Etyka w kryminalistyce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 310-KS2-1PDW2A |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etyka w kryminalistyce |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
2L stac. II stopnia studia chemiI kryminalistycznej i sądowej -przedm.fakultatywne I rok II stopień Chemia Kryminalistyczna i Sądowa sem zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Wiedza i umiejętności wyniesione ze studiów licencjackich na dowolnym kierunku studiów. Przydatna jest zwłaszcza wiedza z zakresu filozofii i etyki ogólnej, psychologii i socjologii a także umiejętność analizy problemów z perspektywy interdyscyplinarnej - łączącej osiągnięcia wielu różnych dyscyplin naukowych. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie do współczesnych problemów etyki kryminalistycznej i dyskusja nad dylematami moralnymi, z którymi mierzy się współczesna kryminalistyka. W szczególności omówione zostaną kwestie kary, kary śmierci, tortur czy nieposłuszeństwa obywatelskiego. Refleksji zostaną poddane także relacje społeczne i to, w jaki sposób odnosimy się do "innego" i jakie czynniki (psychologiczne, kulturowe, biologiczne czy neurologiczne) mają na to wpływ. Zastanowimy się również nad genezą zła, agresji, przemocy, okrucieństwa oraz moralności, dobra i empatii. Zaprezentowane zostaną także zagadnienia związane z etyką zawodową w kryminalistyce. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: do wyboru, moduł przedmiotów do wyboru Dziedzina i dyscyplina nauki: chemia Rok studiów/semestr: I roku II stopnia, I semestr Wykład - 15 godzin Ćwiczenia - 15 godzin Szacowana liczba godzin przewidziana do osiągnięcia efektów kształcenia: 42. Metody dydaktyczne: wykład w formie prezentacji multimedialnych z elementami dyskusji. Ćwiczenia: prezentacje studentów na podstawie wskazanych tekstów, dyskusja. Punkty ECTS:2 Ogólny nakład pracy studenta - 50 godzin. Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 32 godziny, ECTS: 1,3 w tym: 1) udział w wykładach: 15 godzin, ECTS: 0,6 2) udział w zajęciach pozawykładowych: 15 godzin, ECTS: 0,6 3) udział w konsultacjach/zaliczeniach/egzaminach: 2godziny, ECTS: 0,1 Przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów (praca własna studenta): 18 godzin, ECTS: 0,7 % godzin pracy własnej studenta: 36% Przedmiot składa się z wykładu oraz ćwiczeń. Wykład ma za zadanie prezentację wybranych zagadnień z zakresu etyki kryminalistycznej z perspektywy interdyscyplinarnej - uwzględniającej elementy psychologii, (neuro)biologii, antropologii i socjologii. Zagadnienia omawiane w ramach wykładów obejmują takie kwestie, jak: rodzaje, rozumienie, funkcja, znaczenie i historia kary, nieposłuszeństwo obywatelskie, postawy wobec obcości, pochodzenie zła, agresji, przemocy i okrucieństwa, źródła moralności, etyka zawodowa w kryminalistyce. Ćwiczenia polegają na dyskusji nad tematami podejmowanymi na wykładach oraz analizie tekstów wskazanych przez prowadzącą. |
Literatura: |
1. J. Hołówka, Etyka w działaniu, Prószyński i S-ka, Warszawa 2001. 2. Etyka wojny. Antologia tekstów, red. T. Żuradzki, T. Kuniński, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009. 3. M. Foucault, Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, przeł. T. Komendant, Fundacja Aletheia, Warszawa 1998. 4. G. Deleuze, Postscriptum o społeczeństwach kontroli, Negocjacje 1972-1990, przeł. M. Herer, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu, Wrocław 2007, s. 183-188. 5. B.-C. Han, Społeczeństwo zmęczenia, przeł. M. Sutowski, w: „Krytyka polityczna” 45, 2017, s. 36-63. 6. N. Carr, Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, przeł. K. Rojek, Helion S.A., Gliwice 2013, 2021. 7. D. Kahneman, Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, przeł. P. Szymczak, Media Rodzina, Poznań 2012. 8. D. Kahneman, O. Sibony, C.R. Sunstein, Szum, czyli skąd się biorą błędy w naszych decyzjach, przeł. P. Szymczak, Media Rodzina, Poznań 2022. 9. E. Goffman, Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, przeł. A. Dzierżyńska, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007. 10. M. Środa, Postawy wobec obcości, w: „Przegląd Filozoficzno-Literacki”, 2-3 (20), 2008, ss. 415-429. 11. E. Aronson, T.D. Wilson, R.M. Akert, Psychologia społeczna, przeł. J. Gilewicz, Zysk i S-ka, Poznań, wiele wydań. 12. S. Baron-Cohen, Teoria zła. O empatii i genezie okrucieństwa, przeł. A. Nowak, Smak Słowa, Sopot 2014. 13. P. Bloom, Przeciw empatii. Argumenty za racjonalnym współczuciem, przeł. M. Chojnacki, Wydawnictwo Teofrast, Kielce 2020. 14. J. Bauer, Granica bólu. O źródłach agresji i przemocy, przeł. M. Skalska, Dobra Literatura, Słupsk 2015. |
Efekty uczenia się: |
Student/ka: WK2 – zna kodeks etyki zawodowej policjanta/ policjantki. WK3 – zna pojęcie plagiatu. UW1 – potrafi samodzielnie przygotować prezentację na zadany temat, dobrać odpowiednie źródła, zinterpretować uzyskane informacje, sformułować własne stanowisko na zadany temat oraz zadać krytyczne pytania odnośnie poruszanego zagadnienia. UK1 – potrafi wygłosić referat, zaprezentować go podczas zajęć i zainicjować dyskusję. KO1 – jest gotów do zawodowej aktywności, rozumie dynamikę grupy, zagrożenie dyskryminacją, psychologiczne mechanizmy wykluczenia, jest uwrażliwiony na błędy myślenia, przyczyny zła i agresji, wspieranie warunków dobrej współpracy. KO3 – jest gotów do rozpoznania wartości działalności na rzecz grupy i wspólnoty, oraz do przyjmowania proaktywnej postawy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę. Zgodnie z regulaminem studiów UwB. Aktywność podczas dyskusji na podstawie wskazanych tekstów, przygotowanie krótkich prac pisemnych (prezentacja multimedialna, streszczenie, wypełnienie kwestionariuszy do zadanego tekstu lub filmu) (ćwiczenia). Samodzielne przygotowanie prezentacji na wybrany przez siebie temat z puli zaproponowanej przez prowadzącą (wykład). Możliwe jest wprowadzenie elastycznych form zaliczenia w porozumieniu wykładowca – student zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego, przy czym warunki takie powinny być ustalone na początku cyklu nauczania). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Rogowska-Stangret | |
Prowadzący grup: | Monika Rogowska-Stangret | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Rogowska-Stangret | |
Prowadzący grup: | Monika Rogowska-Stangret | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie do współczesnych problemów etyki kryminalistycznej i dyskusja nad dylematami moralnymi, z którymi mierzy się współczesna kryminalistyka. W szczególności omówione zostaną kwestie kary, kary śmierci, tortur czy nieposłuszeństwa obywatelskiego. Refleksji zostaną poddane także relacje społeczne i to, w jaki sposób odnosimy się do "innego" i jakie czynniki (psychologiczne, kulturowe, biologiczne czy neurologiczne) mają na to wpływ. Zastanowimy się również nad genezą zła, agresji, przemocy, okrucieństwa oraz moralności, dobra i empatii. Zaprezentowane zostaną także zagadnienia związane z etyką zawodową w kryminalistyce. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: do wyboru, moduł przedmiotów do wyboru Dziedzina i dyscyplina nauki: chemia Rok studiów/semestr: I roku II stopnia, I semestr Wykład - 15 godzin Ćwiczenia - 15 godzin Szacowana liczba godzin przewidziana do osiągnięcia efektów kształcenia: 42. Metody dydaktyczne: wykład w formie prezentacji multimedialnych z elementami dyskusji. Ćwiczenia: prezentacje studentów na podstawie wskazanych tekstów, dyskusja. Punkty ECTS:2 Ogólny nakład pracy studenta - 42 godziny. Udział w zajęciach: 30 godzin Przygotowanie do zajęć i udział w zaliczeniach - 12 godzin Przedmiot składa się z wykładu oraz ćwiczeń. Wykład ma za zadanie prezentację wybranych zagadnień z zakresu etyki kryminalistycznej z perspektywy interdyscyplinarnej - uwzględniającej elementy psychologii, (neuro)biologii, antropologii i socjologii. Zagadnienia omawiane w ramach wykładów obejmują takie kwestie, jak: rodzaje, rozumienie, funkcja, znaczenie i historia kary, nieposłuszeństwo obywatelskie, postawy wobec obcości, pochodzenie zła, agresji, przemocy i okrucieństwa, źródła moralności, etyka zawodowa w kryminalistyce. Ćwiczenia polegają na dyskusji nad tematami podejmowanymi na wykładach oraz analizie tekstów wskazanych przez prowadzącą. |
|
Literatura: |
1. J. Hołówka, Etyka w działaniu, Prószyński i S-ka, Warszawa 2001. 2. Etyka wojny. Antologia tekstów, red. T. Żuradzki, T. Kuniński, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009. 3. M. Foucault, Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, przeł. T. Komendant, Fundacja Aletheia, Warszawa 1998. 4. G. Deleuze, Postscriptum o społeczeństwach kontroli, Negocjacje 1972-1990, przeł. M. Herer, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu, Wrocław 2007, s. 183-188. 5. B.-C. Han, Społeczeństwo zmęczenia, przeł. M. Sutowski, w: „Krytyka polityczna” 45, 2017, s. 36-63. 6. N. Carr, Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, przeł. K. Rojek, Helion S.A., Gliwice 2013, 2021. 7. D. Kahneman, Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, przeł. P. Szymczak, Media Rodzina, Poznań 2012. 8. D. Kahneman, O. Sibony, C.R. Sunstein, Szum, czyli skąd się biorą błędy w naszych decyzjach, przeł. P. Szymczak, Media Rodzina, Poznań 2022. 9. E. Goffman, Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, przeł. A. Dzierżyńska, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007. 10. M. Środa, Postawy wobec obcości, w: „Przegląd Filozoficzno-Literacki”, 2-3 (20), 2008, ss. 415-429. 11. E. Aronson, T.D. Wilson, R.M. Akert, Psychologia społeczna, przeł. J. Gilewicz, Zysk i S-ka, Poznań, wiele wydań. 12. S. Baron-Cohen, Teoria zła. O empatii i genezie okrucieństwa, przeł. A. Nowak, Smak Słowa, Sopot 2014. 13. P. Bloom, Przeciw empatii. Argumenty za racjonalnym współczuciem, przeł. M. Chojnacki, Wydawnictwo Teofrast, Kielce 2020. 14. J. Bauer, Granica bólu. O źródłach agresji i przemocy, przeł. M. Skalska, Dobra Literatura, Słupsk 2015. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Rogowska-Stangret | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie do współczesnych problemów etyki kryminalistycznej i dyskusja nad dylematami moralnymi, z którymi mierzy się współczesna kryminalistyka. W szczególności omówione zostaną kwestie kary, kary śmierci, tortur czy nieposłuszeństwa obywatelskiego. Refleksji zostaną poddane także relacje społeczne i to, w jaki sposób odnosimy się do "innego" i jakie czynniki (psychologiczne, kulturowe, biologiczne czy neurologiczne) mają na to wpływ. Zastanowimy się również nad genezą zła, agresji, przemocy, okrucieństwa oraz moralności, dobra i empatii. Zaprezentowane zostaną także zagadnienia związane z etyką zawodową w kryminalistyce. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: do wyboru, moduł przedmiotów do wyboru Dziedzina i dyscyplina nauki: chemia Rok studiów/semestr: I roku II stopnia, I semestr Wykład - 15 godzin Ćwiczenia - 15 godzin Szacowana liczba godzin przewidziana do osiągnięcia efektów kształcenia: 42. Metody dydaktyczne: wykład w formie prezentacji multimedialnych z elementami dyskusji. Ćwiczenia: prezentacje studentów na podstawie wskazanych tekstów, dyskusja. Punkty ECTS:2 Ogólny nakład pracy studenta - 42 godziny. Udział w zajęciach: 30 godzin Przygotowanie do zajęć i udział w zaliczeniach - 12 godzin Przedmiot składa się z wykładu oraz ćwiczeń. Wykład ma za zadanie prezentację wybranych zagadnień z zakresu etyki kryminalistycznej z perspektywy interdyscyplinarnej - uwzględniającej elementy psychologii, (neuro)biologii, antropologii i socjologii. Zagadnienia omawiane w ramach wykładów obejmują takie kwestie, jak: rodzaje, rozumienie, funkcja, znaczenie i historia kary, nieposłuszeństwo obywatelskie, postawy wobec obcości, pochodzenie zła, agresji, przemocy i okrucieństwa, źródła moralności, etyka zawodowa w kryminalistyce. Ćwiczenia polegają na dyskusji nad tematami podejmowanymi na wykładach oraz analizie tekstów wskazanych przez prowadzącą. |
|
Literatura: |
1. J. Hołówka, Etyka w działaniu, Prószyński i S-ka, Warszawa 2001. 2. Etyka wojny. Antologia tekstów, red. T. Żuradzki, T. Kuniński, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009. 3. M. Foucault, Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, przeł. T. Komendant, Fundacja Aletheia, Warszawa 1998. 4. G. Deleuze, Postscriptum o społeczeństwach kontroli, Negocjacje 1972-1990, przeł. M. Herer, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu, Wrocław 2007, s. 183-188. 5. B.-C. Han, Społeczeństwo zmęczenia, przeł. M. Sutowski, w: „Krytyka polityczna” 45, 2017, s. 36-63. 6. N. Carr, Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, przeł. K. Rojek, Helion S.A., Gliwice 2013, 2021. 7. D. Kahneman, Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, przeł. P. Szymczak, Media Rodzina, Poznań 2012. 8. D. Kahneman, O. Sibony, C.R. Sunstein, Szum, czyli skąd się biorą błędy w naszych decyzjach, przeł. P. Szymczak, Media Rodzina, Poznań 2022. 9. E. Goffman, Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, przeł. A. Dzierżyńska, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007. 10. M. Środa, Postawy wobec obcości, w: „Przegląd Filozoficzno-Literacki”, 2-3 (20), 2008, ss. 415-429. 11. E. Aronson, T.D. Wilson, R.M. Akert, Psychologia społeczna, przeł. J. Gilewicz, Zysk i S-ka, Poznań, wiele wydań. 12. S. Baron-Cohen, Teoria zła. O empatii i genezie okrucieństwa, przeł. A. Nowak, Smak Słowa, Sopot 2014. 13. P. Bloom, Przeciw empatii. Argumenty za racjonalnym współczuciem, przeł. M. Chojnacki, Wydawnictwo Teofrast, Kielce 2020. 14. J. Bauer, Granica bólu. O źródłach agresji i przemocy, przeł. M. Skalska, Dobra Literatura, Słupsk 2015. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.