Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyka - Klinika metodyczna cz.1 [380-RS5-1IAU] Rok akademicki 2023/24
Praktyka, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Praktyka - Klinika metodyczna cz.1 [380-RS5-1IAU]
Zajęcia: Rok akademicki 2023/24 [2023] (zakończony)
Praktyka [PRA], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 21
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Katarzyna Podstawka
Literatura:

1. Deptuła A, Misiuk A.: Diagnozowanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. PWN, Warszawa 2016.

2. Florek A., Katarzyna Hamerlak K.: Dziecko autystyczne i z zespołem Aspergera w przedszkolu i szkole. Włączanie do grupy rówieśniczej i tworzenie warunków sprzyjających uczeniu się, ORE.

3. Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E. (2016). Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej: jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski. Wyd. Centrum Edukacji Bliżej Przedszkola, Kraków.

4. Jagielska G., Dziecko z autyzmem i zespołem Aspergera w szkole i przedszkolu. Informacje dla pedagogów i opiekunów. Warszawa 2010.

5. Nieporowski P. (2015). Etyka niejawnej obserwacji uczestniczącej jako metody badawczej stosowanej w naukach społecznych. Rocznik Lubelski, tom 41, część 1, s. 67-76.

6.Sajdera J. (2014). Umiejętności społeczne dziecka obiektem diagnozy przedszkolnej. Edukacja Elementarna, 2014, 3, s. 49-63.

7.Wysocka E. Diagnostyka pedagogiczna : nowe obszary i rozwiązania. Kraków :Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2013.

Zakres tematów:

1.Instruktażowe szkolenie BHP na terenie placówki, zapoznanie się z zasadami zapewniania bezpieczeństwa dzieciom/ uczniom w szkole lub placówce systemu oświaty i poza nimi.

2.Analiza dokumentacji dotyczącej funkcjonowania palcówki - zapoznanie się studentów ze specyfiką działalności placówki (założeniami i zasadami) , realizowanymi zadaniami opiekuńczo-wychowawczymi, dydaktycznymi, terapeutycznymi.

3. Zapoznanie się z organizacją pracy przedszkola, zadaniami zawodowymi nauczyciela przedszkola i terapeutów.

4. Zapoznanie się z dokumentacją i warsztatem pracy nauczyciela przedszkola terapeutycznego.

5. Obserwacja zajęć dydaktycznych, terapeutycznych- analiza i interpretacja obserwowanych sytuacji i zdarzeń, funkcjonowania dziecka i sposobu pracy nauczyciela, wysuwanie wniosków .

6. Prowadzenie obserwacji podczas innych sytuacjach opiekuńczo-wychowawczych, w toku których student gromadzi materiał obserwacyjny, analizuje i interpretuje sytuacje pedagogiczne, konfrontuje wiedzę teoretyczną z praktyką, ocenia własne kompetencje, konsultuje się z Opiekunem praktyki.

Metody dydaktyczne:

obserwacja uczestnicząca, analiza sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, wywiad, rozmowa, dyskusja, analiza dokumentacji

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę .

Oceny dokonuje Opiekun praktyki z ramienia Uczelni na podstawie :pisemnej opinii Opiekuna praktyki z ramienia jednostki, w której praktyka była realizowana , uzupełnionego dziennika praktyk wraz ze szczegółową dokumentacją przebiegu praktyki .

Student prowadzi dokumentację przebiegu praktyki według dzienniczka praktyk. Sporządza sprawozdanie z obserwacji dwóch wybranych zajęć według kwestionariusza stanowiącego załącznik 1. Obserwacje własne uzupełnia informacjami uzyskanymi od nauczyciela prowadzącego zajęcia.

Udział w zajęciach jest obowiązkowy.

Każdy dzień nieobecności studenta na praktyce musi być udokumentowany.

Nieobecność na praktyce kwalifikuje studenta do powtórzenia całości lub części praktyki, w zależności od decyzji Opiekuna praktyk z ramienia Uczelni.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)