Globalne zagrożenia i zmiany środowiska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 320-BS2-2GZS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Globalne zagrożenia i zmiany środowiska |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
2L stac. II stopnia studia biologiczne-przedm.obowiązkowe II rok II st. BM - semestr zimowy II rok II st. MS - semestr zimowy II rok II st. MzB - semestr zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać podstawowe informacje nt. przyczyn i skutków globalnych zmian środowiska w tym zmian klimatycznych oraz zagrożeń z tego wynikających. Posiadać wiedzę na temat współczesnych trendów w ochronie przyrody i ochronie środowiska. |
Skrócony opis: |
Obserwowane w ostatnich dekadach nasilone, globalne zmiany środowiska są przedmiotem intensywnych badań na różnych poziomach od biogeochemicznego, fizjologicznego, ekologicznego po krajobrazowy. W czasie wykładów i konwersatoriów poruszone zostaną problemy związane z odpowiedzią środowiska przyrodniczego na globalne zmiany obserwowane w przeszłości jak też te notowane obecnie. Przedstawione zostaną przyczyny jak i skutki globalnych zmian obserwowanych w atmosferze, hydrosferze i różnych biomach Ziemi. Zaprezentowane zostaną różne teorie i modele przewidywanych zmian środowiska. |
Pełny opis: |
Kierunek studiów: biologia Poziom kształcenia: studia drugiego stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot kierunkowy Dziedzina: nauki ścisłe i przyrodnicze, dyscyplina nauki biologiczne Rok studiów/semestr: II rok /3 semestr (zimowy) Wymagania wstępne: student powinien posiadać zakres wiadomości z podstaw ochrony przyrody i środowiska Liczba godzin zajęć dydaktycznych: wykład – 15 godz.; konwersatorium – 15 godz. Metody dydaktyczne: wykład, pokaz, wykład konwersatoryjny, burza mózgów, konsultacje Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: ogólny nakład pracy studenta: 50 godz. w tym: udział w wykładach: 15 godz.; udział w konwersatorium: 15 godz.; przygotowanie się do zajęć, zaliczeń, egzaminów: 18 godz.; udział w konsultacjach, zaliczeniach: 2 godz. (w tym: zaliczenie wykładów 1 godz., konsultacje 1 godz.). |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Archer D. 2011. Globalne ocieplenie, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 199 ss. Cowie J. 2009. Zmiany klimatyczne. Przyczyny przebieg i skutki dla człowieka, Wyd. UW, Warszawa, 435 ss. Górniak A. 2021, Klimat województwa podlaskiego w czasie globalnego ocieplenia, Wyd. UwB, 221 ss. Kundzewicz Z., Kowalczak P. 2008. Zmiany klimatu i ich skutki, Wyd. Krupisz, Poznań , 214 ss. Maslin M. 2018, Zmiany klimatu - krótkie wprowadzenie. Wyd. UŁ, Oxford Univ. Press, 219 ss. Popkiewicz M. 2019. Rewolucja energetyczna. Ale po co? Wyd. Sonia Draga, 423 ss. Strategiczny Plan Adaptacji dla sektorów i obszarów wrażliwych na zmiany klimatu do roku 2020 z perspektywą do roku 2030 (tzw. SPA2020), https://bip.mos.gov.pl/strategie-plany-programy/strategiczny-plan-adaptacji-2020/ Literatura uzupełniająca: Trepińska J., Olecki Z. (red.) 2006. Klimatyczne aspekty środowiska przyrodniczego. Wyd. IG UJ, Kraków, 374 ss. Kożuchowski K. 2011. Klimat Polski – nowe spojrzenie. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 292 ss. Alley, R.B. et al. 2003. Abrupt climate change, Science, 299: 2005-2010, https://www.science.org/doi/10.1126/science.1081056 El Albani A. et al. 2010. Large colonial organisms with coordinated growth in oxygenated environments 2.1 Gyrago, Nature, 466: 100-104. Ries J.B. et al. 2009. Marine calcifiers exhibit mixed responses to CO2 -induced ocean - acidification, Geology, 37: 1057-1152. Sabine, C.L., et al. 2004. The oceanic sink for anthropogenic CO2, Science, 305: 367-371, https://www.science.org/doi/10.1126/science.aau5153 Courtney T.A. et al. 2017, Environmental controls on modern scleractinian coral and reef-scale calcification, Science Advances, 3, 11, https://www.science.org/doi/10.1126/sciadv.1701356 Vahrenholt F., Lüning S. 2014. Zimne Słońce: dlaczego katastrofa klimatyczna nie nadchodzi, Wyd. Aletheia, Warszawa, 388 ss. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza; Absolwent zna i rozumie: KP7_WG1 w pogłębionym stopniu jedność i różnorodność organizmów, uwzględniając złożoność procesów i zjawisk przyrodniczych KP7_WG3 w pogłębionym stopniu złożoność oddziaływań i relacji zachodzących na różnych poziomach biosfery oraz powiązań organizmów ze środowiskiem Umiejętności; Absolwent potrafi: KP7_UW5 korzystając z różnych baz danych, właściwie dobierać literaturę naukową polsko- i obcojęzyczną do postawionych zadań, uzyskane informacje syntetyzować i poddawać krytycznej analizie KP7_UW6 posługiwać się zaawansowanymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi w celu prezentacji, w formie ustnej i pisemnej, wyników badań własnych, analizy danych i opisu zjawisk Kompetencje społeczne; Absolwent jest gotów do: KP7_KK1 systematycznej aktualizacji i weryfikacji posiadanej wiedzy oraz racjonalnego i krytycznego podejścia do informacji uzyskanych z różnych źródeł |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: wykład, konwersatorium, konsultacje. Podczas konwersatoriów odbywa się dyskusja i rozmowa ze studentami na podany wcześniej temat. Punktem wyjścia do dyskusji jest referat wprowadzający ilustrowany prezentacją multimedialną wygłaszany przez studenta. Formy zaliczenia przedmiotu: Ocena wystąpień i dyskusji studentów podczas konwersatoriów. Zaliczenie wykładów w formie pracy pisemnej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Jekatierynczuk-Rudczyk, Piotr Zieliński | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Jekatierynczuk-Rudczyk, Alina Stankiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Jekatierynczuk-Rudczyk, Piotr Zieliński | |
Prowadzący grup: | Piotr Zieliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.