Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Sztuka nowych mediów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 430-KS1-3SNM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Sztuka nowych mediów
Jednostka: Instytut Studiów Kulturowych
Grupy: 3L stac. studia I stopnia kulturoznawstwo - przedm. specjalnościowe
Kulturoznawstwo 3 rok sem. zimowy 1 stopień
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
specjalnościowe

Założenia (opisowo):

znajomość podstawowych pojęć i teorii dotyczących sztuki i kultury nabyta na wcześniejszych zajęciach

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Wykład sięga początków wykorzystania mediów w sztuce oraz zmian w rozumieniu sztuki które dokonały się w XX wieku, szczególnie z perspektywy awangardy i wczesnego kina. Omawiane są podstawowe pojęcia związane ze sztuką nowych mediów. Przedstawiane są główne rodzaje sztuki nowych mediów: sztuka wideo i jej twórcy, sztuka cyfrowa, artyści i dzieła z nią związani, współczesna sztuka interaktywna oraz sztuka wirtualnej rzeczywistości. Wykład podsumowują rozważania na temat przeszłości i przyszłości sztuki sieci.

Pełny opis:

Profil studiów: Ogólnoakademicki

Forma studiów: Stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, Moduł 4 - przedmiot specjalnościowy – media i komunikowanie

Dziedzina i dyscyplina studiów: nauki humanistyczne, kulturoznawstwo

Rok studiów/semestr: III rok/5 semestr (studia pierwszego stopnia)

Wymagania wstępne - znajomość podstawowych pojęć i teorii dotyczących sztuki i kultury nabyta na wcześniejszych zajęciach

Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

15 godz. wykłady ( w tym 1,5 godz. zajęć zdalnych synchronicznych)

Metody dydaktyczne:

- wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych oraz materiałów audiowizualnych, które stanowią materiał analityczny dla poruszanych problemów teoretycznych, i/lub egzemplifikacje omawianych na wykładach dzieł sztuki nowych mediów;

- wykład problemowy;

- wykład informacyjny;

- krytyczna analiza wybranych dzieł sztuki nowych mediów;

- metody analizy studiów przypadków (case study analysis methods);

- konsultacje stacjonarne i online z elementami dyskusji wykorzystującej różne źródła wiedzy (teksty pisane, przekazy

nowomedialne, audiowizualne, wizualne, źródła internetowe).

Punkty ECTS: 2

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach – 15 godz ( w tym 1,5 godz. zdalnych synchronicznych)

- udział w konsultacjach stacjonarnych i/lub online – 5 godz.

- przygotowanie do egzaminu pisemnego – 28 godz.

- egzamin - 2godz.

razem: 50 godz./2 pkt. ECTS

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z wykładami:

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 20 godz./0,8 pkt. ECTS

- o charakterze praktycznym - 30 godz./1.2 pkt. ECTS.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Franckiewicz-Olczak I., Sztuka interaktywna. Społeczny kontekst odbioru, Oficyna Naukowa, Warszawa 2016, s. 63–108, 109–158.

2. Jeśman J., Żywa sztuka. Wielowymiarowość bio artu w kontekście posthumanistycznym, Uniwersytet SWPS w Warszawie, Wydawnictwo Akademickie SEDNO, Warszawa 2015, s. 18–64, 65–109.

3. Kluszczyński R.W. (red.), Sztuka nowych mediów i jej konteksty kulturowe, „Zeszyty Artystyczne” nr 17 (2008), Poznań: Akademia Sztuk Pięknych w Poznaniu, s. 15–70.

4. Kluszczyński R.W., Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010, 63–115, 217–264.

5. Kluszczyński, R.W., Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów, Wydanie drugie, Wydawnictwo „Rabid”, Kraków 2002, s. 75–200.

6. Manovich L., Język nowych mediów (Wośgraf, 2011)

Myoo S., Ontoelektronika, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013, s. 97–185.

7. Ostrowicki M., Wirtualne «realis». Estetyka w epoce elektroniki, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, Kraków 2006 139–227.

8. Ożóg M., Życie w krzemowej klatce. Sztuka nowych mediów jako krytyczna analiza praktyk cyfrowego nadzoru, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2018, s. 129–170.

9. Porczak A. (red.), Interaktywne media sztuki, Wydawnictwo Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, Kraków 2009, s. 7–54, 69–90.

10. Ronduda Ł., Strategie subwersywne w sztukach medialnych, Wydawnictwo „Rabid”, Kraków 2006, s. 147–210.

11. Składanek M., Sztuka generatywna. Metoda i praktyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017, s. 161–200.

12. Wójtowicz E., Net Art, Wydawnictwo „Rabid”, Kraków 2008, s. 79–235.

13. Wójtowicz E., Sztuka w kulturze postmedialnej, Wydawnictwo Naukowe „Katedra”, Gdańsk 2016, s. 361–456.

14. Zawojski P. (red.), Klasyczne dzieła sztuki nowych mediów, Instytucja Kultury Katowice – Miasto Ogrodów, Katowice 2015 (vacat).

15. Zawojski P., Technokultura i jej manifestacje artystyczne. Medialny świat hybryd i hybrydyzacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2016, s. 136–297.

Literatura uzupełniająca:

1. Pitrus A., To nie jest sztuka, panie profesorze. Artyści i ich technologie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2018, s. 93–210.

2. Rode D., Składanek M., Ożóg M. (red.), Sztuka ma znaczenie, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020, s. 305–477.

3. Stasieńko J., Niematerialne Galatee w wehikułach rozkoszy i bólu. Technologie mediów jako aparaty kreowania posthumanistycznej intymności, Wydawnictwo Naukowe „Katedra”, Gdańsk 2015, s. 241–328.

4. Zawojski P. (red.), Bio-techno-logiczny świat. Bio art oraz sztuka technonaukowa w czasach posthumanizmu i transhumanizmu, Instytucja Kultury Miasta Szczecin, Szczecin 2015, s. 56–74, 120–131, 132–143, 166–185, 210–227.

5. Zawojski P., Sztuka obrazu i obrazowania w epoce nowych mediów, Oficyna Naukowa, Warszawa 2012, s. 143–291.

Efekty uczenia się:

A) Wiedza:

Absolwent zna:

-podstawową terminologię kulturoznawczą i antropologiczną w języku polskim i w wybranym języku obcym

-główne kierunki w obrębie nauk o kulturze i religii:

1. teoria kultury i teoria poszczególnych dyscyplin sztuki

2. historia kultury i historia poszczególnych dyscyplin sztuki

-normy konstytuujące i regulujące struktury i instytucje społeczne oraz źródła tych norm, ich naturę, zmiany i drogi wpływania na ludzkie zachowania

-główne kierunki i tendencje przeobrażeń we współczesnej kulturze

-historyczny charakter kształtowania się procesów, wzorów, norm i idei kulturowych

-zasady działania instytucji kultury oraz orientuje się

we współczesnym życiu kulturalnym

KA6_WG3, KA6_WG4, KA6_WK1, KA6_WK2, KA6_WK3 , KA6_WK5

B) Umiejętności

Absolwent potrafi:

- rozpoznać różne wytwory kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem wybranych metod w celu określenia ich znaczeń i ich oddziaływania społecznego i miejsca w procesach kulturowych

- wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować

i użytkować informacje z wykorzystaniem technologii multimedialnych

-komunikować się z wykorzystaniem poznanej terminologii kulturoznawczej

-formułować opinie krytyczne o wytworach kultury

na podstawie wiedzy naukowej i własnego doświadczenia

w języku polskim i obcym na poziomie B2

-komunikować się z osobami wywodzącymi się z różnych środowisk i tradycji kulturowych

-czytać i interpretować teksty kultury (pisane, audialne

i wizualne, multimedialne)

-samodzielnie doskonalić umiejętności tworzenia prostych diagnoz zjawisk kulturowych

KA6_UW4, KA6_UW6, KA6_UK1, KA6_UK2, KA6_UK3

C) Kompetencje społeczne

Absolwent jest gotów do:

-krytycznego uczestniczenia w życiu kulturalnym, korzystając z jego różnych form i różnych mediów

w oparciu o znajomość aktualnych wydarzeń kulturalnych

i nowych zjawisk w sztuce

-przyjmowania nowych idei i poglądów w celu inicjowania działań na rzecz interesu publicznego

KA6_KK3, KA6_KO1

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym obejmującym tematykę poruszaną na wykładach oraz analizę wybranych dzieł sztuki nowych mediów.

Egzamin pisemny składa się z 5 pytań opisowych. Maksymalna ilość punktów do zdobycia to 100, za wyczerpującą odpowiedź na każde pytanie można otrzymać max. 20 pkt. Skala ocen za egzamin:

Poniżej 51%. – ocena niedostateczna (2,0)

- od 51 do 60 %. - ocena dostateczna (3,0),

- od 61 do 70 %. - ocena dostateczna plus (3,5), - od 71 do 80 %. - ocena dobra (4,0),

- od 81 do 90 %. - ocena dobra plus (4,5),

- od 91 do 100 %. - ocena bardzo dobra (5,0).

W zależności od obowiązujących regulacji, zastrzega się możliwość przeprowadzenia zaliczenia końcowego lub egzaminu końcowego przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)