Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium doktoranckie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 260-SDJ3-2SEM1
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium doktoranckie
Jednostka: Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych
Grupy: Szkoła doktorska SDNH 2 rok
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Seminarium skierowane jest do osób zainteresowanych prowadzeniem badań z zakresu językoznawstwa. W trakcie pierwszego roku student dokonuje wybory obszaru tematycznego, w kolejnych latach opracowuje i referuje wyniki cząstkowe swoich badań oraz konsultuje powstające rozdziały rozprawy doktorskiej.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, językoznawstwo

Rok studiów/semestr: I-IV rok studiów doktoranckich/semestr zimowy i letni

Wymagania wstępne: sprecyzowane zainteresowania językoznawcze

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 4 x 30 godz. zajęć seminaryjnych (łącznie 120 godz.)

Metody dydaktyczne: konsultacje, dyskusje, referaty

Punkty ECTS: 22 pkt

Bilans nakładu pracy studenta:

uczestnictwo w seminariach (120 godz.) – 4,8 pkt

konsultacje (60 godz.) – 2,4 pkt

przygotowanie do seminarium (30 godz.) – 1,2 pkt

opracowywanie własnego materiału językowego (60 godz.) – 2,4 pkt

gromadzenie bibliografii (60 godz.) – 2,4 pkt

pisanie poszczególnych rozdziałów rozprawy (220 godz.) – 8,8 pkt

ŁĄCZNIE 550 godz.

Wskaźniki ilościowe:

nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi

bezpośredniego udziału nauczyciela (120 godz.; 4,8 ECTS) i zajęciami

o charakterze praktycznym (220 godz.; 8,8 ECTS)

Literatura:

1) Anusiewicz J., Konstrukcje analityczne we współczesnym języku polskim, Wrocław 1978.

2) Chlebda W., Elementy frazematyki: wprowadzenie do frazeologii nadawcy, Łask 2003.

3) Dziamska-Lenart G., O tematycznych słownikach frazeologicznych języka polskiego, [w:] Kształtowanie się wzorów i wzorców językowych, red. A. Piotrowicz, K. Skibski, M. Szczyszek, Poznań 2009, s. 188–197.

4) Jędrzejko E. (red.), Słownik polskich zwrotów werbo-nominalnych: zeszyt próbny, Warszawa 1998.

5) Lewicki A. M., Wprowadzenie do frazeologii syntaktycznej: teoria zwrotu frazeologicznego, Katowice 1976.

6) Matusek B., Rozwój kompetencji językowych dzieci od urodzenia do rozpoczęcia nauki w szkole, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika” 8/ 2013, s. 25-30.

7) Müldner-Nieckowski P., Frazeologia poszerzona. Studium leksykograficzne, Warszawa 2007.

8) Targońska J., Kompetencja kolokacyjna – niedostatecznie rozpoznany komponent kompetencji leksykalnej, https://www.researchgate.net/publication/340414710_KOMPETENCJA_KOLOKACYJNA_-NIEDOSTATECZNIE_ROZPOZNANY_KOMPONENT_KOMPETENCJI_LEKSYKALNEJ.

9) Wieczór E., Proces nabywania przez dzieci kompetencji językowych i komunikacyjnych, „Studia Dydaktyczne” 26/2014, s. 341-359.

10) Żmigrodzki P., Właściwości składniowe analitycznych konstrukcji werbo-

-nominalnych w języku polskim, Katowice 2000.

Efekty uczenia się:

SD_WG02, SD_WG04, SD_UW01, SD_UW02, SD_UW03, SD_UK03,

SD_UK04, SD_KK01, SD_KK02, SD_KK03, SD_KO01

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie na podstawie aktywności w czasie seminarium oraz przedłożonych do oceny fragmentów pracy i projektów badawczych

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Rozumko
Prowadzący grup: Agata Rozumko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
seminaria doktoranckie

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Seminarium skierowane jest do osób zainteresowanych prowadzeniem badań z zakresu językoznawstwa. W trakcie pierwszego roku student dokonuje wybory obszaru tematycznego, w kolejnych latach opracowuje i referuje wyniki cząstkowe swoich badań oraz konsultuje powstające rozdziały rozprawy doktorskiej.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, językoznawstwo

Rok studiów/semestr: I-IV rok studiów doktoranckich/semestr zimowy i letni

Wymagania wstępne: sprecyzowane zainteresowania językoznawcze

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 4 x 30 godz. zajęć seminaryjnych (łącznie 120 godz.)

Metody dydaktyczne: konsultacje, dyskusje, referaty

Punkty ECTS: 22 pkt

Bilans nakładu pracy studenta:

uczestnictwo w seminariach (120 godz.) – 4,8 pkt

konsultacje (60 godz.) – 2,4 pkt

przygotowanie do seminarium (30 godz.) – 1,2 pkt

opracowywanie własnego materiału językowego (60 godz.) – 2,4 pkt

gromadzenie bibliografii (60 godz.) – 2,4 pkt

pisanie poszczególnych rozdziałów rozprawy (220 godz.) – 8,8 pkt

ŁĄCZNIE 550 godz.

Wskaźniki ilościowe:

nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi

bezpośredniego udziału nauczyciela (120 godz.; 4,8 ECTS) i zajęciami

o charakterze praktycznym (220 godz.; 8,8 ECTS)

Literatura:

1) Anusiewicz J., Konstrukcje analityczne we współczesnym języku polskim, Wrocław 1978.

2) Chlebda W., Elementy frazematyki: wprowadzenie do frazeologii nadawcy, Łask 2003.

3) Dziamska-Lenart G., O tematycznych słownikach frazeologicznych języka polskiego, [w:] Kształtowanie się wzorów i wzorców językowych, red. A. Piotrowicz, K. Skibski, M. Szczyszek, Poznań 2009, s. 188–197.

4) Jędrzejko E. (red.), Słownik polskich zwrotów werbo-nominalnych: zeszyt próbny, Warszawa 1998.

5) Lewicki A. M., Wprowadzenie do frazeologii syntaktycznej: teoria zwrotu frazeologicznego, Katowice 1976.

6) Matusek B., Rozwój kompetencji językowych dzieci od urodzenia do rozpoczęcia nauki w szkole, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika” 8/ 2013, s. 25-30.

7) Müldner-Nieckowski P., Frazeologia poszerzona. Studium leksykograficzne, Warszawa 2007.

8) Targońska J., Kompetencja kolokacyjna – niedostatecznie rozpoznany komponent kompetencji leksykalnej, https://www.researchgate.net/publication/340414710_KOMPETENCJA_KOLOKACYJNA_-NIEDOSTATECZNIE_ROZPOZNANY_KOMPONENT_KOMPETENCJI_LEKSYKALNEJ.

9) Wieczór E., Proces nabywania przez dzieci kompetencji językowych i komunikacyjnych, „Studia Dydaktyczne” 26/2014, s. 341-359.

10) Żmigrodzki P., Właściwości składniowe analitycznych konstrukcji werbo-

-nominalnych w języku polskim, Katowice 2000.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)