Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Morfologia języka polskiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-PS1-1GOPM
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Morfologia języka polskiego
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 3L stac. I st. studia filologii polskiej - przedmioty obowiązkowe
Filologia polska 1 rok sem.letni 1 stopień
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem przedmiotu jest:

1) Kształtowanie świadomości językowej studenta, tj. zdobycie przez niego wiedzy na temat struktury współczesnego języka polskiego, zależności zachodzących między jego elementami, istotnych zjawisk w nim zachodzących;;

2) zdobycie u m i e j ę t n o ś c i identyfikacji, samodzielnej analizy i interpretacji jednostek z poziomu morfologicznego języka (różnymi metodami);

3) Kształcenie umiejętności posługiwania się słownikami ogólnymi i gramatycznymi języka polskiego w wersji książkowej i elektronicznej.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Wykład i ćwiczenia mają tę samą problematykę, z tym że na wykładzie student otrzymuje uporządkowaną wiedzę z zakresu treści przedmiotowych w formie podawczej, którą następnie pod okiem prowadzącego ćwiczenia weryfikuje na podstawie przeczytanej literatury, dyskusji w grupie, wyników samodzielnych i zespołowych prac, a także wniosków z przeprowadzanych analiz morfologicznych (fleksyjnych i słowotwórczych) wprowadzonymi metodami.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, językoznawstwo

Rok i semestr studiów: semestr zimowy I roku

Wymagania wstępne: elementarna znajomość zagadnień z zakresu fleksji i słowotwórstwa języka polskiego

Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 14 godz. wykładu; 45 godz. ćwiczeń

Metody dydaktyczne: przedmiot prowadzony jest z wykorzystaniem różnorodnych metod i technik dydaktycznych: wykładu z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, metody heurystycznej, metod aktywizujących, np. warsztatów grupowych, metody projektu, dyskusji

Punkty ECTS: 3

Bilans nakładu pracy studenta:

Uczestnictwo w wykładzie – 14 godz.

Udział w ćwiczeniach – 45 godz.

Samodzielna praca w domu (w tym przygotowanie prezentacji) –15 godz.

Przygotowanie do zaliczenia – 15 godz.

ŁĄCZNIE – 89 godz.

Wskaźniki ilościowe:

nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 59 godz. (2 p. ECTS);

- zajęciami o charakterze praktycznym - 45 godz. (1,5 p. ECTS);

Literatura:

Literatura podstawowa

1. M. Bańko, Wykłady z polskiej fleksji, Warszawa 2002.

2. Słownik gramatyki języka polskiego, red. W. Gruszczyński, J. Bralczyk, Warszawa 2002, hasła z morfologii.

3. Z. Saloni, Wstęp do koniugacji polskiej, Olsztyn 2000.

4. M. Wiśniewski, I. Kaproń-Charzyńska, Morfologia współczesnego języka polskiego. Zagadnienia ogólne. Słowotwórstwo, Toruń 2024

5. http://sgjp.pl

Literatura uzupełniająca

1. J. Tokarski, Fleksja polska, Warszawa 1978.

2. R. Grzegorczykowa, J. Puzynina, Słowotwórstwo współczesnego języka polskiego, Warszawa 1979.

3. R. Laskowski, Od czego lepszy jest lepszy?, „Język Polski” 1977, s. 323–344.

4. Z. Saloni, Kategoria rodzaju we współczesnym języku polskim, [w:] Kategorie gramatyczne grup imiennych w języku polskim, Wrocław 1976, s. 43–106.

5. Z. Saloni, Klasyfikacja gramatyczna leksemów polskich, „Język Polski” 1974, s. 3–13 i 93–101.

6. K. Waszakowa, Słowotwórstwo współczesnego języka polskiego, Warszawa 1994.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy student:

1. Charakteryzuje się podstawową znajomością tradycyjnej terminologii językoznawczej w zakresie morfologii (słowotwórstwa i fleksji) języka polskiego (KP6_WG1)

2. Zna założenia różnych metod analizy morfologicznej (KP6_WG3)

W zakresie umiejętności student:

1. Umie dokonać analizy morfologicznej tekstu, analizy fleksyjnej i słowotwórczej jednostek językowych (KP6_UWK1)

2. Umie odszukać potrzebne informacje z zakresu morfologii języka polskiego w podręcznikach, słownikach i innych źródłach (KP6_UWK1)

Metody i kryteria oceniania:

Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę po II semestrze i egzamin pisemny po III semestrze, obejmujący całość zagadnień omawianych na wykładach i ćwiczeniach z fonetyki i fonologii języka polskiego, morfologii języka polskiego i składni języka polskiego.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Awramiuk, Diana Saniewska
Prowadzący grup: Elżbieta Awramiuk, Diana Saniewska
Strona przedmiotu: http://.
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest:

1) Kształtowanie świadomości językowej studenta, tj. zdobycie przez niego wiedzy na temat struktury współczesnego języka polskiego, zależności zachodzących między jego elementami, istotnych zjawisk w nim zachodzących;;

2) zdobycie u m i e j ę t n o ś c i identyfikacji, samodzielnej analizy i interpretacji jednostek z poziomu morfologicznego języka (różnymi metodami);

3) Kształcenie umiejętności posługiwania się słownikami ogólnymi i gramatycznymi języka polskiego w wersji książkowej i elektronicznej.

Wykład i ćwiczenia mają tę samą problematykę, z tym że na wykładzie student otrzymuje uporządkowaną wiedzę z zakresu treści przedmiotowych w formie podawczej, którą następnie pod okiem prowadzącego ćwiczenia weryfikuje na podstawie przeczytanej literatury, dyskusji w grupie, wyników samodzielnych i zespołowych prac, a także wniosków z przeprowadzanych analiz morfologicznych (fleksyjnych i słowotwórczych) wprowadzonymi metodami.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, językoznawstwo

Rok i semestr studiów: semestr zimowy I roku

Wymagania wstępne: elementarna znajomość zagadnień z zakresu fleksji i słowotwórstwa języka polskiego

Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 14 godz. wykładu; 45 godz. ćwiczeń

Metody dydaktyczne: przedmiot prowadzony jest z wykorzystaniem różnorodnych metod i technik dydaktycznych: wykładu z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, metody heurystycznej, metod aktywizujących, np. warsztatów grupowych, metody projektu, dyskusji

Punkty ECTS: 3

Bilans nakładu pracy studenta:

Uczestnictwo w wykładzie – 14 godz.

Udział w ćwiczeniach – 45 godz.

Samodzielna praca w domu (w tym przygotowanie prezentacji) –15 godz.

Przygotowanie do zaliczenia – 15 godz.

ŁĄCZNIE – 89 godz.

Wskaźniki ilościowe:

nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 59 godz. (2 p. ECTS);

- zajęciami o charakterze praktycznym - 45 godz. (1,5 p. ECTS);

Literatura:

Literatura podstawowa

1. M. Bańko, Wykłady z polskiej fleksji, Warszawa 2002.

2. Słownik gramatyki języka polskiego, red. W. Gruszczyński, J. Bralczyk, Warszawa 2002, hasła z morfologii.

3. D. Kopcińska, Gramatyka opisowa. Materiały do ćwiczeń, Warszawa 1996.

4. R. Grzegorczykowa, Zarys słowotwórstwa polskiego. Słowotwórstwo opisowe, Warszawa 1974.

5. Z. Saloni, Wstęp do koniugacji polskiej, Olsztyn 2000.

6. http://sgjp.pl/leksemy/#13589/a

Literatura uzupełniająca

1. J. Tokarski, Fleksja polska, Warszawa 1978.

2. R. Grzegorczykowa, J. Puzynina, Słowotwórstwo współczesnego języka polskiego, Warszawa 1979.

3. W. Mańczak, Ile rodzajów jest w polskim? „Język Polski” 1956, s. 116 – 121.

4. R. Laskowski, Od czego lepszy jest lepszy?, „Język Polski” 1977, s. 323–344.

5. Z. Saloni, Kategoria rodzaju we współczesnym języku polskim, [w:] Kategorie gramatyczne grup imiennych w języku polskim, Wrocław 1976, s. 43–106.

6. Z. Saloni, Klasyfikacja gramatyczna leksemów polskich, „Język Polski” 1974, s. 3–13 i 93–101.

7. K. Waszakowa, Słowotwórstwo współczesnego języka polskiego, Warszawa 1994.

Uwagi:

.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Awramiuk, Diana Saniewska
Prowadzący grup: Elżbieta Awramiuk, Diana Saniewska
Strona przedmiotu: http://.
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest:

1) Kształtowanie świadomości językowej studenta, tj. zdobycie przez niego wiedzy na temat struktury współczesnego języka polskiego, zależności zachodzących między jego elementami, istotnych zjawisk w nim zachodzących;;

2) zdobycie u m i e j ę t n o ś c i identyfikacji, samodzielnej analizy i interpretacji jednostek z poziomu morfologicznego języka (różnymi metodami);

3) Kształcenie umiejętności posługiwania się słownikami ogólnymi i gramatycznymi języka polskiego w wersji książkowej i elektronicznej.

Wykład i ćwiczenia mają tę samą problematykę, z tym że na wykładzie student otrzymuje uporządkowaną wiedzę z zakresu treści przedmiotowych w formie podawczej, którą następnie pod okiem prowadzącego ćwiczenia weryfikuje na podstawie przeczytanej literatury, dyskusji w grupie, wyników samodzielnych i zespołowych prac, a także wniosków z przeprowadzanych analiz morfologicznych (fleksyjnych i słowotwórczych) wprowadzonymi metodami.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, językoznawstwo

Rok i semestr studiów: semestr zimowy I roku

Wymagania wstępne: elementarna znajomość zagadnień z zakresu fleksji i słowotwórstwa języka polskiego

Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 14 godz. wykładu; 45 godz. ćwiczeń

Metody dydaktyczne: przedmiot prowadzony jest z wykorzystaniem różnorodnych metod i technik dydaktycznych: wykładu z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, metody heurystycznej, metod aktywizujących, np. warsztatów grupowych, metody projektu, dyskusji

Punkty ECTS: 3

Bilans nakładu pracy studenta:

Uczestnictwo w wykładzie – 14 godz.

Udział w ćwiczeniach – 45 godz.

Samodzielna praca w domu (w tym przygotowanie prezentacji) –15 godz.

Przygotowanie do zaliczenia – 15 godz.

ŁĄCZNIE – 89 godz.

Wskaźniki ilościowe:

nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 59 godz. (2 p. ECTS);

- zajęciami o charakterze praktycznym - 45 godz. (1,5 p. ECTS);

Literatura:

Literatura podstawowa

1. M. Bańko, Wykłady z polskiej fleksji, Warszawa 2002.

2. Słownik gramatyki języka polskiego, red. W. Gruszczyński, J. Bralczyk, Warszawa 2002, hasła z morfologii.

3. Z. Saloni, Wstęp do koniugacji polskiej, Olsztyn 2000.

4. M. Wiśniewski, I. Kaproń-Charzyńska, Morfologia współczesnego języka polskiego. Zagadnienia ogólne. Słowotwórstwo, Toruń 2024

5. http://sgjp.pl

Literatura uzupełniająca

1. J. Tokarski, Fleksja polska, Warszawa 1978.

2. R. Grzegorczykowa, J. Puzynina, Słowotwórstwo współczesnego języka polskiego, Warszawa 1979.

3. R. Laskowski, Od czego lepszy jest lepszy?, „Język Polski” 1977, s. 323–344.

4. Z. Saloni, Kategoria rodzaju we współczesnym języku polskim, [w:] Kategorie gramatyczne grup imiennych w języku polskim, Wrocław 1976, s. 43–106.

5. Z. Saloni, Klasyfikacja gramatyczna leksemów polskich, „Język Polski” 1974, s. 3–13 i 93–101.

6. K. Waszakowa, Słowotwórstwo współczesnego języka polskiego, Warszawa 1994.

Uwagi:

.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Awramiuk, Diana Saniewska
Prowadzący grup: Elżbieta Awramiuk, Diana Saniewska
Strona przedmiotu: http://.
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest:

1) Kształtowanie świadomości językowej studenta, tj. zdobycie przez niego wiedzy na temat struktury współczesnego języka polskiego, zależności zachodzących między jego elementami, istotnych zjawisk w nim zachodzących;;

2) zdobycie u m i e j ę t n o ś c i identyfikacji, samodzielnej analizy i interpretacji jednostek z poziomu morfologicznego języka (różnymi metodami);

3) Kształcenie umiejętności posługiwania się słownikami ogólnymi i gramatycznymi języka polskiego w wersji książkowej i elektronicznej.

Wykład i ćwiczenia mają tę samą problematykę, z tym że na wykładzie student otrzymuje uporządkowaną wiedzę z zakresu treści przedmiotowych w formie podawczej, którą następnie pod okiem prowadzącego ćwiczenia weryfikuje na podstawie przeczytanej literatury, dyskusji w grupie, wyników samodzielnych i zespołowych prac, a także wniosków z przeprowadzanych analiz morfologicznych (fleksyjnych i słowotwórczych) wprowadzonymi metodami.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, językoznawstwo

Rok i semestr studiów: semestr zimowy I roku

Wymagania wstępne: elementarna znajomość zagadnień z zakresu fleksji i słowotwórstwa języka polskiego

Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 14 godz. wykładu; 45 godz. ćwiczeń

Metody dydaktyczne: przedmiot prowadzony jest z wykorzystaniem różnorodnych metod i technik dydaktycznych: wykładu z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, metody heurystycznej, metod aktywizujących, np. warsztatów grupowych, metody projektu, dyskusji

Punkty ECTS: 3

Bilans nakładu pracy studenta:

Uczestnictwo w wykładzie – 14 godz.

Udział w ćwiczeniach – 45 godz.

Samodzielna praca w domu (w tym przygotowanie prezentacji) –15 godz.

Przygotowanie do zaliczenia – 15 godz.

ŁĄCZNIE – 89 godz.

Wskaźniki ilościowe:

nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 59 godz. (2 p. ECTS);

- zajęciami o charakterze praktycznym - 45 godz. (1,5 p. ECTS);

Literatura:

Literatura podstawowa

1. M. Bańko, Wykłady z polskiej fleksji, Warszawa 2002.

2. Słownik gramatyki języka polskiego, red. W. Gruszczyński, J. Bralczyk, Warszawa 2002, hasła z morfologii.

3. Z. Saloni, Wstęp do koniugacji polskiej, Olsztyn 2000.

4. M. Wiśniewski, I. Kaproń-Charzyńska, Morfologia współczesnego języka polskiego. Zagadnienia ogólne. Słowotwórstwo, Toruń 2024

5. http://sgjp.pl

Literatura uzupełniająca

1. J. Tokarski, Fleksja polska, Warszawa 1978.

2. R. Grzegorczykowa, J. Puzynina, Słowotwórstwo współczesnego języka polskiego, Warszawa 1979.

3. R. Laskowski, Od czego lepszy jest lepszy?, „Język Polski” 1977, s. 323–344.

4. Z. Saloni, Kategoria rodzaju we współczesnym języku polskim, [w:] Kategorie gramatyczne grup imiennych w języku polskim, Wrocław 1976, s. 43–106.

5. Z. Saloni, Klasyfikacja gramatyczna leksemów polskich, „Język Polski” 1974, s. 3–13 i 93–101.

6. K. Waszakowa, Słowotwórstwo współczesnego języka polskiego, Warszawa 1994.

Uwagi:

.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)