Praktyka zawodowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 310-CS2-1PRZD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyka zawodowa |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
2L stac. II stopnia studia chemiczne-przedm.obowiązkowe I rok II stopień Chemia sem. letni I rok II stopnia Chemia sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Celem praktyk jest przygotowanie studenta do zawodu nauczyciela chemii oraz wychowawcy klasy. |
Skrócony opis: |
W czasie odbywania praktyki zawodowej związanej z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela chemii student zdobywa doświadczenie i stosuje nabytą wiedzę z zakresu metodyki nauczania chemii oraz zajęć z pedagogiki i psychologii z rzeczywistością pedagogiczną (dotyczy studentów, którzy wybrali moduł dydaktyczny). |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: studia stacjonarne Rodzaj przedmiotu: fakultatywny Dziedzina: nauki ścisłe i przyrodnicze, dyscyplina: nauki chemiczne Rok studiów/semestr: I rok II stopnia/ semestr 2 Praktyka dydaktyczna: 60 godz. – semestr 2 Praktyka psychologiczno- pedagogiczna: 30 godz. - semestr 2 Metody dydaktyczne:metoda problemowa, dyskusja, pogadanka, ćwiczenia praktyczne, zajęcia terenowe. Forma zajęć: zajęcia w szkole pod opieką i nadzorem opiekuna praktyki wskazanego przez organizatora praktyki (szkoła przyjmująca studenta na praktykę). Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: 1) udział w zajęciach dydaktycznych - 0 godz., 2) odbycie praktyk dydaktycznych i psychologiczno-pedagogicznych - 90 godz. 3) pozostałe czynności tj. konsultacje z wydziałowym opiekunem praktyk, przygotowanie dokumentacji, zaliczenie praktyk (złożenie wymaganej dokumentacji, rozmowa zaliczeniowa) - 4 godz. Całkowity nakład pracy studenta - 64 godz. |
Literatura: |
1) Podręczniki z chemii obowiązujące w szkole podstawowej 2) Literatura wskazana przez opiekuna ze strony szkoły 3) Ganczarska M., Praca wychowawcza nauczyciela z uczniami pochodzącymi z rodzin dysfunkcyjnych, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2017. 4) Jówko E., Kultura nauczycieli a kultura uczniów, Warszawa: Difin SA, 2016. 5) Kordziński J., Szkoła uczenia się, Warszawa: Wolters Kluwers, 2018. 6) Koszyk I., Ogonowski B., Śliwy S. (red.), Szkoła wobec wyzwań współczesnej edukacji, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2018. 7) Łukasik J. M., Jagielska K., Solecki R., Nauczyciel, wychowawca, pedagog, Kielce: Wydawnictwo JEDNOŚĆ, 2013. . |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA, student zna i rozumie: - diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście nauczania oraz sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów, i wykorzystywania wiedzy; metody i techniki skutecznego uczenia się; metody strukturyzacji wiedzy oraz konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności; aktualne kierunki rozwoju dydaktyki chemii, KP7_WG28; - zadania dydaktyczne i wychowawcze realizowane przez szkołę lub placówkę systemu oświaty, KP7_WG29; - sposób funkcjonowania oraz organizację pracy dydaktycznej i psychologiczno-pedagogicznej szkoły lub placówki systemu oświaty, KP7_WG30; - rodzaje dokumentacji działalności dydaktycznej i psychologiczno-pedagogicznej prowadzonej w szkole lub placówce systemu oświaty, KP7_WG31; UMIEJĘTNOŚCI, student potrafi: - merytorycznie, profesjonalnie i rzetelnie oceniać pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu, KP7_UW22; - skonstruować sprawdzian służący ocenie danych umiejętności uczniów, KP7_UW23; - wyciągnąć wnioski z obserwacji pracy wychowawczo-dydaktycznej nauczyciela, jego interakcji z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania zajęć dydaktyczno-wychowawczych; aktywnie obserwować stosowane przez pedagoga metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne, a także sposoby oceniania uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej, KP7_UW24 - zaplanować i przeprowadzić pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych serię lekcji lub zajęć, KP7_UW25; - analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk, KP7_UU5; KOMPETENCJE SPOŁECZNE, student jest gotów: - skutecznie współdziałać z opiekunem praktyk zawodowych i nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej, przygotowania psychologiczno-pedagogicznego oraz rozwijania umiejętności wychowawczych, KP7_KR9. - do posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w zawodzie nauczyciela, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka, KP7_KR2. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę realizacji zadań wynikających z programu praktyk dydaktycznych i psychologiczno-pedagogicznych składa się: ocena dokonana przez opiekuna praktyki ze strony szkoły oraz ocena realizacji zadań dokonana przez opiekuna ze strony uczelni (uzupełniony dzienniczek praktyki). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 60 godzin
Praktyka pedagogiczna, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Borowik, Monika Wysocka-Żołopa | |
Prowadzący grup: | Joanna Borowik, Monika Wysocka-Żołopa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyka pedagogiczna - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Praktyka o charakterze pedogogiczno-psychologicznym realizowana jest w szkole podstawowej i ponadpodstawowej w równym wymiarze godzinowym (po 15 godzin). Celem praktyki jest zapoznanie przyszłego nauczyciela z organizacją szkoły, formalną podstawą jej funkcjonowania oraz specyfiką pracy nauczyciela-wychowawcy. |
|
Literatura: |
Bidziński K., Ozga A., Rutkowski M., Szkoła ogólnodostępna przestrzenią realizacji różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów klas IV–VI, Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2019. Ganczarska M., Praca wychowawcza nauczyciela z uczniami pochodzącymi z rodzin dysfunkcyjnych, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2017. Jówko E., Kultura nauczycieli a kultura uczniów, Warszawa: Difin SA, 2016. Kordziński J., Szkoła uczenia się, Warszawa: Wolters Kluwers, 2018. Koszyk I., Ogonowski B., Śliwy S. (red.), Szkoła wobec wyzwań współczesnej edukacji, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2018. Łukasik J. M., Jagielska K., Solecki R., Nauczyciel, wychowawca, pedagog, Kielce: Wydawnictwo JEDNOŚĆ, 2013. Niemierko B., Jak pomagać (a nie szkodzić) uczniom ocenianiem szkolnym, Sopot: Smak Słowa, 2018. Nowak-Dziemianowicz M., Szkoła jako przestrzeń uznania, Warszawa: PWN, 2020. Paszkiewicz A., Skuteczna praca wychowawcza nauczyciela z uczniem, Warszawa: Wydawnictwo Difin, 2014. Szurowska B. (red.), Szkoła w sytuacji trudnej, Warszawa: Difin, 2020. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 60 godzin
Praktyka pedagogiczna, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Borowik, Monika Wysocka-Żołopa | |
Prowadzący grup: | Joanna Borowik, Monika Wysocka-Żołopa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyka pedagogiczna - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Skrócony opis: |
Praktyki zawodowe z nauczania chemii realizowane są w szkole podstawowej w wymiarze 60 godzin. Praktyki o charakterze pedogogiczno-psychologicznym realizowane są zarówno w szkole podstawowej jak i ponadpodstawowej w równym wymiarze godzinowym (po 15 godzin). Celem praktyk jest zapoznanie przyszłego nauczyciela z organizacją szkoły, formalną podstawą jej funkcjonowania oraz specyfiką pracy nauczyciela-wychowawcy. |
|
Literatura: |
Podręczniki z chemii obowiązujące w szkole podstawowej Bidziński K., Ozga A., Rutkowski M., Szkoła ogólnodostępna przestrzenią realizacji różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów klas IV–VI, Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2019. Ganczarska M., Praca wychowawcza nauczyciela z uczniami pochodzącymi z rodzin dysfunkcyjnych, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2017. Jówko E., Kultura nauczycieli a kultura uczniów, Warszawa: Difin SA, 2016. Kordziński J., Szkoła uczenia się, Warszawa: Wolters Kluwers, 2018. Koszyk I., Ogonowski B., Śliwy S. (red.), Szkoła wobec wyzwań współczesnej edukacji, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2018. Łukasik J. M., Jagielska K., Solecki R., Nauczyciel, wychowawca, pedagog, Kielce: Wydawnictwo JEDNOŚĆ, 2013. Niemierko B., Jak pomagać (a nie szkodzić) uczniom ocenianiem szkolnym, Sopot: Smak Słowa, 2018. Nowak-Dziemianowicz M., Szkoła jako przestrzeń uznania, Warszawa: PWN, 2020. Paszkiewicz A., Skuteczna praca wychowawcza nauczyciela z uczniem, Warszawa: Wydawnictwo Difin, 2014. Szurowska B. (red.), Szkoła w sytuacji trudnej, Warszawa: Difin, 2020. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 60 godzin
Praktyka pedagogiczna, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Borowik, Monika Wysocka-Żołopa | |
Prowadzący grup: | Monika Wysocka-Żołopa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyka pedagogiczna - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Skrócony opis: |
Praktyki zawodowe z nauczania chemii realizowane są w szkole podstawowej w wymiarze 60 godzin. Praktyki o charakterze pedogogiczno-psychologicznym realizowane są zarówno w szkole podstawowej jak i ponadpodstawowej w równym wymiarze godzinowym (po 15 godzin). Celem praktyk jest zapoznanie przyszłego nauczyciela z organizacją szkoły, formalną podstawą jej funkcjonowania oraz specyfiką pracy nauczyciela-wychowawcy. |
|
Literatura: |
Podręczniki z chemii obowiązujące w szkole podstawowej Bidziński K., Ozga A., Rutkowski M., Szkoła ogólnodostępna przestrzenią realizacji różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów klas IV–VI, Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2019. Ganczarska M., Praca wychowawcza nauczyciela z uczniami pochodzącymi z rodzin dysfunkcyjnych, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2017. Jówko E., Kultura nauczycieli a kultura uczniów, Warszawa: Difin SA, 2016. Kordziński J., Szkoła uczenia się, Warszawa: Wolters Kluwers, 2018. Koszyk I., Ogonowski B., Śliwy S. (red.), Szkoła wobec wyzwań współczesnej edukacji, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2018. Łukasik J. M., Jagielska K., Solecki R., Nauczyciel, wychowawca, pedagog, Kielce: Wydawnictwo JEDNOŚĆ, 2013. Niemierko B., Jak pomagać (a nie szkodzić) uczniom ocenianiem szkolnym, Sopot: Smak Słowa, 2018. Nowak-Dziemianowicz M., Szkoła jako przestrzeń uznania, Warszawa: PWN, 2020. Paszkiewicz A., Skuteczna praca wychowawcza nauczyciela z uczniem, Warszawa: Wydawnictwo Difin, 2014. Szurowska B. (red.), Szkoła w sytuacji trudnej, Warszawa: Difin, 2020. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.