Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Globalne zagrożenia i zmiany środowiska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 320-BS2-2GZS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Globalne zagrożenia i zmiany środowiska
Jednostka: Wydział Biologii
Grupy: 2L stac. II stopnia studia biologiczne-przedm.obowiązkowe
II rok II st. BM - semestr zimowy
II rok II st. MS - semestr zimowy
II rok II st. MzB - semestr zimowy
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Student powinien posiadać podstawowe informacje nt. przyczyn i skutków globalnych zmian środowiska w tym zmian klimatycznych oraz zagrożeń z tego wynikających. Posiadać wiedzę na temat współczesnych trendów w ochronie przyrody i ochronie środowiska.

Skrócony opis:

Obserwowane w ostatnich dekadach nasilone, globalne zmiany środowiska są przedmiotem intensywnych badań na różnych poziomach od biogeochemicznego, fizjologicznego, ekologicznego po krajobrazowy. W czasie wykładów i konwersatoriów poruszone zostaną problemy związane z odpowiedzią środowiska przyrodniczego na globalne zmiany obserwowane w przeszłości jak też te notowane obecnie. Przedstawione zostaną przyczyny jak i skutki globalnych zmian obserwowanych w atmosferze, hydrosferze i różnych biomach Ziemi. Zaprezentowane zostaną różne teorie i modele przewidywanych zmian środowiska.

Pełny opis:

Kierunek studiów: biologia

Poziom kształcenia: studia drugiego stopnia

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: przedmiot kierunkowy

Dziedzina: nauki ścisłe i przyrodnicze, dyscyplina nauki biologiczne

Rok studiów/semestr: II rok /3 semestr (zimowy)

Wymagania wstępne: student powinien posiadać zakres wiadomości z podstaw ochrony przyrody i środowiska

Liczba godzin zajęć dydaktycznych: wykład – 15 godz.; konwersatorium – 15 godz.

Metody dydaktyczne: wykład, pokaz, wykład konwersatoryjny, burza mózgów, konsultacje

Punkty ECTS: 2

Bilans nakładu pracy studenta: ogólny nakład pracy studenta: 50 godz. w tym: udział w wykładach: 15 godz.; udział w konwersatorium: 15 godz.; przygotowanie się do zajęć, zaliczeń, egzaminów: 18 godz.;

udział w konsultacjach, zaliczeniach: 2 godz. (w tym: zaliczenie wykładów 1 godz., konsultacje 1 godz.).

Literatura:

Literatura podstawowa:

Archer D. 2011. Globalne ocieplenie, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 199 ss.

Cowie J. 2009. Zmiany klimatyczne. Przyczyny przebieg i skutki dla człowieka, Wyd. UW, Warszawa, 435 ss.

Górniak A. 2021, Klimat województwa podlaskiego w czasie globalnego ocieplenia, Wyd. UwB, 221 ss.

Kundzewicz Z., Kowalczak P. 2008. Zmiany klimatu i ich skutki, Wyd. Krupisz, Poznań , 214 ss.

Maslin M. 2018, Zmiany klimatu - krótkie wprowadzenie. Wyd. UŁ, Oxford Univ. Press, 219 ss.

Popkiewicz M. 2019. Rewolucja energetyczna. Ale po co? Wyd. Sonia Draga, 423 ss.

Strategiczny Plan Adaptacji dla sektorów i obszarów wrażliwych na zmiany klimatu do roku 2020 z perspektywą do roku 2030 (tzw. SPA2020), https://bip.mos.gov.pl/strategie-plany-programy/strategiczny-plan-adaptacji-2020/

Literatura uzupełniająca:

Trepińska J., Olecki Z. (red.) 2006. Klimatyczne aspekty środowiska przyrodniczego. Wyd. IG UJ, Kraków, 374 ss.

Kożuchowski K. 2011. Klimat Polski – nowe spojrzenie. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 292 ss.

Alley, R.B. et al. 2003. Abrupt climate change, Science, 299: 2005-2010, https://www.science.org/doi/10.1126/science.1081056

El Albani A. et al. 2010. Large colonial organisms with coordinated growth in oxygenated environments 2.1 Gyrago, Nature, 466: 100-104.

Ries J.B. et al. 2009. Marine calcifiers exhibit mixed responses to CO2 -induced ocean - acidification, Geology, 37: 1057-1152.

Sabine, C.L., et al. 2004. The oceanic sink for anthropogenic CO2, Science, 305: 367-371, https://www.science.org/doi/10.1126/science.aau5153

Courtney T.A. et al. 2017, Environmental controls on modern scleractinian coral and reef-scale calcification, Science Advances, 3, 11, https://www.science.org/doi/10.1126/sciadv.1701356

Vahrenholt F., Lüning S. 2014. Zimne Słońce: dlaczego katastrofa klimatyczna nie nadchodzi, Wyd. Aletheia, Warszawa, 388 ss.

Efekty uczenia się:

Wiedza; Absolwent zna i rozumie:

KP7_WG1 w pogłębionym stopniu jedność i różnorodność organizmów, uwzględniając złożoność procesów i zjawisk przyrodniczych

KP7_WG3 w pogłębionym stopniu złożoność oddziaływań i relacji zachodzących na różnych poziomach biosfery oraz powiązań organizmów ze środowiskiem

Umiejętności; Absolwent potrafi:

KP7_UW5 korzystając z różnych baz danych, właściwie dobierać literaturę naukową polsko- i obcojęzyczną do postawionych zadań, uzyskane informacje syntetyzować i poddawać krytycznej analizie

KP7_UW6 posługiwać się zaawansowanymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi w celu prezentacji, w formie ustnej i pisemnej, wyników badań własnych, analizy danych i opisu zjawisk

Kompetencje społeczne; Absolwent jest gotów do:

KP7_KK1 systematycznej aktualizacji i weryfikacji posiadanej wiedzy oraz racjonalnego i krytycznego podejścia do informacji uzyskanych z różnych źródeł

Metody i kryteria oceniania:

Metody dydaktyczne: wykład, konwersatorium, konsultacje.

Podczas konwersatoriów odbywa się dyskusja i rozmowa ze studentami na podany wcześniej temat. Punktem wyjścia do dyskusji jest referat wprowadzający ilustrowany prezentacją multimedialną wygłaszany przez studenta.

Formy zaliczenia przedmiotu:

Ocena wystąpień i dyskusji studentów podczas konwersatoriów.

Zaliczenie wykładów w formie pracy pisemnej.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Jekatierynczuk-Rudczyk, Piotr Zieliński
Prowadzący grup: Elżbieta Jekatierynczuk-Rudczyk, Alina Stankiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Jekatierynczuk-Rudczyk, Piotr Zieliński
Prowadzący grup: Piotr Zieliński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)