Programowanie zaawansowane
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-IS1-2PZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
11.101
|
Nazwa przedmiotu: | Programowanie zaawansowane |
Jednostka: | Instytut Informatyki. |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Podstawy programowania strukturalnego 0600-IS1-1PPS |
Założenia (opisowo): | Wymagana jest znajomość: podstaw programowania imperatywnego, klasyfikacji typów prostych, typów wskaźnikowych, stosowania tablic, podstawowych instrukcji i pętli, podstaw programowania obiektowego (definiowanie klas, pojęcie pola i metody, konstruktory, dziedziczenie, polimorfizm). |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Założenia i cele przedmiotu: Nauczyć zaawansowanych technik i mechanizmów programowania wykorzystywanych współcześnie. Nauczyć stosowania ich w praktyce do implementacji poprawnych strukturalnie i efektywnych programów obiektowych. Podstawowym językiem poznawanym i wykorzystywanym podczas zajęć jest język Java. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: Informatyka, obszar nauk ścisłych i technicznych Rok studiów / semestr: 2 / 3 Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): Przedmioty wprowadzające: Podstawy programowania strukturalnego, Wstęp do programowania obiektowego, Wykład: 30 Laboratorium: 45 Metody dydaktyczne: wykład, zadania rozwiązywane na zajęciach laboratoryjnych, dwa kolokwia sprawdzające wiedzę praktyczną i teoretyczną Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach: - wykład 30h - laboratorium 45h Przygotowanie do zajęć: - wykład 15h - laboratorium 20h Zapoznanie z literaturą: 5h Przygotowanie do kolokwium: 10h Przygotowanie do egzaminu: 15h Czas trwania egzaminu: 3h Udział w konsultacjach: 4h Wskaźniki ilościowe: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 82, 3 ECTS o charakterze praktycznym: 45, 2 ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Bruce Eckel - Thinking in Java. Edycja polska. Wydanie IV, 2006. Bruce Eckel - Thinking in Java, 3rd Edition (edycja angielska) http://www.mindview.net/Books/TIJ/ 2002. http://wazniak.mimuw.edu.pl/index.php?title=Programowanie_obiektowe http://wazniak.mimuw.edu.pl/index.php?title=Zaawansowane_projektowanie_obiektowe Materiały Oracle Academy Literatura uzupełniająca: Krzysztof Barteczko - Java od podstaw do technologii. Mikom Multimedia, 2004. Marcin Lis - Java, ćwiczenia praktyczne. Helion, 2011. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się w ramach realizacji przedmiotu: Zna i rozumie podstawowe techniki programowania obiektowego: abstrakcję danych, hermetyzację, dziedziczenie, polimorfizm. K_W04, K_W05 Zna wykorzystywane współcześnie zaawansowane mechanizmy programowania (korzystanie z klas bibliotecznych, przedefiniowywanie standardowych metod z nadklasy Object języka Java, wykorzystywanie interfejsów, wyrzucanie, przechwytywanie i obsługa wyjątków, definiowanie i używanie klas uogólnionych oraz kolekcji i zbiorów, serializacja, testowanie jednostkowe, generowanie dokumentacji). K_W04, K_W05 Zna założenia i charakterystykę podstawowych wzorców projektowych programowania obiektowego. K_W03, K_W04, K_W05 Potrafi tworzyć obiektowe odwzorowanie dziedziny problemu wraz z realizacją związków między klasami pojęciowymi (specjalizacja/generalizacja, agregacja i kompozycja). K_U06, K_U07, K_U08, K_U24 Potrafi stosować w praktyce (do implementacji poprawnych strukturalnie, łatwych w utrzymaniu i efektywnych programów obiektowych) zaawansowane techniki programowania obiektowego (korzystanie z klas bibliotecznych, przedefiniowanie standardowych metod z nadklasy Object języka Java, wykorzystywanie interfejsów, wyrzucanie, definiowanie i obsługa wyjątków, definiowanie i używanie klas uogólnionych oraz kolekcji i zbiorów, serializacja, testowanie jednostkowe, generowanie dokumentacji). K_U06, K_U07, K_U08, K_U24 Potrafi wychwytywać w dziedzinie problemu podstawowe wzorce projektowe, projektować ich wykorzystanie oraz je implementować. K_U06, K_U08, K_U15, K_U24 Potrafi definiować kompetencje programisty-twórcy klas oraz programisty-klienta oraz stosować techniki programistyczne umożliwiające i ułatwiające współpracę wielu programistów na różnych poziomach współdziałania. K_K02, K_K03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ogólna forma zaliczenia: egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.