Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka chemii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 310-CS2-2PDWIII-3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka chemii
Jednostka: Wydział Chemii
Grupy: 2L stac. II stopnia studia chemiczne-przedm.fakultatywne
II rok II stopień Chemia sem. zimowy
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Celem zajęć jest przygotowanie studenta do zawodu nauczyciela. Podczas zajęć omawiane są zagadnienia związane z problemami dydaktyki chemii dotyczącymi wykonywania przyszłego zawodu nauczyciela chemii. Zajęcia przeznaczone dla studentów, którzy wybrali blok dydaktyczny.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Podczas zajęć student zapoznaje się z rolą eksperymentów chemicznych w procesie kształcenia i zasadami prezentacji. Zapoznaje się z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium, ze znaczeniem eksperymentów w rozwiązywaniu zadań laboratoryjnych i doskonali umiejętności projektowania i przeprowadzania eksperymentów chemicznych. Uatrakcyjnienie lekcji eksperymentem chemicznym powoduje przyspieszenie i ułatwienie procesu zapamiętywania i zwiększa aktywność uczniów na lekcji.

Pełny opis:

Cele zajęć:

- zapoznanie studenta z rolą eksperymentów chemicznych w procesie kształcenia, zasadami prezentacji, z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium, ze znaczeniem eksperymentów w rozwiązywaniu zadań laboratoryjnych;

- doskonalenie umiejętności samodzielnego projektowania i przeprowadzania eksperymentów chemicznych;

- ćwiczenie umiejętności formułowania i zapisywania wniosków na podstawie obserwacji przebiegu doświadczenia;

- poznanie treści programowych nauczania chemii w szkole ponadpodstawowej, w tym proponowanych eksperymentów chemicznych.

Laboratorium na poziomie szkoły ponadpodstawowej:

1. Badanie zachowania się wybranych tlenków wobec wody. Badanie charakteru chemicznego tlenków nie reagujących z wodą. Badanie amfoterycznego charakteru Al(OH)3, Cr(OH)3.

2. Reakcje kwasu solnego z metalami. Reakcje kwasu azotowego (V) z miedzią. Reakcje metali z kwasami i roztworami soli.

3. Reakcje strącania osadów.

4. Badanie wpływu rozdrobnienia, stężenia i temperatury na szybkość reakcji cynku z kwasem solnym. Badanie wpływu katalizatora na katalityczny rozkład nadtlenku wodoru.

5. Badanie właściwości utleniających manganianu (VII) potasu w zależności od środowiska.

6. Badanie właściwości utleniających dichromianu (VI) potasu. Badanie trwałości dichromianu (VI) potasu i chromianu (VI) potasu w środowisku kwasowym i zasadowym.

7. Wykrywanie węglanu wapnia w wapieniu. Reakcje kwasu octowego z zasadą sodową, tlenkiem miedzi (II), magnezem i węglanem sodu.

8. Otrzymywanie acetylenu i badanie jego właściwości.

9. Reakcja alkoholu etylowego i gliceryny z sodem i wodorotlenkiem miedzi (II). Badanie rzędowości alkoholi jednohydroksylowych.

10. Badanie właściwości fenolu. Wykrywanie fenoli.

11. Porównanie właściwości redukujących aldehydów i ketonów (próba Trommera i Tollensa). Próba jodoformowa.

12. Otrzymywanie mydła w reakcji zmydlania tłuszczy i reakcji zobojętniania. Wykrywanie tłuszczu w pestkach z dyni i orzechach.

13. Badanie wpływu różnych substancji i wysokiej temperatury na roztwór białka. Reakcje charakterystyczne białek.

14. Badanie właściwości redukujących glukozy i sacharozy. Wykrywanie obecności skrobi. Badanie właściwości amfoterycznych glicyny.

Literatura:

1. Burewicz A., Gulińska H „Dydaktyka chemii., Wyd. Nauk. UAM, Poznań

2002

2. Obowiązujące podstawy programowe kształcenia ogólnego dla szkoły ponadpodstawowej.

3. Obowiązujące podręczniki i zbiory zadań do szkoły ponadpodstawowej.

4. „Chemia w szkole” - czasopism

Efekty uczenia się:

KP7_KR2 jest gotów na posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami

etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka;

KP7_KR6 jest gotów na rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności

i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia;

KP7_WG17 zna metody nauczania i doboru efektywnych środków dydaktycznych wspomagających nauczanie chemii, z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów.

KP7_WG18 zna podstawę programową, cele kształcenia i treści nauczania chemii na poszczególnych etapach edukacyjnych,

KP7_WG20 zna kompetencje merytoryczne, dydaktyczne nauczyciela,

KP7_WG24 zna sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej

KP7_WK5 zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych oraz odpowiedzialności prawnej nauczyciela w tym zakresie, a także zasady udzielania pierwszej pomocy;

KP7_WK8 zna warsztat pracy nauczyciela; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela;

KP7_UW11 potrafi projektować i realizować program nauczania chemii z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów;

KP7_UW22 potrafi dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne,

KP7_UK3 potrafi poprawnie posługiwać się językiem polskim i poprawnie oraz adekwatnie do wieku uczniów posługiwać się terminologią chemiczną;

KP7_UK5 potrafi rozpoznać typowe dla nauczanego przedmiotu błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym;

KP7_KK5 jest gotów do adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów;

KP7_KO6 jest gotów do kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów;

KP7_KR4 jest gotów do zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych;

KP7_KR6 jest gotów do rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia;

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych:

– obecność na zajęciach obowiązkowa (co najwyżej jedna nieobecność nieusprawiedliwiona, ale odrobiona),

- wykonanie wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych,

- złożenie kart pracy ucznia lub sprawozdań z przeprowadzonych zajęć.

Formy pomiaru/oceny pracy studenta z laboratorium:

• ćwiczenia laboratoryjne

• karty pracy ucznia (lub sprawozdania)

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Breczko
Prowadzący grup: Joanna Breczko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-2 (2024-05-20)