Chemia organiczna II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 310-CS1-3CHOR2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Chemia organiczna II |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
3L stac. I stopnia studia chemiczne-przedm.obowiązkowe III rok I stopień Chemii sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
9.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Chemia organiczna I 310-CS1-2CHOR1 |
Założenia (opisowo): | Przedmiot jest kontynuacją 310-CS1-2CHOR1 i jego założenia są analogiczne. Celem wykładów i konwersatoriów jest zapoznanie studenta z wiedzą z zakresu chemii organicznej, pozwalającą na omówienie budowy związków organicznych (uwzględniając ich budowę przestrzenną) i ich właściwości fizycznych i chemicznych, wyjaśnienie mechanizmów reakcji oraz dostarczenie informacji na temat metod syntezy i identyfikacji związków organicznych. Celem laboratoriów jest zapoznanie studenta z podstawowymi technikami stosowanymi w preparatywnej chemii organicznych oraz metodami identyfikacji związków organicznych, z uwzględnieniem technik spektroskopowych. Student podczas zajęć powinien udoskonalić swoje umiejętności manualne niezbędne w pracy laboratoryjne oraz nauczyć się planowania i obserwacji eksperymentów, wyciągania z nich wniosków oraz opracowania wyników w formie pisemnej. Dodatkowo, zajęcia te powinny nauczyć studenta planowania i organizowania własnego czasu pracy, samodzielnego rozwiązywania problemów, a także pracy w grupie. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu Chemia organiczna II jest zapoznanie studenta z wiedzą z zakresu chemii organicznej, pozwalającą na omówienie budowy związków organicznych (uwzględniając ich budowę przestrzenną) i ich właściwości fizycznych i chemicznych, wyjaśnienie mechanizmów reakcji oraz dostarczenie informacji na temat metod syntezy i identyfikacji związków organicznych. Celem laboratoriów jest zapoznanie studenta z najważniejszymi technikami stosowanymi w preparatywnej chemii organicznych oraz metodami identyfikacji związków organicznych, z uwzględnieniem technik spektroskopowych. Student podczas zajęć powinien udoskonalić swoje umiejętności manualne niezbędne w pracy laboratoryjne oraz, nauczyć się planowania i obserwacji eksperymentów, wyciągania z nich wniosków oraz opracowania wyników w formie pisemnej. Dodatkowo, zajęcia te powinny nauczyć studenta planowania i organizowania własnego czasu pracy, samodzielnego rozwiązywania problemów, a także pracy w grupie. |
Pełny opis: |
profil studiów: ogólnoakademicki forma studiów: stacjonarne rodzaj przedmiotu: obowiązkowy dziedzina i dyscyplina nauki ścisłe i przyrodnicze, / nauki chemiczne rok studiów/semestr: III / sem. zimowy wymagania wstępne,: 310-CS1-2CHOR1 liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 150 (wykład: 30, konwersatorium:30, laboratorium: 90) metody dydaktyczne, podające (wykład tradycyjny, wykład z elementami aktywizującymi studentów), problemowe (konwersatorium) i praktyczne (laboratorium) punkty ECTS: 9 wskaźniki ilościowe bilans nakładu pracy studenta: Całkowity nakład pracy studenta związany z zajęciami: 225,0 godz. (ECTS: 9,0) 1) wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 153 godz. (ECTS: 6,1) (w tym udział w wykładach 30 godz. (ECTS: 1,2), udział w zajęciach pozawykładowych: 120 godz. (ECTS: 4,8), udział w konsultacjach / zaliczeniach / egzaminach: 3 godz. (ECTS: 0,1)); Przygotowanie do zajęć/zaliczeń/egzaminu 72 godz. (ECTS: 2,9 ) (Ponadto studentom oferowana jest możliwość udziału w konsultacjach w wymiarze 15 godz. w semestrze.) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: McMurry J. Chemia organiczna, T. 1-5, PWN, Warszawa, 2005. Morrison R.T., Boyd R.N. Chemia organiczna, PWN, Warszawa, 2009. Mastalerz P. Chemia organiczna, PWN, Warszawa, 1984. Morris D.G. Stereochemia, PWN, Warszawa, 2008. Vogel A. I. Preparatyka organiczna, WNT, Warszawa, 2006. Literatura uzupełniająca: Molonely M.G. Mechanizmy reakcji związków organicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2007. Eames J., Peach J.M. Stereochemia, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu chemii organicznej, pozwalającą na omówienie budowy związków organicznych (uwzględniając ich budowę przestrzenną), ich właściwości fizycznych i chemicznych, wyjaśnienie mechanizmów reakcji, posługiwanie się terminologią i nomenklaturą chemiczną w stopniu zaawansowanym. Zna i rozumie metody syntezy, oczyszczania i identyfikacji związków organicznych. Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu BHP, a w szczególności zna zasady bezpiecznego posługiwania się chemikaliami oraz selekcji i utylizacji odpadów chemicznych (KP6_WG1-WG5, KP6_WG7, KP6_WG13) Umiejętności Student potrafi identyfikować i rozwiązywać problemy chemiczne w oparciu o zdobytą wiedzę, w tym złożonych i nietypowych problemów, planuje i wykonuje badania doświadczalne (student potrafi zaplanować i przeprowadzić syntezę związków organicznych, opanował umiejętności manualne niezbędne w pracy oraz potrafi obsługiwać niezbędny sprzęt laboratoryjny i aparaturą naukową. Student potrafi obserwować eksperymenty i wyciągać z nich wniosków oraz opracować wyniki w formie pisemnej (sprawozdanie/raport). Potrafi oczyścić i dokonać identyfikacji związków organicznych z zastosowaniem metod klasycznych i spektroskopowych. Zachowuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy zalecane w środowisku laboratoryjnym. Potrafi pracować w grupie, jak i samodzielnie. (KP6_UW1-KP6_UW4, KP6_UW6, KP6_UU1, KP6_UO1) Kompetencje Student jest gotów do interesowania się się procesami chemicznymi zachodzącymi w środowisku. (KP6_KO1) |
Metody i kryteria oceniania: |
• egzamin pisemny • sprawozdania i sprawdziany pisemne z ćwiczeń laboratoryjnych • sprawdziany pisemne z konwersatorium • systematyczna ocena pracy na konwersatorium i ćwiczeniach laboratoryjnych. Kryteria oceniania zgodne z Regulaminem studiów. Możliwe jest wprowadzenie elastycznych form zaliczenia w porozumieniu wykładowca – student zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego, przy czym warunki takie powinny być ustalone na początku cyklu nauczania). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Laboratorium, 90 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Wojtkielewicz | |
Prowadzący grup: | Marta Malinowska, Aneta Tomkiel, Agnieszka Wojtkielewicz, Joanna Wysocka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Student powinien przyswoić wiedzę z zakresu chemii organicznej, pozwalającą na nazwanie nazwanie związków organicznych oraz przedstawienie ich budowy i właściwości fizykochemicznych. Potrafić wyjaśnić mechanizm podstawowych reakcji organicznych. Powinien znać i umieć zastosować podstawowe techniki izolacji i oczyszczania związków organicznych. Student powinien opanować podstawowe umiejętności manualne niezbędne w pracy laboratoryjnej, powinien znać i stosować w pracy przepisy BHP. |
|
Pełny opis: |
Fenole (budowa, synteza, właściwości fizyczne i chemiczne). Aldehydy i ketony, tautomeria ketoenolowa. Nukleofilowa addycja do grupy karbonylowej. Utlenianie i redukcja aldehydów i ketonów. Halogenowanie i alkilowanie, reakcja aldolowa. Metody otrzymywania. Kwasy karboksylowe i ich pochodne, podstawienie nukleofilowe przy acylowym atomie węgla. Estry, kondensacja Claisena, halogenowanie i alkilowanie. Amidy i ich reakcje. Zwiazki karbonylowe alfa,beta-nienasycone, keteny. Związki azotowe: aminy, rzędowość amin, zasadowość i nukleofilowość amin, eliminacja Hofmanna, sole diazoniowe, związki azowe. Związki nitrowe. Nitryle i izonitryle. Związki zawierające siarkę. Heterocykliczne związki aromatyczne. Biocząsteczki. Wybrane zagadnienia chemii produktów naturalnych Selektywność reakcji: chemo-, regio- i stereoselektywność. Mechanizmy reakcji organicznych. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: McMurry J. Chemia organiczna, T. 1-5, PWN, Warszawa, 2005. Morrison R.T., Boyd R.N. Chemia organiczna, PWN, Warszawa, 2009. Mastalerz P. Chemia organiczna, PWN, Warszawa, 1984. Morris D.G. Stereochemia, PWN, Warszawa, 2008. Literatura uzupełniająca: Molonely M.G. Mechanizmy reakcji związków organicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2007. Eames J., Peach J.M. Stereochemia, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Laboratorium, 90 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Wojtkielewicz | |
Prowadzący grup: | Marta Malinowska, Aneta Tomkiel, Agnieszka Wojtkielewicz, Joanna Wysocka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Wymagania (lista przedmiotów): | Chemia organiczna I 310-CS1-2CHOR1 |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Laboratorium, 90 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Wojtkielewicz | |
Prowadzący grup: | Aneta Tomkiel, Agnieszka Wojtkielewicz, Joanna Wysocka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Wymagania (lista przedmiotów): | Chemia organiczna I 310-CS1-2CHOR1 |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.