Historia literatury amerykańskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-AS1-2AML |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury amerykańskiej |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. I st. studia filologii angielskiej - przedmioty obowiązkowe Filologia angielska 2 rok sem.letni 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien wcześniej zaliczyć przedmiot „Wstęp do literaturoznawstwa” i rozumieć podstawowe pojęcia dot. krytyki literackiej. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Problematyka periodyzacji dziejów literatury amerykańskiej. Wprowadzenie do metodologii interpretacji dzieł literackich z uwzględnieniem ich kontekstu kulturowego i historycznego. Charakterystyka rozwoju procesów historyczno-literackich, prądów i kierunków. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki. Forma studiów: stacjonarne. Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy. Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo i kulturoznawstwo. Rok studiów: II rok. Wymagania wstępne: Student powinien wykazać się podstawową wiedzą w zakresie studiów kulturoznawczych i literaturoznawczych i mieć podstawowe informacje na temat historii, kultury i literatury krajów angielskiego obszaru językowego. Liczba godzin: 30h ćwiczenia i 45h wykład. Metody dydaktyczne: wykład, analiza tekstu, dyskusja. Punkty ECTS: 4. Bilans nakładu pracy studenta: - Udział w zajęciach: 75h - Przygotowanie do zajęć / udział w konsultacjach związanych z zajęciami / projekty / przygotowanie do zaliczenia i obecności na nim: 45h. Wskaźniki ilościowe: - Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 3,75. - Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 0,25. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Bercovitch, Sacvan, ed. The Cambridge History of American Literature, CUP 1999. Bradley, Scully et al. The American Tradition in Literature, New York: Random House 1981. Hart, James D. The Concise Oxford Companion to American Literature, New York and Oxford: OUP1986. High, Peter B. An Outline of American Literature, London and New York: Longman 1997. Norton Anthology of American Literature, New York: Norton 1998. Literatura uzupełniająca: Aleksandrowicz-Pędich, red. W kanonie prozy amerykańskiej. Od Nathaniela Hawthorne’a do Joyce Carol Oates, Warszawa: Academica 2007. Aleksandrowicz-Pędich, red. W kanonie prozy amerykańskiej. Z Placu Waszyngtona do „Domu z liści”, Warszawa: Academica 2009. |
Efekty uczenia się: |
Po skończeniu kursu student zna: KP6_WG3 - utwory, zjawiska i procesy literackie oraz teorie wyjaśniające ich kulturowe podłoże i zależności między nimi KP6_WG8 - metody analizy i interpretacji tekstów w obrębie wybranych tradycji i teorii literaturoznawczych KP6_WG10 - podstawowy aparat pojęciowy służący do opisu zjawisk kulturowych istotnych dla analizy literatury anglojęzycznej KP6_WG11 - uwarunkowania historyczno-kulturowe anglojęzycznego obszaru językowego Student potrafi: KP6_UW3 - przeprowadzać krytyczna analizę i interpretację tekstów literackich zastosowaniem metod filologicznych pozwalających oceniać ich znaczenie w procesie historyczno-kulturowym KP6_UW4 - przeprowadzać krytyczna analizę i interpretację różnych wytworów kultury z zastosowaniem metod filologicznych pozwalających oceniać ich znaczenie w procesie historyczno-kulturowym KP6_UW8 - właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzące w obszarze literaturoznawstwa oraz dokonywać oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji KP6_UK3 - komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu literaturoznawstwa z uwzględnieniem elementów społeczno-kulturowych KP6_UK4 - brać udział w debacie w języku anglielskim, przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich KP6_UO1 - kierować pracą zespołu Student ma świadomość: KP6_KK1 - krytycznej oceny odbieranych treści KP6_KK2 - uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych KP6_KO5 - uczestniczenia w życiu kulturalnym w jego różnorodnych formach Metody weryfikacji: obserwacja aktywności na zajęciach, prezentacja, test pisemny z pytaniami zamkniętymi i/lub otwartymi. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kurs kończy się egzaminem (testem) pisemnym. Jedynie zdobycie min. 51% punktów kwalifikuje do otrzymania oceny: Studenci, którzy otrzymają mniej niż 51% punktów mogą podejść do testu poprawkowego z całości materiału. Aby go zaliczyć muszą uzyskać min. 60% punktów, jednak bez względu na ilość punktów jedyna możliwa ocena to ocena dostateczna. W przypadku ćwiczeń student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Kolejne nieobecności należy nadrobić wg wskazówek prowadzącego. Nieobecność w czasie testu/egzaminu można usprawiedliwić jedynie zwolnieniem lekarskim. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ CW
CW
PT WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Łapińska, Jacek Partyka | |
Prowadzący grup: | Magdalena Łapińska, Jacek Partyka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Studenci zarówno podczas wykładu jak i ćwiczeń poznają historię literatury amerykańskiej of początku XVII do lat 30-tych XX wieku. |
|
Literatura: |
Patrz informacje dotyczące wykładu lub ćwiczeń. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
CW
ŚR CZ WYK
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Weronika Łaszkiewicz, Jacek Partyka | |
Prowadzący grup: | Weronika Łaszkiewicz, Jacek Partyka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Studenci zarówno podczas wykładu jak i ćwiczeń poznają historię literatury amerykańskiej of początku XVII do lat 30-tych XX wieku. |
|
Literatura: |
Patrz informacje dotyczące wykładu lub ćwiczeń. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Studenci zarówno podczas wykładu jak i ćwiczeń poznają historię literatury amerykańskiej of początku XVII do lat 30-tych XX wieku. |
|
Literatura: |
Patrz informacje dotyczące wykładu lub ćwiczeń. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.