Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Adaptacja dziecka w przedszkolu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-DS5-2JAR
Kod Erasmus / ISCED: 05.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Adaptacja dziecka w przedszkolu
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 2 rok PiW SJ sem. zimowy
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Założeniem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę z zakresu sposobów pracy stosowanych podczas adaptacji dziecka do warunków przedszkolnych. Umiejętność rozpoznawania potrzeb i możliwości dzieci oraz wykorzystywania tej wiedzy w procesie adaptacji dziecka. Organizowanie przestrzeni uwzględniającej specyficzne potrzeby i możliwości poszczególnych dzieci w procesie adaptacji. Rozwijanie kompetencji społecznych studentów, umożliwiających tworzenie atmosfery sprzyjającej budowaniu pozytywnych relacji, pomiędzy członkami procesu adaptacji (dziecko, rodzic, nauczyciel).

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest wykorzystanie znajomości prawidłowości rozwojowych dzieci u progu wieku przedszkolnego do efektywnego planowania procesu adaptacyjnego dziecka. Współpraca nauczyciela z rodziną w procesie przygotowania dziecka do życia w warunkach przedszkolnych. Zapoznanie z teoriami i modelami adaptacji. Analiza czynników warunkujących zdolności adaptacyjne dziecka do środowiska przedszkolnego. Zapoznanie z cechami dziecka zaadoptowanego do przedszkola. Organizacja i przebieg procesu adaptacyjnego dzieci. Analiza celów i zadań programów adaptacyjnych.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki;

Forma studiów: stacjonarne;

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy - M_9;

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne; pedagogika przedszkolna;

Rok studiów/semestr: II/3;

Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): brak;

Liczba godzin: 20h (ćw);

Metody dydaktyczne: dyskusja, praca z książką, opis, pokaz, zajęć praktycznych, burza mózgów, inscenizacji, problemowa;

Punkty ECTS: 2.0;

Bilans nakładu pracy studenta:

udział w zajęciach: 20h,

udział w konsultacjach: 5h,

przygotowanie do zajęć: 17h,

przygotowanie do zaliczenia: 8h,

zaliczenie: 1h.

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 26 godz. - 1 pkt. ECTS;

- niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 25 godz. - 1 pkt. ECTS.

Literatura:

1. Brzezińska A. (2015), Niezbędnik Dobrego Nauczyciela, Seria I, Rozwój w okresie dzieciństwa i dorastania, Tom 1 i 2, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

2. Duraj D. (2017), Jak pomóc dziecku stać się przedszkolakiem. Proces adaptacji do środowiska przedszkolnego, (w:) U. Szuścik, R. Raszka (red.), Innowacyjność w praktyce pedagogicznej. Tom I, Teoria i praktyka, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 142-155.

3. Jacewicz A. (2017), Adaptacja dzieci do środowiska przedszkolnego, (w:) A. Klim-Klimaszewska, M. Podhájecká, A. Fijałkowska-Mroczek (red.), Orientacje i przedsięwzięcia w edukacji przedszkolnej i szkolnej. Siedlce: AKKA, s. 32-38.

4. Lubowiecka J. (2000), Przystosowanie psychospołeczne dziecka do przedszkola, Warszawa: WSiP.

5. Majorczyk M., Mac A. (2017), Adaptacja dziecka do warunków życia przedszkolnego i jej uwarunkowania, (w:) M. Nawrot-Borowska, D. Zając (red.), Dziecko i dzieciństwo: wybrane konteksty badań, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kaźmierza Wielkiego, s. 210-219.

6. Szurowska B. (2019), Adaptacja dziecka do warunków przedszkolnych. Jak przedszkole może pomóc dziecku i rodzinie w łagodzeniu lęków adaptacyjnych, (w:) B. Szurkowska (red.), Przedszkole w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą, Warszawa: Difin, s. 14-37.

Szczegółowy wykaz lektur obowiązujących do zaliczenia przedmiotu znajduje się w części B sylabusa.

Efekty uczenia się:

KA7_WG6 Student planuje realizację działań z zakresu wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym - sposób weryfikacji: krytyczna analiza działań podejmowanych podczas adaptacji w formie ustnej lub pisemnej.

KA7_UW2 Student rozpoznaje potrzeby, możliwości i uzdolnienia dzieci oraz projektuje i prowadzi działania pedagogiczne zgodnie z potrzebami wychowanków - sposób weryfikacji: obserwacja sposobu prowadzenia zajęć przez studenta.

KA7_UW3 Student twórczo wykorzystuje w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci oraz całej grupy - sposób weryfikacji: obserwacja sposobu prowadzenia zajęć przez studenta.

KA7_KO2 Student porozumiewa się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązuje konflikty oraz tworzy dobrą atmosferę dla komunikacji w grupie przedszkolnej - sposób weryfikacji: wypowiedź ustna podczas zajęć.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę po semestrze III, obejmujący tematykę zrealizowaną w ramach przedmiotu Adaptacja dziecka w przedszkolu.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Laskowska
Prowadzący grup: Agnieszka Laskowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Laskowska
Prowadzący grup: Agnieszka Laskowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)