Kultura frankofonii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-FP1-3KF |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Kultura frankofonii |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. studia I stopnia f. francuskiej od podstaw - przedm. obowiązkowe Filologia francuska od postaw 3 rok sem. zimowy 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | francuski |
Rodzaj przedmiotu: | humanizujące |
Założenia (opisowo): | Zajęcia mają służyć wzbogaceniu wiedzy studentów na temat wybranych zagadnień dotyczących kultury frankofonii. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi historii oraz kultury krajów frankofońskich, jak również ich dzisiejszych związków z Francją. Ponadto, zajęcia zapoznają studentów ze współczesnymi zagadnieniami związanymi ze zjawiskiem frankofonii (geograficznej i politycznej) oraz promocji języka francuskiego w świecie. Rozwijanie kompetencji językowej. |
Pełny opis: |
profil studiów – ogólnoakademicki forma studiów – stacjonarne rodzaj przedmiotu – obowiązkowy GZ_7 rok studiów/sem. – rok III/sem. V liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – 30 godzin konwersatorium metody dydaktyczne –podające, problemowe, praktyczne. punkty ECTS – 3 udział w zajęciach 30 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 8 godz., przygotowanie do zajęć i zaliczenia 37 godz., Razem: 75 godzin, co odpowiada 2 pkt. ECTS. wskaźniki ilościowe: – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 38 godzin, co odpowiada 1,5 pkt. ECTS - nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 37 godz., co odpowiada 1,5 pkt. ECTS |
Literatura: |
- Agnieszka Włoczewska, Mały leksykon pojęć i terminów frankofońskich, Białystok: Wydawnictwo UwB, 2012. - Jackson Noutchie Njike, Civilisation progressive de la francophonie avec 500 activites, Paris: Nathan, 2003. - Małgorzata Kamecka, Współczesne kino francuskie wobec pamięci postkolonialnej, [w:] "Politeja", vol. 11, nr 31/1, 2014, s. 191-204. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA, absolwent zna i rozumie: KA6_WG3 – reprezentatywne utwory, zjawiska i procesy literackie obszaru Frankofonii oraz teorie wyjaśniające ich kulturowe podłoże i zależności między nimi KA6_WG9 - podstawowy aparat pojęciowy związany z kulturą krajów frankofońskich, służący do opisu zjawisk kulturowych istotnych dla analizy języka i procesu komunikacji KA6_WG10 - podstawowy aparat pojęciowy służący do opisu zjawisk kulturowych istotnych dla analizy literatury krajów frankofońskich z charakterystycznymi elementami dla danego obszaru KA6_WG11 - uwarunkowania historyczno-kulturowe Frankofonii, w tym m.in. historię kolonizacji i procesy niepodległościowe UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi: KA6_UW4 - przeprowadzać krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury z rejonów frankofońskich z zastosowaniem metod filologicznych pozwalających oceniać ich znaczenie w procesie historycznokulturowym KA6_UW6 - dobierać oraz stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne w celu zrozumienia dynamiki, w tym językowego zróżnicowania, badanego obszaru KA6_UW8 - właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzące w obszarze literaturoznawstwa, by lepiej zrozumieć ekspresję społeczno-kulturową przeobrażającego się świata frankofońskiego KA6_UK3 - komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu literaturoznawstwa, by sprawnie zrelacjonować aspekty kultury frankofońskiej KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do: KA6_KO4 - tworzenia płaszczyzn tolerancji i współpracy w warunkach komunikacji wielokulturowej i zróżnicowanego religijnie społeczeństwa KA6_KO5 - uczestniczenia w życiu kulturalnym w jego różnorodnych formach, m. in. uczestnicząc w obchodach Międzynarodowych Dni Frankofonii |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Kaznowski | |
Prowadzący grup: | Jan Kaznowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | humanizujące |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia są przeznaczone dla studentów 3. roku filologii francuskiej od podstaw. Trwają 1 semestr. Wymiar godzin: 30. Wymagana znajomość języka francuskiego na poziomie B2. |
|
Pełny opis: |
W czasie zajęć omawiane są następujące zagadnienia: 1/ obecność języka i kultury francuskiej na świecie; 2/ pojęcie frankofonii i historia badań nad frankofonią; 3/ pozycja literatury frankofońskiej na świecie; 4/ kolonizacja | kolonializm | dekolonizacja | postkolonializm 5/ kultura i historia europejskich krajów frankofońskich (Belgia, Szwajcaria, Luksemburg) 6/ kultura i historia Quebecu i francuskojęzycznej części Ameryki Północnej; 7/ kultura i historia krajów Maghrebu; 8/ kultura i historia Afryki Subsaharyjskiej; 9/ kultura i historia krajów regionu Oceanu Indyjskiego; 10/ kultura krajów Azji Południowo-Wschodniej. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: - Agnieszka Włoczewska, Mały leksykon pojęć i terminów frankofońskich, Białystok: Wydawnictwo UwB, 2012. - Jackson Noutchie Njike, Civilisation progressive de la francophonie avec 500 activites, Paris: Nathan, 2003. - Małgorzata Kamecka, Współczesne kino francuskie wobec pamięci postkolonialnej, [w:] "Politeja", vol. 11, nr 31/1, 2014, s. 191-204. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: - Jan Baszkiewicz, Historia Francji, Wrocław: Ossolineum [dowolne wydanie]. - Małgorzata Kamecka, Pamięć i tożsamość w postkolonialnym kinie francuskim, Białystok: Instytut Filologii Polskiej UwB, 2018. - Józef Kwaterko, Dialogi z Ameryką. O frankofońskiej literaturze w Quebecu i na Karaibach, Kraków: Universitas, 2003. - Sandrine Lemaire, Nicolas Bancel, Pascal Blanchard, La fracture coloniale. La société française au prisme de l'héritage colonial, La Decouverte, 2005; - Józef Łaptos, Historia Belgii, Wrocław: Ossolineum, 1995. - Henryk Zins, Historia Kanady, Wrocław: Ossolineum, 1975. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Kaznowski | |
Prowadzący grup: | Jan Kaznowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | humanizujące |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia są przeznaczone dla studentów 3. roku filologii francuskiej od podstaw. Trwają 1 semestr. Wymiar godzin: 30. Wymagana znajomość języka francuskiego na poziomie B2. |
|
Pełny opis: |
W czasie zajęć omawiane są następujące zagadnienia: 1/ obecność języka i kultury francuskiej na świecie; 2/ pojęcie frankofonii i historia badań nad frankofonią; 3/ pozycja literatury frankofońskiej na świecie; 4/ kolonizacja | kolonializm | dekolonizacja | postkolonializm 5/ kultura i historia europejskich krajów frankofońskich (Belgia, Szwajcaria, Luksemburg) 6/ kultura i historia Quebecu i francuskojęzycznej części Ameryki Północnej; 7/ kultura i historia krajów Maghrebu; 8/ kultura i historia Afryki Subsaharyjskiej; 9/ kultura i historia krajów regionu Oceanu Indyjskiego; 10/ kultura krajów Azji Południowo-Wschodniej. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: - Agnieszka Włoczewska, Mały leksykon pojęć i terminów frankofońskich, Białystok: Wydawnictwo UwB, 2012. - Jackson Noutchie Njike, Civilisation progressive de la francophonie avec 500 activites, Paris: Nathan, 2003. - Małgorzata Kamecka, Współczesne kino francuskie wobec pamięci postkolonialnej, [w:] "Politeja", vol. 11, nr 31/1, 2014, s. 191-204. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: - Jan Baszkiewicz, Historia Francji, Wrocław: Ossolineum [dowolne wydanie]. - Małgorzata Kamecka, Pamięć i tożsamość w postkolonialnym kinie francuskim, Białystok: Instytut Filologii Polskiej UwB, 2018. - Józef Kwaterko, Dialogi z Ameryką. O frankofońskiej literaturze w Quebecu i na Karaibach, Kraków: Universitas, 2003. - Sandrine Lemaire, Nicolas Bancel, Pascal Blanchard, La fracture coloniale. La société française au prisme de l'héritage colonial, La Decouverte, 2005; - Józef Łaptos, Historia Belgii, Wrocław: Ossolineum, 1995. - Henryk Zins, Historia Kanady, Wrocław: Ossolineum, 1975. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | humanizujące |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia są przeznaczone dla studentów 3. roku filologii francuskiej od podstaw. Trwają 1 semestr. Wymiar godzin: 30. Wymagana znajomość języka francuskiego na poziomie B2. |
|
Pełny opis: |
W czasie zajęć omawiane są następujące zagadnienia: 1/ obecność języka i kultury francuskiej na świecie; 2/ pojęcie frankofonii i historia badań nad frankofonią; 3/ pozycja literatury frankofońskiej na świecie; 4/ kolonizacja | kolonializm | dekolonizacja | postkolonializm 5/ kultura i historia europejskich krajów frankofońskich (Belgia, Szwajcaria, Luksemburg) 6/ kultura i historia Quebecu i francuskojęzycznej części Ameryki Północnej; 7/ kultura i historia krajów Maghrebu; 8/ kultura i historia Afryki Subsaharyjskiej; 9/ kultura i historia krajów regionu Oceanu Indyjskiego; 10/ kultura krajów Azji Południowo-Wschodniej. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: - Agnieszka Włoczewska, Mały leksykon pojęć i terminów frankofońskich, Białystok: Wydawnictwo UwB, 2012. - Jackson Noutchie Njike, Civilisation progressive de la francophonie avec 500 activites, Paris: Nathan, 2003. - Małgorzata Kamecka, Współczesne kino francuskie wobec pamięci postkolonialnej, [w:] "Politeja", vol. 11, nr 31/1, 2014, s. 191-204. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: - Jan Baszkiewicz, Historia Francji, Wrocław: Ossolineum [dowolne wydanie]. - Małgorzata Kamecka, Pamięć i tożsamość w postkolonialnym kinie francuskim, Białystok: Instytut Filologii Polskiej UwB, 2018. - Józef Kwaterko, Dialogi z Ameryką. O frankofońskiej literaturze w Quebecu i na Karaibach, Kraków: Universitas, 2003. - Sandrine Lemaire, Nicolas Bancel, Pascal Blanchard, La fracture coloniale. La société française au prisme de l'héritage colonial, La Decouverte, 2005; - Józef Łaptos, Historia Belgii, Wrocław: Ossolineum, 1995. - Henryk Zins, Historia Kanady, Wrocław: Ossolineum, 1975. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.