO3.

Student w zakresie kompetencji społecznych:

- ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego, budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami dziecka/ucznia, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej oraz wzmacniające rozwój zainteresowań - KA7_KK2.

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie ćwiczeń na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Dąbrowska
Prowadzący grup: Joanna Dąbrowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

humanizujące
obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Dąbrowska
Prowadzący grup: Joanna Dąbrowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

humanizujące
obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

humanizujące
obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)