Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura frankofonii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-FP1-3KF
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kultura frankofonii
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 3L stac. studia I stopnia f. francuskiej od podstaw - przedm. obowiązkowe
Filologia francuska od postaw 3 rok sem. zimowy 1 stopień
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: francuski
Rodzaj przedmiotu:

humanizujące
kierunkowe
obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Zajęcia mają służyć wzbogaceniu wiedzy studentów na temat wybranych zagadnień dotyczących kultury frankofonii.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi historii oraz kultury krajów frankofońskich, jak również ich dzisiejszych związków z Francją. Ponadto, zajęcia zapoznają studentów ze współczesnymi zagadnieniami związanymi ze zjawiskiem frankofonii (geograficznej i politycznej) oraz promocji języka francuskiego w świecie. Rozwijanie kompetencji językowej.

Pełny opis:

profil studiów – ogólnoakademicki

forma studiów – stacjonarne

rodzaj przedmiotu – obowiązkowy GZ_7

rok studiów/sem. – rok III/sem. V

liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć

– 30 godzin konwersatorium

metody dydaktyczne –podające, problemowe, praktyczne.

punkty ECTS – 3

udział w zajęciach 30 godz.,

udział w konsultacjach związanych z zajęciami 8 godz.,

przygotowanie do zajęć i zaliczenia 37 godz.,

Razem: 75 godzin, co odpowiada 2 pkt. ECTS.

wskaźniki ilościowe:

– nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 38 godzin, co odpowiada 1,5 pkt. ECTS

- nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 37 godz., co odpowiada 1,5 pkt. ECTS

Literatura:

- Agnieszka Włoczewska, Mały leksykon pojęć i terminów frankofońskich, Białystok: Wydawnictwo UwB, 2012.

- Jackson Noutchie Njike, Civilisation progressive de la francophonie avec 500 activites, Paris: Nathan, 2003.

- Małgorzata Kamecka, Współczesne kino francuskie wobec pamięci postkolonialnej, [w:] "Politeja", vol. 11, nr 31/1, 2014, s. 191-204.

Efekty uczenia się:

WIEDZA, absolwent zna i rozumie:

KA6_WG3 – reprezentatywne utwory, zjawiska i procesy literackie obszaru Frankofonii oraz teorie wyjaśniające ich kulturowe podłoże i zależności między nimi

KA6_WG9 - podstawowy aparat pojęciowy związany z kulturą krajów frankofońskich, służący do opisu zjawisk kulturowych istotnych dla analizy języka i procesu komunikacji

KA6_WG10 - podstawowy aparat pojęciowy służący do opisu zjawisk kulturowych istotnych dla analizy literatury krajów frankofońskich z charakterystycznymi elementami dla danego obszaru

KA6_WG11 - uwarunkowania historyczno-kulturowe Frankofonii, w tym m.in. historię kolonizacji i procesy niepodległościowe

UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi:

KA6_UW4 - przeprowadzać krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury z rejonów frankofońskich z zastosowaniem metod filologicznych pozwalających oceniać ich znaczenie w procesie historycznokulturowym

KA6_UW6 - dobierać oraz stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne w celu zrozumienia dynamiki, w tym językowego zróżnicowania, badanego obszaru

KA6_UW8 - właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzące w obszarze literaturoznawstwa, by lepiej zrozumieć ekspresję społeczno-kulturową przeobrażającego się świata frankofońskiego

KA6_UK3 - komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu literaturoznawstwa, by sprawnie zrelacjonować aspekty kultury frankofońskiej

KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do:

KA6_KO4 - tworzenia płaszczyzn tolerancji i współpracy w warunkach komunikacji wielokulturowej i zróżnicowanego religijnie społeczeństwa

KA6_KO5 - uczestniczenia w życiu kulturalnym w jego różnorodnych formach, m. in. uczestnicząc w obchodach Międzynarodowych Dni Frankofonii

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jan Kaznowski
Prowadzący grup: Jan Kaznowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

humanizujące
kierunkowe
obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia są przeznaczone dla studentów 3. roku filologii francuskiej od podstaw.

Trwają 1 semestr. Wymiar godzin: 30.

Wymagana znajomość języka francuskiego na poziomie B2.

Pełny opis:

W czasie zajęć omawiane są następujące zagadnienia:

1/ obecność języka i kultury francuskiej na świecie;

2/ pojęcie frankofonii i historia badań nad frankofonią;

3/ pozycja literatury frankofońskiej na świecie;

4/ kolonizacja | kolonializm | dekolonizacja | postkolonializm

5/ kultura i historia europejskich krajów frankofońskich (Belgia, Szwajcaria, Luksemburg)

6/ kultura i historia Quebecu i francuskojęzycznej części Ameryki Północnej;

7/ kultura i historia krajów Maghrebu;

8/ kultura i historia Afryki Subsaharyjskiej;

9/ kultura i historia krajów regionu Oceanu Indyjskiego;

10/ kultura krajów Azji Południowo-Wschodniej.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

- Agnieszka Włoczewska, Mały leksykon pojęć i terminów frankofońskich, Białystok: Wydawnictwo UwB, 2012.

- Jackson Noutchie Njike, Civilisation progressive de la francophonie avec 500 activites, Paris: Nathan, 2003.

- Małgorzata Kamecka, Współczesne kino francuskie wobec pamięci postkolonialnej, [w:] "Politeja", vol. 11, nr 31/1, 2014, s. 191-204.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

- Jan Baszkiewicz, Historia Francji, Wrocław: Ossolineum [dowolne wydanie].

- Małgorzata Kamecka, Pamięć i tożsamość w postkolonialnym kinie francuskim, Białystok: Instytut Filologii Polskiej UwB, 2018.

- Józef Kwaterko, Dialogi z Ameryką. O frankofońskiej literaturze w Quebecu i na Karaibach, Kraków: Universitas, 2003.

- Sandrine Lemaire, Nicolas Bancel, Pascal Blanchard, La fracture coloniale. La société française au prisme de l'héritage colonial, La Decouverte, 2005;

- Józef Łaptos, Historia Belgii, Wrocław: Ossolineum, 1995.

- Henryk Zins, Historia Kanady, Wrocław: Ossolineum, 1975.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jan Kaznowski
Prowadzący grup: Jan Kaznowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

humanizujące
kierunkowe
obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia są przeznaczone dla studentów 3. roku filologii francuskiej od podstaw.

Trwają 1 semestr. Wymiar godzin: 30.

Wymagana znajomość języka francuskiego na poziomie B2.

Pełny opis:

W czasie zajęć omawiane są następujące zagadnienia:

1/ obecność języka i kultury francuskiej na świecie;

2/ pojęcie frankofonii i historia badań nad frankofonią;

3/ pozycja literatury frankofońskiej na świecie;

4/ kolonizacja | kolonializm | dekolonizacja | postkolonializm

5/ kultura i historia europejskich krajów frankofońskich (Belgia, Szwajcaria, Luksemburg)

6/ kultura i historia Quebecu i francuskojęzycznej części Ameryki Północnej;

7/ kultura i historia krajów Maghrebu;

8/ kultura i historia Afryki Subsaharyjskiej;

9/ kultura i historia krajów regionu Oceanu Indyjskiego;

10/ kultura krajów Azji Południowo-Wschodniej.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

- Agnieszka Włoczewska, Mały leksykon pojęć i terminów frankofońskich, Białystok: Wydawnictwo UwB, 2012.

- Jackson Noutchie Njike, Civilisation progressive de la francophonie avec 500 activites, Paris: Nathan, 2003.

- Małgorzata Kamecka, Współczesne kino francuskie wobec pamięci postkolonialnej, [w:] "Politeja", vol. 11, nr 31/1, 2014, s. 191-204.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

- Jan Baszkiewicz, Historia Francji, Wrocław: Ossolineum [dowolne wydanie].

- Małgorzata Kamecka, Pamięć i tożsamość w postkolonialnym kinie francuskim, Białystok: Instytut Filologii Polskiej UwB, 2018.

- Józef Kwaterko, Dialogi z Ameryką. O frankofońskiej literaturze w Quebecu i na Karaibach, Kraków: Universitas, 2003.

- Sandrine Lemaire, Nicolas Bancel, Pascal Blanchard, La fracture coloniale. La société française au prisme de l'héritage colonial, La Decouverte, 2005;

- Józef Łaptos, Historia Belgii, Wrocław: Ossolineum, 1995.

- Henryk Zins, Historia Kanady, Wrocław: Ossolineum, 1975.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

humanizujące
kierunkowe
obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia są przeznaczone dla studentów 3. roku filologii francuskiej od podstaw.

Trwają 1 semestr. Wymiar godzin: 30.

Wymagana znajomość języka francuskiego na poziomie B2.

Pełny opis:

W czasie zajęć omawiane są następujące zagadnienia:

1/ obecność języka i kultury francuskiej na świecie;

2/ pojęcie frankofonii i historia badań nad frankofonią;

3/ pozycja literatury frankofońskiej na świecie;

4/ kolonizacja | kolonializm | dekolonizacja | postkolonializm

5/ kultura i historia europejskich krajów frankofońskich (Belgia, Szwajcaria, Luksemburg)

6/ kultura i historia Quebecu i francuskojęzycznej części Ameryki Północnej;

7/ kultura i historia krajów Maghrebu;

8/ kultura i historia Afryki Subsaharyjskiej;

9/ kultura i historia krajów regionu Oceanu Indyjskiego;

10/ kultura krajów Azji Południowo-Wschodniej.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

- Agnieszka Włoczewska, Mały leksykon pojęć i terminów frankofońskich, Białystok: Wydawnictwo UwB, 2012.

- Jackson Noutchie Njike, Civilisation progressive de la francophonie avec 500 activites, Paris: Nathan, 2003.

- Małgorzata Kamecka, Współczesne kino francuskie wobec pamięci postkolonialnej, [w:] "Politeja", vol. 11, nr 31/1, 2014, s. 191-204.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

- Jan Baszkiewicz, Historia Francji, Wrocław: Ossolineum [dowolne wydanie].

- Małgorzata Kamecka, Pamięć i tożsamość w postkolonialnym kinie francuskim, Białystok: Instytut Filologii Polskiej UwB, 2018.

- Józef Kwaterko, Dialogi z Ameryką. O frankofońskiej literaturze w Quebecu i na Karaibach, Kraków: Universitas, 2003.

- Sandrine Lemaire, Nicolas Bancel, Pascal Blanchard, La fracture coloniale. La société française au prisme de l'héritage colonial, La Decouverte, 2005;

- Józef Łaptos, Historia Belgii, Wrocław: Ossolineum, 1995.

- Henryk Zins, Historia Kanady, Wrocław: Ossolineum, 1975.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)