System opieki w UE
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-OS2-2GMP |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | System opieki w UE |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok 2st. POW stac. sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest analiza dokumentów instytucji unijnych w zakresie opieki kompensacyjnej, wskazanie tendencji zmian w opiece nad dzieckiem i rodziną oraz omówienie funkcjonujących rozwiązań w zakresie wsparcia społecznego i opieki kompensacyjnej w wybranych krajach UE. |
Skrócony opis: |
• wprowadzenie studentów w współczesne aspekty problemów opieki w Europie, • omówienie modeli opiekuńczych systemów opiekuńczych w krajach UE • Zapoznanie studentów z metodami i formami pracy stosowanymi w krajach UE • Omówienie dyrektyw prawa UE w zakresie świadczenia usług opiekuńczych |
Pełny opis: |
Działania organów UE koncentrują się na budowaniu demokratycznych, spójnych, różnorodnych kulturowo i zamożnych społeczeństw. Wypracowany model „Europy socjalnej” przynosi postęp gospodarczy i społeczny, zwalcza dyskryminację i wykluczenie społeczne. Ważnym działaniem w tym zakresie są rozwiązania dotyczące opieki kompensacyjnej uwzględniające lokalne uwarunkowania. Celem przedmiotu jest analiza dokumentów instytucji unijnych w zakresie opieki kompensacyjnej, wskazanie tendencji zmian w opiece nad dzieckiem i rodziną oraz omówienie funkcjonujących rozwiązań w zakresie wsparcia społecznego i opieki kompensacyjnej w wybranych krajach UE. Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: kierunkowy, obowiązkowy Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika Rok studiów/semestr: III II stp ; sem 3 wykłady - 15 godzin Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w zajęciach: 15 godz. - udział w konsultacjach: 15 godz., - przygotowanie do zajęć :15 godzin - przygotowanie do zaliczenia : 15 godz. Razem = 60 godzin =2 punkty ECTS Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 godz. - 1 ECTS niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 30 godz. - 1ECTS |
Literatura: |
• Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku pod red. T. Pilcha • Badora S., Marzec D. (red.), System opieki kompensacyjnej w Zjednoczonej Europie. Kraków 2002. • Z. W. Stelmaszuk (red.), Współczesne kierunki w opiece nad dzieckiem. Warszawa 1999. • Polityka rodzinna w krajach Unii Europejskiej – wnioski dla Polski. Zeszyty Naukowe, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa 2009. www.brpo.gov.pl • Z. W. Stelmaszuk (red.), Zmiany w systemie opieki nad dziećmi i młodzieżą. Perspektywa europejska. Katowice 2001. • Raport Eurydice: Edukacja przedszkolna i opieka nad dzieckiem w Europie : zmniejszanie nierówności społecznych i kulturowych, 2009 • Literatura uzupełniająca: • A. Kowol, Wariant szwedzki „ekonomii dobrobytu”. Teoria i praktyka. http://szwecja.adamkowol.info/ • B. Skrzypczak , W kierunki społecznościowej pracy socjalnej, Warszawa 2014 • R. Szarfenberg, Pożegnanie państwa opiekuńczego? rszarf.ips.uw.edu.pl/pdf/ws • J. Zieliński, Koncepcja welfare state. https://poszukiwania.files.wordpress.com/2008/07/opiekuncze.pdf |
Efekty uczenia się: |
KP7_WK3 ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, pogłębioną w wybranych zakresach KP7_UK2, potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych KP7_KK1, ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego KP7_KO1 jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą (w tym dotyczące ochrony własności intelektualnej); poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie na ocenę, |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Muszyńska | |
Prowadzący grup: | Jolanta Muszyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Muszyńska | |
Prowadzący grup: | Jolanta Muszyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.