Literatura amerykańska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-AS1-3SAM |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Literatura amerykańska |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. I st. studia filologii angielskiej - przedmioty specjalnościowe Filologia angielska 3 rok sem.letni 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne specjalizacyjne |
Założenia (opisowo): | Student powinien wcześniej zaliczyć przedmiot „Wstęp do literaturoznawstwa” oraz przedmiot „Historia literatury amerykańskiej”. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Głównym celem kursu jest przedstawienie rozwoju literatury amerykańskiej po 1945 roku i pogłębienie wiedzy o historyczno-literackich procesach ją kształtujących. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki. Forma studiów: stacjonarne. Rodzaj przedmiotu: fakultatywny M_8. Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo i kulturoznawstwo. Rok studiów: III rok. Wymagania wstępne: Student powinien wykazać się wiedzą w zakresie studiów kulturoznawczych i literaturoznawczych i posiadać informacje na temat historii, kultury i literatury krajów angielskiego obszaru językowego. Liczba godzin: 30h ćwiczenia. Metody dydaktyczne: analiza tekstu, dyskusja. Punkty ECTS: 4. Bilans nakładu pracy studenta: - Udział w zajęciach: 30h - Przygotowanie do zajęć / udział w konsultacjach związanych z zajęciami / projekty / przygotowanie do zaliczenia i obecności na nim: 90h. Wskaźniki ilościowe: - Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 1,5. - Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 2,5. |
Literatura: |
Paul Lauter - A Companion to American Literature and Culture (Blackwell Companions to Literature and Culture, 2010). Christopher Beach - The Cambridge Introduction to Twentieth-Century American Poetry (Cambridge Introductions to Literature, 2003). Richard Gray - A History of American Literature (Blackwell Publishing, 2004). |
Efekty uczenia się: |
Po skończeniu kursu student zna: KP6_WG3 - utwory, zjawiska i procesy literackie oraz teorie wyjaśniające ich kulturowe podłoże i zależności między nimi KP6_WG8 - metody analizy i interpretacji tekstów w obrębie wybranych tradycji i teorii literaturoznawczych KP6_WG10 - podstawowy aparat pojęciowy służący do opisu zjawisk kulturowych istotnych dla analizy literatury anglojęzycznej KP6_WG11 - uwarunkowania historyczno-kulturowe angielskiego obszaru językowego Student potrafi: KP6_UW3 - przeprowadzać krytyczna analizę i interpretację tekstów literackich zastosowaniem metod filologicznych pozwalających oceniać ich znaczenie w procesie historyczno-kulturowym KP6_UW4 - przeprowadzać krytyczna analizę i interpretację różnych wytworów kultury z zastosowaniem metod filologicznych pozwalających oceniać ich znaczenie w procesie historyczno-kulturowym KP6_UW8 - właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzące w obszarze literaturoznawstwa oraz dokonywać oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji KP6_UK3 - komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu literaturoznawstwa z uwzględnieniem elementów społeczno-kulturowych KP6_UO1 - kierować pracą zespołu Student ma świadomość: KP6_KK1 - krytycznej oceny odbieranych treści KP6_KK2 - uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych KP6_KO3 - świadomego pielęgnowania dziedzictwa kulturowego w języku angielskim KP6_KO5 - uczestniczenia w życiu kulturalnym w jego różnorodnych formach Metody weryfikacji: obserwacja aktywności na zajęciach, prezentacja, test pisemny z pytaniami zamkniętymi i/lub otwartymi. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kurs kończy się pisemnym zaliczeniem na ocenę (patrz wytyczne poniżej). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Weronika Łaszkiewicz | |
Prowadzący grup: | Weronika Łaszkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne specjalizacyjne |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem kursu jest przedstawienie rozwoju tradycji fantastycznej w literaturze amerykańskiej. |
|
Pełny opis: |
Celem kursu jest przedstawienie rozwoju tradycji fantastycznej w literaturze amerykańskiej. Analiza wybranych tekstów z kolejnych epok literackich pozwala na zapoznanie się z procesami historyczno-literackimi, które wpłynęły na ukształtowanie się amerykańskiej literatury fantastycznej w XX wieku. Analiza wybranych tekstów publikowanych na przestrzeni ostatnich 20 lat pozwala na zrozumienie obecnego stanu tradycji fantastycznej w literaturze amerykańskiej. |
|
Literatura: |
Attebery, Brian. The Fantasy Tradition in American Literature. From Irving to Le Guin. Bloomington: Indiana UP, 1980. Attebery, Brian. Strategies of Fantasy. Bloomington: Indiana UP, 1992. Clute, John and John Grant (eds.) The Encyclopedia of Fantasy. London: Orbit, 1997. James, Edward and Farah Mendlesohn (eds.) The Cambridge Companion to Fantasy Literature. Cambridge: Cambridge UP, 2012. Mathews, Richard. Fantasy. The Liberation of Imagination. New York: Routledge, 2002. Mendlesohn, Farah. Rhetorics of Fantasy. Middletown, Connecticut: Wesleyan UP, 2008. Oziewicz, Marek. One Earth, One People. The Mythopoeic Fantasy Series of Ursula K. Le Guin, Lloyd Alexander, Madeleine L’Engle and Orson Scott Card. Jefferson: McFarland & Company, 2008. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Weronika Łaszkiewicz | |
Prowadzący grup: | Weronika Łaszkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne specjalizacyjne |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem kursu jest przedstawienie rozwoju tradycji fantastycznej w literaturze amerykańskiej. |
|
Pełny opis: |
Celem kursu jest przedstawienie rozwoju tradycji fantastycznej w literaturze amerykańskiej. Analiza wybranych tekstów z kolejnych epok literackich pozwala na zapoznanie się z procesami historyczno-literackimi, które wpłynęły na ukształtowanie się amerykańskiej literatury fantastycznej w XX wieku. Analiza wybranych tekstów publikowanych na przestrzeni ostatnich 20 lat pozwala na zrozumienie obecnego stanu tradycji fantastycznej w literaturze amerykańskiej. |
|
Literatura: |
Attebery, Brian. The Fantasy Tradition in American Literature. From Irving to Le Guin. Bloomington: Indiana UP, 1980. Attebery, Brian. Strategies of Fantasy. Bloomington: Indiana UP, 1992. Clute, John and John Grant (eds.) The Encyclopedia of Fantasy. London: Orbit, 1997. James, Edward and Farah Mendlesohn (eds.) The Cambridge Companion to Fantasy Literature. Cambridge: Cambridge UP, 2012. Mathews, Richard. Fantasy. The Liberation of Imagination. New York: Routledge, 2002. Mendlesohn, Farah. Rhetorics of Fantasy. Middletown, Connecticut: Wesleyan UP, 2008. Oziewicz, Marek. One Earth, One People. The Mythopoeic Fantasy Series of Ursula K. Le Guin, Lloyd Alexander, Madeleine L’Engle and Orson Scott Card. Jefferson: McFarland & Company, 2008. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne specjalizacyjne |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem kursu jest przedstawienie rozwoju tradycji fantastycznej w literaturze amerykańskiej. |
|
Pełny opis: |
Celem kursu jest przedstawienie rozwoju tradycji fantastycznej w literaturze amerykańskiej. Analiza wybranych tekstów z kolejnych epok literackich pozwala na zapoznanie się z procesami historyczno-literackimi, które wpłynęły na ukształtowanie się amerykańskiej literatury fantastycznej w XX wieku. Analiza wybranych tekstów publikowanych na przestrzeni ostatnich 20 lat pozwala na zrozumienie obecnego stanu tradycji fantastycznej w literaturze amerykańskiej. |
|
Literatura: |
Attebery, Brian. The Fantasy Tradition in American Literature. From Irving to Le Guin. Bloomington: Indiana UP, 1980. Attebery, Brian. Strategies of Fantasy. Bloomington: Indiana UP, 1992. Clute, John and John Grant (eds.) The Encyclopedia of Fantasy. London: Orbit, 1997. James, Edward and Farah Mendlesohn (eds.) The Cambridge Companion to Fantasy Literature. Cambridge: Cambridge UP, 2012. Mathews, Richard. Fantasy. The Liberation of Imagination. New York: Routledge, 2002. Mendlesohn, Farah. Rhetorics of Fantasy. Middletown, Connecticut: Wesleyan UP, 2008. Oziewicz, Marek. One Earth, One People. The Mythopoeic Fantasy Series of Ursula K. Le Guin, Lloyd Alexander, Madeleine L’Engle and Orson Scott Card. Jefferson: McFarland & Company, 2008. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.