Metodyka wychowania przedszkolnego dzieci z niepełnosprawnością intelektualną
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RS5-4JIL |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka wychowania przedszkolnego dzieci z niepełnosprawnością intelektualną |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
4 rok SPC SJ sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Założeniem przedmiotu jest wyposażenie Studentów w wiedzę dotyczącą metodycznych i merytorycznych zagadnień pracy dydaktyczno-opiekuńczej z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu. |
Skrócony opis: |
Istotą przedmiotu jest zapoznanie z teoretycznymi i organizacyjno-prawnymi podstawami pracy w przedszkolu, adaptacją przedszkolną dzieci z niepełnosprawnością intelektualną oraz diagnozą i wspomaganiem dzieci w osiąganiu gotowości do nauki w szkole. Ponadto celem niniejszego przedmiotu jest wyposażenie Studentów w wiedzę dotyczącą metod i form pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu oraz umiejętności ich zastosowania. Omówione zostaną ponadto praktyczne aspekty wykorzystania zabawy, jako głównej aktywności dziecka w wieku przedszkolnym oraz współpracy ze specjalistami, rodziną i środowiskiem lokalnym dziecka. Student pozna również rodzaje zajęć rewalidacyjnych oraz warunki wspierania indywidualnych możliwości rozwojowych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: pedagogika Rok studiów/semestr: IV/7 Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): brak Liczba godzin: 10h wy, 20h ćw Metody dydaktyczne: dyskusja, wykład, opis, praca z książką klasyczna metoda problemowa, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, giełda pomysłów, mikronauczanie metody ćwiczebne Punkty ECTS: 4.0 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach – 10h udział w ćwiczeniach – 20h przygotowanie do ćwiczeń – 20h przygotowanie prac zaliczeniowych – 20h przygotowanie do egzaminu – 20h udział w konsultacjach związanych z zajęciami -8h egzamin - 2h Wskaźniki ilościowe: - Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 40h; ETCS – 1,5 - Samodzielna praca Studenta - 60h; ECTS – 2,5 |
Literatura: |
Leżańska W., Płóciennik E. (2021), Pedagogika przedszkolna z metodyką, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. Bobkowicz-Lewartowska L. (2011), Niepełnosprawność intelektualna. Diagnozowanie, edukacja i wychowanie, Harmonia Universalis, Gdańsk. Aksamit D. (2021), Wspieranie rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stoniu umiarkowanym i znacznym w przedszkolu specjalnym – ujęcie praktyczne, Szkoła Specjalna nr 4, s. 297-313. |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG5 Student opisuje i analizuje koncepcje edukacji i terapii uczniów z niepełnosprawnością intelektualną oraz różnorodne uwarunkowania tych procesów (sposób weryfikacji: egzamin) KA7_WK4 Student przedstawia merytoryczne i metodyczne podstawy prowadzenia zajęć z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną (sposób weryfikacji: egzamin) KA7_UW4 Student rozwija umiejętność diagnozowania złożonych sytuacji edukacyjnych i terapeutycznych oraz projektowania i prowadzenia zajęć z uwzględnieniem potrzeb edukacyjnych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną (sposób weryfikacji: zadanie przedmiotowe) KA7_UK2 Student przygotowuje się do prowadzenia zajęć w grupie zróżnicowanej, uczy się indywidualizować zadania, dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości dzieci z niepełnosprawnością intelektualną oraz wykorzystywać zasady i metody indywidualnego projektowania zajęć (sposób weryfikacji: ćwiczenia praktyczne) KA7_UO2 Student kształtuje umiejętność projektowania i prowadzenia zajęć z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną oraz dokonywania ich ewaluacji (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć) KA7_KO1 Student rozwija świadomość konieczności budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami uczniów, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej (sposób weryfikacji: obserwacja, samoocena studenta) |
Metody i kryteria oceniania: |
Liczba punktów wymagana do zaliczenia przedmiotu: 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia za wykonanie zadań przewidzianych w trakcie realizacji przedmiotu. Punktacja: 91% -100% bdb 81% - 90% db+ 71% - 80% db 61% - 70 % dst+ 51% - 60% dst 50 % - nast. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Bilewicz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Bilewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Bilewicz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Bilewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.