Dydaktyka chemii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 310-CS2-2DCH4 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka chemii |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
2L stac. II stopnia studia chemiczne-przedm.fakultatywne II rok II stopień Chemia sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przygotowanie studentów do możliwości prowadzenia dodatkowych zajęć w postaci warsztatów laboratoryjnych, pokazów i przygotowania do olimpiad chemicznych w szkole podstawowej i ponadpodstawowej zgodnie z wymogami reformy programowej. Student zapoznaje się z możliwością popularyzacji chemii w szkole poprzez możliwość prowadzenia dodatkowych zajęć z chemii np. w postaci warsztatów czy pokazów, które mają stworzyć uczniom wszechstronne warunki indywidualnego rozwoju twórczego myślenia i rozwijania pasji badawczych i naukowych , a także pomóc przygotować się do konkursów i olimpiad chemicznych. Ponadto w miarę możliwości studenci będą również uczestniczyli w warsztatach oraz pokazach chemicznych prowadzonych na terenie szkoły. |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki Forma studiów - stacjonarne Rodzaj przedmiotu - przedmiot do wyboru Dziedzina: nauki ścisłe i przyrodnicze, dyscyplina: nauki chemiczne Rok studiów /semestr - II rok drugiego stopnia/semestr letni Wymagania wstępne - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 30 godzin laboratorium. Metody dydaktyczne - ćwiczenia praktyczne, eksperyment, dyskusja. Punkty ECTS 2 Bilans nakładu pracy studenta Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 33,8 godz., co odpowiada 1,4 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godz., co odpowiada 2 pkt ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Obowiązujące podręczniki i zbiory zadań do szkoły podstawowej i ponadpodstawowej. Literatura uzupełniająca: 2. A. Gumowska, "Laboratorium w szufladzie Chemia" PWN 2015 3.A. Burewicz, P. Jagodziński, " Doświadczenia chemiczne" 1 i 2, WSP 1997 4. A. Bieniek, " Chemia. Doświadczenia chemiczne Zbiór zadań dla liceum i technikum" MatChem 2019 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA, student zna i rozumie: - organizację pracy w klasie szkolnej i grupach: potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, formy pracy specyficzne dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć: wycieczki, zajęcia terenowe i laboratoryjne, doświadczenia i konkursy oraz zagadnienia związane z pracą domową, KP7_WG23; - aktualne kierunki rozwoju dydaktyki chemii, KP7_WG6; - podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy potrzebne przy organizacji samodzielnego stanowiska badawczego, KP7_WG7; UMIEJĘTNOŚCI, student potrafi: - planować i wykonywać naukowe eksperymenty chemiczne, KP7_UW1 - rozwijać kreatywność i umiejętność samodzielnego, krytycznego myślenia uczniów, KP7_UO2; - kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy, KP7_UW19; - napisać kartę pracy na określony temat, KP7_UK1; - identyfikować powiązania treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć z innymi treściami nauczania, KP7_UW17; KOMPETENCJE SPOŁECZNE, student jest gotów: - do pracy w zespole, weryfikuje i respektuje zdanie innych członków zespołu, jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych, KP7_KO2. - posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka, KP7_KR2. - zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych, KP7_KR4; - rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia, KP7_KR6; - popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym, KP7_KK6; - stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę, KP7_KR8; |
Metody i kryteria oceniania: |
Dopuszczenie do egzaminu – obecność na zajęciach minimum w 80%. Pozytywna ocena udziału w dyskusjach, aktywność na zajęciach. Egzamin pisemny w postaci testu z całego bloku metodycznego. Skal ocen zgodna z obowiązującym Regulaminem studiów UwB. Odpracowanie nieobecności powinno nastąpić po indywidualnych ustaleniach dotyczących terminu odpracowania zajęć laboratoryjnych z prowadzącym. Możliwe jest wprowadzenie elastycznych form zaliczenia w porozumieniu wykładowca - student zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego, przy czym warunki takie powinny być ustalone na początku cyklu nauczania. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Dobrzyńska, Monika Wysocka-Żołopa | |
Prowadzący grup: | Izabela Dobrzyńska, Monika Wysocka-Żołopa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Dobrzyńska | |
Prowadzący grup: | Izabela Dobrzyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Dobrzyńska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.