Formy publikacji cyfrowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-PS1-2FPC |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Formy publikacji cyfrowej |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. I st. studia filologii polskiej - przedmioty obowiązkowe Filologia polska 2 rok sem.letni 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe specjalnościowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie wachlarza możliwości publikowania cyfrowego, przede wszystkim w Internecie, a także dyskusja o ich historii, efektywności, funkcjonowaniu i perspektywach rozwoju. |
Pełny opis: |
profil studiów – ogólnoakademicki forma studiów – stacjonarne rodzaj przedmiotu – obowiązkowy w ramach bloku fakultatywnego dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina literaturoznawstwo rok studiów/sem. – rok II/sem.II - studia pierwszego stopnia wymagania wstępne – brak liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – 15 godzin laboratorium metody dydaktyczne – metoda heurystyczna i problemowa, dyskusja prezentacja punkty ECTS – 1 bilans nakładu pracy studenta – udział w zajęciach 15 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 2 godz., przygotowanie do zajęć i zaliczenia 13 godz. Razem:30 godzin, co odpowiada 1 pkt. ECTS. wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 17 godzin, co odpowiada 0,5 pkt. ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 13 godz., co odpowiada 0,5 pkt. ECTS |
Literatura: |
Mateusz Nizianty, Anna Piechota, E-book – śmierć książki czy jej nowe życie? Historia, technologia, poezja, rynek, "Studia de Cultura" VIII (2) 2016. M. Boczkowska, Opowieść transmedialna - znak naszych czasów, "Postscriptum Polonistyczne", 2014 2 (14). Przekaz digitalny. Z zagadnień semiotyki, semantyki i komunikacji cyfrowej, red. E. Szczęsna, Kraków 2015. Raporty o stanie czytelnictwa w Polsce. H. Jenkins, Kultura konwergencji, Warszawa 2007. |
Efekty uczenia się: |
KP6_UWO1 Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z różnych źródeł - publikacji internetowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena aktywności na zajęciach |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Leś | |
Prowadzący grup: | Mariusz Leś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe specjalnościowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
1. Omówienie programu przedmiotu oraz określenie zasad zaliczenia ćwiczeń. 2. Gatunku dziennikarskie i ich cechy. 3. Przykłady form publikacji gatunków dziennikarskich i zasady przygotowania wynikające z ich specyfiki. 4. Omówienie wybranych do przygotowania publikacji: w poszukiwaniu tematu. 5. Opracowanie i prezentacja publikacji: zagadnienia poprawności językowej, edycji oraz redakcji. 6. Omówienie problemów związanych z przygotowaniem publikacji oraz dyskusja nad jej doskonaleniem. 7. Zasady i możliwości publikowania publikacji. 8. zaliczenie zajęć |
|
Pełny opis: |
Student w trakcie zajęć z FPC ma za zadanie przygotować samodzielnie publikację w wybranej przez siebie formie. Kształcenie studenta polega na poznaniu gatunków dziennikarskich, umiejętności ich rozpoznawania, samodzielnego przygotowania do publikacji w przestrzeni cyfrowej. Zaznajomienie studentów z zasadami redakcji tekstów i wykształcenie u nich umiejętności przygotowania różnorodnych form do publikacji. Rozwijanie kompetencji w zakresie redakcji i korekty publikacji, ze szczególnym uwzględnieniem poprawności językowej. |
|
Literatura: |
- Karpowicz T., Ortografia i interpunkcja w praktyce wydawniczej, Warszawa 2011. - Wolański A., Edycja tekstów, Warszawa 2008. - Wolańska E. i in., Jak pisać i redagować. Poradnik edytora. Wzory tekstów użytkowych, Warszawa 2010 - Furman W., Gatunki dziennikarskie w praktyce redakcyjnej, [w:] Wolny-- Zmorzyński K., Kaliszewski A., Furman W., Gatunki dziennikarskie. Teoria – praktyka – język, Warszawa 2009 - Wolański A., Streszczenie jako ponadgatunkowa forma przetwarzania komunikatu, [w:] Bańkowska E. i in., Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, Warszawa 2003 - Zaśko-Zielińska M., Majewska-Tworek A., Piekot T., Sztuka pisania. Przewodnik po tekstach użytkowych, Warszawa 2008. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Leś | |
Prowadzący grup: | Mariusz Leś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe specjalnościowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie wachlarza możliwości publikowania cyfrowego, przede wszystkim w Internecie, a także dyskusja o ich historii, efektywności, funkcjonowaniu i perspektywach rozwoju. |
|
Pełny opis: |
profil studiów – ogólnoakademicki forma studiów – stacjonarne rodzaj przedmiotu – obowiązkowy w ramach bloku fakultatywnego dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina literaturoznawstwo rok studiów/sem. – rok II/sem.IV - studia pierwszego stopnia wymagania wstępne – brak liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – 15 godzin laboratorium metody dydaktyczne – metoda heurystyczna i problemowa, dyskusja prezentacja punkty ECTS – 1 bilans nakładu pracy studenta – udział w zajęciach 15 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 2 godz., przygotowanie do zajęć i zaliczenia 13 godz. Razem:30 godzin, co odpowiada 1 pkt. ECTS. wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 17 godzin, co odpowiada 0,5 pkt. ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 13 godz., co odpowiada 0,5 pkt. ECTS |
|
Literatura: |
- Karpowicz T., Ortografia i interpunkcja w praktyce wydawniczej, Warszawa 2011. - Wolański A., Edycja tekstów, Warszawa 2008. - Wolańska E. i in., Jak pisać i redagować. Poradnik edytora. Wzory tekstów użytkowych, Warszawa 2010 - Furman W., Gatunki dziennikarskie w praktyce redakcyjnej, [w:] Wolny-- Zmorzyński K., Kaliszewski A., Furman W., Gatunki dziennikarskie. Teoria – praktyka – język, Warszawa 2009 - Wolański A., Streszczenie jako ponadgatunkowa forma przetwarzania komunikatu, [w:] Bańkowska E. i in., Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, Warszawa 2003 - Zaśko-Zielińska M., Majewska-Tworek A., Piekot T., Sztuka pisania. Przewodnik po tekstach użytkowych, Warszawa 2008. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Leś | |
Prowadzący grup: | Mariusz Leś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe specjalnościowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie wachlarza możliwości publikowania cyfrowego, przede wszystkim w Internecie, a także dyskusja o ich historii, efektywności, funkcjonowaniu i perspektywach rozwoju. |
|
Pełny opis: |
profil studiów – ogólnoakademicki forma studiów – stacjonarne rodzaj przedmiotu – obowiązkowy w ramach bloku fakultatywnego dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina literaturoznawstwo rok studiów/sem. – rok II/sem.IV - studia pierwszego stopnia wymagania wstępne – brak liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – 15 godzin laboratorium metody dydaktyczne – metoda heurystyczna i problemowa, dyskusja prezentacja punkty ECTS – 1 bilans nakładu pracy studenta – udział w zajęciach 15 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 2 godz., przygotowanie do zajęć i zaliczenia 13 godz. Razem:30 godzin, co odpowiada 1 pkt. ECTS. wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 17 godzin, co odpowiada 0,5 pkt. ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 13 godz., co odpowiada 0,5 pkt. ECTS |
|
Literatura: |
- Karpowicz T., Ortografia i interpunkcja w praktyce wydawniczej, Warszawa 2011. - Wolański A., Edycja tekstów, Warszawa 2008. - Wolańska E. i in., Jak pisać i redagować. Poradnik edytora. Wzory tekstów użytkowych, Warszawa 2010 - Furman W., Gatunki dziennikarskie w praktyce redakcyjnej, [w:] Wolny-- Zmorzyński K., Kaliszewski A., Furman W., Gatunki dziennikarskie. Teoria – praktyka – język, Warszawa 2009 - Wolański A., Streszczenie jako ponadgatunkowa forma przetwarzania komunikatu, [w:] Bańkowska E. i in., Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, Warszawa 2003 - Zaśko-Zielińska M., Majewska-Tworek A., Piekot T., Sztuka pisania. Przewodnik po tekstach użytkowych, Warszawa 2008. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.