Praktyka - Klinika metodyczna cz.1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RS5-1IAU |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyka - Klinika metodyczna cz.1 |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok SPC SJ sem.letni |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem praktyki jest : •Poznanie przez studentów organizacji szkoły lub przedszkola, w których edukacją są objęte dzieci (uczniowie) ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a w szczególności: poznanie struktury placówki, organizacji pracy, realizowanych zadań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych oraz terapeutycznych. •Nabycie umiejętności prowadzenia obserwacji, dokonywania analizy i interpretacji zaobserwowanych lub doświadczonych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, identyfikowania stylów i nurtów wychowania w praktyce edukacyjnej i w działaniach opiekuńczo-wychowawczych; •Kształtowanie wrażliwości studentów na konieczność dostrzegania i rozwiązywania problemów opiekuńczych, wychowawczych, dydaktycznych i terapeutycznych dzieci (uczniów) ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz związanych z nimi dylematów etycznych. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Rok studiów : 1 rok, semestr II Liczba godzin praktyki – 30 godzin Forma zaliczenia przedmiotu zaliczenie na ocenę Punkty ECTS: 1,0 Bilans nakładu pracy studenta Udział w praktyce : 30 h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami:: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 h (1 ECTS) |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG4-Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej i jej subdyscyplin . KA7_WG9-Posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu organizacji kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym i integracyjnym, KA7_UW1- Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania obserwowanych sytuacji oraz zdarzeń pedagogicznych, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki wzmacniania włączenia społecznego uczniów z niepełnosprawnością i niedostosowaniem społecznym , KA7_KR1-Ma przekonanie o potrzebie przestrzegania zasad etyki zawodowej, wykazuje cechy refleksyjnego praktyka. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę . Oceny dokonuje Opiekun praktyki z ramienia Uczelni na podstawie :pisemnej opinii Opiekuna praktyki z ramienia jednostki, w której praktyka była realizowana , uzupełnionego dziennika praktyk wraz ze szczegółową dokumentacją przebiegu praktyki . |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Podstawka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Podstawka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Skrócony opis: |
Student realizuje praktyki zawodowe zdobywając wiedzę/umiejętności w zakresie: - BHP na terenie placówki; - analizy dokumentów; - organizacji pracy placówki; - warsztatem pracy nauczyciela; - obserwacji zajęć dydaktycznych i terapeutycznych. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, praktyki zawodowe Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika Rok studiów/semestr: rok I, semestr 2 Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: liczba godzin praktyk: 30 godz. Metody dydaktyczne: obserwacja uczestnicząca, analiza sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, wywiad, rozmowa , dyskusja, analiza dokumentacji Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w praktyce: 30 godz. - przygotowanie do zajęć: 30 godz. Razem: 60 godzin, co odpowiada 2 ECTS. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 godz. - 1 ECTS niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 30 godz. – 1 ECTS |
|
Literatura: |
1.Deptuła A, Misiuk A.: Diagnozowanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. PWN, Warszawa 2016. 2.Florek A., Katarzyna Hamerlak K.: Dziecko autystyczne i z zespołem Aspergera w przedszkolu i szkole. Włączanie do grupy rówieśniczej i tworzenie warunków sprzyjających uczeniu się, ORE. 3.Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E. (2016). Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej: jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski. Wyd. Centrum Edukacji Bliżej Przedszkola, Kraków. 4. Jagielska G., Dziecko z autyzmem i zespołem Aspergera w szkole i przedszkolu. Informacje dla pedagogów i opiekunów. Warszawa 2010. 5. Nieporowski P. (2015). Etyka niejawnej obserwacji uczestniczącej jako metody badawczej stosowanej w naukach społecznych. Rocznik Lubelski, tom 41, część 1, s. 67-76. 6.Sajdera J. (2014). Umiejętności społeczne dziecka obiektem diagnozy przedszkolnej. Edukacja Elementarna, 2014, 3, s. 49-63. 7.Wysocka E. Diagnostyka pedagogiczna : nowe obszary i rozwiązania. Kraków :Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2013. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.