Cyfrowy warsztat dziennikarza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-PS1-2CWD |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Cyfrowy warsztat dziennikarza |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. I st. studia filologii polskiej - przedmioty obowiązkowe Filologia polska 2 rok sem.letni 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne specjalnościowe |
Założenia (opisowo): | • Głównym założeniem jest zapoznanie studentów z istotą zawodu dziennikarza, omówienie specyfiki mediów cyfrowych, a także nakreślenie tendencji, zagrożeń występujących we współczesnym dziennikarstwie. • Zajęcia mają charakter warsztatowy, więc ich głównym celem jest wyposażenie studentów w umiejętności redagowania i pisania tekstów dziennikarskich, choć nie tylko. W czasie zajęć studenci uczyć się będą również pogłębionego zadawania pytań, formułowania i wypowiadania własnego zdania na forum oraz dyskutowania. • Uczestnicy laboratorium, w sposób aktywny, zapoznają się z takimi zagadnieniami jak: informacyjne i publicystyczne gatunki dziennikarskie, fake news, deepfake, z elementami prawa prasowego i etyki dziennikarskiej. • Ponadto celem zajęć jest, aby w czasie ich trwania studenci ćwiczyli kompetencje miękkie, do których należą: praca w parach i grupie, twórcze myślenie, organizacja czasu pracy. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
• Celem zajęć jest zapoznanie studentów z istotą zawodu dziennikarza, omówienie specyfiki mediów cyfrowych, wskazanie tendencji, zagrożeń występujących we współczesnym dziennikarstwie. • Spotkania mają charakter warsztatowy, ich głównym założeniem jest wyposażenie studentów w umiejętności: redagowania i pisania tekstów dziennikarskich, przeprowadzania wywiadów. A także zapoznanie uczestników laboratorium z gatunkami dziennikarskimi. • Dodatkowym zamierzeniem jest to, aby w trakcie laboratorium studenci zdobyli kompetencje miękkie, tj.: współpraca w grupie, twórcze myślenie, wypowiadanie się na forum, organizacja czasu pracy. |
Pełny opis: |
• Zajęcia Cyfrowy warsztat dziennikarza należą do cyklu przedmiotów specjalnościowych "Dziennikarstwo cyfrowe" i mają charakter praktyczny. Podczas laboratorium, oprócz zadań warsztatowych, podejmowane są najważniejsze kwestie teoretyczne, związane z funkcjonowaniem mediów, informacjami i publicystyką, które obejmują co najmniej trzy poziomy umiejętności dziennikarskich: 1. Zdolność wnikliwego oglądu rzeczywistości, połączona z przeprowadzaniem krytycznej selekcji informacji, także wśród wiadomości już przetworzonych (zwłaszcza w sieci); 2. Umiejętność praktykowania wywiadu, jako podstawowej i bezpośredniej formy zdobywania informacji (sztuka prowadzenia dialogu, dyskusji, moderacji); 3. Zapis wydarzenia w postaci tekstu, zgodnie z obowiązującymi zasadami sztuki dziennikarskiej . • Pierwsze zajęcia wprowadzają w cykl spotkań - kolejne dwa - w istotę pracy dziennikarza. Następne warsztaty dotyczą specyfiki mediów cyfrowych, a także pracy dziennikarskiej. Podczas zajęć studenci uczyć się redakcji gotowych tekstów, pisania informacji od podstaw, w oparciu o wypowiedź tekstową lub dźwiękową oraz poznają sztukę wywiadu. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Etyka dziennikarstwa, pod red. E. Pawlak – Hejno, J. Pleszczyńskiego, Lublin 2012. 2. E – gatunki. Dziennikarz w nowej przestrzeni komunikowania, red. W. Godzic, Z. Bauer, Warszawa 2015. 3. A. Kaliszewski, Gatunki dziennikarskie a język, [w:] Gatunki dziennikarskie. Teoria. Praktyka. Język, K. Wolny – Zmorzyński, A. Kaliszewski, W. Furman, s. 175 -197. 4. Biblia dziennikarstwa, Kraków 2010. 5. G. Lowrence, Sztuka wywiadu; lekcja mistrza, Warszawa 2006. 6. M. Chyliński, S. Russ-Mohl, Dziennikarstwo, Warszawa 2007. 7. K. Rosińska, Fake news. Geneza, istota, przeciwdziałanie, Warszawa 2021. 8. A. Boese, Fake newsy i inne fałszerstwa od średniowiecza do XXI wieku, Warszawa 2018. 9. B. Hennessy, Dziennikarstwo publicystyczne, przeł. Agata Sadza, Kraków 2006. 10. M. Ressa, Jak stawić czoła dyktatorowi. Opowieść z pierwszej linii frontu cyfrowej wojny informacyjnej, Kraków 2024. 11. T. Goban-Klas, Rwący nurt mediów. Mediocen – nowa fala mediatyzacji życia społecznego, Kraków-Rzeszów 2020, s. 79-119. 12. W. Furman, Autorytet przekazów dziennikarskich jako wynik współpracy profesjonalistów i amatorów, „Zeszyty prasoznawcze” Kraków 2016, T. 59, nr 2 (226), s. 335-347. 13. J. Kreft, Schyłek tradycyjnego dziennikarstwa prasowego a nowa logika mediów, „Zeszyty prasoznawcze” Kraków 2016, T. 59, nr 2 (226), 314-325. Literatura dodatkowa: 1. D. Kowalska, Dziennikarze i ich najważniejsze sprawy, Warszawa 2022. 2. M. Albright, Faszyzm. Ostrzeżenie, Poltext 2018. 3. M. Rusinek, Ptak DODO, czyli co mówią do nas politycy, Kraków 2023 4. J. Bralczyk, A. Markowski, J. Miodek, Trzy po 33, Warszawa 2016. 5. M. Choiński, The New Yorker. Biografia pisma, które zmieniło Amerykę, Kraków 2024. |
Efekty uczenia się: |
• Student potrafi zdefiniować i scharakteryzować czym są media cyfrowe, rozumie specyfikę informacyjnych i publicystycznych gatunków dziennikarskich. Potrafi wymienić ich przykłady. • Student zna i potrafi rozpoznać w przestrzeni medialnej takie zjawiska jak: fake news, deepfake, manipulacja, propaganda, dezinformacja. • Student posiada umiejętności praktyczne, tj.: redagowanie i pisanie tekstów informacyjnych, wraz z przytoczeniem w nich wypowiedzi, potrafi przeprowadzić rozmowę, która umożliwi mu zdobycie podstawowych informacji do napisania tekstu. • Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł z zastosowaniem właściwych metod i narzędzi w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych. • Student planuje i konstruuje wypowiedzi ustne i pisemne sproblematyzowane interpretacyjnie, posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz własnych wniosków. • Student pracuje w grupie przyjmując w niej różne role. • Student buduje własną refleksję o uczeniu się (metarefleksję), o tym co pomaga, a co przeszkadza mu się uczyć. |
Metody i kryteria oceniania: |
• Laboratorium Cyfrowy Warsztat Dziennikarza kończy się zaliczeniem, w ramach którego student przygotowuje tekst, do wyboru, informacyjny lub publicystyczny. Zgodnie z kryteriami podanymi przez prowadzącego zajęcia. • W trakcie zajęć prowadzona jest ocena ciągła; wykonania powierzonych zadań i merytorycznego zaangażowania w nie, postawy wobec zajęć, przygotowania projektów oraz tekstów. • Przez cały semestr student może mieć dwie nieobecności. W celu uzyskania pozytywnej oceny końcowej z przedmiotu Cyfrowy warsztat dziennikarza każda następna absencja powinna być zaliczona w czasie dyżuru prowadzącego zajęcia (wtorek 9.45 - 10.30). Kryteria oceny pracy zaliczeniowej: • Student samodzielnie wymyśla temat, na który napisze tekst informacyjny lub publicystyczny (do wyboru). • Student wykonuje pracę indywidualnie. • W pracy powinny być przytoczone przynajmniej dwie wypowiedzi różnych osób, których głos ma stanowić dopełnienie omawianego tematu. • W tekście powinny znajdować się odpowiedzi na następujące pytania: Kto? Co? Gdzie? Kiedy? Dlaczego? W jaki sposób? • Praca powinna być napisana w sposób spójny, logiczny, poprawną polszczyzną. • Zebrany materiał Student przynosi na przedostatnie zajęcia w semestrze, czyli 3.06.2025 r. Wówczas nastąpi finalizacja pracy semestralnej, poprzez napisanie tekstu i oddanie go do oceny prowadzącemu. Spełnienie wyżej wymienionych kryteriów (jest to minimum) stanowi przesłankę do wystawienia pozytywnej oceny za pracę semestralną, która mieści się w skali od 3 do 5. Prowadzący jednocześnie zaznacza, że sposób i stopień zaangażowania w realizację tematu może mieć wpływ na zróżnicowanie ocen. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Andrzejewska | |
Prowadzący grup: | Ewelina Andrzejewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Andrzejewska | |
Prowadzący grup: | Ewelina Andrzejewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Andrzejewska | |
Prowadzący grup: | Ewelina Andrzejewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.