Chemia organiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 310-JBS1-2CHOR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Chemia organiczna |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
3L stac. I stopnia studia jakości i bezpieczeństw środowiska-przedm.obowiązkowe II rok I stopień Jakość i bezpieczeństwo środowiska sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
7.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | lektura monograficzna |
Skrócony opis: |
Wykłady i konwersatoria mają na celu zapoznanie studenta z podstawową wiedzą z zakresu chemii organicznej. Zdobyta wiedza pozwoli na omówienie budowy związków organicznych (uwzględniając ich budowę przestrzenną) i ich właściwości fizycznych i chemicznych oraz wyjaśnienie mechanizmów podstawowych reakcji. Celem laboratoriów jest zapoznanie studenta z podstawowymi technikami izolacji i oczyszczania związków organicznych oraz oznaczania wybranych właściwości fizykochemicznych. Zajęcia laboratoryjne mają również na celu zaznajomienie studenta z zasadami bezpiecznej pracy z różnego rodzaju chemikaliami, zasadami bezpiecznej pracy w grupie laboratoryjnej oraz planowaniem i poprawnej obserwacji eksperymentów naukowych. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów - stacjonarne Rodzaj przedmiotu - przedmiot podstawowy, obowiązkowy Dziedzina: nauki ścisłe i przyrodnicze, dyscyplina: nauki chemiczne Rok studiów/sem. - rok drugi, semestr trzeci Wymagania wstępne - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godzin wykładu, 15 godzin konwersatorium, 45 godzin laboratorium, 15 godzin konsultacji Metody dydaktyczne: W ramach wykładu: podające (wykład informacyjny, konsultacje objaśniające), aktywizujące (dyskusja), gry dydaktyczne W ramach konwersatorium: problemowe (wykład konwersatoryjny, dyskusja), praktyczne (konwersatorium) W ramach laboratorium: praktyczne (pokaz, ćwiczenia laboratoryjne). Punkty ECTS - 7 Bilans nakładu pracy studenta Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 87,5 godzin co odpowiada 3,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 87,5godzin, co odpowiada 3,5 pkt ECTS. |
Literatura: |
1.John McMurry, Chemia Organiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN 2. J. Clayden, N. Greeves, S. Warren, P. Wothers, Chemia Organiczna, Oxford University Press, 2012 3. G. Patrick, Krótkie wykłady - chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, 4. R.T. Morrison, R.N. Boyd, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN 5. A.I. Vogel Preparatyka organiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN 6. Mastalerz P. Podręcznik chemii organicznej, Wydawnictwo Chemiczne, Wrocław 7. Mastalerz P. Chemia organiczna, PWN, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA, student: Zna i rozumie: Zagadnienia z fundamentalnych działów chemii organicznej pozwalające na posługiwanie się terminologią i nomenklaturą chemii organicznej oraz tworzenia wzorów sumarycznych i strukturalnych (KP6_WG3); podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii w laboratorium chemii organicznej (KP6_WG8). UMIEJĘTNOŚCI, student: Potrafi: kierować pracą zespołu oraz zachowuje zasady BHP zalecane w środowisku laboratoryjnym (KP6_UO1); uczyć się samodzielnie wybranych zagadnień z zakresu chemii organicznej (KP6_UU1). KOMPETENCJE, student: jest gotów do interesowania się najważniejszymi procesami chemicznymi z zakresu szeroko pojętej chemii organicznej zachodzącymi w środowisku (KP6_KO1) |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: egzamin w formie pisemnej Konwersatorium: zaliczenie w formie pisemnej oraz obecność na zajęciach Laboratorium: obecność na zajęciach, wykonanie wszystkich przewidzianych w programie ćwiczeń, złożenie pisemnych sprawozdań oraz zaliczenie teoretyczne wszystkich przewidzianych w programie ćwiczeń w formie pisemnej Kryteria oceniania: zgodnie z regulaminem studiów Uniwersytetu w Białymstoku Możliwe jest wprowadzenie elastycznych form zaliczenia w porozumieniu wykładowca – student zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego, przy czym warunki takie powinny być ustalone na początku cyklu nauczania). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Laboratorium, 45 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Misztalewska-Turkowicz | |
Prowadzący grup: | Iwona Misztalewska-Turkowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Wykłady i konwersatoria mają na celu zapoznanie studenta z podstawową wiedzą z zakresu chemii organicznej. Zdobyta wiedza pozwoli na omówienie budowy związków organicznych (uwzględniając ich budowę przestrzenną) i ich właściwości fizycznych i chemicznych oraz wyjaśnienie mechanizmów podstawowych reakcji. Celem laboratoriów jest zapoznanie studenta z podstawowymi technikami izolacji i oczyszczania związków organicznych oraz oznaczania wybranych właściwości fizykochemicznych. Zajęcia laboratoryjne mają również na celu zaznajomienie studenta z zasadami bezpiecznej pracy z różnego rodzaju chemikaliami, zasadami bezpiecznej pracy w grupie laboratoryjnej oraz planowaniem i poprawnej obserwacji eksperymentów naukowych. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów - stacjonarne Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy Dziedzina: nauki ścisłe i przyrodnicze, dyscyplina: nauki chemiczne Rok studiów/sem. - rok drugi, semestr trzeci Wymagania wstępne - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godzin wykładu, 15 godzin konwersatorium, 45 godzin laboratorium Metody dydaktyczne: W ramach wykładu: podające (wykład informacyjny, konsultacje objaśniające) W ramach konwersatorium: problemowe (wykład konwersatoryjny, dyskusja), praktyczne (konwersatorium) W ramach laboratorium: praktyczne (pokaz, ćwiczenia laboratoryjne). Punkty ECTS - 7 Bilans nakładu pracy studenta Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 75 godzin co odpowiada 3 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 100 godzin, co odpowiada 4 pkt ECTS. |
|
Literatura: |
John McMurry, Chemia Organiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN J. Clayden, N. Greeves, S. Warren, P. Wothers, Chemia Organiczna, Oxford University Press G. Patrick, Krótkie wykłady - chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, R.T. Morrison, R.N. Boyd, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN A.I. Vogel Preparatyka organiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.