University of Bialystok - Central Authentication System
Strona główna

Ethics in Forensic Science

General data

Course ID: 310-KS2-1PDW2A
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Ethics in Forensic Science
Name in Polish: Etyka w kryminalistyce
Organizational unit: Faculty of Chemistry
Course groups: (in Polish) 2L stac. II stopnia studia chemiI kryminalistycznej i sądowej -przedm.fakultatywne
(in Polish) I rok II stopień Chemia Kryminalistyczna i Sądowa sem zimowy
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Wiedza i umiejętności wyniesione ze studiów licencjackich na dowolnym kierunku studiów. Przydatna jest zwłaszcza wiedza z zakresu filozofii i etyki ogólnej, psychologii i socjologii a także umiejętność analizy problemów z perspektywy interdyscyplinarnej - łączącej osiągnięcia wielu różnych dyscyplin naukowych.

Mode:

(in Polish) w sali
(in Polish) zdalnie
Blended learning

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest wprowadzenie do współczesnych problemów etyki kryminalistycznej i dyskusja nad dylematami moralnymi, z którymi mierzy się współczesna kryminalistyka. W szczególności omówione zostaną kwestie kary, kary śmierci, tortur czy nieposłuszeństwa obywatelskiego. Refleksji zostaną poddane także relacje społeczne i to, w jaki sposób odnosimy się do "innego" i jakie czynniki (psychologiczne, kulturowe, biologiczne czy neurologiczne) mają na to wpływ. Zastanowimy się również nad genezą zła, agresji, przemocy, okrucieństwa oraz moralności, dobra i empatii. Zaprezentowane zostaną także zagadnienia związane z etyką zawodową w kryminalistyce.

Full description: (in Polish)

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: do wyboru, moduł przedmiotów do wyboru

Dziedzina i dyscyplina nauki: chemia

Rok studiów/semestr: I roku II stopnia, I semestr

Wykład - 15 godzin

Ćwiczenia - 15 godzin

Szacowana liczba godzin przewidziana do osiągnięcia efektów kształcenia: 42.

Metody dydaktyczne: wykład w formie prezentacji multimedialnych z elementami dyskusji. Ćwiczenia: prezentacje studentów na podstawie wskazanych tekstów, dyskusja.

Punkty ECTS:2

Ogólny nakład pracy studenta - 50 godzin.

Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 32 godziny, ECTS: 1,3

w tym:

1) udział w wykładach: 15 godzin, ECTS: 0,6

2) udział w zajęciach pozawykładowych: 15 godzin, ECTS: 0,6

3) udział w konsultacjach/zaliczeniach/egzaminach: 2godziny, ECTS: 0,1

Przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów (praca własna studenta): 18 godzin, ECTS: 0,7

% godzin pracy własnej studenta: 36%

Przedmiot składa się z wykładu oraz ćwiczeń.

Wykład ma za zadanie prezentację wybranych zagadnień z zakresu etyki kryminalistycznej z perspektywy interdyscyplinarnej - uwzględniającej elementy psychologii, (neuro)biologii, antropologii i socjologii. Zagadnienia omawiane w ramach wykładów obejmują takie kwestie, jak: rodzaje, rozumienie, funkcja, znaczenie i historia kary, nieposłuszeństwo obywatelskie, postawy wobec obcości, pochodzenie zła, agresji, przemocy i okrucieństwa, źródła moralności, etyka zawodowa w kryminalistyce.

Ćwiczenia polegają na dyskusji nad tematami podejmowanymi na wykładach oraz analizie tekstów wskazanych przez prowadzącą.

Bibliography: (in Polish)

1. J. Hołówka, Etyka w działaniu, Prószyński i S-ka, Warszawa 2001.

2. Etyka wojny. Antologia tekstów, red. T. Żuradzki, T. Kuniński, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.

3. M. Foucault, Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, przeł. T. Komendant, Fundacja Aletheia, Warszawa 1998.

4. G. Deleuze, Postscriptum o społeczeństwach kontroli, Negocjacje 1972-1990, przeł. M. Herer, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu, Wrocław 2007, s. 183-188.

5. B.-C. Han, Społeczeństwo zmęczenia, przeł. M. Sutowski, w: „Krytyka polityczna” 45, 2017, s. 36-63.

6. N. Carr, Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, przeł. K. Rojek, Helion S.A., Gliwice 2013, 2021.

7. D. Kahneman, Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, przeł. P. Szymczak, Media Rodzina, Poznań 2012.

8. D. Kahneman, O. Sibony, C.R. Sunstein, Szum, czyli skąd się biorą błędy w naszych decyzjach, przeł. P. Szymczak, Media Rodzina, Poznań 2022.

9. E. Goffman, Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, przeł. A. Dzierżyńska, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007.

10. M. Środa, Postawy wobec obcości, w: „Przegląd Filozoficzno-Literacki”, 2-3 (20), 2008, ss. 415-429.

11. E. Aronson, T.D. Wilson, R.M. Akert, Psychologia społeczna, przeł. J. Gilewicz, Zysk i S-ka, Poznań, wiele wydań.

12. S. Baron-Cohen, Teoria zła. O empatii i genezie okrucieństwa, przeł. A. Nowak, Smak Słowa, Sopot 2014.

13. P. Bloom, Przeciw empatii. Argumenty za racjonalnym współczuciem, przeł. M. Chojnacki, Wydawnictwo Teofrast, Kielce 2020.

14. J. Bauer, Granica bólu. O źródłach agresji i przemocy, przeł. M. Skalska, Dobra Literatura, Słupsk 2015.

Learning outcomes: (in Polish)

Student/ka:

WK2 – zna kodeks etyki zawodowej policjanta/ policjantki.

WK3 – zna pojęcie plagiatu.

UW1 – potrafi samodzielnie przygotować prezentację na zadany temat, dobrać odpowiednie źródła, zinterpretować uzyskane informacje, sformułować własne stanowisko na zadany temat oraz zadać krytyczne pytania odnośnie poruszanego zagadnienia.

UK1 – potrafi wygłosić referat, zaprezentować go podczas zajęć i zainicjować dyskusję.

KO1 – jest gotów do zawodowej aktywności, rozumie dynamikę grupy, zagrożenie dyskryminacją, psychologiczne mechanizmy wykluczenia, jest uwrażliwiony na błędy myślenia, przyczyny zła i agresji, wspieranie warunków dobrej współpracy.

KO3 – jest gotów do rozpoznania wartości działalności na rzecz grupy i wspólnoty, oraz do przyjmowania proaktywnej postawy.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie na ocenę. Zgodnie z regulaminem studiów UwB.

Aktywność podczas dyskusji na podstawie wskazanych tekstów, przygotowanie krótkich prac pisemnych (prezentacja multimedialna, streszczenie, wypełnienie kwestionariuszy do zadanego tekstu lub filmu) (ćwiczenia).

Samodzielne przygotowanie prezentacji na wybrany przez siebie temat z puli zaproponowanej przez prowadzącą (wykład).

Możliwe jest wprowadzenie elastycznych form zaliczenia w porozumieniu wykładowca – student zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego, przy czym warunki takie powinny być ustalone na początku cyklu nauczania).

Classes in period "Academic year 2023/2024" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Colloquium seminar, 15 hours more information
Lecture, 15 hours more information
Coordinators: Monika Rogowska-Stangret
Group instructors: Monika Rogowska-Stangret
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Grading
Colloquium seminar - Grading

Classes in period "Academic year 2024/2025" (past)

Time span: 2024-10-01 - 2025-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Colloquium seminar, 15 hours more information
Lecture, 15 hours more information
Coordinators: Monika Rogowska-Stangret
Group instructors: Monika Rogowska-Stangret
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Grading
Colloquium seminar - Grading
Type of course:

elective courses

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest wprowadzenie do współczesnych problemów etyki kryminalistycznej i dyskusja nad dylematami moralnymi, z którymi mierzy się współczesna kryminalistyka. W szczególności omówione zostaną kwestie kary, kary śmierci, tortur czy nieposłuszeństwa obywatelskiego. Refleksji zostaną poddane także relacje społeczne i to, w jaki sposób odnosimy się do "innego" i jakie czynniki (psychologiczne, kulturowe, biologiczne czy neurologiczne) mają na to wpływ. Zastanowimy się również nad genezą zła, agresji, przemocy, okrucieństwa oraz moralności, dobra i empatii. Zaprezentowane zostaną także zagadnienia związane z etyką zawodową w kryminalistyce.

Full description: (in Polish)

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: do wyboru, moduł przedmiotów do wyboru

Dziedzina i dyscyplina nauki: chemia

Rok studiów/semestr: I roku II stopnia, I semestr

Wykład - 15 godzin

Ćwiczenia - 15 godzin

Szacowana liczba godzin przewidziana do osiągnięcia efektów kształcenia: 42.

Metody dydaktyczne: wykład w formie prezentacji multimedialnych z elementami dyskusji. Ćwiczenia: prezentacje studentów na podstawie wskazanych tekstów, dyskusja.

Punkty ECTS:2

Ogólny nakład pracy studenta - 42 godziny.

Udział w zajęciach: 30 godzin

Przygotowanie do zajęć i udział w zaliczeniach - 12 godzin

Przedmiot składa się z wykładu oraz ćwiczeń.

Wykład ma za zadanie prezentację wybranych zagadnień z zakresu etyki kryminalistycznej z perspektywy interdyscyplinarnej - uwzględniającej elementy psychologii, (neuro)biologii, antropologii i socjologii. Zagadnienia omawiane w ramach wykładów obejmują takie kwestie, jak: rodzaje, rozumienie, funkcja, znaczenie i historia kary, nieposłuszeństwo obywatelskie, postawy wobec obcości, pochodzenie zła, agresji, przemocy i okrucieństwa, źródła moralności, etyka zawodowa w kryminalistyce.

Ćwiczenia polegają na dyskusji nad tematami podejmowanymi na wykładach oraz analizie tekstów wskazanych przez prowadzącą.

Bibliography: (in Polish)

1. J. Hołówka, Etyka w działaniu, Prószyński i S-ka, Warszawa 2001.

2. Etyka wojny. Antologia tekstów, red. T. Żuradzki, T. Kuniński, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.

3. M. Foucault, Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, przeł. T. Komendant, Fundacja Aletheia, Warszawa 1998.

4. G. Deleuze, Postscriptum o społeczeństwach kontroli, Negocjacje 1972-1990, przeł. M. Herer, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu, Wrocław 2007, s. 183-188.

5. B.-C. Han, Społeczeństwo zmęczenia, przeł. M. Sutowski, w: „Krytyka polityczna” 45, 2017, s. 36-63.

6. N. Carr, Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, przeł. K. Rojek, Helion S.A., Gliwice 2013, 2021.

7. D. Kahneman, Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, przeł. P. Szymczak, Media Rodzina, Poznań 2012.

8. D. Kahneman, O. Sibony, C.R. Sunstein, Szum, czyli skąd się biorą błędy w naszych decyzjach, przeł. P. Szymczak, Media Rodzina, Poznań 2022.

9. E. Goffman, Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, przeł. A. Dzierżyńska, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007.

10. M. Środa, Postawy wobec obcości, w: „Przegląd Filozoficzno-Literacki”, 2-3 (20), 2008, ss. 415-429.

11. E. Aronson, T.D. Wilson, R.M. Akert, Psychologia społeczna, przeł. J. Gilewicz, Zysk i S-ka, Poznań, wiele wydań.

12. S. Baron-Cohen, Teoria zła. O empatii i genezie okrucieństwa, przeł. A. Nowak, Smak Słowa, Sopot 2014.

13. P. Bloom, Przeciw empatii. Argumenty za racjonalnym współczuciem, przeł. M. Chojnacki, Wydawnictwo Teofrast, Kielce 2020.

14. J. Bauer, Granica bólu. O źródłach agresji i przemocy, przeł. M. Skalska, Dobra Literatura, Słupsk 2015.

Classes in period "Academic year 2025/2026" (future)

Time span: 2025-10-01 - 2026-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Colloquium seminar, 15 hours more information
Lecture, 15 hours more information
Coordinators: Monika Rogowska-Stangret
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Grading
Colloquium seminar - Grading
Type of course:

elective courses

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest wprowadzenie do współczesnych problemów etyki kryminalistycznej i dyskusja nad dylematami moralnymi, z którymi mierzy się współczesna kryminalistyka. W szczególności omówione zostaną kwestie kary, kary śmierci, tortur czy nieposłuszeństwa obywatelskiego. Refleksji zostaną poddane także relacje społeczne i to, w jaki sposób odnosimy się do "innego" i jakie czynniki (psychologiczne, kulturowe, biologiczne czy neurologiczne) mają na to wpływ. Zastanowimy się również nad genezą zła, agresji, przemocy, okrucieństwa oraz moralności, dobra i empatii. Zaprezentowane zostaną także zagadnienia związane z etyką zawodową w kryminalistyce.

Full description: (in Polish)

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: do wyboru, moduł przedmiotów do wyboru

Dziedzina i dyscyplina nauki: chemia

Rok studiów/semestr: I roku II stopnia, I semestr

Wykład - 15 godzin

Ćwiczenia - 15 godzin

Szacowana liczba godzin przewidziana do osiągnięcia efektów kształcenia: 42.

Metody dydaktyczne: wykład w formie prezentacji multimedialnych z elementami dyskusji. Ćwiczenia: prezentacje studentów na podstawie wskazanych tekstów, dyskusja.

Punkty ECTS:2

Ogólny nakład pracy studenta - 42 godziny.

Udział w zajęciach: 30 godzin

Przygotowanie do zajęć i udział w zaliczeniach - 12 godzin

Przedmiot składa się z wykładu oraz ćwiczeń.

Wykład ma za zadanie prezentację wybranych zagadnień z zakresu etyki kryminalistycznej z perspektywy interdyscyplinarnej - uwzględniającej elementy psychologii, (neuro)biologii, antropologii i socjologii. Zagadnienia omawiane w ramach wykładów obejmują takie kwestie, jak: rodzaje, rozumienie, funkcja, znaczenie i historia kary, nieposłuszeństwo obywatelskie, postawy wobec obcości, pochodzenie zła, agresji, przemocy i okrucieństwa, źródła moralności, etyka zawodowa w kryminalistyce.

Ćwiczenia polegają na dyskusji nad tematami podejmowanymi na wykładach oraz analizie tekstów wskazanych przez prowadzącą.

Bibliography: (in Polish)

1. J. Hołówka, Etyka w działaniu, Prószyński i S-ka, Warszawa 2001.

2. Etyka wojny. Antologia tekstów, red. T. Żuradzki, T. Kuniński, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.

3. M. Foucault, Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, przeł. T. Komendant, Fundacja Aletheia, Warszawa 1998.

4. G. Deleuze, Postscriptum o społeczeństwach kontroli, Negocjacje 1972-1990, przeł. M. Herer, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu, Wrocław 2007, s. 183-188.

5. B.-C. Han, Społeczeństwo zmęczenia, przeł. M. Sutowski, w: „Krytyka polityczna” 45, 2017, s. 36-63.

6. N. Carr, Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, przeł. K. Rojek, Helion S.A., Gliwice 2013, 2021.

7. D. Kahneman, Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, przeł. P. Szymczak, Media Rodzina, Poznań 2012.

8. D. Kahneman, O. Sibony, C.R. Sunstein, Szum, czyli skąd się biorą błędy w naszych decyzjach, przeł. P. Szymczak, Media Rodzina, Poznań 2022.

9. E. Goffman, Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, przeł. A. Dzierżyńska, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007.

10. M. Środa, Postawy wobec obcości, w: „Przegląd Filozoficzno-Literacki”, 2-3 (20), 2008, ss. 415-429.

11. E. Aronson, T.D. Wilson, R.M. Akert, Psychologia społeczna, przeł. J. Gilewicz, Zysk i S-ka, Poznań, wiele wydań.

12. S. Baron-Cohen, Teoria zła. O empatii i genezie okrucieństwa, przeł. A. Nowak, Smak Słowa, Sopot 2014.

13. P. Bloom, Przeciw empatii. Argumenty za racjonalnym współczuciem, przeł. M. Chojnacki, Wydawnictwo Teofrast, Kielce 2020.

14. J. Bauer, Granica bólu. O źródłach agresji i przemocy, przeł. M. Skalska, Dobra Literatura, Słupsk 2015.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Bialystok.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)