Edukacja polonistyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DS5-3JBW |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Edukacja polonistyczna |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok PiW SJ sem.letni Przedmioty obowiązkowe - stac. jednolite. kier. PiW |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
LUB
5.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student posiądzie umiejętność wykorzystywania wiedzy teoretycznej dotyczącej nauki o języku, kulturze i literaturze do projektowania zajęć w zakresie edukacji polonistycznej w klasach I–III szkoły podstawowej i osiągania założonych efektów. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Problematyka przedmiotu obejmuje spersonalizowane strategie edukacyjne ukierunkowane na rozwijanie umiejętności mówienia, czytania, pisania oraz rozumienia i analizy czytanych tekstów, tworzenia wypowiedzi w języku pisanym i mówionym (w tym prac twórczych), stosowanie poprawnych form gramatycznych i ortograficznych. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Poziom studiów: jednolite studiamagisterskie Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok studiów/semestr: III rok, semestr 6 Wymagania wstępne: pedagogika ogólna, dydaktyka, podstawy edukacji literackiej, podstawy edukacji językowej, pedagogika wczesnoszkolna, znajomość podstawowej terminologii używanej w pedagogice i dydaktyce, Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach - 20 godzin udział w ćwiczeniach: 30 godzin Przygotowanie do ćwiczeń: 40 godzin przygotowanie do egzaminu 30 godzin udział w konsultacjach 5 godzin Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godzin o charakterze praktycznym 40 godzin Wykład ma za zadanie przedstawić studentom podstawowe kwestie natury teoretycznej i metodycznej odnoszące się do następującej tematyki: Rola języka polskiego w edukacji wczesnoszkolnej; Nabywanie umiejętności językowych przez uczniów klas niższych szkoły podstawowej; Czytania dzieci w młodszym wieku szkolnym; Pisanie - opanowanie języka pisanego przez ucznia; Opracowanie tekstów w klasach I-III; Praca nad wypowiedzią pisemną w klasach I-III; Gramatyka i ortografia w edukacji wczesnoszkolnej; Stymulowanie aktywności językowej uczniów; Czytanie ze zrozumieniem na poziomie edukacji wczesnoszkolnej; Czytelnictwo dzieci w młodszym wieku szkolnym. Opracowywana tematyka laboratoriów dotyczyć będzie: Analizy efektów kształcenia w edukacji polonistycznej; Czytanie i pisanie w edukacji wczesnoszkolnej; 3. Ćwiczeń w mówieniu i pisaniu ( przegląd ćwiczeń w mówieniu i pisaniu), z zakresu ćwiczeń stylistycznych, słownikowo-frazeologicznych i syntaktycznych; Pracy z tekstem literackim; Opracowania poezji w klasach I-III: kategorie wierszy, sposoby ich opracowania, inscenizacje, dramatyzacje, improwizacje , praca nad ekspresją słowa; Form pracy z lekturą w klasach I-III; Ćwiczeń gramatycznych i ortograficznych; Stylistycznych form wypowiedzi (opowiadanie, opis, sprawozdanie i notatka kronikarska), użytkowych form wypowiedzi w klasach I - III:( list, zaproszenie, zawiadomienie, ogłoszenie, życzenia, pamiętnik); Projektowania działań nauczyciela i aktywności uczniów służących rozwojowi umiejętności czytania, mówienia i pisania w różnych formach oraz kreatywności i twórczości uczniów; Oceniania postępów dziecka w zakresie edukacji polonistycznej, formy oceny, sposoby poprawiania błędów uczniowskich; Prezentacji materiałów dydaktycznych z uwzględnieniem zasobów platform edukacyjnych dla nauczycieli , projektowanie środków do zajęć z wykorzystaniem narzędzi do tworzenia interaktywnych treści. |
Literatura: |
Cywińska M (red.) (2017) Rozwijanie umiejętności językowych i komunikacyjnych dziecka, Wyd. Naukowe UAM, Poznań. Czelakowska D. (2010) Metodyka edukacji polonistycznej w wieku wczesnoszkolnym, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. Dobrowolska D. (2017) Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym. Podręcznik dla studentów i poczatkujących nauczycieli, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. Czelakowska D. (2005), Stymulacja kreatywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków. Awramiuk E., (2006), Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania po polsku, Trans Humana, Białystok Borawska K., (2004), Umiejętności językowe dziecka kończącego edukację wczesnoszkolną, Trans Humana, Białystok. Jakubowicz-Bryx A., (red.), (2011), Edukacja czytelnicza wyzwaniem współczesnej pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Wyd. UKW Bydgoszcz. Lenartowska K., Świętek W., (2006), Wiersz w zintegrowanej edukacji elementarnej, AKAPIT, Toruń Sochacka K., (2004), Rozwój umiejętności czytania, Trans Humana, Białystok |
Efekty uczenia się: |
W wyniku realizacji przedmiotu Student zna i rozumie: KA7_WG2 - klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne, a także potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać; KA7_WG6 - metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej; KA7_UW3 – potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci lub uczniów oraz grupy KA7_UW4 – potrafi dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia; KA7_UW6 - funkcjonalnie posługiwać się pojęciami z zakresu wybranego obszaru wiedzy KA7_UK2 - poprawnie posługiwać się językiem polskim i obcym oraz wykazywać troskę o kulturę i etykę wypowiedzi własnej, dzieci lub uczniów; KA7_KK4 - efektywnie pracować w środowiskach zróżnicowanych pod względem kulturowym oraz z dziećmi z doświadczeniem migracyjnym, w tym z dziećmi, dla których język polski jest drugim językiem, wykorzystując kompetencje międzykulturowe i glottodydaktyczne |
Metody i kryteria oceniania: |
prezentacje multimedialne, metody aktywizujące, problemowe, praca w grupach, konsultacje. Podstawą zaliczenia przedmiotu jest ocena w stopniu z ćwiczeń oraz 90% obecności na wykładach. Te dwa elementy są konieczne do przystąpienia do egzaminu. Egzamin Kryteria oceniania: 0-50% pkt. - ndst 51-60% pkt. - dst 61-70% - dst plus 71-80% pkt. - db 81-90% pkt. - db plus 91-100% pkt. – bdb Egzamin poprawkowy odbywać się będzie w formie ustnej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Emilia Jakubowska, Katarzyna Nadachewicz | |
Prowadzący grup: | Emilia Jakubowska, Katarzyna Nadachewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Problematyka przedmiotu obejmuje spersonalizowane strategie edukacyjne ukierunkowane na rozwijanie umiejętności mówienia, czytania, pisania oraz rozumienia i analizy czytanych tekstów, tworzenia wypowiedzi w języku pisanym i mówionym (w tym prac twórczych), stosowanie poprawnych form gramatycznych i ortograficznych |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Poziom studiów: studia jednolite magisterskie(po licencjacie) Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok studiów/semestr: II rok, semestr 4 Wymagania wstępne: pedagogika ogólna, etyka zawodu nauczyciela, dydaktyka, podstawy edukacji literackiej, podstawy edukacji językowej, znajomość podstawowej terminologii używanej w pedagogice i dydaktyce, teoretyczna wiedza z zakresu nauki o języku, kulturze i literaturze, znajomość etyki zawodu nauczyciela Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta: udział w ćwiczeniach: 30 godzin Przygotowanie do ćwiczeń: 55 godzin przygotowanie zadań grupowych 30 godzin przygotowanie do egzaminu 30 godzin udział w konsultacjach 5 godzin Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 35 godzin o charakterze praktycznym 105 godzin |
|
Literatura: |
Awramiuk E., (2006), Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania po polsku, Trans Humana, Białystok Borawska K., (2004), Umiejętności językowe dziecka kończącego edukację wczesnoszkolną, Trans Humana, Białystok. Czelakowska D., (2009), Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Impuls, Kraków Jakubowicz-Bryx A., (red.), (2011), Edukacja czytelnicza wyzwaniem współczesnej pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Wyd. UKW Bydgoszcz. Lenartowska K., Świętek W., (2006), Wiersz w zintegrowanej edukacji elementarnej, AKAPIT, Toruń Sochacka K., (2004), Rozwój umiejętności czytania, Trans Humana, Białystok |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Głoskowska-Sołdatow | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Głoskowska-Sołdatow, Emilia Jakubowska, Marta Makarewicz, Katarzyna Nadachewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Głoskowska-Sołdatow | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Głoskowska-Sołdatow, Sandra Kadłubowska, Marta Makarewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Problematyka przedmiotu obejmuje spersonalizowane strategie edukacyjne ukierunkowane na rozwijanie umiejętności mówienia, czytania, pisania oraz rozumienia i analizy czytanych tekstów, tworzenia wypowiedzi w języku pisanym i mówionym (w tym prac twórczych), stosowanie poprawnych form gramatycznych i ortograficznych. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Poziom studiów: jednolite studiamagisterskie Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok studiów/semestr: III rok, semestr 6 Wymagania wstępne: pedagogika ogólna, dydaktyka, podstawy edukacji literackiej, podstawy edukacji językowej, pedagogika wczesnoszkolna, znajomość podstawowej terminologii używanej w pedagogice i dydaktyce, Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach - 20 godzin udział w ćwiczeniach: 30 godzin Przygotowanie do ćwiczeń: 40 godzin przygotowanie do egzaminu 30 godzin udział w konsultacjach 5 godzin Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godzin o charakterze praktycznym 40 godzin Wykład ma za zadanie przedstawić studentom podstawowe kwestie natury teoretycznej i metodycznej odnoszące się do następującej tematyki: Rola języka polskiego w edukacji wczesnoszkolnej; Nabywanie umiejętności językowych przez uczniów klas niższych szkoły podstawowej; Czytania dzieci w młodszym wieku szkolnym; Pisanie - opanowanie języka pisanego przez ucznia; Opracowanie tekstów w klasach I-III; Praca nad wypowiedzią pisemną w klasach I-III; Gramatyka i ortografia w edukacji wczesnoszkolnej; Stymulowanie aktywności językowej uczniów; Czytanie ze zrozumieniem na poziomie edukacji wczesnoszkolnej; Czytelnictwo dzieci w młodszym wieku szkolnym. Opracowywana tematyka laboratoriów dotyczyć będzie: Analizy efektów kształcenia w edukacji polonistycznej; Czytanie i pisanie w edukacji wczesnoszkolnej; 3. Ćwiczeń w mówieniu i pisaniu ( przegląd ćwiczeń w mówieniu i pisaniu), z zakresu ćwiczeń stylistycznych, słownikowo-frazeologicznych i syntaktycznych; Pracy z tekstem literackim; Opracowania poezji w klasach I-III: kategorie wierszy, sposoby ich opracowania, inscenizacje, dramatyzacje, improwizacje , praca nad ekspresją słowa; Form pracy z lekturą w klasach I-III; Ćwiczeń gramatycznych i ortograficznych; Stylistycznych form wypowiedzi (opowiadanie, opis, sprawozdanie i notatka kronikarska), użytkowych form wypowiedzi w klasach I - III:( list, zaproszenie, zawiadomienie, ogłoszenie, życzenia, pamiętnik); Projektowania działań nauczyciela i aktywności uczniów służących rozwojowi umiejętności czytania, mówienia i pisania w różnych formach oraz kreatywności i twórczości uczniów; Oceniania postępów dziecka w zakresie edukacji polonistycznej, formy oceny, sposoby poprawiania błędów uczniowskich; Prezentacji materiałów dydaktycznych z uwzględnieniem zasobów platform edukacyjnych dla nauczycieli , projektowanie środków do zajęć z wykorzystaniem narzędzi do tworzenia interaktywnych treści. |
|
Literatura: |
Cywińska M (red.) (2017) Rozwijanie umiejętności językowych i komunikacyjnych dziecka, Wyd. Naukowe UAM, Poznań. Czelakowska D. (2010) Metodyka edukacji polonistycznej w wieku wczesnoszkolnym, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. Dobrowolska D. (2017) Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym. Podręcznik dla studentów i poczatkujących nauczycieli, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. Czelakowska D. (2005), Stymulacja kreatywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków. Awramiuk E., (2006), Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania po polsku, Trans Humana, Białystok Borawska K., (2004), Umiejętności językowe dziecka kończącego edukację wczesnoszkolną, Trans Humana, Białystok. Jakubowicz-Bryx A., (red.), (2011), Edukacja czytelnicza wyzwaniem współczesnej pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Wyd. UKW Bydgoszcz. Lenartowska K., Świętek W., (2006), Wiersz w zintegrowanej edukacji elementarnej, AKAPIT, Toruń Sochacka K., (2004), Rozwój umiejętności czytania, Trans Humana, Białystok |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.