Literatura amerykańska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-AS1-3SAM |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Literatura amerykańska |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. I st. studia filologii angielskiej - przedmioty specjalnościowe Filologia angielska 3 rok sem.letni 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne specjalizacyjne |
Założenia (opisowo): | Student powinien wcześniej zaliczyć przedmiot „Wstęp do literaturoznawstwa” oraz przedmiot „Historia literatury amerykańskiej”. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Głównym celem kursu jest przedstawienie rozwoju literatury amerykańskiej po 1945 roku i pogłębienie wiedzy o historyczno-literackich procesach ją kształtujących. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: fakultatywny M_8 Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo Udział w konwersatorium 30h Przygotowanie do zajęć (ćwiczeń 30h Dokończenie lub opracowanie (w domu) sprawozdań z zajęć (ćwiczeń) 30h Przygotowanie do zaliczenia i obecności na nim. 18h Razem: 108h (odpowiada 4 pkt ECTS) |
Literatura: |
Paul Lauter - A Companion to American Literature and Culture (Blackwell Companions to Literature and Culture, 2010). Christopher Beach - The Cambridge Introduction to Twentieth-Century American Poetry (Cambridge Introductions to Literature, 2003). Richard Gray - A History of American Literature (Blackwell Publishing, 2004). |
Efekty uczenia się: |
KA6_WG3 - student zna i rozumie utwory, zjawiska i procesy literackie oraz teorie wyjaśniające ich kulturowe podłoże i zależności między nimi, KA6_WG8 - student zna i rozumie metody analizy i interpretacji tekstów w obrębie wybranych tradycji i teorii literaturoznawczych , KA6_UW3 - student potrafi przeprowadzać krytyczna analizę i interpretację tekstów literackich zastosowaniem metod filologicznych pozwalających oceniać ich znaczenie w procesie historyczno-kulturowym, KA6_UW8 - student potrafi właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzące w obszarze literaturoznawstwa oraz dokonywać oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji, KA6_UK3 - student potrafi komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu literaturoznawstwa z uwzględnieniem elementów społecznokulturowych, KA6_KO5 - student jest gotów uczestniczenia w życiu kulturalnym w jego różnorodnych formach |
Metody i kryteria oceniania: |
Kurs kończy się pisemnym zaliczeniem na ocenę (patrz wytyczne poniżej). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Łapińska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Łapińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Głównym celem kursu jest przedstawienie rozwoju literatury amerykańskiej po 1945 roku. Studenci zapoznają się z kontekstem historycznym, teoretyczno-literackim, najwybitniejszymi pisarzami i pisarkami kolejnych okresów i nurtów literatury amerykańskiej po II wojnie światowej. |
|
Pełny opis: |
Udział w konwersatorium 30h Przygotowanie do zajęć (ćwiczeń 30h Dokończenie lub opracowanie (w domu) sprawozdań z zajęć (ćwiczeń) 30h Przygotowanie do zaliczenia i obecności na nim. 18h Razem: 108h (odpowiada 4 pkt ECTS) |
|
Literatura: |
Literatura uzupełniająca: Paul Lauter - A Companion to American Literature and Culture (Blackwell Companions to Literature and Culture)-Wiley-Blackwell (2010) Christopher Beach - The Cambridge Introduction to Twentieth-Century American Poetry (Cambridge Introductions to Literature)-Cambridge University Press (2003) Richard Gray - A History of American Literature - Blackwell Publishing (2004) |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Weronika Łaszkiewicz | |
Prowadzący grup: | Weronika Łaszkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne specjalizacyjne |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem kursu jest przedstawienie rozwoju tradycji fantastycznej w literaturze amerykańskiej. |
|
Pełny opis: |
Celem kursu jest przedstawienie rozwoju tradycji fantastycznej w literaturze amerykańskiej. Analiza wybranych tekstów z kolejnych epok literackich pozwala na zapoznanie się z procesami historyczno-literackimi, które wpłynęły na ukształtowanie się amerykańskiej literatury fantastycznej w XX wieku. Analiza wybranych tekstów publikowanych na przestrzeni ostatnich 20 lat pozwala na zrozumienie obecnego stanu tradycji fantastycznej w literaturze amerykańskiej. |
|
Literatura: |
Attebery, Brian. The Fantasy Tradition in American Literature. From Irving to Le Guin. Bloomington: Indiana UP, 1980. Attebery, Brian. Strategies of Fantasy. Bloomington: Indiana UP, 1992. Clute, John and John Grant (eds.) The Encyclopedia of Fantasy. London: Orbit, 1997. James, Edward and Farah Mendlesohn (eds.) The Cambridge Companion to Fantasy Literature. Cambridge: Cambridge UP, 2012. Mathews, Richard. Fantasy. The Liberation of Imagination. New York: Routledge, 2002. Mendlesohn, Farah. Rhetorics of Fantasy. Middletown, Connecticut: Wesleyan UP, 2008. Oziewicz, Marek. One Earth, One People. The Mythopoeic Fantasy Series of Ursula K. Le Guin, Lloyd Alexander, Madeleine L’Engle and Orson Scott Card. Jefferson: McFarland & Company, 2008. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.