Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyka - Klinika metodyczna cz.1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-RS5-1IAU
Kod Erasmus / ISCED: 05.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyka - Klinika metodyczna cz.1
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 1 rok SPC SJ sem.letni
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem praktyki jest :

•Poznanie przez studentów organizacji szkoły lub przedszkola, w których edukacją są objęte dzieci (uczniowie) ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a w szczególności: poznanie struktury placówki, organizacji pracy, realizowanych zadań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych oraz terapeutycznych.

•Nabycie umiejętności prowadzenia obserwacji, dokonywania analizy i interpretacji zaobserwowanych lub doświadczonych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, identyfikowania stylów i nurtów wychowania w praktyce edukacyjnej i w działaniach opiekuńczo-wychowawczych;

•Kształtowanie wrażliwości studentów na konieczność dostrzegania i rozwiązywania problemów opiekuńczych, wychowawczych, dydaktycznych i terapeutycznych dzieci (uczniów) ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz związanych z nimi dylematów etycznych.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Rok studiów : 1 rok, semestr II

Liczba godzin praktyki – 30 godzin

Forma zaliczenia przedmiotu zaliczenie na ocenę

Punkty ECTS: 1,0

Bilans nakładu pracy studenta

Udział w praktyce : 30 h

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami::

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 h (1 ECTS)

Efekty uczenia się:

KA7_WG4-Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej i jej subdyscyplin .

KA7_WG9-Posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu organizacji kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym i integracyjnym,

KA7_UW1- Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania obserwowanych sytuacji oraz zdarzeń pedagogicznych, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki wzmacniania włączenia społecznego uczniów z niepełnosprawnością i niedostosowaniem społecznym ,

KA7_KR1-Ma przekonanie o potrzebie przestrzegania zasad etyki zawodowej, wykazuje cechy refleksyjnego praktyka.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę .

Oceny dokonuje Opiekun praktyki z ramienia Uczelni na podstawie :pisemnej opinii Opiekuna praktyki z ramienia jednostki, w której praktyka była realizowana , uzupełnionego dziennika praktyk wraz ze szczegółową dokumentacją przebiegu praktyki .

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Podstawka
Prowadzący grup: Katarzyna Podstawka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
praktyki zawodowe

Skrócony opis:

Student realizuje praktyki zawodowe zdobywając wiedzę/umiejętności w zakresie:

- BHP na terenie placówki;

- analizy dokumentów;

- organizacji pracy placówki;

- warsztatem pracy nauczyciela;

- obserwacji zajęć dydaktycznych i terapeutycznych.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, praktyki zawodowe

Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika

Rok studiów/semestr: rok I, semestr 2

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

liczba godzin praktyk: 30 godz.

Metody dydaktyczne: obserwacja uczestnicząca, analiza sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, wywiad, rozmowa , dyskusja, analiza dokumentacji

Punkty ECTS: 2

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w praktyce: 30 godz.

- przygotowanie do zajęć: 30 godz.

Razem: 60 godzin, co odpowiada 2 ECTS.

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 godz. - 1 ECTS

niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 30 godz. – 1 ECTS

Literatura:

1.Deptuła A, Misiuk A.: Diagnozowanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. PWN, Warszawa 2016.

2.Florek A., Katarzyna Hamerlak K.: Dziecko autystyczne i z zespołem Aspergera w przedszkolu i szkole. Włączanie do grupy rówieśniczej i tworzenie warunków sprzyjających uczeniu się, ORE.

3.Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E. (2016). Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej: jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski. Wyd. Centrum Edukacji Bliżej Przedszkola, Kraków.

4. Jagielska G., Dziecko z autyzmem i zespołem Aspergera w szkole i przedszkolu. Informacje dla pedagogów i opiekunów. Warszawa 2010.

5. Nieporowski P. (2015). Etyka niejawnej obserwacji uczestniczącej jako metody badawczej stosowanej w naukach społecznych. Rocznik Lubelski, tom 41, część 1, s. 67-76.

6.Sajdera J. (2014). Umiejętności społeczne dziecka obiektem diagnozy przedszkolnej. Edukacja Elementarna, 2014, 3, s. 49-63.

7.Wysocka E. Diagnostyka pedagogiczna : nowe obszary i rozwiązania. Kraków :Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2013.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)