Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Adaptacja dziecka w przedszkolu 380-DS5-2JAR
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 20
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

1. Brzezińska A. (2015), Niezbędnik Dobrego Nauczyciela, Seria I, Rozwój w okresie dzieciństwa i dorastania, Tom 1 i 2, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

2. Duraj D. (2017), Jak pomóc dziecku stać się przedszkolakiem. Proces adaptacji do środowiska przedszkolnego, (w:) U. Szuścik, R. Raszka (red.), Innowacyjność w praktyce pedagogicznej. Tom I, Teoria i praktyka, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 142-155.

3. Jacewicz A. (2017), Adaptacja dzieci do środowiska przedszkolnego, (w:) A. Klim-Klimaszewska, M. Podhájecká, A. Fijałkowska-Mroczek (red.), Orientacje i przedsięwzięcia w edukacji przedszkolnej i szkolnej. Siedlce: AKKA, s. 32-38.

4. Lubowiecka J. (2000), Przystosowanie psychospołeczne dziecka do przedszkola, Warszawa: WSiP.

5. Majorczyk M., Mac A. (2017), Adaptacja dziecka do warunków życia przedszkolnego i jej uwarunkowania, (w:) M. Nawrot-Borowska, D. Zając (red.), Dziecko i dzieciństwo: wybrane konteksty badań, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kaźmierza Wielkiego, s. 210-219.

6. Szurowska B. (2019), Adaptacja dziecka do warunków przedszkolnych. Jak przedszkole może pomóc dziecku i rodzinie w łagodzeniu lęków adaptacyjnych, (w:) B. Szurkowska (red.), Przedszkole w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą, Warszawa: Difin, s. 14-37.

Literatura uzupełniająca:

1. Bielak E. (2020), Pierwsze kroki w przedszkolu. Poradnik dla rodziców przyszłych przedszkolaków, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

2. Brody-Bajak M. (2017), A u nas w przedszkolu… zbiór scenariuszy zajęć adaptacyjnych, Kraków: CEBP 24.12.

3. Deptuła M., Misiuk A. (2016), Diagnozowanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym, Warszawa: PWN.

4. Jegier A. (2019), Nieśmiałość i lęk. Jak przedszkole może pomóc dziecku z problemami w funkcjonowaniu społecznym, (w:) B. Szurkowska (red.), Przedszkole w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą, Warszawa: Difin, s. 38-44.

5. Klimek-Michno K. (2020), Gdy rodzice pytają o… pomocne odpowiedzi specjalistów na pytania dotyczące dzieci w wieku przedszkolnym, Kraków: CEBP 24.12

6. Klim-Klimaszewska A. (2010), Trzylatek w przedszkolu: gotowość dziecka trzyletniego do podjęcia edukacji przedszkolnej. Warszawa: Erica.

7. Klim-Klimaszewska A. (2010), Witamy w przedszkolu: wspomaganie procesu adaptacji dziecka do środowiska przedszkolnego, Warszawa: Erica.

8. Stein A. (2016), Akcja adaptacja, Warszawa: Wydawnictwo Mamania.

9. Śmiechowska-Petrovskij E. (2016), Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku: aspekty rozwojowe i edukacyjne w kontekście specyfiki różnic kulturowych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW.

10. Turek K. (2015), Niekończąca się historia… poradnik dla rodziców, o tym, jak wprowadzić dziecko w świat przedszkola, Kraków: CEBP 24.12.

11. Wentrych A. (2016), Zanim wkroczy specjalista… jak pomóc przedszkolakowi w trudnych sytuacjach: przewodnik dla nauczycieli i rodziców, Kraków: CEBP 24.12.

12. Dostępne programy adaptacyjne

Efekty uczenia się:

KA7_WG6 Student planuje realizację działań z zakresu wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym - sposób weryfikacji: krytyczna analiza działań podejmowanych podczas adaptacji w formie ustnej lub pisemnej.

KA7_UW2 Student rozpoznaje potrzeby, możliwości i uzdolnienia dzieci oraz projektuje i prowadzi działania pedagogiczne zgodnie z potrzebami wychowanków - sposób weryfikacji: obserwacja sposobu prowadzenia zajęć przez studenta.

KA7_UW3 Student twórczo wykorzystuje w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci oraz całej grupy - sposób weryfikacji: obserwacja sposobu prowadzenia zajęć przez studenta.

KA7_KO2 Student porozumiewa się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązuje konflikty oraz tworzy dobrą atmosferę dla komunikacji w grupie przedszkolnej - sposób weryfikacji: wypowiedź ustna podczas zajęć.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczeniem ćwiczeń będzie:

- obecność na zajęciach,

- aktywność studenta na zajęciach,

- kolokwium (pisemne - pytania zamknięte i otwarte).

Dopuszczalna jest 1 nieobecność. Zaliczeniem kolejnej nieobecności będzie odpowiedź ustna lub referat, na podany temat, przedstawiony podczas konsultacji - w ciągu 2 dwóch tygodni od powrotu na zajęcia.

50% nieobecności upoważnia osobę prowadzącą do niezaliczenia przedmiotu

Zakres tematów:

1. Szanse i ograniczenia wynikające z prawidłowości rozwojowych dzieci u progu wieku przedszkolnego

2. Dziecko - rodzic - nauczyciel w procesie adaptacji

3. Style przywiązania w kontekście adaptacji

4. Strategie wspierania dziecka w procesie adaptacji

5. Rola nauczyciela w procesie adaptacji

6. Cechy dziecka zaadaptowanego do przedszkola

7. Współpraca nauczyciela z rodziną w procesie przygotowania dziecka do warunków przedszkola

8. Cele i zadania programów adaptacyjnych

9. Organizacja i przebieg procesu adaptacji

Metody dydaktyczne:

analiza źródeł tekstowych, dyskusja, opis i analiza indywidualnego przypadku, aktywizujące (burza mózgów, sytuacyjna, inscenizacji, problemowa)

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy piątek, 13:15 - 14:45, sala A204/1 (cwi)
Agnieszka Laskowska 21/ szczegóły
2 każdy czwartek, 13:15 - 14:45, sala B223 (cwi)
każdy piątek, 15:00 - 16:30, sala A204/1 (cwi)
Agnieszka Laskowska 19/ szczegóły
3 każdy piątek, 11:30 - 13:00, sala A204/1 (cwi)
Agnieszka Laskowska 21/ szczegóły
4 każdy piątek, 9:45 - 11:15, sala A204/1 (cwi)
Agnieszka Laskowska 20/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)