Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia rozwojowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-ON2-1PR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia rozwojowa
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 2L stac. II st. studia filologii obcej nauczycielskiej - przedmioty obowiązkowe
Filologia obca nauczycielska 1 rok sem zimowy 2 stopień
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem przedmiotu jest: dostarczenie wiedzy o teoretycznych ujęciach procesów rozwoju człowieka; wprowadzenie podstawowych pojęć służących wyjaśnianiu procesu rozwoju człowieka i jego modelowych ujęć; rozpoznanie procesów dotyczących rozwoju człowieka w poszczególnych fazach życia; uwrażliwienie na problemy związane ze wspomaganiem rozwoju człowieka, zapoznanie z potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi w poszczególnych okresach rozwoju człowieka od dzieciństwa do dorosłości.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Podstawowe pojęcia z zakresu psychologii rozwojowej i psychologii rozwoju człowieka w ciągu życia. Modele rozwoju i ich wyznaczniki. Charakterystyka poszczególnych okresów rozwojowych w wymiarze fizycznym, psychomotorycznym, psychoseksualnym, poznawczym, emocjonalnym i społecznym. Potrzeby rozwojowe i mechanizmy ich zaspokajania. Norma rozwojowa, rozwój i kształtowanie osobowości. Zadania rozwojowe poszczególnych okresów rozwojowych. Znaczenie wiedzy z psychologii rozwoju człowieka dla praktyki edukacyjnej. Teorie integralnego rozwoju ucznia, dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów, zaburzenia zachowania, zagadnienia: nieśmiałości i nadpobudliwości, szczególnych uzdolnień, zaburzeń funkcjonowania w okresie dorastania, obniżenia nastroju, depresji, krystalizowania się tożsamości, dorosłości, identyfikacji z nowymi rolami społecznymi, a także kształtowania się stylu życia.

Pełny opis:

Nazwa jednostki prowadzącej kształcenie: Wydział Filologiczny

Poziom kształcenia: II stopień

Profil kształcenia: ogólnoakademicki

Liczba punktów ECTS: 1

Wykład: 15 godzin

Ćwiczenia: 15 godzin

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w wykładach: 15 godz.

Udział w ćwiczeniach: 15 godz.

Samodzielne przygotowanie do zajęć i zaliczeń: 10 godz.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Harwas-Napierała B., Trempała J. (2010). Psychologia rozwoju człowieka (Tom II, rozdziały 1-6). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

2. Brzezińska A. (2006).Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: GWP.

3. Brzezińska A., Appelt K., Ziółkowska B. (2008). Psychologia rozwoju człowieka. W: J. Strelau, D.Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.2. Gdańsk: GWP.

Literatura uzupełniająca:

Murray L. (2014). Psychologia małego dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Paradygmat.

Birch T., Malim (2009). Psychologia rozwojowa w zarysie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Harwas-Napierała B., Trempała J. (2010). Psychologia rozwoju człowieka (Tom I, III). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Helms D. E., Turner J.S. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: WSiP.

Schaffer H. R (2005). Psychologia dziecka. Warszawa: PWN.

Schaffer H.R. (2010). Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Trempała J. (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: PWN.

Vasta R., Haith M. M., Miller S. A. (1995). Psychologia dziecka, Warszawa: WSiP.

Winnicot D. (2010). Dziecko, jego rodzina i świat. Wydawnictwo Ingenium.

Efekty uczenia się:

KP7_WG2 - Absolwent zna i rozumie klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne; metoda weryfikacji: egzamin, kolokwium

KP7_UW1 - Absolwent potrafi obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne,

analizować je z wykorzystaniem wiedzy psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów w kontekście normy rozwojowej poszczególnych etapów rozwoju człowieka; metoda weryfikacji: egzamin, kolokwium, ocena aktywności podczas zajęć

KP7_UW7 - Absolwent potrafi podejmować pracę z uczniami rozbudzającą ich

zainteresowania i rozwijającą ich uzdolnienia, właściwie dobierać treści nauczania, zadania i formy pracy w ramach samokształcenia oraz promować

osiągnięcia uczniów w odniesieniu do charakterystyki psychologicznej poszczególnych okresów rozwojowych; metoda weryfikacji: egzamin, kolokwium, ocena aktywności podczas zajęć

KP7_UU1 - Absolwent potrafi zgodnie z danymi normami rozwojowymi wykorzystywać proces oceniania i udzielania informacji zwrotnych do stymulowania uczniów w ich pracy nad własnym rozwojem; metoda weryfikacji: egzamin, kolokwium, ocena aktywności podczas zajęć

KP7_KK2 - Absolwent gotów jest do pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, psychologami, pedagogami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej, rozumiejąc specyfikę rozwojową dzieci na różnych etapach ich życia; metoda weryfikacji: ocena aktywności podczas zajęć

Metody kształcenia: wykład, dyskusja, pokaz; metody aktywizujące, samodzielna praca studenta z literaturą przedmiotu, projekty zespołowe, praca w grupach, dyskusja, konsultacje indywidualne

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenia cząstkowe ćwiczeń: samoocena aktywności studenta na

ćwiczeniach (zadania), samoocena efektów pracy zespołowej, ocena aktywności studenta na ćwiczeniach. Zaliczenie ćwiczeń na ocenę. Egzamin pisemny.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Nowakowska-Kaliszuk
Prowadzący grup: Agnieszka Nowakowska-Kaliszuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Nowakowska-Kaliszuk
Prowadzący grup: Agnieszka Nowakowska-Kaliszuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)