Kultura i sztuka Hiszpanii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-HF1-2HKS |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Kultura i sztuka Hiszpanii |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. I st. studia filologii jęz.francuskiego stosow.z hiszp. - przedmioty obowiązkowe Język francuski stos. z hiszpańskim 2 rok sem.zimowy 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest przedstawienie najważniejszych wydarzeń z historii Hiszpanii które wpłynęły na formowanie się kultury, sztuki i obyczajowości społeczeństwa. Ponadto opisane zostają realia geopolityczne Królestwa Hiszpanii , scharakteryzowane zostaną wybrane regiony autonomiczne Hiszpanii. Omówione także zostaną najważniejsze rytuały i święta religijne, wybrane tematy z malarstwa, architektury, muzyki, kina i literatury. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z najważniejszymi zjawiskami i tendencjami w historii literatury hiszpańskiej/krajów hispanojęzycznych od czasów nowożytnych do najnowszych. Zajęcia mają zapoznać studentów ze specyfiką kulturową Hiszpanii i krajów hispanojęzycznych, przybliżyć jej odmienność i bogactwo kulturowe w dziedzinie języka, sztuki, religii i muzyki oraz systemu politycznego |
Pełny opis: |
Profil studiów: praktyczny; studia stacjonarne; Język angielski stosowany z hiszpańskim; Język francuski stosowany z hiszpańskim; II rok/ III semestr studiów; 30 godzin wykład; 2 ECTS; Status przedmiotu – obowiązkowy, MK_5 Blok kulturoznawczy; Studenci zaczynają naukę posiadając ogólną wiedzę kulturową bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach: 30 godzin, Przygotowanie do zajęć: 20 godzin, Dokończenie lub opracowanie w domu: 0 godzin Udział w konsultacjach: 2 godziny, Przygotowanie do egzaminu : 10 godzin, Razem: 62 godziny. Nakład pracy studenta związany z zajęciami : - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 30 - o charakterze praktycznym 30 |
Literatura: |
J. M. Barnadiarán, Mitología vasca, Txertoa, San Sebastián 1979. V. Bozal, Arte del siglo XX en España. Pintura y escultura 1939-1990, Espasa Calpe, Madrid 1995. J. L. Gallero, Sólo se vive una vez. Esplendor y ruina de la movida madrileña, Árdora, Madrid 1991. K. Richmond, Las mujeres en el fascismo español. La Seccióm Femenina de la Falange (1934-1959), Alianza Editorial, Madrid 2004. S.G. Payne, The Franco Regime, 1936-1975, The University of Wisconsin Press 1987. |
Efekty uczenia się: |
KP6_WG9 absolwent zna i rozumie: podstawowy aparat pojęciowy służący do opisu zjawisk kulturowych istotnych dla analizy języka i procesu komunikacji KP6_WG10 absolwent zna i rozumie: podstawowy aparat pojęciowy służący do opisu zjawisk kulturowych istotnych dla analizy literatury danego obszaru językowego KP6_WG11 absolwent zna i rozumie: uwarunkowania historyczno-kulturowe danego obszaru językowego KP6_UW4 absolwent potrafi: przeprowadzać krytyczna analizę i interpretację różnych wytworów kultury z zastosowaniem metod filologicznych pozwalających oceniać ich znaczenie w procesie historyczno-kulturowym, KP6_UW6 absolwent potrafi dobierać oraz stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjnokomunikacyjne (ICT) KP6_UK4 absolwent potrafi brać udział w debacie w języku obcym, przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich KP6_UO1 absolwent potrafi planować i organizować pracę indywidualną i pracę w zespole KP6_UU1 absolwent potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie KP6_KK1 absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy KP6_KK2 absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych KP6_KO3 absolwent jest gotów do świadomego pielęgnowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy KP6_KO5 absolwent jest gotów do uczestniczenia w życiu kulturalnym w jego różnorodnych formach |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na wykładzie jest obowiązkowa. Dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze. Zaliczenie na ocenę na podstawie pisemnego testu końcowego |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Karczewska | |
Prowadzący grup: | Anna Karczewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie najważniejszych wydarzeń z historii Hiszpanii które wpłynęły na formowanie się kultury, sztuki i obyczajowości społeczeństwa. Ponadto opisane zostają realia geopolityczne Królestwa Hiszpanii , scharakteryzowane zostaną wybrane regiony autonomiczne Hiszpanii. Omówione także zostaną najważniejsze rytuały i święta religijne, wybrane tematy z malarstwa, architektury, muzyki, kina i literatury. |
|
Pełny opis: |
1.Kultura i geografia Hiszpanii - wprowadzenie 2.Frankizm 3.Madrycka movida 4.Hiszpańska kinematografia 5.Mitologia Kraju Basków 6.Flamenco 7.Galicja i pielgrzymki do Santiago de Compostela 8.Święta w Hiszpanii 9.Walki byków 10. Barcelona i Gaudi 11. Malarstwo hiszpańskie I (Goya, Velazquez, El Greco) 12. Malarstwo hiszpańskie II (Picasso, Miro, Dali, Tapies, Barcelo) |
|
Literatura: |
L. Mularska Andziak, Franco, 1994. N. Jarska, Idealne kobiety, 2011. W. Bryl Roman. Movida madrycka jako ruch kulturowy. 2008. J. M. Barnadiarán, Mitología vasca, Txertoa, San Sebastián 1979. V. Bozal, Arte del siglo XX en España. Pintura y escultura 1939-1990, Espasa Calpe, Madrid 1995. J. L. Gallero, Sólo se vive una vez. Esplendor y ruina de la movida madrileña, Árdora, Madrid 1991. K. Richmond, Las mujeres en el fascismo español. La Seccióm Femenina de la Falange (1934-1959), Alianza Editorial, Madrid 2004. S.G. Payne, The Franco Regime, 1936-1975, The University of Wisconsin Press 1987. |
|
Uwagi: |
Obecność na wykładzie nie jest obowiązkowa. Warunkiem zaliczenia jest egzamin pisemny |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Karczewska | |
Prowadzący grup: | Anna Karczewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie najważniejszych wydarzeń z historii Hiszpanii które wpłynęły na formowanie się kultury, sztuki i obyczajowości społeczeństwa. Ponadto opisane zostają realia geopolityczne Królestwa Hiszpanii , scharakteryzowane zostaną wybrane regiony autonomiczne Hiszpanii. Omówione także zostaną najważniejsze rytuały i święta religijne, wybrane tematy z malarstwa, architektury, muzyki, kina i literatury. |
|
Pełny opis: |
1.Kultura i geografia Hiszpanii - wprowadzenie 2.Frankizm 3.Madrycka movida 4.Hiszpańska kinematografia 5.Mitologia Kraju Basków 6.Flamenco 7.Galicja i pielgrzymki do Santiago de Compostela 8.Święta w Hiszpanii 9.Walki byków 10. Barcelona i Gaudi 11. Malarstwo hiszpańskie I (Goya, Velazquez, El Greco) 12. Malarstwo hiszpańskie II (Picasso, Miro, Dali, Tapies, Barcelo) |
|
Literatura: |
L. Mularska Andziak, Franco, 1994. N. Jarska, Idealne kobiety, 2011. W. Bryl Roman. Movida madrycka jako ruch kulturowy. 2008. J. M. Barnadiarán, Mitología vasca, Txertoa, San Sebastián 1979. V. Bozal, Arte del siglo XX en España. Pintura y escultura 1939-1990, Espasa Calpe, Madrid 1995. J. L. Gallero, Sólo se vive una vez. Esplendor y ruina de la movida madrileña, Árdora, Madrid 1991. K. Richmond, Las mujeres en el fascismo español. La Seccióm Femenina de la Falange (1934-1959), Alianza Editorial, Madrid 2004. S.G. Payne, The Franco Regime, 1936-1975, The University of Wisconsin Press 1987. |
|
Uwagi: |
Nie przewiduje się drugiego podejścia do testu w celu poprawy oceny. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.