Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyka zawodowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 310-CS2-1PRZD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyka zawodowa
Jednostka: Wydział Chemii
Grupy: 2L stac. II stopnia studia chemiczne-przedm.obowiązkowe
I rok II stopień Chemia sem. letni
I rok II stopnia Chemia sem. zimowy
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Celem praktyk jest przygotowanie studenta do zawodu nauczyciela chemii oraz wychowawcy klasy.


Skrócony opis:

W czasie odbywania praktyki zawodowej związanej z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela chemii student zdobywa doświadczenie i stosuje nabytą wiedzę z zakresu metodyki nauczania chemii oraz zajęć z pedagogiki i psychologii z rzeczywistością pedagogiczną (dotyczy studentów, którzy wybrali moduł dydaktyczny).

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: studia stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: fakultatywny

Dziedzina: nauki ścisłe i przyrodnicze, dyscyplina: nauki chemiczne

Rok studiów/semestr: I rok II stopnia/ semestr 2

Praktyka dydaktyczna: 60 godz. – semestr 2

Praktyka psychologiczno- pedagogiczna: 30 godz. - semestr 2

Metody dydaktyczne:metoda problemowa, dyskusja, pogadanka, ćwiczenia praktyczne, zajęcia terenowe.

Forma zajęć: zajęcia w szkole pod opieką i nadzorem opiekuna praktyki wskazanego przez organizatora praktyki (szkoła przyjmująca studenta na praktykę).

Punkty ECTS: 2

Bilans nakładu pracy studenta:

1) udział w zajęciach dydaktycznych - 0 godz.,

2) odbycie praktyk dydaktycznych i psychologiczno-pedagogicznych - 90 godz.

3) pozostałe czynności tj. konsultacje z wydziałowym opiekunem praktyk, przygotowanie dokumentacji, zaliczenie praktyk (złożenie wymaganej dokumentacji, rozmowa zaliczeniowa) - 4 godz.

Całkowity nakład pracy studenta - 64 godz.

Literatura:

1) Podręczniki z chemii obowiązujące w szkole podstawowej

2) Literatura wskazana przez opiekuna ze strony szkoły

3) Ganczarska M., Praca wychowawcza nauczyciela z uczniami pochodzącymi z rodzin dysfunkcyjnych, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2017.

4) Jówko E., Kultura nauczycieli a kultura uczniów, Warszawa: Difin SA, 2016.

5) Kordziński J., Szkoła uczenia się, Warszawa: Wolters Kluwers, 2018.

6) Koszyk I., Ogonowski B., Śliwy S. (red.), Szkoła wobec wyzwań współczesnej edukacji, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2018.

7) Łukasik J. M., Jagielska K., Solecki R., Nauczyciel, wychowawca, pedagog, Kielce: Wydawnictwo JEDNOŚĆ, 2013.

.

Efekty uczenia się:

WIEDZA, student zna i rozumie:

- diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście nauczania oraz sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów, i wykorzystywania wiedzy; metody i techniki skutecznego uczenia się; metody strukturyzacji wiedzy oraz konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności; aktualne kierunki rozwoju dydaktyki chemii, KP7_WG28;

- zadania dydaktyczne i wychowawcze realizowane przez szkołę lub placówkę systemu oświaty, KP7_WG29;

- sposób funkcjonowania oraz organizację pracy dydaktycznej i psychologiczno-pedagogicznej szkoły lub placówki systemu oświaty, KP7_WG30;

- rodzaje dokumentacji działalności dydaktycznej i psychologiczno-pedagogicznej prowadzonej w szkole lub placówce systemu oświaty, KP7_WG31;

UMIEJĘTNOŚCI, student potrafi:

- merytorycznie, profesjonalnie i rzetelnie oceniać pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu, KP7_UW22;

- skonstruować sprawdzian służący ocenie danych umiejętności uczniów, KP7_UW23;

- wyciągnąć wnioski z obserwacji pracy wychowawczo-dydaktycznej nauczyciela, jego interakcji z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania zajęć dydaktyczno-wychowawczych; aktywnie obserwować stosowane przez pedagoga metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne, a także sposoby oceniania uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej, KP7_UW24

- zaplanować i przeprowadzić pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych serię lekcji lub zajęć, KP7_UW25;

- analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk, KP7_UU5;

KOMPETENCJE SPOŁECZNE, student jest gotów:

- skutecznie współdziałać z opiekunem praktyk zawodowych i nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej, przygotowania psychologiczno-pedagogicznego oraz rozwijania umiejętności wychowawczych, KP7_KR9.

- do posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w zawodzie nauczyciela, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka, KP7_KR2.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę realizacji zadań wynikających z programu praktyk dydaktycznych i psychologiczno-pedagogicznych składa się: ocena dokonana przez opiekuna praktyki ze strony szkoły oraz ocena realizacji zadań dokonana przez opiekuna ze strony uczelni (uzupełniony dzienniczek praktyki).

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka, 60 godzin więcej informacji
Praktyka pedagogiczna, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Borowik, Monika Wysocka-Żołopa
Prowadzący grup: Joanna Borowik, Monika Wysocka-Żołopa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyka pedagogiczna - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Praktyka o charakterze pedogogiczno-psychologicznym realizowana jest w szkole podstawowej i ponadpodstawowej w równym wymiarze godzinowym (po 15 godzin). Celem praktyki jest zapoznanie przyszłego nauczyciela z organizacją szkoły, formalną podstawą jej funkcjonowania oraz specyfiką pracy nauczyciela-wychowawcy.

Literatura:

Bidziński K., Ozga A., Rutkowski M., Szkoła ogólnodostępna przestrzenią realizacji różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów klas IV–VI, Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2019.

Ganczarska M., Praca wychowawcza nauczyciela z uczniami pochodzącymi z rodzin dysfunkcyjnych, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2017.

Jówko E., Kultura nauczycieli a kultura uczniów, Warszawa: Difin SA, 2016.

Kordziński J., Szkoła uczenia się, Warszawa: Wolters Kluwers, 2018.

Koszyk I., Ogonowski B., Śliwy S. (red.), Szkoła wobec wyzwań współczesnej edukacji, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2018.

Łukasik J. M., Jagielska K., Solecki R., Nauczyciel, wychowawca, pedagog, Kielce: Wydawnictwo JEDNOŚĆ, 2013.

Niemierko B., Jak pomagać (a nie szkodzić) uczniom ocenianiem szkolnym, Sopot: Smak Słowa, 2018.

Nowak-Dziemianowicz M., Szkoła jako przestrzeń uznania, Warszawa: PWN, 2020.

Paszkiewicz A., Skuteczna praca wychowawcza nauczyciela z uczniem, Warszawa: Wydawnictwo Difin, 2014.

Szurowska B. (red.), Szkoła w sytuacji trudnej, Warszawa: Difin, 2020.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka, 60 godzin więcej informacji
Praktyka pedagogiczna, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Borowik, Monika Wysocka-Żołopa
Prowadzący grup: Joanna Borowik, Monika Wysocka-Żołopa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyka pedagogiczna - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Praktyki zawodowe z nauczania chemii realizowane są w szkole podstawowej w wymiarze 60 godzin. Praktyki o charakterze pedogogiczno-psychologicznym realizowane są zarówno w szkole podstawowej jak i ponadpodstawowej w równym wymiarze godzinowym (po 15 godzin). Celem praktyk jest zapoznanie przyszłego nauczyciela z organizacją szkoły, formalną podstawą jej funkcjonowania oraz specyfiką pracy nauczyciela-wychowawcy.

Literatura:

Podręczniki z chemii obowiązujące w szkole podstawowej

Bidziński K., Ozga A., Rutkowski M., Szkoła ogólnodostępna przestrzenią realizacji różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów klas IV–VI, Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2019.

Ganczarska M., Praca wychowawcza nauczyciela z uczniami pochodzącymi z rodzin dysfunkcyjnych, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2017.

Jówko E., Kultura nauczycieli a kultura uczniów, Warszawa: Difin SA, 2016.

Kordziński J., Szkoła uczenia się, Warszawa: Wolters Kluwers, 2018.

Koszyk I., Ogonowski B., Śliwy S. (red.), Szkoła wobec wyzwań współczesnej edukacji, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2018.

Łukasik J. M., Jagielska K., Solecki R., Nauczyciel, wychowawca, pedagog, Kielce: Wydawnictwo JEDNOŚĆ, 2013.

Niemierko B., Jak pomagać (a nie szkodzić) uczniom ocenianiem szkolnym, Sopot: Smak Słowa, 2018.

Nowak-Dziemianowicz M., Szkoła jako przestrzeń uznania, Warszawa: PWN, 2020.

Paszkiewicz A., Skuteczna praca wychowawcza nauczyciela z uczniem, Warszawa: Wydawnictwo Difin, 2014.

Szurowska B. (red.), Szkoła w sytuacji trudnej, Warszawa: Difin, 2020.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka, 60 godzin więcej informacji
Praktyka pedagogiczna, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Borowik, Monika Wysocka-Żołopa
Prowadzący grup: Monika Wysocka-Żołopa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyka pedagogiczna - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Praktyki zawodowe z nauczania chemii realizowane są w szkole podstawowej w wymiarze 60 godzin. Praktyki o charakterze pedogogiczno-psychologicznym realizowane są zarówno w szkole podstawowej jak i ponadpodstawowej w równym wymiarze godzinowym (po 15 godzin). Celem praktyk jest zapoznanie przyszłego nauczyciela z organizacją szkoły, formalną podstawą jej funkcjonowania oraz specyfiką pracy nauczyciela-wychowawcy.

Literatura:

Podręczniki z chemii obowiązujące w szkole podstawowej

Bidziński K., Ozga A., Rutkowski M., Szkoła ogólnodostępna przestrzenią realizacji różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów klas IV–VI, Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2019.

Ganczarska M., Praca wychowawcza nauczyciela z uczniami pochodzącymi z rodzin dysfunkcyjnych, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2017.

Jówko E., Kultura nauczycieli a kultura uczniów, Warszawa: Difin SA, 2016.

Kordziński J., Szkoła uczenia się, Warszawa: Wolters Kluwers, 2018.

Koszyk I., Ogonowski B., Śliwy S. (red.), Szkoła wobec wyzwań współczesnej edukacji, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2018.

Łukasik J. M., Jagielska K., Solecki R., Nauczyciel, wychowawca, pedagog, Kielce: Wydawnictwo JEDNOŚĆ, 2013.

Niemierko B., Jak pomagać (a nie szkodzić) uczniom ocenianiem szkolnym, Sopot: Smak Słowa, 2018.

Nowak-Dziemianowicz M., Szkoła jako przestrzeń uznania, Warszawa: PWN, 2020.

Paszkiewicz A., Skuteczna praca wychowawcza nauczyciela z uczniem, Warszawa: Wydawnictwo Difin, 2014.

Szurowska B. (red.), Szkoła w sytuacji trudnej, Warszawa: Difin, 2020.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)