Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyka - Klinika metodyczna cz.1 380-RS5-1IAU
Praktyka (PRA) Rok akademicki 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

1. Deptuła A, Misiuk A.: Diagnozowanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. PWN, Warszawa 2016.

2. Florek A., Katarzyna Hamerlak K.: Dziecko autystyczne i z zespołem Aspergera w przedszkolu i szkole. Włączanie do grupy rówieśniczej i tworzenie warunków sprzyjających uczeniu się, ORE.

3. Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E. (2016). Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej: jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski. Wyd. Centrum Edukacji Bliżej Przedszkola, Kraków.

4. Jagielska G., Dziecko z autyzmem i zespołem Aspergera w szkole i przedszkolu. Informacje dla pedagogów i opiekunów. Warszawa 2010.

5. Nieporowski P. (2015). Etyka niejawnej obserwacji uczestniczącej jako metody badawczej stosowanej w naukach społecznych. Rocznik Lubelski, tom 41, część 1, s. 67-76.

6.Sajdera J. (2014). Umiejętności społeczne dziecka obiektem diagnozy przedszkolnej. Edukacja Elementarna, 2014, 3, s. 49-63.

7.Wysocka E. Diagnostyka pedagogiczna : nowe obszary i rozwiązania. Kraków :Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2013.

Efekty uczenia się:

KA7_WG1 Absolwent zna i rozumie podstawy filozofii wychowania i aksjologii pedagogicznej, specyfikę głównych środowisk wychowawczych i procesów w nich zachodzących (sposób weryfikacji: uzupełnienie dziennika praktyk);

KA7_WG2 Absolwent zna i rozumie klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia, socjalizacji oraz różnorodne uwarunkowania tych procesów (sposób weryfikacji: uzupełnienie dziennika praktyk);

KA7_WK2 Absolwent zna i rozumie system kształcenia specjalnego w kontekście systemu kształcenia powszechnego (sposób weryfikacji: uzupełnienie dziennika praktyk);

KA7_UW1 Absolwent potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych w celu analizy problemów rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych (sposób weryfikacji: uzupełnienie dziennika praktyk);

KA7_UK1 Absolwent potrafi wykorzystywać na podstawowym poziomie wiedzę psychologiczną i na poziomie rozszerzonym wiedzę pedagogiczną oraz pozyskiwać dane do analizowania zachowań, procesów i zjawisk w obszarze rehabilitacji, edukacji, terapii i resocjalizacji (sposób weryfikacji: uzupełnienie dziennika praktyk);

KA7_KK1 Absolwent jest gotów do posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka (sposób weryfikacji: uzupełnienie dziennika praktyk).

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę .

Oceny dokonuje Opiekun praktyki z ramienia Uczelni na podstawie :pisemnej opinii Opiekuna praktyki z ramienia jednostki, w której praktyka była realizowana , uzupełnionego dziennika praktyk wraz ze szczegółową dokumentacją przebiegu praktyki .

Student prowadzi dokumentację przebiegu praktyki według dzienniczka praktyk. Sporządza sprawozdanie z obserwacji dwóch wybranych zajęć według kwestionariusza stanowiącego załącznik 1. Obserwacje własne uzupełnia informacjami uzyskanymi od nauczyciela prowadzącego zajęcia.

Udział w zajęciach jest obowiązkowy.

Każdy dzień nieobecności studenta na praktyce musi być udokumentowany.

Nieobecność na praktyce kwalifikuje studenta do powtórzenia całości lub części praktyki, w zależności od decyzji Opiekuna praktyk z ramienia Uczelni.

Zakres tematów:

1.Instruktażowe szkolenie BHP na terenie placówki, zapoznanie się z zasadami zapewniania bezpieczeństwa dzieciom/ uczniom w szkole lub placówce systemu oświaty i poza nimi.

2.Analiza dokumentacji dotyczącej funkcjonowania palcówki - zapoznanie się studentów ze specyfiką działalności placówki (założeniami i zasadami) , realizowanymi zadaniami opiekuńczo-wychowawczymi, dydaktycznymi, terapeutycznymi.

3. Zapoznanie się z organizacją pracy przedszkola, zadaniami zawodowymi nauczyciela przedszkola i terapeutów.

4. Zapoznanie się z dokumentacją i warsztatem pracy nauczyciela przedszkola terapeutycznego.

5. Obserwacja zajęć dydaktycznych, terapeutycznych- analiza i interpretacja obserwowanych sytuacji i zdarzeń, funkcjonowania dziecka i sposobu pracy nauczyciela, wysuwanie wniosków .

6. Prowadzenie obserwacji podczas innych sytuacjach opiekuńczo-wychowawczych, w toku których student gromadzi materiał obserwacyjny, analizuje i interpretuje sytuacje pedagogiczne, konfrontuje wiedzę teoretyczną z praktyką, ocenia własne kompetencje, konsultuje się z Opiekunem praktyki.

Metody dydaktyczne:

obserwacja uczestnicząca, analiza sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, wywiad, rozmowa, dyskusja, analiza dokumentacji

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Katarzyna Podstawka 21/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)