University of Bialystok - Central Authentication System
Strona główna

Social Psychology

General data

Course ID: 310-CS2-2PSS
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Social Psychology
Name in Polish: Psychologia społeczna
Organizational unit: Faculty of Chemistry
Course groups: (in Polish) 2L stac. II stopnia studia chemiczne-przedm.fakultatywne
(in Polish) II rok II stopień Chemia sem. zimowy
ECTS credit allocation (and other scores): 1.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Short description: (in Polish)

Zajęcia łączą w sobie teoretyczne, metodologiczne i praktyczne zagadnienia psychologii społecznej i uwzględniają ich wartość praktyczną w obszarach edukacyjnych.

Full description: (in Polish)

Kurs obejmuje najważniejsze zagadnienia psychologii społecznej istotne w różnych obszarach i kontekstach, zwłaszcza kluczowych w zawodach związanych z edukacją i pracą między ludźmi. Studiowana jest ultraspołeczna natura człowieka w szeregu zagadnień szczegółowych, tak teoretycznych, jak i praktycznych. Omawiane są kwestie zarówno pozytywne, jak i te, które stanowią bolączkę współczesnych grup, społeczności i kultur. Na bazie teorii, badań z aktualnej literatury przedmiotu, studenci mają możliwość zdobycia umiejętności rozumienia zjawisk natury społecznej dotyczących człowieka i jego relacji z innymi.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

Aronson E., Aronson J. (2020). Człowiek istota społeczna. Warszawa: PWN.

Aronson E., Wilson T.D., Akert. R.M. (2006). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Kowalik S. (red.) (2011). Psychologia ucznia i nauczyciela. Warszawa: PWN.

Milgram S. (1962). Behawioralne badanie posłuszeństwa W: E. Aronson (red.) (2001). Człowiek istota społeczna. Wybór tekstów. Warszawa: PWN.

Kocur D. Poczucie i potrzeba władzy wśród nauczycieli pracujących na różnych etapach edukacyjnych. Psychologia Wychowawcza, Nr 6/2014, 55–65.

Poraj G. Profile psychologiczne nauczycieli a ich funkcjonowanie w roli zawodowej. Psychologia Wychowawcza, Nr 5/2014, 1-16.

Rutkowska M. Wzorce gotowości do agresji u młodzieży przystosowanej i niedostosowanej społecznie. Psychologia Wychowawcza, Nr 6/2014, 25-36.

Sokołowska E. (2013) (red.). Psychologia wspierania rozwoju i kształcenia. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Literatura uzupełniająca:

Cialdini R. (2007). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańsk: GWP.

Sedikides C., Skowronski J.J. (2004). O ewolucyjnych funkcjach Ja symbolicznego: motyw samowartościowania. W: A. Tesser, R.B. Felson, J.M. Suls. Ja i tożsamość. Gdańsk: GWP (najlepiej całość).

Learning outcomes: (in Polish)

Student:

KA6_WG5 – ma podstawową wiedzę na temat psychologicznych i biologicznych aspektów rozwoju człowieka w różnych kontekstach społecznych

KA6_WG6 - ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, jak również zna sposoby i kanały komunikowania się w różnych grupach ludzi (w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii)

KA6_WK8 - ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej

KA6_UK3 - posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych psychologii społecznej, poglądów różnych autorów

KA6_KO4 - potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody pracy obejmują dyskusję na bazie literatury, krytyczną analizę badań i studiów przypadku, tworzenie odniesień do realnych zjawisk z przestrzeni publicznej współczesnych społeczeństw.

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywność na zajęciach poparta znajomością literatury, z użyciem prawidłowej terminologii i wnioskowania opartego na badaniach. Ponadto należy uzyskać minimum 51% punktów z testu jednokrotnego wyboru i dwóch pytań otwartych, wg punktacji zgodnie z Regulaminem Uniwersyteckim.

Bardzo dobry (5.0) 91-100 (w procentach %)

Dobry plus (4.5) 81-90

Dobry (4.0) 71-80

Dostateczny plus (3.5) 61-70

Dostateczny (3.0) 51-60

Classes in period "Academic year 2023/2024" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Class, 15 hours more information
Coordinators: Anna Karolczak
Group instructors: Anna Karolczak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading

Classes in period "Academic year 2024/2025" (in progress)

Time span: 2024-10-01 - 2025-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Class, 15 hours more information
Coordinators: Marcin Kolemba
Group instructors: Marcin Kolemba
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Bialystok.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)