Praktyka - Klinika metodyczna cz.1 [380-RS5-1IAU]
Rok akademicki 2023/24
Praktyka,
grupa nr 1
Przedmiot: | Praktyka - Klinika metodyczna cz.1 [380-RS5-1IAU] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2023/24 [2023]
(zakończony)
Praktyka [PRA], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 21 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Katarzyna Podstawka |
Literatura: |
1. Deptuła A, Misiuk A.: Diagnozowanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. PWN, Warszawa 2016. 2. Florek A., Katarzyna Hamerlak K.: Dziecko autystyczne i z zespołem Aspergera w przedszkolu i szkole. Włączanie do grupy rówieśniczej i tworzenie warunków sprzyjających uczeniu się, ORE. 3. Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E. (2016). Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej: jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski. Wyd. Centrum Edukacji Bliżej Przedszkola, Kraków. 4. Jagielska G., Dziecko z autyzmem i zespołem Aspergera w szkole i przedszkolu. Informacje dla pedagogów i opiekunów. Warszawa 2010. 5. Nieporowski P. (2015). Etyka niejawnej obserwacji uczestniczącej jako metody badawczej stosowanej w naukach społecznych. Rocznik Lubelski, tom 41, część 1, s. 67-76. 6.Sajdera J. (2014). Umiejętności społeczne dziecka obiektem diagnozy przedszkolnej. Edukacja Elementarna, 2014, 3, s. 49-63. 7.Wysocka E. Diagnostyka pedagogiczna : nowe obszary i rozwiązania. Kraków :Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2013. |
Zakres tematów: |
1.Instruktażowe szkolenie BHP na terenie placówki, zapoznanie się z zasadami zapewniania bezpieczeństwa dzieciom/ uczniom w szkole lub placówce systemu oświaty i poza nimi. 2.Analiza dokumentacji dotyczącej funkcjonowania palcówki - zapoznanie się studentów ze specyfiką działalności placówki (założeniami i zasadami) , realizowanymi zadaniami opiekuńczo-wychowawczymi, dydaktycznymi, terapeutycznymi. 3. Zapoznanie się z organizacją pracy przedszkola, zadaniami zawodowymi nauczyciela przedszkola i terapeutów. 4. Zapoznanie się z dokumentacją i warsztatem pracy nauczyciela przedszkola terapeutycznego. 5. Obserwacja zajęć dydaktycznych, terapeutycznych- analiza i interpretacja obserwowanych sytuacji i zdarzeń, funkcjonowania dziecka i sposobu pracy nauczyciela, wysuwanie wniosków . 6. Prowadzenie obserwacji podczas innych sytuacjach opiekuńczo-wychowawczych, w toku których student gromadzi materiał obserwacyjny, analizuje i interpretuje sytuacje pedagogiczne, konfrontuje wiedzę teoretyczną z praktyką, ocenia własne kompetencje, konsultuje się z Opiekunem praktyki. |
Metody dydaktyczne: |
obserwacja uczestnicząca, analiza sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, wywiad, rozmowa, dyskusja, analiza dokumentacji |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę . Oceny dokonuje Opiekun praktyki z ramienia Uczelni na podstawie :pisemnej opinii Opiekuna praktyki z ramienia jednostki, w której praktyka była realizowana , uzupełnionego dziennika praktyk wraz ze szczegółową dokumentacją przebiegu praktyki . Student prowadzi dokumentację przebiegu praktyki według dzienniczka praktyk. Sporządza sprawozdanie z obserwacji dwóch wybranych zajęć według kwestionariusza stanowiącego załącznik 1. Obserwacje własne uzupełnia informacjami uzyskanymi od nauczyciela prowadzącego zajęcia. Udział w zajęciach jest obowiązkowy. Każdy dzień nieobecności studenta na praktyce musi być udokumentowany. Nieobecność na praktyce kwalifikuje studenta do powtórzenia całości lub części praktyki, w zależności od decyzji Opiekuna praktyk z ramienia Uczelni. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.