Wykład monograficzny - Genetyka człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 320-BS2-1WM02 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wykład monograficzny - Genetyka człowieka |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
2L stac. II stopnia studia biologiczne-przedm.monograficzne I rok II st. Biologia - semestr zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z budową genomu człowieka oraz metodami służącymi do badań genomu. Przekazana wiedza ma pomóc zrozumieć zależności między rodzajem mutacji a fenotypem człowieka. Omówiony zostanie proces różnicowania płciowego oraz hipotezy wyjaśniające przyczyny homoseksualizmu. Przedmiot łączy w sobie treści z zakresu medycyny, genetyki i biologii rozwoju. |
Pełny opis: |
Kierunek studiów: biologia Poziom kształcenia: studia drugiego stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: fakultatywny Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, dyscyplina nauki biologiczne Rok studiów/semestr: I rok, semestr I (zimowy) Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 15 godz. Metody dydaktyczne: wykład, burza mózgów, pokaz, pomiar, konsultacje Punkty ECTS: 1 Całkowity nakład pracy studenta: 25 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 16 godz., w tym: a) udział w wykładach: 15 godz., b) udział w zajęciach pozawykładowych: 0 godz., c) udział w konsultacjach/zaliczeniach/egzaminie: 1 godz. Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów): 9 godz. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1) Lynn B. Jorde, John C. Carey, Michael J. Bamshad. 2021. Genetyka medyczna. Elsevier Urban & Partner. 2) J. Bal. 2017. Genetyka medyczna i molekularna. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 3) Connor J.M., Fergusson-Smith. 1998. Podstawy genetyki medycznej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa. 4) Miller O.J., Therman E. Human chromosomes. 2001. Springer Literatura uzupełniająca: 5) Wybrane artykuły z czasopism: - The ENCODE Project Consortium.2012. An integrated encyclopedia of DNA elements in the human genome. Nature 489: 57-74. (https://www.nature.com/articles/nature11247) - Stefanidis i in. 2011. Causes of infertility in men with Down syndrome. Andrologia 43(5): 353-357. (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21806650/) - Peroos i in. 2012. Longevity and Patau syndrome: what determines survival? BMJ Case Reports: bcr0620114381. (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4543265/) - Paszewski 2013.Causes of homosexual orientation – what is twin studies contribution to the knowledge? W: N.E. Whitehead & B.K. Whitehead "My Genes Made Me Do It! Homosexuality and the Scientific Evidence". Whitehead Associates, Atlanta, USA. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Student rozumie z czego wynika różnorodność fenotypów u człowieka (KA7_WG1). 2. Student potrafi wskazać tendencje rozwojowe nauk biologicznych związane ze zdrowiem człowieka i jego funkcjonowaniem w społeczeństwie (KA7_WG7). Umiejętności: 3. Student korzystając z różnych baz danych wyszukuje literaturę naukową właściwie do postawionych pytań, a uzyskane informacje poddaje krytycznej analizie (KA7_UW5). kompetencje społeczne: 4. Student systematycznie zapoznaje się z najnowszymi osiągnięciami naukowymi w celu rozwiązywania problemów (KA7_KK1). |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne - krótki test (pytania otwarte i z odpowiedziami do wyboru). Kryteria ocen zgodnie z kryteriami określonymi w §23 ust. 6 Regulaminu studiów UwB przyjętego Uchwałą nr 2527 Senatu UwB z dnia 26 czerwca 2019 r. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.