Adaptacja dziecka w przedszkolu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DS5-2JAR |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Adaptacja dziecka w przedszkolu |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok PiW SJ sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Założeniem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę z zakresu sposobów pracy stosowanych podczas adaptacji dziecka do warunków przedszkolnych. Umiejętność rozpoznawania potrzeb i możliwości dzieci oraz wykorzystywania tej wiedzy w procesie adaptacji dziecka. Organizowanie przestrzeni uwzględniającej specyficzne potrzeby i możliwości poszczególnych dzieci w procesie adaptacji. Rozwijanie kompetencji społecznych studentów, umożliwiających tworzenie atmosfery sprzyjającej budowaniu pozytywnych relacji, pomiędzy członkami procesu adaptacji (dziecko, rodzic, nauczyciel). |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wykorzystanie znajomości prawidłowości rozwojowych dzieci u progu wieku przedszkolnego do efektywnego planowania procesu adaptacyjnego dziecka. Współpraca nauczyciela z rodziną w procesie przygotowania dziecka do życia w warunkach przedszkolnych. Zapoznanie z teoriami i modelami adaptacji. Analiza czynników warunkujących zdolności adaptacyjne dziecka do środowiska przedszkolnego. Zapoznanie z cechami dziecka zaadoptowanego do przedszkola. Organizacja i przebieg procesu adaptacyjnego dzieci. Analiza celów i zadań programów adaptacyjnych. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki; Forma studiów: stacjonarne; Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy - M_9; Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne; pedagogika przedszkolna; Rok studiów/semestr: II/3; Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): brak; Liczba godzin: 20h (ćw); Metody dydaktyczne: dyskusja, praca z książką, opis, pokaz, zajęć praktycznych, burza mózgów, inscenizacji, problemowa; Punkty ECTS: 2.0; Bilans nakładu pracy studenta: udział w zajęciach: 20h, udział w konsultacjach: 5h, przygotowanie do zajęć: 17h, przygotowanie do zaliczenia: 8h, zaliczenie: 1h. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 26 godz. - 1 pkt. ECTS; - niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 25 godz. - 1 pkt. ECTS. |
Literatura: |
1. Brzezińska A. (2015), Niezbędnik Dobrego Nauczyciela, Seria I, Rozwój w okresie dzieciństwa i dorastania, Tom 1 i 2, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. 2. Duraj D. (2017), Jak pomóc dziecku stać się przedszkolakiem. Proces adaptacji do środowiska przedszkolnego, (w:) U. Szuścik, R. Raszka (red.), Innowacyjność w praktyce pedagogicznej. Tom I, Teoria i praktyka, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 142-155. 3. Jacewicz A. (2017), Adaptacja dzieci do środowiska przedszkolnego, (w:) A. Klim-Klimaszewska, M. Podhájecká, A. Fijałkowska-Mroczek (red.), Orientacje i przedsięwzięcia w edukacji przedszkolnej i szkolnej. Siedlce: AKKA, s. 32-38. 4. Lubowiecka J. (2000), Przystosowanie psychospołeczne dziecka do przedszkola, Warszawa: WSiP. 5. Majorczyk M., Mac A. (2017), Adaptacja dziecka do warunków życia przedszkolnego i jej uwarunkowania, (w:) M. Nawrot-Borowska, D. Zając (red.), Dziecko i dzieciństwo: wybrane konteksty badań, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kaźmierza Wielkiego, s. 210-219. 6. Szurowska B. (2019), Adaptacja dziecka do warunków przedszkolnych. Jak przedszkole może pomóc dziecku i rodzinie w łagodzeniu lęków adaptacyjnych, (w:) B. Szurkowska (red.), Przedszkole w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą, Warszawa: Difin, s. 14-37. Szczegółowy wykaz lektur obowiązujących do zaliczenia przedmiotu znajduje się w części B sylabusa. |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG6 Student planuje realizację działań z zakresu wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym - sposób weryfikacji: krytyczna analiza działań podejmowanych podczas adaptacji w formie ustnej lub pisemnej. KA7_UW2 Student rozpoznaje potrzeby, możliwości i uzdolnienia dzieci oraz projektuje i prowadzi działania pedagogiczne zgodnie z potrzebami wychowanków - sposób weryfikacji: obserwacja sposobu prowadzenia zajęć przez studenta. KA7_UW3 Student twórczo wykorzystuje w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci oraz całej grupy - sposób weryfikacji: obserwacja sposobu prowadzenia zajęć przez studenta. KA7_KO2 Student porozumiewa się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązuje konflikty oraz tworzy dobrą atmosferę dla komunikacji w grupie przedszkolnej - sposób weryfikacji: wypowiedź ustna podczas zajęć. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę po semestrze III, obejmujący tematykę zrealizowaną w ramach przedmiotu Adaptacja dziecka w przedszkolu. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Laskowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Laskowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Laskowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Laskowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.