Historia społeczna Europy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 400-IS1-1HUM1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.901
|
Nazwa przedmiotu: | Historia społeczna Europy |
Jednostka: | Filia Uniwersytetu w Białymstoku w Wilnie, Wydział Ekonomiczno-Informatyczny |
Grupy: |
3L stac. I st. studia informatyki - przedmioty humanizujące - WILNO Wilno - informatyka 1 rok 1 st. stacjonarne sem.letni |
Strona przedmiotu: | http://www.wilno.uwb.edu.pl/ |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | dodatkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi procesami politycznymi oraz przemianami społecznymi i gospodarczymi, które miały miejsce na kontynencie europejskim w okresie od średniowiecza do czasów najnowszych. Podkreślona zostanie rola chrześcijaństwa jako czynnika integracji społeczeństw europejskich w okresie średniowiecza oraz wpływ feudalizmu na rozwój społeczeństw i gospodarki Europy w okresie przedindustrialnym. Szczególny nacisk zostanie położony na omówienie przemian kulturalno-obyczajowych oraz aktywności politycznej i zawodowej społeczeństw europejskich w okresie industrialnym, który zapoczątkowała rewolucją przemysłową u schyłku XVIII wieku. Poruszone zostaną najważniejsze wyznawania przed którymi stanęły społeczeństwa państw europejskich w XIX i XX wieku oraz współczesne uwarunkowania rozwoju społeczno-gospodarczego Europy. Podczas wykładów będą także prezentowane doktryny społeczno-polityczne powstałe na kontynencie europejskim, zwłaszcza leżące u podstaw działalności nowoczesnych partii politycznych oraz powstania się w XIX stuleciu państw narodowych. Zostanie również omówiony proces integracji europejskiej po II wojnie światowej prowadzący do utworzenia Unii Europejskiej. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi procesami politycznymi oraz przemianami społecznymi i gospodarczymi, które miały miejsce na kontynencie europejskim w okresie od średniowiecza do czasów najnowszych. Podkreślona zostanie rola chrześcijaństwa jako czynnika integracji społeczeństw europejskich w okresie średniowiecza oraz wpływ feudalizmu na rozwój społeczeństw i gospodarki Europy w okresie przedindustrialnym. Szczególny nacisk zostanie położony na omówienie przemian kulturalno-obyczajowych oraz aktywności politycznej i zawodowej społeczeństw europejskich w okresie industrialnym, który zapoczątkowała rewolucją przemysłową u schyłku XVIII wieku. Poruszone zostaną najważniejsze wyznawania przed którymi stanęły społeczeństwa państw europejskich w XIX i XX wieku oraz współczesne uwarunkowania rozwoju społeczno-gospodarczego Europy. |
Pełny opis: |
Profil studiów - praktyczny. Forma studiów - stacjonarne. Rodzaj przedmiotu - do wyboru. Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki humanistyczne/historia. Rok studiów i semestr - rok I/semestr II. Wymagania wstępne - brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 30 godz. wykładów. Metody dydaktyczne - wykład, konsultacje. Punkty ECTS - 2. Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 30 godz., przygotowanie do zajęć i egzaminu 17,5 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 1,5 godz., egzamin 1 godz. Razem: 50 godzin, co odpowiada 2 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 32,5 godz., co odpowiada 1,3 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 17,5 godz., co odpowiada 0,7 pkt ECTS. |
Literatura: |
1. D. Janicka, Historia społeczna i polityczna Europy, Toruń 2007. 2. A. Skrzypek, Historia społeczna Europy w XIX i XX wieku, Poznań 2009. 3. J. Wiśniewski, Historia społeczna Europy, Olsztyn 2010 4. M. Kitchen, Historia Europy 1919-1939, Wrocław 2009. 5. N. Davies N, Europa - rozprawa historyka z historią, Kraków 1998. 6. A. Czubiński, Europa XX wieku, Poznań 2008 7. W. Roszkowski, Półwiecze. Historia polityczna świata po 1945 roku, Warszawa 2002. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Absolwent zna i rozumie: KP6_WG2 - podstawowe założenia i terminologię właściwą naukom prawnym, politycznym, ekonomicznym oraz w sferze nauk o kulturze, dysponuje wiedzą w zakresie ich wzajemnych relacji oraz właściwych im więzi społecznych, KP6_WG7 - zna współczesne stosunki społeczne, kulturowe, wyznaniowe i etniczne, zna ich prawno-polityczne oraz cywilizacyjne podłoże i uwarunkowania. Umiejętności Absolwent potrafi: KP6_UW4 - prawidłowo ocenić przebieg wybranych procesów politycznych i gospodarczych, rozumie ich istotę i dostrzega ich przyczyny, efekty i znaczenie oraz wewnętrzne i zewnętrzne uwarunkowania, KP6_UW6 - prognozować praktyczne skutki konkretnych procesów prawnych, politycznych, ekonomicznych i zjawisk społecznych, KP6_UK1 - w ramach zdobytej wiedzy, analizować, komentować i interpretować konkretne procesy i specyficzne zjawiska społeczne dla danego kierunku studiów osadzając je w kontekście prawnym, politycznym, ekonomicznym czy kulturowym; potrafi prognozować ich dalszy rozwój, KP6_UU1 - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Kompetencje społeczne Absolwent jest gotów do: KP6_KK1 - uzupełniania i doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne test - I i II termin. Oceniana będzie umiejętność udzielania zwięzłych i wyczerpujących odpowiedzi na pięć pytań z listy zagadnień przekazanych studentom na wykładzie. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 99 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Łysko | |
Prowadzący grup: | Marcin Łysko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi procesami politycznymi oraz przemianami społecznymi i gospodarczymi, które miały miejsce na kontynencie europejskim w okresie od średniowiecza do czasów najnowszych. Prezentacja doktryn społeczno-politycznych powstałych na kontynencie europejskim oraz wartości leżących u podstaw cywilizacji europejskiej. Omówienie procesów integracji europejskiej zachodzących po II wojnie światowej. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów - praktyczny. Forma studiów - stacjonarne. Rodzaj przedmiotu - do wyboru. Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki humanistyczne/historia. Rok studiów i semestr - rok I/semestr II. Wymagania wstępne - brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 30 godz. wykładów. Metody dydaktyczne - wykład, konsultacje. Punkty ECTS - 2. Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 30 godz., przygotowanie do zajęć i egzaminu 17,5 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 1,5 godz., egzamin 1 godz. Razem: 50 godzin, co odpowiada 2 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 32,5 godz., co odpowiada 1,3 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 17,5 godz., co odpowiada 0,7 pkt ECTS. |
|
Literatura: |
1. D. Janicka, Historia społeczna i polityczna Europy, Toruń 2007. 2. A. Skrzypek, Historia społeczna Europy w XIX i XX wieku, Poznań 2009. 3. J. Wiśniewski, Historia społeczna Europy, Olsztyn 2010 4. M. Kitchen, Historia Europy 1919-1939, Wrocław 2009. 5. N. Davies N, Europa - rozprawa historyka z historią, Kraków 1998. 6. A. Czubiński, Europa XX wieku, Poznań 2008 7. W. Roszkowski, Półwiecze. Historia polityczna świata po 1945 roku, Warszawa 2002. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jaroslav Volkonovski | |
Prowadzący grup: | Jaroslav Volkonovski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | dodatkowe |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi procesami politycznymi oraz przemianami społecznymi i gospodarczymi, które miały miejsce na kontynencie europejskim w okresie od średniowiecza do czasów najnowszych. Prezentacja doktryn społeczno-politycznych powstałych na kontynencie europejskim oraz wartości leżących u podstaw cywilizacji europejskiej. Omówienie procesów integracji europejskiej zachodzących po II wojnie światowej. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów - praktyczny. Forma studiów - stacjonarne. Rodzaj przedmiotu - do wyboru. Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki humanistyczne/historia. Rok studiów i semestr - rok I/semestr II. Wymagania wstępne - brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 30 godz. wykładów. Metody dydaktyczne - wykład, konsultacje. Punkty ECTS - 2. Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 30 godz., przygotowanie do zajęć i egzaminu 17,5 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 1,5 godz., egzamin 1 godz. Razem: 50 godzin, co odpowiada 2 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 32,5 godz., co odpowiada 1,3 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 17,5 godz., co odpowiada 0,7 pkt ECTS. |
|
Literatura: |
1. D. Janicka, Historia społeczna i polityczna Europy, Toruń 2007. 2. A. Skrzypek, Historia społeczna Europy w XIX i XX wieku, Poznań 2009. 3. J. Wiśniewski, Historia społeczna Europy, Olsztyn 2010 4. M. Kitchen, Historia Europy 1919-1939, Wrocław 2009. 5. N. Davies N, Europa - rozprawa historyka z historią, Kraków 1998. 6. A. Czubiński, Europa XX wieku, Poznań 2008 7. W. Roszkowski, Półwiecze. Historia polityczna świata po 1945 roku, Warszawa 2002. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 99 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jaroslav Volkonovski | |
Prowadzący grup: | Jaroslav Volkonovski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
1. Wstęp, kontynent Europejski – granice w ujęciu historycznym, kulturowym i politycznym. Periodyzacja dziejów Europy – myśl społeczna od średniowiecza do nowożytności. Linie podziałów w Europie. 2. Chrystianizacja Europy. Powstanie państw narodowych. Kształtowanie się społeczeństw stanowych i reprezentacji stanowej. Myśl polityczna Odrodzenia. Absolutyzm. Reformacja i jej rola na dzieje społeczne i polityczne kontynentu. Przemiany społeczne i polityczne w Anglii XVII wieku. Rewolucja angielska, skutki społeczne, gospodarcze i polityczne. 3. Fenomen miasta i rola wspólnot wiejskich. Absolutyzm oświecony. Rewolucja francuska i jej wpływ na dzieje kontynentu. Podłoże ideologiczne rewolucji. Podstawowe dokumenty prawne: Deklaracja Praw Człowieka i Obywatela, zniesienie feudalizmu, nowe rozwiązania ustrojowe. 4. Polska czasów Stanisławowskich. Próby reform oraz przyczyny upadku państwa. Napoleoński porządek prawny. Znaczenie epoki napoleońskiej w historii społecznej i politycznej Europy. 5. Przebieg i konsekwencje Wiosny Ludów w Europie. Ostateczny upadek feudalizmu, dominacja stosunków kapitalistycznych. Europa w II połowie XIX w. Zjednoczenie Niemiec i Włoch. Problem kolonii. Wzrost znaczenia kwestii robotniczej. 6. Powstanie doktryn politycznych i ich ewolucja w XIX wieku. Liberalizm, konserwatyzm, socjalizm. Nauka społeczna kościoła katolickiego. Naród i państwo. 7. Pierwsza wojna światowa. Zmiany w układzie sił po I wojnie światowej. Powstanie nowych państw. Społeczeństwa i gospodarka państw Europy w latach 1918-1939. 8. Odbudowa państwowości polskiej i litewskiej po I wojnie światowej. Dzieje polityczne II Rzeczypospolitej i Litwy w okresie międzywojennym. Prawa mniejszości i Traktat Mniejszościowy. Stosunki narodowościowe w II RP i na Litwie. 9. Życie i kultura społeczeństw Europy po pierwszej wojnie światowej. Demoliberalizm w Europie. Dyktatury w Europie w okresie międzywojennej. Autorytaryzm. Faszyzm i komunizm w Europie. Hitler i jego wizja świata. 10. II wojna światowa. Koalicja antyfaszystowska i jej znaczenie dla kształtowania ładu powojennego w świecie. Społeczeństwo i gospodarka podczas II wojny światowej. Holocaust. Konferencje: teherańska, jałtańska, poczdamska. Podział Europy. 11. Polskie Państwo Podziemne. Związek Walki Zbrojnej-Armia Krajowa i Delegatura Rządu. Wymiar sprawiedliwości polskiego państwa podziemnego. Koncepcja wyzwolenia kraju. Bałtycki model oporu antynazistowskiego. 12. Przesiedlenia ludności w Europie po drugiej wojnie światowej. Nowy ład polityczny w Europie - od koalicji do „zimnej wojny”. 13. Stalinizm w ZSRR i państwach bloku sowieckiego. Próby oporu społecznego w państwach komunistycznych w Europie (powstanie berlińskie, Czerwiec i Październik 1956 r., powstanie węgierskie, Praska Wiosna). 14. Dzieje polityczne Europy Zachodniej po II wojnie światowej. Obecność USA w Europie. Geneza i etapy integracji. Stosunki Wschód-Zachód. Zimna wojna i „odprężenie”. Rola paktów polityczno-wojskowych. 15. Prezydentura Reagana w latach 80. Jesień Ludów 1989 r. i jej konsekwencje. Rozpad ZSRR i bloku radzieckiego. Procesy integracyjne w Europie. Brexit i jego skutki. Wojna rosyjsko-ukraińska 2022-2023 |
|
Literatura: |
1. Davies N., Europa: Rozprawa historyka z historią, Kraków 2006 (lub wcześniejsze wydanie). 2. Kłoczowski J., Nasza Tysiącletnia Europa, Warszawa 2010. 3. Czubiński A, Europa XX wieku, Poznań 2008. 4. Janicka D., Historia społeczna i polityczna Europy, Toruń 2007. 5. Skrzypek A., Historia społeczna Europy w XIX i XX wieku, Poznań 2009 6. Teczka Hitlera, pod redakcją H. Eberliego i M. Uhla, Warszawa 2005. 7. Korboński S., Polskie Państwo Podziemne, Bydgoszcz b.r. 8. Kengor P., Ronald Reagan i obalenie komunizmu, Warszawa 2007. 9. Wołkonowski J., Wymiar sprawiedliwości Polskiego Państwa Podziemnego na Wileńszczyźnie w latach drugiej wojny światowej, (w:) Miscellanea historicco-iuridica, Tom 5, Białystok 2007, s. 121-138. 10. Wołkonowski J., Okręg Wileński Związku Walki Zbrojnej-Armii Krajowej 1939-1945, Warszawa 1996. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.